Belgische providers delen technische specificaties voor gebruik van eigen modem

Belgische providers als Orange, Proximus en Telenet hebben de technische vereisten gedeeld voor het gebruik van een eigen modem. De providers zijn vanaf 1 november 2024 verplicht het gebruik van een eigen modem toe te staan. In Nederland is dit al langer het geval.

Telenet en Orange hebben informatie beschikbaar gesteld die bedoeld is voor fabrikanten; Proximus geeft ook informatie die bestemd is voor particulieren. De providers geven wel aan dat ze geen technische ondersteuning bieden voor klanten die eigen modems gebruiken en dat klanten daarom de apparatuur van de provider moeten bewaren. "Zo kun je je lijn testen met onze apparatuur en krijg je ondersteuning van onze klantenservice en techniekers", schrijft Proximus.

Het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie maakte in oktober vorig jaar bekend dat vrije modemkeuze verplicht zou worden. De Belgische toezichthouder spreekt over de 'telecommunicatie-eindapparatuur'. Bij koper en glasvezel gaat het bijvoorbeeld om 'de wandcontactdoos waarmee de modem wordt verbonden' en bij coax om de 'zwarte netwerkverdeler'.

Het BIPT zegt dat vrije modemkeuze 'klanten in staat zou kunnen stellen om gemakkelijker te veranderen van operator op dezelfde netwerkinfrastructuur, wat voor een versterking van de concurrentie op de telecommarkt kan zorgen'. Daarnaast stelt vrije modemkeuze klanten in staat om zelf te kiezen voor een duurzamer apparaat of een apparaat met meer functies. Belgische providers moeten de vrije modemkeuze vanaf 1 november 2024 toestaan. In Nederland trad vrije modemkeuze begin 2022 in werking.

Door Hayte Hugo

Redacteur

01-05-2024 • 13:42

115 Linkedin Whatsapp

Submitter: corpetter

Reacties (115)

115
115
27
4
0
83
Wijzig sortering
Het enige ding is ... bij problemen zal support altijd zeggen, ja maar dat is je modem ... not out problem. En daar sta je dan. Ik gebruik die rommel van telenet, en alleen de tv staat daar rechstreeks op, omdat wij nog een oude box hebben. Maar voor de rest staat alles mooi achter mijn eigen ding.

Nu het merendeel van de gebruikers gaat echt geen eigen modem zetten. Dit is weer veel tamtam voor iets wat eigenlijk al jaren kan bij telenet. Wil je een eigen modem dan kan dat na wat aandringen en al zeker als je een zakelijk abonnement hebt. Prijsgewijs .. ja het is altijd interessanter om iets te kopen dan te huren. Maar in dit geval in combinatie met support ben ik van mening dat je beter kan "huren". Want zij komen wel ter plaatse en zakelijk normaliter binnen de 24u. Als jouw eigen modem stuk is, ga dan maar eens binnen de 24u zelf een oplossing vinden. Uiteraard kan je zeggen, ja maar koop dan eentje in backup. Maar dan koop je dus 2 modems ... En dan begint huren er toch wel aantrekkelijker uit te zien als je het mij vraagt.
Maar dat is naar mijn mening geen probleem. In zo'n geval sluit je de door hun geleverde apparatuur aan en kijk je of het dan wel werkt. Afhankelijk van het resultaat kan je concluderen of er in jouw eigen configuratie dus wat mis gaat of dat het bij hen misgaat.
Precies, meerdere providers die ook aangeven dat je zonder problemen je eigen apparatuur kan gebruiken maar dat als je support wilt je hun apparatuur moet aansluiten. En dat vind ik zelfs helemaal niet zo gek iets.
Maar als ik mijn vrouw van op afstand moet uitleggen dat ze alles moet loskoppelen, Telenet modem moet aansluiten e.d. dan gaat dat niet om te lachen zijn :'(
Maar ja, wie z'n probleem is dat dan...

Sorry maar dit is echt jouw verantwoordelijkheid als je zelf een modem wilt aansluiten

[Reactie gewijzigd door Thekilldevilhil op 1 mei 2024 18:59]

ALLES labellen van tevoren en een test doen ?
Ik heb mijn Telenet modem in bridge mode gezet en daar achter een ubiquity router aangesloten. Zoals je al aangeeft heb je dan tenminste ondersteuning op je verbinding. Het interne netwerk heb ik volledig zelf in beheer.
Heb je wel 2 apparaten die stroom verbruiken.

In principe kan 1 en ander prima werken in 1 apparaat.

Hoe ze die eigen modem gaan combineren met de tv boxen over de coax en het iptv gedeelte dat enkel werkt rechtstreeks op de box... Het is me een raadsel.
Simpel gewoon de poort open zetten en het juiste subnet

