Door de verhoging van de verbruikersbelasting - ook wel bekend als 'limonadetaks' - werd een flesje alcoholvrij bier 6 cent duurder. "Door de belasting gaat de prijs al omhoog en daar bovenop wordt dan ook nog btw berekend", zegt een woordvoerder van Nederlandse Brouwers.
Alcoholvrij bier was nu net de enige biersoort die nog fier overeind bleef in een krimpende biermarkt. "Voor zover we kunnen nagaan, is dit segment niet eerder gekrompen. We vinden de daling van ruim 2 procent zorgelijk. Deze categorie speelt een belangrijke rol in het kader van preventie bij het tegengaan van alcoholmisbruik."
Over de hele linie was vorig jaar al geen goed bierjaar en die trend zette begin dit jaar door. De totale bierverkoop daalde met 2,4 procent. "Een koud en nat voorjaar heeft daar zeker een rol in gespeeld, evenals de accijnsverhoging op bier", meent de brancheorganisatie. De accijnsverhoging was weliswaar niet zo rigoureus als die van de verbruikersbelasting, maar ook die belasting ging omhoog.
"En die verhoging schiet zijn doel voorbij", merkt Nederlandse Brouwers-voorzitter Fred Teeven op. "Het kabinet heeft de verwachte opbrengst met 70 miljoen euro naar beneden bijgesteld." De bierproducenten vermoeden dat Nederlanders vaker bier over de grens inslaan en het kabinet daardoor juist veel accijns misloopt.
Brouwers missen variant suikertaks alcoholvrij bier
Nederlandse Brouwers pleitte eerder al voor een vrijstelling van de 'limonadetaks' wat betreft het alcoholvrije bier. De brancheorganisatie roert zich ook nu weer, nu er nieuwe plannen zijn voor een ander soort verbruikersbelasting, die meer lijkt op een suikertaks. "We missen een scenario waarbij voor alcoholvrij bier een vrijstelling geldt. Zeker voor de varianten zonder toegevoegde suikers."
De bierverkoop daalde in het eerste kwartaal zowel in de thuismarkt als in de horeca. De daling van de thuismarkt was met 3,1 procent het grootst. In de horeca werd 1,5 procent hectoliter minder getapt. De verkoop van pils daalde met 2,8 procent.
NUjij: Uitgelichte reacties