Direct naar artikelinhoud
nieuws

Forse omzetstijging Amazon door zucht naar kunstmatige intelligentie

Techconglomeraat Amazon profiteert volop van de opkomst van kunstmatige intelligentie (AI). Vooral de computerparken van het concern kenden een forse groei, omdat veel klanten daar hun AI-toepassingen stallen.

Andy Jassy, ceo van Amazon.Beeld Mike Blake / Reuters

De omzet van Amazon steeg in de eerste drie maanden van 2024 met 13 procent tot een recordniveau van 143 miljard dollar (135 miljard euro), met een winst van 10,4 miljard. De goede cijfers (het concern overtrof de verwachtingen van analisten met gemiddeld eenderde) zijn een opsteker voor ceo Andy Jassy, wiens bedrijf tot voor kort worstelde met de naweeën van de coronapandemie. Ook lag Amazon flink achter op concurrenten Google en Microsoft.

Vorige maand ontvouwde Jassy plannen om AI binnen Amazon een grotere rol te geven. Naast een onlinemarktplaats, een videodienst en leverancier van zogenoemde cloudcomputing (waarbij klanten voor hun rekentaken gebruikmaken van de computers van Amazon) moet het concern ook een hoofdrol gaan spelen op het gebied van kunstmatige intelligentie, aldus Jassy. Inmiddels draait de AI-tak een jaaromzet die richting de 100 miljard dollar kruipt.

Over de auteur
Bard van de Weijer is economieredacteur van de Volkskrant. Hij schrijft over de energietransitie en de impact daarvan op het dagelijks leven. .

Winkelassistent

Jassy noemde eerder de opkomst van AI tegenover analisten de grootste succeskans sinds de opkomst van cloudcomputing ‘en mogelijk sinds de komst van internet’. Om verdere groei mogelijk te maken, steekt Amazon net als zijn concurrenten miljarden in computerapparatuur en in de ontwikkeling van generatieve AI. Dit is een vorm van kunstmatige intelligentie die zelfstandig muziek, afbeeldingen, tekst en video kan creëren.

Amazon heeft inmiddels een intelligente chatbot, Q genaamd, die bedrijven kunnen inzetten voor bijvoorbeeld klantenservice. Daarnaast werkt het concern aan een virtuele winkelbediende, Rufus, die het shoppen in zijn onlinewinkels moet verbeteren. Rufus kan onder meer suggesties doen voor producten waarnaar de klant op zoek is, maar die in de enorme voorraad artikelen van de onlinewinkel niet altijd makkelijk te vinden zijn.

Amazon investeert miljarden in uitbreidingen van zijn computerparken, opslagdepots en AI. Zo stak het 4 miljard dollar in het jonge AI-bedrijf Anthropic, eerder door The New York Times aangeduid als ‘een van ’s werelds meest toonaangevende AI-labs’.

Digitale kartelvorming

Maar er zijn ook bedreigingen, zoals een grote rechtszaak van de Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC). Die stelde vorig jaar dat Amazon zich in de jaren tien had bezondigd aan digitale kartelvorming, door een algoritme te ontwikkelen dat in het geniep de prijzen verhoogde van producten, zodra het zag dat concurrerende webwinkels daarin zouden meegaan. Volgens de FTC heeft Amazon een miljard dollar verdiend aan deze illegale praktijk. Amazon ontkent de beschuldigingen.

Ook ondervond het concern weerstand van Amerikaanse en Europese toezichthouders, die zich negatief uitspraken over een voorgenomen overname van stofzuigrobotmaker iRobot.

In Europa valt Amazon samen met onder meer Google en Meta onder een strikter concurrentieregime. Het bedrijf wordt gehouden aan de strengste regels uit de Europese Digital Markets Act (DMA). De DMA moet kleinere platforms de kans geven om te concurreren met techmonopolies.

Met een andere pijler, de advertentiemarkt, boekt Amazon wel weer succes. Hier groeiden de inkomsten de eerste maanden met bijna een kwart tot bijna 12 miljard dollar. De toename is vooral te danken aan Amazons videoplatform Prime, waar sinds begin dit jaar advertenties worden getoond aan klanten met een goedkoper abonnement.

Na een forse ontslagronde vorig jaar, van zo’n 27 duizend medewerkers, gevolgd door een kleinere ontslagronde eerder dit jaar, werken er nu ongeveer 1,5 miljoen mensen bij het concern.

TikTok zijn dood, Amazons brood

Amazon hoopt te profiteren van een mogelijk Amerikaans verbod op het Chinese videoplatform TikTok. De streamingtak Twitch van Amazon heeft vooruitblikkend op een verbod een nieuw videoplatform ontwikkeld: Discovery Feed. Daarop kunnen gebruikers straks korte video’s delen, net als op TikTok.

In tegenstelling tot TikTok plaatsen gebruikers niet hun eigen beelden, maar kiezen ze grappige of interessante fragmenten uit video’s van anderen en maken daar korte clips van.

TikTok, onderdeel van het Chinese ByteDance, heeft 170 miljoen maandelijkse gebruikers in de VS. Washington wil dat ByteDance de Amerikaanse onderdelen verkoopt, omdat de populaire app door China voor propagandadoeleinden kan worden gebruikt.

Vorige maand stemde de Amerikaanse Senaat in met een TikTok-verbod als ByteDance blijft weigeren zijn belang te verkopen. De Chinese eigenaar heeft een klein jaar de tijd om een koper te vinden. Door nu alvast een alternatief te lanceren, hoopt Amazon straks een flink deel van de TikTok-gebruikers aan zich te binden.