Subnet 30 denk ik bij proximus voor tv
Mensen die hun eigen modem neerzetten zijn vaak wel slimmer dan de standaard support die geboden wordt vanuit de provider. Als het internet net werkt zie ik in mijn firewall/modem al snel of het probleem aan de kant van Odido zit of aan mijn eigen kant.
En hoe vaak denk je dat de helpdesk mensen aan de lijn krijgt die het wel beter weten "want ik werk in de IT", terwijl vervolgens blijkt dat ze toch gewoon zelf een domme fout hebben gemaakt?
Uit ervaring: Te vaak en die kosten ook gelijk de meeste tijd omdat je 6X moet vragen om bij stap 1 te beginnen en niet bij stap 7. Voor de echte kenners is dat wellicht vervelend, maar die zijn meestal slim zat om de eerste paar minuten keurig alles te doen wat de desk vraagt zodat je na 5 minuten op het punt bent waar je wil zijn. Luister je niet, dan kost dat minstens 15 minuten langer.
Helpdesk van Ziggo. Had verplaatsing van AOP aangevraagd naar meterkast. Monteur gedaan en die kon meten dat de kabel niet was aangesloten rond de 35 meter, waarschijnlijk in de wijkkast. Die mocht hij niet openen ofzo. Dus dan mag je bellen met een no-no , doen de lampjes het, modem aan uitzetten, man man.
Uiteindelijk andere monteur, en inderdaad, drie maanden zonder contract en ze trekken de stekker eruit.
Soms heb je gewoon pech. Maar die monteur had dat intern moeten melden, niet jij, buitengewoon klantonvriendelijk. En het zal elders ook weleens mis gaan ... Ik heb wel het idee dat over de hele linie helpdesken wel beter zijn dan vroeger, maar ik heb ook de nodige driftaanvallen achter de rug met Ziggo wat maanden heeft geduurd. Toen mijn schoonmoeder aanbood dagelijks even te bellen naar ze (manmanman, wat kan die irritant zijn) was het ineens vlot opgelost. Nu er hier ook glas leverbaar is lijkt ook hun helpdesk beter te reageren aldus de buren. Goed dat er steeds meer concurrentie komt en ze wel moeten!
Totdat je met een probleem zit dat ze niet kunnen vinden en je voor de zoveelste keer wederom het hele traject af moet leggen zonder resultaat. Ik kan je vertellen, dan zit je echt niet te wachten op zo'n stompzinnig lijstje met basis zaken.

Dit heeft bij mij in het verleden maanden gekost alvorens het naar 2e lijns support werd doorgezet waar direct gezegd werd dat dit nooit zo lang had mogen duren.

Met de jaren zijn die zogenaamde "support desks" in kwaliteit enkel maar achteruit gegaan.

Mijn ervaring is dan ook dat die support medewerkers veelal niets anders kunnen (en mogen) dan een standaard lijstje afvinken. Zelf nadenken is er niet bij. Overigens is dit niet enkel op IT vlak, maar op ieder vlak waar je support / klantenservice nodig hebt.
Hoe vaak denk jij dat gebruikers daadwerkelijk meer kennis hebben in hun eigen specifieke technisch situatie dan de helpdesk mensen?
Maar ik volg alle stappen goed mee van in het begin omdat ik weet dat zij ook maar workflows en procedures volgen.
Maar het is wel de vraag of de diagnose-tools van Odido overweg kunnen met jouw modem. Dus als jij concludeert dat het aan hun kant zit maar zij kunnen dat niet bevestigen heb je probleem.
Als je slim bent heb je de meegeleverde router (CPE) aangesloten en daarmee getest of de foutsituatie bleef. En dan de helpdesk bellen ... Voor een helpdesk is het niet te doen om 5 miljard mogelijke combinaties te ondersteunen van hardware, binnen één Mikrotik kan ik meer verpesten dan zij kunnen ondersteunen. Gewoon even hun CPE aansluiten, dat is voor iedereen het makkelijkst. Werkt dat? Dan de eigen meuk weer aansluiten ...
I know ... Ooit naar telenet moeten bellen ... type dit in een console prompt ... Meneer ik werk met linux dat is ... Stil aan de andere kant ... Wij geven geen support op linux ... Ja daar stopt het dus al.

Ik heb 5x naar support van telenet gebeld. 1 maal gingen ze zelf het stroomverlies van mijn modem testen ... Yeah right. Maar dus meestal is het personeel daar nu niet echt van slimste op IT gebied. Ze volgen gewoon een lijstje en meer niet. En als echt wat scheelt, dan zal er iemand moeten langskomen ... En meestal doen die ook maar standaard handelingen. En pas al het daar nog niet werkt, krijg je iemand die er iets van kent. Die laatste kost uiteraard een pak meer. En dit werkt allemaal voor de standaard problemen. Maar de gemiddelde IT'er kent er meer van dan als je naar iemand van support belt, spijtig genoeg
Maar de gemiddelde IT'er kent er meer van dan als je naar iemand van support belt, spijtig genoeg
Dat is niet heel vreemd als je bedankt dat de helpdeskmedewerkers slechts een snelcursus van een paar weken krijgen. En die cursus wordt dan vaak ook nog gegeven door medewerkers die eerder die cursus gehad hebben, waardoor foute informatie ook van generatie tot generatie medewerkers doorgegeven wordt. (Het verloop is best hoog in die callcentra)

Een vroegere huisgenote werkte bij de helpdesk van een welgekende provider hier in België. Op een dag - ergens aan het einde van haar opleiding - kwam ze thuis en zei doodleuk "We hebben daarstraks naar ons thuisverbruik mogen kijken, en amai, hier wordt nogal porno gekeken. Vorige maand voor 100GB." Toen ik vroeg hoe ze daarbij kwam: "Ja, in het verbruiksoverzicht kunnen we de verschillende protocollen bekijken. Bij ons is er 100GB SFTP gebruikt. Enja, SFTP is het pornoprotocol..."

En zo waren er nog wel een paar dingen in die opleiding die geen steek hielden.

Maar ondanks dat heb ik best wel respect voor de mensen die deze job doen: de werkdruk is hoog, de mensen willen in veel gevallen de klanten wel helpen maar zijn nu eenmaal beperkt tot de aangebrachte (foutieve) kennis, ze worden ingezet als buffer als er weer technische problemen zijn, en ze krijgen vaak hopen shit van klanten over zich terwijl ze er vaak niks aan kunnen doen, of de klant is gewoon een asshole, er worden allerlei metrieken bijgehouden want je zou maar eens te lang met een klant aan de lijn hangen of een klant zou maar eens een keer teveel terugbellen, ook opletten dat je niet te weinig diensten verkoopt, die metrieken worden gedeeld met de collega's om de interne concurrentie te verhogen
"helpdeskmedewerkers slechts een snelcursus van een paar weken krijgen" dat heb ik tegenwoordig ook vaak het gevoel met de nieuwe ( net van school komende ) helpdesk medewerkers.

Ik zit zelf al 10 jaar + als service medewerker in het vak maar opgeleid als systeembeheerder.

Ik merk dat mijn generatie ( millenium ) graag nog dingen gaat uitzoeken ( googlen ) en zelf echt gaat proberen het probleem op te lossen door te gaan onderzoeken / googlen naar de oplossing ivm een lijstje af te werken en echt zelf na te gaan denken.

Maar die gene die net van school af komen die geven het al vrij snel op als ze het niet weten en zetten het dan door naar een 2e lijns support medewerker die ervaring heeft / zo weet op te lossen maar de net van school komende die gaan die "moeite" niet nemen om dit zelf uit te zoeken en zetten het snel door naar de 2e lijns.

Ik merk ook dat ze wel vaker een IT die niet opgeleid is als service medewerker of een hele andere IT ervaring heeft ( programmeur bijv. ) en die word dan ingezet op een helpdesk terwijl ze minimaal of eigenlijk geen ervaring hebben en ook niet echt het gevoel als service medewerker ervoor willen gaan om het probleem van de klant op te lossen omdat ze het vaak afschuiven naar de 2e lijns in de trant van ik weet het niet en dat moet iemand anders maar uitzoeken ipv zelf na te denken en te gaan googlen.

Meer in de trant van ik geef het "op" en zet het door naar de 2e lijns terwijl ze eigenlijk zelf een half uur tot uur mogen uitzoeken / onderzoeken wat de oplossing kan zijn maar ze hebben daar zelf geen zelf vertrouwen in ofzo en geven het al meteen op.

Tevens is het ook niet vaak dat ze terna niet nog even de oplossing willen weten want het is "hun" probleem niet meer als ze hun lijstje hebben afgewerkt en niet weten waar het over gaat ( ivm te diepgaande probleem is ) terwijl ik vaak genoeg zie dat als ze even 5 tot 10 min de moeite nemen om te googlen naar een oplossing dit vaak zelf al kunnen oplossen of ze durven het niet "goed" uit te voeren omdat ze er geen vertrouwen in hebben.

Maar heb ook het gevoel dat ze door hun "popcorn brain" niet de focus hebben om dit even uit te zoeken ( te veel tiktok filmpjes van max 1 min gekeken maar kunnen vaak niet eens een uurtje even focussen op hun werk ) en weer door willen gaan naar het volgende telefoontje / issue.

en ik merk ook dat ze tegenwoordig weinig "hoge druk" kunnen hebben, ze zeggen dat de werkdruk hoog is (dat is ook vaak, de ene telefoon na de andere omdat er te weinig mensen op een helpdesk zijn ) en veel stress ervaren ( dat heb je nu eenmaal op een service desk net als de hoge werkdruk ) met elke week 30 tot 50 tickets weg te werken als net school verlatende service medewerker terwijl de meer ervaren er zo'n 60 + tot 80 weg werken en die ervaren niet te "hoge werkdruk" terwijl ze vaak het dubbele werk doen gezien zij meer ervaring hebben en ook dingen echt gaat uitzoeken / oplossen voor een klant.

Maar dat is net als de "shit" die ze over hun heen krijgen van een klant dat VAAK een probleem is van een andere ( 2e lijns ) collega maar dan schelden / frustratie ze de servicemedewerker vol die ze als eerst aan de lijn krijgen en daarna krijgt die gene die het "probleem" heeft veroorzaakt / de medewerker die er mee hoort bezig is een "rustige / lieve" klant aan de telefoon want die heeft zijn frustratie al kwijt op de servicemedewerker die er NIKS aan kan doen en de klant is dan weer poeslief tegen die gene waarmee hij eigenlijk zijn frustratie op kwijt moest laten maar dat wordt vaak door de 1e lijns op gevangen terwijl zij er eigenlijk niets aan kunnen doen.

Dat gebeurd zeker wel eens maar als dat meerdere keren op een dag gebeurd terwijl het niet jouw issue is dan krijg je daar zelf ook wel frustratie van en wil je mogelijk het volgende telefoontje niet eens meer opnemen omdat men bang is dat ze weer een boze klant krijgen
Ik zet al lang Ubuntu servers op op expliciete aanvraag van klanten.
Maar ik geef er geen support op.
Server ingeregeld? Klant kan er via SSH wat SUDO op gaan spelen?
Not my problem anymore :+

En voor alle creativo's, design goeroes, en multimedia-gerelateerde grafische talenten met hun Macs >> The same! :*)
Dus jij hebt je coax op je eigen router aangesloten

Dat is wat dit artikel zegt

Bij telenet heb je dus geen hardware meer nodig van telenet wat je dus plaats en stroom bespaart
telenet modem (zeker sinds de HDDs er uit zijn gelaten) verbruikt 9,5 W.
Als we dat een jaar non-stop laten draaien verbruikt dat 83 kwh.
Gemiddelde prijs voor stroom is ballpark 0,25 €/kwh?
Dan komen we op een prijs van 21 EUR voor een heel jaar...
Dan denk ik dat er op heel wat andere vlakken veel betere quick wins te halen zijn. :+
Support en Telenet. Ik ben blij dat ik daar weg ben en nu FTTH van MV heb.
Toen Telenet hun nieuwe modem / router uitbracht heb ik meerdere malen support gebeld en heeft het een halfjaar geduurd voordat ze toegaven (via netweters) dat er bij hun een fout zat in de IPv6 PD setup van dat type modem (bij Pass through mode). Bij de helpdesk kreeg ik antwoorden als:
- "Je kan geen IPv4 en IPv6 tegelijk gebruiken, het is één van de twee." Van een dual-stack opstelling hadden ze nog nooit gehoord.
- "trek je digicorder eens uit en kijk of je dan wel IPv6 hebt"
- "We mogen niet aan jouw instellingen komen" maar ik zag wel plots pakketjes op 1900 (SSDP) binnenkomen en dat ze zowel de firewall als de pass-trhough hadden afgezet op de telenet router.
Ook de tweede lijn en de manager hielpen niet, enkel online via netweters is het uiteindelijk opgelost geraakt toen er daar meerdere gebruikers begonnen te klagen.

Bij MV een totaal ander verhaal. Daar wist support waar ik over sprak en hielpen ze mij onmiddellijk met uitleggen hoe hun netwerk setup in elkaar zat (bv VLANs en PD prefixes) en hoe je je eigen router kon aansluiten. Een wereld van verschil.
Toen Telenet hun nieuwe modem / router uitbracht heb ik meerdere malen support gebeld en heeft het een halfjaar geduurd voordat ze toegaven (via netweters) dat er bij hun een fout zat in de IPv6 PD setup van dat type modem (bij Pass through mode).
Heb je nog een link naar die forum thread of zo? Jouw toenmalige probleem lijkt heel hard op iets waar ik enkele maanden geleden tegen aanliep (en dan maar dacht dat ik het niet begreep en dus IPv6 opnieuw uitgeschakeld...)
Nu het merendeel van de gebruikers gaat echt geen eigen modem zetten.
Oh ja? Daar zou je je wel eens in kunnen vergissen als providers dit gaan uitspelen.

Wel wat mensen vinden het niet leuk dat bij een providerswitch telkens een nieuw bakje aan de muur moet komen.

Providers kunnen er ook op inspelen met net een superzuinige modem voor mensen die dat belangrijk vinden.
Is er eigenlijk een reden waarom je een eigen modem zou willen? Destijds kon ik de box van Proximus instellen als modem only en bij mijn huidige provider Orange kan het ook. De rest van het netwerk kan ik dan probleemloos zelf beheren.
Vrijheid om alles in te stellen zoals je het hebben wil. Bij de default KPN modems kun je de LAN ip range bijvoorbeeld niet aanpassen (192.168.2.*), zeer vervelend als je veel automatisering hebt draaien in een andere range (in mijn geval Shelly’s die allemaal vaste IP’s hebben).
Niet geheel correct. Voordien kon dat niet, maar mijn KPN Box 12 die Firmware V12.C.23.04.38 draait, kan dit inmiddels wel. (Off-topic, deze interface is ook 10x rapper dan de vorige variant).
Via een omweg kon het daarvoor ook. Ze blokkeerde namelijk het wijzigen in de html code en controleerde bij het opslaan niet of je het gewijzigd had. Hierdoor kon je de IP-range wijzigen in de html code en dan de opslaan knop gebruiken.
Off-topic, deze interface is ook 10x rapper dan de vorige variant.
Ik denk nog wel meer dan 10x sneller. Die vorige Firmware was zo traag als dikke je weet wel door een trechter en de nieuwe is gewoon flitsend.
Dat is toch een routerfunctie, niet modem?
Plaats dan gewoon jouw eigen router. Dat staat los van de modem.
Een paar redenen die ik kan bedenken:
- Keuzevrijheid
- Je wil een krachtigere modem
- Je wil OpenWRT gebruiken
- Abonnement is goedkoper
- Als je van provider wisselt, hoef je geen nieuwe modem te installeren
- Je wil features die een andere modem wel aanbiedt, maar die van je provider niet
Nog een reden
- Geen toegang van de providers via vage achterdeuren in het modem
Dat is meestal gewoon via SNMP
OpenWRT is volgens mij alleen voor routers, niet voor modems.
Is er daadwerkelijk een provider die korting geeft als je je eigen modem gebruikt? Ziggo verplicht je sowieso nog een Ziggo modem te nemen.
Wat voor features of extra performance zoek je in een modem?
Ik denk dat men blindstaart op de naam "Vrije modemkeuze". In de praktijk gaat het niet alleen om een modem of media converter, maar ook om de router (en wellicht access points oid).

Als ik de teksten zo lees dan heb ik het idee dat ze de terminologie in België niet helemaal op orde hebben of dat ze simpelweg andere benamingen gebruiken.
Een wandcontactdoos is bij ons volgens mij het ding wat in de volksmond een stopcontact genoemd wordt of iets vergelijkbaars waar je iets in kan steken en ik heb het idee dat zij doelen op de media converter.

[Reactie gewijzigd door Mit-46 op 1 mei 2024 14:24]

Daar staar ik me niet blind op, vrije routerkeuze was er namelijk al vele malen langer (in Nederland). De vraag gaat dus wel specifiek over wat het nog voor nut heeft om ook een eigen modem te gebruiken
Nee hoor, dat doen ze niet: Je kan je eigen Docsis modem gebruiken. Al is de keuze erg summier.
Je mag je eigen modem gebruiken, maar ziggo stuurt je nog steeds hun modem, dus daar krijg je sowieso geen korting op. (Ik had dat duidelijker kunnen verwoorden)
't Aardige is dat wat ACM heeft bepaald in de vrije keuze van eindapparatuur even netjes gemeld, het eindpunt een passief iets is. Dat is het demarcatiepunt. Alles daarna (met een stekker) moet eigen apparatuur kunnen zijn. Het gebruik van een Humax bijvoorbeeld kon al, maar het gebruikt van een decryptiekaart die je moet huren mag dus niet. Daar heb ik inmiddels met ACM uitgebreid over gecommuniceerd en zij zijn het daarmee eens. Alleen moet ik dat zelf gaan sjeffen met Ziggo en daar heb ik simpelweg geen zin in, ik kijk zelf nooit TV.

Mocht iemand wel de handschoen willen oppakken, alles is deelbaar uiteraard!
routers, niet voor modems.
Modems tegenwoordig ook niet onderdeel van de router? Tenminste, ik denk niet dat veel mensen nog een gescheiden modem en router hebben.
Zo heeft OpenWRT bijvoorbeeld ondersteuning voor Fritzbox.
Is er daadwerkelijk een provider die korting geeft als je je eigen modem gebruikt?
Freedom doet dit en Tweak deed dit geloof ik ook. Alleen jammer dat Odido vrije modem keuze niet overgenomen lijkt te hebben.
Ziggo verplicht je sowieso nog een Ziggo modem te nemen.
Zo te zien doen nog wel meer dat, terwijl vrije modem keuze volgens mij in NL al verplicht is.
Wat voor features of extra performance zoek je in een modem?
Er vanuit gaande dat we over een modem-router spreken, meer poorten, ondersteuning voor 2,5 of 10gbit netwerk, stabieler, eigen vpn server etc
Volgens mij zijn er juist meer mensen die een losse router achter het modem van de provider hebben dan een eigen modemrouter
Ja dat denk ik ook. Grotendeels ook omdat een eigen modem keuze vaak niet kon.
Ik doelde alleen meer op dat de modem geleverd door de provider meestal ook een router is en niet dat ze een router en een modem los krijgen van de provider.

[Reactie gewijzigd door JakkoFourEyes op 1 mei 2024 16:20]

Wat bedoel je met "krachtiger modem"? Het wordt niet sneller. Hoogstens kan de router en/of wifi AP meer, maar dat is geen modem.
De verbindingen naar buiten niet, maar je interne netwerk wel. Vaak is je modem ook de router.

[Reactie gewijzigd door JakkoFourEyes op 1 mei 2024 15:18]

Maar je router word (meestal) alleen voor naar buiten gebruikt? Je bedoeld ook een switch? En een DHCP server? En een DNS (proxy) en ik kan nog wel even door gaan. 8-)
Nouja, je kan een simpele NAS ook gewoon via je router laten gaan.
Via je router intern, of via een ander poortje op het apparaat wat je router noemt, want waarschijnlijk komt hij dan niet voorbij het switch gedeelte. :)
Toen ik bij telenet werkte (enkele maanden terug) kreeg ik af en toe een oproep waarbij de klant poorten wou openzetten onder sommige situaties, en dat kon je niet zelf doen. Meerendeel van mijn toenmalige collega's wisten niet eens wat dat was dus die mensen kregen geen ondersteuning. Vaak wouden ze dan de mogelijkheid om die in bridge te zetten en daar achter een eigen modem aansluiten maar ook dat was niet mogelijk met die laatste modems die telenet beschikbaar stelde. Dus ja er is vraag avhter, hoeveel vraag? Zeer beperkt. Is dat rendabel voor bedrijven om daar apparatuur voor uit te brengen? Geen idee.

Ik persoonlijn zou liever eigen apparatuur hebben die zowel coax, dsl en de jieuwe fiber tech ondersteund die procimus aan het aanleggen is, enkel al omdat ik alles zelf wil kunnen beheren. Maar of ik bereid ben om daar honderden euros voor neer te leggen is een heel appart verhaal.
Nochtans staan er bij mij al meer dan 10 jaar poorten open op de Telenetmodem... (stukje Expertinstellingen)
bij de vorige types kon je dat nog aanpassen, met de komst van de wifi 360 modem of te wel de laatste kan je dat niet meer zelf aanpassen.
Soms geeft een bepaalt modem stabiliteitsproblemen, zoek maar eens op de beruchte Puma-chipset van sommige Ziggo-modems. Dan is het wenselijk om deze te vervangen voor een ander model.
Snelheid, stroomverbruik en alles in eigen beheer. Voor de gemiddelde klant geen issue.
Modem-only heeft nog steeds nadelen. Je hebt nog steeds 2 apparaten nodig en dat kost stroom. Vaak hebben modems zoals die van FRITZ net wat andere functies dan een gemiddelde consumentenrouter (denk bijvoorbeeld aan DECT voor je telefonie) en je ISP kan nog steeds bij je modem en van alles aanpassen (wat sommigen geen prettig idee vinden)
Op die paar wattages zal het ook niet aankomen
Nou een apparaat wat 10 Watt verbruikt jaagt er op een jaar 88 kWh door. Met 30€ valt er vast iets leuks te doen. Het is ook zonde van het milieu.
Meeste mensen dat dit soort projectjes aangaan zijn homelabbers of selfhosters en dit is gewoon een extra VM op de hypervisor dat sowieso al 24/7 draait.
er zijn er met meer en minder functionaliteit de ene wil een ingebouwde router en wifi, de ander wil puur een modem om er bvb z'n eigen firewall achter te hangen, ... Nu zijn het alles in 1 oplossingen die voor de meeste mensen voldoende zijn, maar tot frustratie kan leiden bij anderen en laten die nu net meestal ook meer kennis hebben van waar ze mee bezig zijn.
Bij KPN kan dat bijvoorbeeld niet. Althans niet met de Xperia box 12 die van hen heb gekregen. Geen fijn apparaat zodra je met meer dan de standaard configuratie aan de gang wilt. Eenmaal de VDSL bij mij vervangen was door glasvezel heb ik meteen mijn eigen router aangesloten.

Zal mij niet verbazen als ze in België vergelijkbare situaties hebben.

[Reactie gewijzigd door Mit-46 op 1 mei 2024 14:03]

In Belgie kan je in de modems van telecomleveranciers niet je eigen DNS server instellen (belgische manier om pirate content te blokeren).
Bij orange gelukkig wel, op die bbox modems van proximus niet. Geen idee betreffende Telenet.
Vreemd. Bij Proximus lukt het en Telenet ook (beide gedaan want ik heb 2 providers voor dual wan)
Kon wel bij mijn Orange box. En DNS is trouwens geen modemfunctie.
Kon je dan met de Proximus modem op een Telenet of Orange netwerk? Met een eigen modem kan dat dus wel. Uw gsm heeft bijv ook een vrije modem.
Fatsoenlijke WiFi met een mesh van 1 fabrikant dat niet bij veel verbindingen over de huig gaat bijvoorbeeld. Voorkomen van NAT achter NAT, etc.
Fatsoenlijke WiFi met een mesh van 1 fabrikant dat niet bij veel verbindingen over de huig gaat bijvoorbeeld.
Heeft niks met modem te maken.
Voorkomen van NAT achter NAT, etc.
Maar zoals ik zei, vroeger was mijn Proximus bbox als modem only in te stellen. En mijn huidige orange modem ook. Trouwens, NAT over NAT is in veel gevallen ook geen issue.

[Reactie gewijzigd door D-Three op 1 mei 2024 23:21]

Er is 1 provider - edpnet - die een fritzbox modem gebruikt als standaard modem. Die modem moet wel gekocht worden door de klanten. Als die klanten van provider willen wisselen dan moesten ze hun aangekochte en betere modem omwisselen voor een bbox.
Ik heb ook edpnet wel geen fiber, en nu nog een fritzbox is het nu al mogelijk om daar een eigen synology router te gebruiken ?
Waarom zou je synology gebruiken. Is een zeef beter Cisco, UniFi of opensource
Daar heb je wel een punt, je moet niet wisselen van modem wanneer je verandert van provider. Maar dan moet je wel bij een vdsl aanbieder blijven, anders dien je de modem alsnog te veranderen ;)

[Reactie gewijzigd door D-Three op 1 mei 2024 23:24]

Je moet die echter niet gebruiken, ik zat te wachten op mijn FRITZ!Box maar mijn lijn was al overgezet van Scarlet naar EDPnet en bij Scarlet mocht ik alles houden, b-box3 en decoder.
Je kan dus die b-box 3 blijven gebruiken, want die is compatibel maar redelijk dichtgetimmerd en niemand schijnt het administrator-wachtwoord te weten dus kun je als gebruiker niet zo heel veel doen, maar het essentiële zit er wel in zoals DHCP-bereik, port forwarding en (verouderde) DynDNS providers.
Morgen kunnen Orange en Proximus die functionaliteit op hun modem uitschakelen. Dan sta je daar mooi voor aap met je Proximus- of Orange-app op je telefoon waar je hooguit nog een aantal vinkjes aan en uit kan zetten.

Met eigen apparatuur neem je een stukje van de almacht van telecomoperatoren weg.

Ik wil volledige controle over mijn internetverbinding en volledig inzicht in de kwaliteit (op signaalniveau) en stabiliteit (uptime) die mijn provider me levert.
Niet noodzakelijk. Je kan alsnog jouw eigen netwerk en router opzetten maar dan heb je wel NAT over NAT.
Al deze op afstand beheerde modems zijn een trojan in uw eigen netwerk. Er zijn veel gevallen waarin hackers bugs ontdekken in door de operator geleverde modems en tegelijkertijd honderdduizenden klanten aanvallen. Ik houd mijn eigen modem up-to-date en beschikt over krachtige inbraakdetectiefuncties.
Die Proximus modem is zo dichtgetimmerd dat het niet normaal is.
Ik wil graag dat alle toestellen automatisch een andere DNS krijgen (AdGuard) ipv dat ik ieder toestel individueel moet instellen, ik wil een gast netwerk voor bezoekers, ik wil prioriteiten instellen (bepaalde toestellen voorrang geven), ik wil mijn modem integreren in mijn domotica systeem,... Ik zou een toestel kunnen plaatsen na de modem van Proximus, maar dan zit daar een toestel stroom te verbruiken zonder reden.

Ik gebruik nu al een tijdje de FRITZ!Box en bevalt me prima. Heb ook Edpnet, waar ze die modem eigenlijk aanraden om te gebruiken.
dat is omdat je de router functionaliteit gebruikt van je modem.
als je enkel de modemfunctionaliteit van de modem gebruikt en daar dan je eigen router aanhangt, dan hebt je al die problemen toch niet?

Zelf Orange hier, modem geeft gewoon alles 1-op-1 door aan men eigen router waar dan alles ingesteld staat zoals ik het wil. Maar ik heb dus wel nog de Orange modem die het signaal op de coax netjes omvormt naar een normale ethernet aansluiting.
Lekker efficiënt….
Ik heb fiber, dus Proximus installeert een doosje om fiber om te zetten naar UTP.
Dan installeren ze hun modem waarop die UTP dan komt.
Dan moet ik daarachter een eigen router plaatsen?

Waarom geven ze niet gewoon een modem/router die niet zo beperkt zijn.
Ik ben geen bedrijf dat voor elke functie een nieuw toestel gaat aankopen.
als uw router de juiste functionaliteit heeft kan je die modem er toch ook gewoon van tussen laten?

Mobile Vikings documenteert dit behoorlijk goed, aangezien die onderdeel zijn van Proximus, denk ik dat het misschien wel mogelijk moet zijn een gelijkaardige aanpak op te zetten voor jouw Proximus aansluiting?

Dit is dan ook waarom ik zo snel mogelijk fiber wil. Mijn router kan dit, alleen ontbreekt de fiber aansluiting op dit moment. Weer een stroomverbruiker er vantussen als het zover is :)
bij mij persoonlijk was de proximus modem op de Fiberklaar fiber een ramp.
Daarbovenop werd het wifi signaal enkel uitgezonden door die modem in de technisch ruimte en dat voelde ik aan alles.
Warmtepomp
Slimme lampen
Vaatwasser
GSM bereiken op 2de verdieping
Zonnepanelen app

Alles liep gewoon bagger.
Met de account die ik had gekregen voor de Proximus modem kon ik geen zaken aanpassen zoals uPNP en Port Forwarding (klinkt moeilijk, maar is het niet en mijn Plex werkte voor geen meter meer)

Dan de fiberklaar in een TP-Link DECO gestoken met Wifi6 mesh.
Tijdens games kom ik niet boven de 10ms uit; downloaden gaat tegen de 100 mb/s aan en vooral... alles is zoveel malen responsiever.
Je hebt het over de Proximus Internet Box, niet de modem.
Als ik de commentaren zo lees valt het wel een beetje tegen van het tweakers publiek. De helft lijkt het verschil tussen een modem en een router niet te kennen. Ik zie zelf weinig meerwaarde in een eigen modem. Ze zouden beter de providers verplichten om een goede simpele modem aan te bieden. Ik bedoel dan een pure modem, zonder ingebouwde router, wifi, ...
Dit is toch het geval bij proximus, een fiber modem waar je er achter je eigen router mag hangen.
klopt, maar dit is dan volgens mij om ook een telefoon lijn te kunnen hebben etc.

Ik heb sinds mijn fiber, onmiddelijk de proximus modem eruit gesmeten, en een eigen router aangesloten op de ONT. Heb dan ook geen telefoonlijn.
Achter je modem doe je wat je wil, toch? Waarom zou je geen eigen router mogen hangen?

Hier al eeuwen het geval. De modem is bij mij gewoon een domme omzetter van signalen, zoals de naam ook zegt: modulator/demodulator en een port forwarder (omdat dat nu eenmaal niet anders kan). VLAN naar tv-box, omdat die rechtstreeks moet gekoppeld zijn en ander VLAN voor lokaal netwerk.

Daarna regelt mijn router met DNS, DHCP en dergelijke het hele netwerk.
same.
Op de ONT rechtstreeks de DECO hoofdunit aangesloten.
VLAN 10 op de overeenkomstige poort specifiëren met gebruikersnaam en paswoord.
(Moet wel PPPOe credentials ondersteunen).
VLAN 20 voor idtv dacht ik?
En dan Wifi 6 Backhaul naar 2de unit op 1ste verdieping.
DHCP pool, IP reservaties en DNS worden door de DECO beheerd.

Op de 2de poort ook nog een 5 poort TP-LINK GB switch voor PC, televisie, QNAP NAS en PS5.
En alle IoT stuff apart omdat er zaken zijn die niet overweg kunnen met die 5/6Ghz :)

[Reactie gewijzigd door Echelon2011 op 2 mei 2024 15:20]

De term modem bij een glasvezel verbinding is ook niet correct, maar je ziet het wel overal terugkomen, dus dat geeft ook veel verwarring. Ik heb geen modem nodig want ik heb glasvezel, dus heb een eigen router, unifi usg, zonder wifi.
Alhoewel ik zelf moment geen eigen modem heb kan ik de gedachten zeker achterhalen.

Toen ik nog alleen woonde had ik een business modem zonder wifi ingebouwd deze had 8 kanalen meer (6d2u) dan de normale aangeboden modems en ik kon zelf alles zelf aanpassen in my eigen router zonder specifiek naar de website te gaan van mij isp en me wegwijs te maken in hun interface met heel beperkte opties.
Sinds 2021 laat Orange het toe om je eigen modem in Bridge mode te zetten. Dit was al een super belangrijke stap vooruit. Het enige nadeel is dat ze geen hulp bieden als je dat nodig hebt. Even resetten naar fabrieksinstellingen en ze helpen je meteen wel voort. Het afschuiven van verantwoordelijkheid bij storingen zal mogelijks nog wel een knelpunt zijn zodra meer eindgebruikers een eigen modem geinstalleerd hebben.

Ik denk ook aan het vermijden van de huurkosten op lange termijn, die soms oplopen tot een aanzienlijk bedrag. Al zullen de belgische providers hier niet van wakker liggen.

[Reactie gewijzigd door Spacewide op 1 mei 2024 13:57]

Dat kan ook al jaren met Telenet, heb verschillende modems in bridge mode en ze hebben ook geholpen met configuratie.
Het afschuiven van verantwoordelijkheid bij storingen zal mogelijks nog wel een knelpunt zijn zodra meer eindgebruikers een eigen modem geinstalleerd hebben.

Ik denk ook aan het vermijden van de huurkosten op lange termijn, die soms oplopen tot een aanzienlijk bedrag. Al zullen de belgische providers hier niet van wakker liggen.
De providers geven wel aan dat ze geen technische ondersteuning bieden voor klanten die eigen modems gebruiken en dat klanten daarom de apparatuur van de provider moeten bewaren. "Zo kun je je lijn testen met onze apparatuur en krijg je ondersteuning van onze klantenservice en techniekers", schrijft Proximus.
Het kan zijn dat voor het gebruik van de lijn het alsnog verplicht is om een modem af te nemen, al is het enkel nodig voor diagnose. In Nederland is een eigen modem bij veel providers inbegrepen in de prijs.
[...]


[...]


Het kan zijn dat voor het gebruik van de lijn het alsnog verplicht is om een modem af te nemen, al is het enkel nodig voor diagnose. In Nederland is een eigen modem bij veel providers inbegrepen in de prijs.
In België kan dat ook, en denk dat juist daarom dit niet interessant is, ik ben zeer technisch en kan mekklijk mijn eigen netwerk opzetten/beheren, maar de modem van Telenet volstaat prima, ik zie niet in waarom ik zelf extra geld zou moeten uitgeven, tenzij ik dan de huur niet meer moet betalen, maar die zit gewoon in de prijs.

Als ze dat optioneel maken, voor bijvoorbeel €5/maand zou ik direct een eigen modem kopen...
Blij dit te horen, goed dat het hier gedeeld wordt. De Free Software Foundation Europe (FSFE) heeft hier jaren voor gelobbyd, ook specifiek in België: https://fsfe.org/activities/routers/routers.nl.html Spijtig te horen dat providers geen support gaan bieden. Dat vraagt om nog meer lobbywerk. Neem bij klachten en feedback vooral contact op met het BIPT zodat ze weten hoe Vrije modemkeuze werkt in de praktijk.

Mocht je zelf aan de slag willen om Routervrijheid (Router Freedom) te benutten, dan is er een wiki pagina die aan de hand neemt met de opties https://docs.fsfe.org/en/teams/router-freedom-tech-wiki
Je kan niet van providers verwachten dat ze support leveren op apparatuur die niet van hen is, en die ze dus niet kennen.
Dat is ook niet wat hier gezegd wordt.
Er is echt slechts een minimum aan troubleshooting en kennis nodig om te achterhalen of een storing aan de hardware ligt of aan een inkomend signaal. Wat er vooral nodig is is goodwill en niet de neiging om meteen alles onder tafel te vegen zonder een klant eigen hardware heeft gekozen.
Mobile vikings heeft een volledige help sectie aan gewijd. Het lijkt mij alsof ze het straks nog gaan afdwingen! :+

https://support.mobilevik...2185324177-Eigen-hardware
Goede link! Aan die van proximus kon ik niet zonder een login.

De documentatie is nog niet volledig:
VLAN20 gebruiken is niet voldoende, je moet ook PPPoE gebruiken.
Niet helemaal naar gelang de technologie zal je via Ipoe gaan en niet pppoe
Om ook IPv6 correct werkend te krijgen moet je ook de MTU / MSS corrigeren. Ik heb er een artikel over geschreven op mijn blog. Als je dit niet aanpast dan werken sommige IPv6 niet.
Moet niet, het hangt er vanaf welke setup je gebruikt. Levert Proximus/MV een Bbox3 dan staat je lijn in legacy modus en gebruik je vlan 10 met PPPoE. Levert Proximus/MV een nieuwere "internetbox" dan stel je vlan 20 in met DHCP, niets anders. Scarlet doet enkel legacy.
Ik zou graag mijn huidige modem (bbox3) vervangen door mijn huidige router ASUS RT-AX86U, kan iemand uit al de vereistes zien of dit zou werken aub? Ben nu al een uurtje bezig met allerlei settings pppoe en DHCP, vlan op 10 of 20, bij alles krijg ik geen verbinding helaas.
Ik gebruik al lang geen proximus modem meer.
WAN uit het fiber endpoint, naar mijn eigen router, inloggen via PPPoE en gaan maar
Nog een reden om een eigen modum te hebben zou zijn.Bij proximus heb je maar 1 poort die tot 10GB,'s kan de andere gaan maar tot 1gbs.Dus met eigen modum zou je ze allemaal 5/10 GB,'s kunnen maken.
Eigen modem die >1Gbit gaat, PPPoE > 1Gbit aankan en eenvoudig / betaalbaar is (geen zelfbouw project) is wel en uitdaging volgens mij. Veel aanbod is er op dit gebied nog niet zover mijn kennis gaat.
Wat is het nut van vrije modemkeuze? Ik heb juist het liefst dat de ISP mijn modem en router beheert, en dat er op de LAN poort gewoon een /30 zit zodat je je eigen router erop kunt zetten.
Andere mensen hebben liever dat dat hele kastje van de provider eruit gaat en ze alles zelf KUNNEN doen. Scheelt een kastje, scheelt stroom, simpeler opstelling. Het heet niet voor niets een vrije modem KEUZE, jij wil het liever anders, dat mag. Iemand anders heeft een andere mening, dat mag ook. Ik zie het probleem voor jouw situatie niet echt, dat blijft gewoon mogelijk :) .
Bij Telenet moeten ze mac cloning doen omdat ze per se hun eigen rot routertje willen behouden. Ipv een echte passthrough


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee