WhatsApp en Mercedes kondigen sponsordeal aan voor raceauto-emoji

WhatsApp heeft de neutrale raceauto-emoji vervangen door een versie die lijkt op de formule 1-auto van het Mercedes-F1-team. De nieuwe emoji is onderdeel van een sponsordeal tussen WhatsApp en Mercedes, en is voor zover bekend de eerste gesponsorde emoji in WhatsApp.

De blauwwitte raceauto-emoji heeft nu de zwart-groen-blauwe kleurindeling van de Formule 1-auto van het team Mercedes-AMG Petronas. Het is voor zover bekend de eerste WhatsApp-emoji die is aangepast naar aanleiding van een sponsordeal. WhatsApp en Mercedes hebben sinds dit jaar een sponsordeal, waardoor er WhatsApp-logo's te zien zijn bij het Formule 1-team. Meta zoekt al langer naar inkomstenbronnen voor de communicatiedienst. Er zijn geen financiële details bekendgemaakt over de deal.

Oude en nieuwe raceauto-emoji in WhatsAppOude en nieuwe raceauto-emoji in WhatsApp

De oude (links) en de nieuwe raceauto-emoji in WhatsApp

Door Hayte Hugo

Redacteur

01-05-2024 • 09:37

168 Linkedin Whatsapp

Submitter: Mieze

Reacties (168)

168
165
55
2
0
97
Wijzig sortering
Waarom?? Ik vraag mij serieus af waarom hier zoveel geld mee gemoeid moet zijn om een emoji te laten sponsoren. Als ik mijzelf als voorbeeld neem, ik heb helemaal niets met Formule 1, ik wist geeneens dat we ook zo’n emoji beschikbaar hebben. Als iemand mij die emoji zou sturen zou ik denken: oh een racewagen. Ik ga niet ineens de Formule 1 opzoeken of vergelijkbare acties uitvoeren. Dus die bakken met geld worden uiteindelijk enkel weer betaald door de kijker. Echt, wat is men af en toe toch zo krom bezig.
Alleen al het feit dat nieuwssites er aandacht aan besteden betekent aandacht voor je merk en dat is gewoon geld waard. Mensen hoeven niet meteen een Mercedes te kopen, maar hoe bekender je merk en hoe positiever de associaties hoe groter de kans dat je (mocht je de keuze hebben) voor het merk kiest dat bij jou positief is opgeslagen in je brein.
Da's waar.
Maar hoelang duurt dat effect?
En hoe effectief is het nu eigenlijk?
En hoe groot is de kans dat het backfired - als in: negatieve associatie?

BMW doet niet meer mee met F1, andere merken hebben nog nooit meegedaan. Maar we kunnen niet zeggen dat het slecht gaat met BMW.
En de kosten van F1 zijn enorm. Niet dat het geen entertainment is - zeker wel maar het is meer dat ze mensen bij Mercedes er blij mee zijn en mag het daarom zoveel kosten. Qua reclame effectiviteit is het niet zoveel waard....maar dat geldt voor praktische alle reclame.
Precies dit. Ik vraag me ook af hoe lang zo’n effect dan duurt. Als ik een abri zie met een nieuw wasmiddel kan ik best eens denken “Laat ik dat eens proberen.” Maar in dit geval…
Daar is niet zo makkelijk antwoord op te geven, om het simpele feit dat (auto)merken een heel breed portfolio aan marketingactiviteiten heeft, en het bijna onmogelijk is om te meten welk kanaal tot welk resultaat leidt. Je kunt in een onderzoek hooguit vragen "hoe kent u ons?" of "bent u bekend met onze emoji in whatsapp?" maar of dat nou betrouwbaar antwoord geeft op de vraag, betwijfel ik.

Merken zullen er gewoon alles aan doen om een stukje van de taart te bemachtigen, en opvallende of opmerkelijke acties (zoals deze) brengen je merk onder de aandacht, en dat is wat je wil. Hoe tijdelijk dat effect ook is.
en opvallende of opmerkelijke acties (zoals deze) brengen je merk onder de aandacht
Hoe geeft aandacht zonder feitelijk voordeel of positieve associatie dan een extra incentive? Dit leunt dit heel sterk op het idee "ik hoorde laatst weer een merknaam....". Maar dan nog....zonder positieve associatie ("Ze hebben een eigen emoij" is het enige...), hoe helpt dit dan?
Er zijn genoeg wetenschappelijke onderzoeken die een positief (causaal) verband aantonen tussen 'brand awareness' en 'brand loyalty'. Dus hoe beter een merk bekend is, hoe positiever men naar dit merk kijkt.
Het stomme is dan juist BMW niet veel adverteerde, geen F1 meer doet en een hele hoge 'brand loyalty' heeft...

Maar ik denk wel dat je gelijk hebt - alleen heeft het een maximum. Mercedes is bijv. al een bekend merk. De onderzoeken vergelijken natuurlijk tussen minder bekend en wel bekend.
En als een merk zich overal tussen wringt en steeds vaker in de kijker loopt, krijg je misschien wel 'brand fatique'.
Dat laatste blijkt dus niet het geval (individuele uitzonderingen daar gelaten). Het gezegde is niet voor niks "slechte reclame bestaat niet". Voorbeeld: je hebt een sterretje in je ruit, aan welk bedrijf denk je als eerste? Grote kans dat het Carglass is. Ook al zijn hun reclames tenenkrommend slecht en komen ze veel te vaak op tv.

[Reactie gewijzigd door Polydeukes op 2 mei 2024 11:49]

"slechte reclame bestaat niet"
Dat durf ik inmiddels te bewtijfelen.... dat je denkt aan Carglass maar bijv. ook denkt aan negatieve associaties betekent dat je juist Carglass gaat mijden.
Als een reclame of bedrijf een duidelijke slechte exposure heeft gehad dan volgt - zelfs na goede reclame of mooie aanbiedingen - alleen maar slechtere verkopen. Neem bijv. Budweiser.....
Dus slechte reclame bestaat zeker wel.
Ja en nee. Positieve reclame heeft een groter positief effect op sales dan negatieve reclame. Het is echter niet zo dat het verband lineair is. En ik zei ook in mijn post, individuele gevallen daar gelaten.. Dus serieuze incidenten waarbij je bedrijf of merk negatief in de publiciteit komen hebben uiteraard een negatief effect op je brand loyalty. En bedrijven zullen daarom ook niet bewust slechte reclame maken, hooguit door budget (of slehcte smaak) gedreven en dan van slechte kwaliteit.

Maar onder de streep is naamsbekendheid gewoon belangrijk voor de verkopen, dat wordt keer op keer aangetoond.
Maar onder de streep is naamsbekendheid gewoon belangrijk voor de verkopen, dat wordt keer op keer aangetoond.
Dat ben ik wel met je eens hoor.
Als ze dat hadden gedaan met die o zo dominante wagen, had ik het begrepen, maar de huidige Mercedes is geen topper.
Voor jou niet,
Voor mij valt het best op als je ook maar een beetje de formula 1 teams kent en hun kleuren kan je dit er zomaar mee associeren.
Dus weggegooid geld, nee, want je kan toch een mercedes wagen voorspiegelen aan degen die wel van formule 1 houden buiten het racen opzich.
want je kan toch een mercedes wagen voorspiegelen aan degen die wel van formule 1 houden buiten het racen opzich.
Als je mercedes fan bent prima, maar wat als je mercedes niet uit kan staan! Straks krijgen we dat Ajax de bal sponsort. Wat als je voor een andere voetbalclub bent?
Dan gebruik je de emoticon niet, of je werkt aan je ego, ik noem maar eeen zijstraat...
Je hoeft de emoticon niet gebruiken als je niet wilt.
Ik zou hem oprecht expres gaan sturen naar de haters :+
Tsja, dan zit je met een groot probleem.
Dan is het tijd volwassen te worden.
Als je mercedes fan bent prima, maar wat als je mercedes niet uit kan staan!
Gewoon zoals dat in het begin der tijden ging.

\ō͡≡o˞̶

of
⠀⢀⣀⣀⣀⠀⠀⠀⠀⢀⣀⣀⣀⡀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⢸⣿⣿⡿⢀⣠⣴⣾⣿⣿⣿⣿⣇⡀⠀⣀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⢸⣿⣿⠟⢋⡙⠻⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣷⣶⣿⡿⠓⡐⠒⢶⣤⣄⡀⠀⠀
⠀⠸⠿⠇⢰⣿⣿⡆⢸⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⠀⣿⣿⡷⠈⣿⣿⣉⠁⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠈⠉⠀⠈⠉⠉⠉⠉⠉⠉⠉⠉⠉⠉⠉⠀⠈⠉⠁⠀⠈⠉⠉⠀⠀

De grote ASCII art wordt helaas niet ondersteunt door Tweakers

[Reactie gewijzigd door hachee op 1 mei 2024 15:47]

Zijn er niet meerdere varianten?
Ik kan me de blauwe uit het artikel niet herinner maar ik weet dat er wel een rode is.
Is dit ook in iOS ? In Whatsapp iOS blijf ik enkel de Rode Ferrari zien. Nooit geweten dat er een neutrale blauwe is/was.
Volgens mij worden de Emoji in iOS gedicteerd door Apple en geldt dit ook binnen WhatsApp. Ik zie in ieder geval een rode raceauto met het logo van Apples programmeertaal Swift op de zijkant :)
In het toetsenbord is hij inderdaad nog rood.
Op het moment dat je het bericht verstuurd wordt het echter de zwart/groene zoals in dit artikel.
(Bij mij op iOS in ieder geval)

[Reactie gewijzigd door DennisDeMennis op 1 mei 2024 14:21]

What'sapp heeft een eigen set emojis gemaakt die bijna het zelfde is als die van Apple. Zodat je op alle platforms de zelfde ervaring hebt. Op ios valt het niet echt op om dat de emoji zo veel lijken op de voorbeelden die je toetsenbord geeft.

Zoals andere al zeiden is hij op je toetsenbord nog rood maar zodra je hem plaats in de chat veranderd hij in de WhatsApp versie.

[Reactie gewijzigd door RAMillu op 1 mei 2024 15:26]

Ik weet niet hoe het op iOS zit, maar op Android heb ik in Whatsapp twee manieren om Emoji's te kiezen: één manier is via de smiley naast het invoerveld, de andere is via het menu van het toetsenbord. De eerste toont de Whatsapp-variant (en is onderdeel van Whatsapp), de tweede toont de variant van het OS (en is onderdeel van het ingesteld systeemtoetsenbord.). Bij aanklikken van een emoji en verzenden ervan krijg je steeds de WA versie te zien.
Klopt what'sapp heeft de ios emoji set bijna precies na gemaakt en forceerd die voor alle platformen zodat iedereen de zelfde ervaring heeft.
dan komt er net als dat je huidskleur kan kiezen ... een optie om teams te kiezen ... die daar dan weer flink voor moeten betalen aan whatsapp/google/apple/microsoft etc

ik verwacht dat Google straks een gelijksoortige deal sluit met McLaren
Dat is prima, als er dan ook een neutrale variant blijft.
Mooi toch? WhatsApp kan geld verdienen en voor de consument blijft de app gratis. Win-win.
Meta verdient op zich al bakken met geld, en nu wordt het de vraag wat de volgende stap is. Een apart reclamescherm? Korte reclames tussen chats?
Uiteindelijk moet er voor Meta wel een reden zijn om dit in de lucht te houden, anders kunnen ze er net zo goed mee stoppen.
Ach, er zijn wel meer teams met rood-wit als kleur ;)
Stel je niet zo aan zou ik zeggen, dat kleinzerige gedoe om rivaliserende teams waar je toevallig geen fan van bent.. Ik ben ook geen fan van Mercedes, met name door de houdingen van Toto en Lewis maar om daar zo mee om te gaan is best sneu. Volgens mij zijn er wel grotere problemen om je druk om te maken.
Ajax zei je?

❌❌❌
Dan maak je je eigen concurrent van Whatsapp, met geld gesponsord door Feijenoord :+
Zeker hinderlijk in jouw voorbeeld, als Feijenoorder. Goed punt dus. :)
Ja en dan? Leuk dat jij het herkent… maar dan?
Maar wordt je door het zwart/groene autootje in de emoji ook getriggerd om (meer) in Mercedes geïntresseerd te zijn? In de F1 of voor persoonlijk vervoer?
Waarschijnlijk niet.
En voor iedereen die die kleuren niet direct met Mercedes associeert is het weggegooid geld.

Waar het op neer komt is wat @brammerd21 zegt: ze kopen met een tijdelijke 'sponsoring' mediaaandacht.
En omdat ze de eerste zijn is die groot. Voor alle hieropvolgende merksponsoringen in emojis gaat dat natuurlijk niet meer op en is het maar de vraag of dit idee een lang leven beschoren is.
En voor iedereen die die kleuren niet direct met Mercedes associeert is het weggegooid geld.
Dat soort kennis komt niet vanzelf. Iedereen herkent een rode Ferrari. Daar heeft Ferrari jarenlang veel reclame voor moeten maken.
Dat is mijns inziens echt te kort de bocht. Er zijn veel meer factoren die meespelen. De kleur, het model, de prijs. Daar praten mensen over met elkaar. Dat hangt niet alleen samen met de jarenlange reclame. Als kind leer je al wat een Ferrari is.
En toch zullen de meeste kinderen niet weten wat een McLaren, Bugatti, Koenigsegg enz. is. Laat staan dat ze de verschillende modellen van elkaar weten te onderscheiden. De tijden dat auto's cool waren en velen naar Topgear keken zijn ook voorbij.

Ik vermoed moesten ze die emoji rood gemaakt hebben dat het de enige racewagen zou zijn die geassocieerd wordt met een specifiek automerk. En dan vooral vanwege de typerende kleur waarin zowel de racewagens als productieautos gelakt worden.

Maar misschien zijn wij kinderen van onze tijd en maakt gen Z juist wel de associatie met de kleuren van Mercedes. Ik betwijfel het.
Dat is mijns inziens echt te kort de bocht. Er zijn veel meer factoren die meespelen. De kleur, het model, de prijs. Daar praten mensen over met elkaar. Dat hangt niet alleen samen met de jarenlange reclame. Als kind leer je al wat een Ferrari is.
Volgens mij is dat nu juist precies waarom ze reclame maken, om te zorgen dat mensen over het merk praten en dat kinderen op jonge leeftijd al ingeprent krijgen Ferrari hét merk is.
Gewoon media aandacht. Niets meer.
Jammer dat er niet tien emojis zijn, voor elk team de mogelijkheid om op te vallen.
Maar goed; je ziet dit nu en je herkent dit, hoe helpt dit dan Mercedes?

Dus samenvattend:
  • een deel van de wereld ziet dit nooit
  • een deel van de kijkers heeft hier helemaal niets mee
  • een deel herkent het niet maar had het kunnen herkennen - dit heeft ook geen side-effect
  • een deel ziet 'Mercedes' en denkt "Mercedes rijdt ook mee in de F1".....en dan?
En laat het deel dat het herkent nu dus al in de doelgroep zitten (die kenden Mercedes als merk dus al) - dus zelfs de reikwijdte van je merk wordt niet vergroot.
Ja, maar uiteindelijk herinner ik me dan die wagen die niet met de top van het veld mee kan komen. Vreemd dat ze zo herinnerd willen worden.
Je leest het nu, en daarom weet je het nu toch?
Ja, maar het intereseert mij nog steeds niet.

Ik snap die geldverkwanseling ook niet. Net als reclame, ik ga er geen reep chocola meer van eten, hoe vaak er ook reclame van voorbij komt.
Dat is idd de grote grap van reclame. Het zo matig effectief geworden maar tegelijkertijd gaat er zoveel geld in om.....

Het probleem wat reclame nu heeft is dat elk bedrijf dat een algemeen produkt heeft ook reclame maakt. En de onderscheidende factor? Geen idee, die is voor iedereen weer anders.

Dus als alle 'echte' chocolade merken reclame maken wat dan? Blijft de leukste/best klinkende naam dan hangen? En hebben huismerken (die geen specifieke chocolade reclame maken) dan het nakijken? Nee, want die zijn goedkoper maarn maken geen reclame en derhalve minder kosten. Dus helpt de reclame? Misschien....en verkopen de echte merken iets meer daardoor. Maken ze daarom ook meer winst? Nee, want reclame maken is absurd duur.

Letterlijk de enige die blij worden van reclame zijn de makers (want.. werk) en die doorgifte kanalen als bijv. asocial media.
De rest zit niet op reclame te wachten en doet moeite (en betaald daar soms zelfs voor) om geen reclame te hoeven meemaken.
De grap is dat ik een tijd lang als content marketeer gewerkt heb en er toen zelf al helemaal niet meer in geloofde. Het bedrijf waarvoor ik werkte kon niet één usp noemen. Als ik naar dit soort deals kijk, heb ik het idee dat veel bedrijven daar mee worstelen. Ja, Mercedes kan nu zeggen 'we werken samen met WA', maar is dat dan hun usp? Ik weet het, Mercedes heeft wel degelijk usp's, maar die blijken niet uit deze deal. Dit is puur zichtbaarheid, maar voor wie? Enkel mensen die Mercedes al kennen, herkennen de emoji. Lijkt mij weggegooid geld...

Wat je overigens zegt in die laatste zin slaat de spijker in mijn ogen op de kop. Enkel de 'periferie' wordt beter van dit soort reclame: WhatsApp kan een betaalde upgrade zonder reclame aanbieden en er kunnen weer (betaalde) adblockers komen die Mercedes ads blocken.

[Reactie gewijzigd door Kastermaster op 1 mei 2024 13:14]

Helemaal mee eens en goed om te horen dat ook mensen uit de branche ook hun bedenkingen hebben.

Wat ik me ook nog bedacht:
Mercedes heeft gewoon veel geld / heel ruim reclame budget en ludieke acties 'vinden we leuk'....
Dus het mag wat kosten en het effect is totaal irrelevant.

Dus eigenlijk verspilling. Wat weer een typisch fenomeen is van 'geld dat over de rand heen klotst' tegenover 'net genoeg om weer een paar dagen te overleven'.
Dat gevoel van totale verspilling heb ik dus ook. Hoewel het gemiddeld denk ik wel geld oplevert. Er hoeft maar één andere partij (klant/sponsor) te happen en je hebt de relatief beperkte kosten er weer uit. Maar het blinkt totaal niet uit in creativiteit en goede targeting. Het voelt als op een mug schieten met een kanon. Je raakt misschien wel eens je doel, maar er zijn veel betere methoden om dit te bereiken. Then again; gezien het aantal reacties, praten heel wat mensen over Mercedes en WhatsApp. Dus er wordt wel iéts bereikt.

Oh, en even een correctie: ik werk niet meer in de branche, omdat ik het het verkopen van gebakken lucht vond.
omdat ik het het verkopen van gebakken lucht vond.
:)
Bewust niet, maar onbewust?

Dat is hetgeen waar deze reclame voor bedoeld is.

En wellicht werkt het niet voor jou, maar voor een ander wel (al dan niet onbewust). Want niemand gaat een Mercedes meer kopen door alleen dit dingetje. Maar men wordt wel weer aan het merk herinnerd.

[Reactie gewijzigd door rp87 op 1 mei 2024 14:19]

Waarom??
Omdat er allerlei mediakanalen dit als nieuws brengen, en het is goedkoper dan een advertentie plaatsen.
Kijk het zit zo. Ik gebruikte die F1 emoji om aan te geven dat ik snel thuis ben. Nu met die mercedes gaat dit verwarring opleveren thuis. :P
Jij hebt toch helemaal niets te zeggen over waar Mercedes hun geld aan besteed?

Wat een bijzondere reactie.
"Er zijn geen financiële details bekendgemaakt over de deal."

##waarom hier zoveel geld mee gemoeid moet zijn##
Hoeveel geld is hiermee gemoeid?
Dit soort commerciele acties motiveren me alleen maar meer om meer gebruik te gaan maken van opensource messaging oplossingen.

Verder is het bedrijf mercedes natuurlijk gewoon een smerige nazi collaborateur geweest, dus juich nog even wat extra met elkaar tijdens de formula 1 (waar ik overigens zelf niets mee heb; te commercieel, net als dat kutvoetbal).
Mij maakt het niet zoveel uit, maar je kan niet ontkennen dat asociale media op allerlei manieren trachten reclame door users hun strot te rammen, willen of niet.
Wat is het volgende?
Ik denk dat als je het niet zou weten, het niet eens zou opvallen dat het om een gesponsorde emoji gaat. ;) Het lijkt mij dus eerder verkwisting van geld (van Mercedes), maar als zij er blij van worden... ;)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 1 mei 2024 09:43]

Het is eerder dat dit soort "onderbewuste" reclame dus wel veel invloed heeft. En je wereldbeeld verandert.
Dan "even wat eten" in emojitaal een suiker-vet-snoepreep wordt bijvoorbeeld.
Overigens vind ik die raceauto er meer uitzien als een stoomlocomotief (nieuw) en speelgoedwagentje (links).
Zou het echt? Ik geloof niet dat ik er een Mercedes meer door ga kopen, al was het alleen maar omdat die voor mij buiten budget zijn.

Had de nummer 3 ook niet gewijzigd moeten worden in nummer 44 of 63?
Bedenk dat de "luxe automerken" meer verdienen aan het gebruik van hun merk voor petjesm sieraden en parfums en het tonen van hun auto's in advertenties, dan dat ze geld verdienen met de daadwerkelijke autoverkoop.
Nou lijkt Petronas parfum me voordeliger te verkrijgen bij de witte pomp voor 2 euro de liter.
Zou het echt? Ik geloof niet dat ik er een Mercedes meer door ga kopen, al was het alleen maar omdat die voor mij buiten budget zijn.
Daar heb je vast gelijk in, al hoop ik voor jou dat je een keer de loterij wint. ;)
Maar misschien heb je wel vrienden of collega's die wel dat geld hebben en misschien willen die wel indruk op je maken met hun mooie auto, zo zijn mensen. Dat gaat beter als jij denk dat Mercedes een goed merk is.
Misschien heb je wel kinderen die opgevoed worden met het idee dat Mercedes hét merk is.

Het doel van dit soort reclame is niet om mensen direct een nieuwe auto aan te smeren, maar te vormen hoe mensen over auto's denken. Ferrari is daar heel succesvol in, als je kinderen vraagt om een racewagen te tekenen dan tekenen ze een rode Ferrari.

Voor velen is een rode Ferrari hun droomauto. De meeste dromen komen niet uit, maar als het wel zo is dan wil je dat ze jouw auto kopen.
Ik vind de oude een stuk vriendelijker eruit zien! Maar inderdaad het schijnt in je brein wel iets te doen zonder dat we het in de gaten hebben.
Dat is ook ongeveer de snelheid van de Mercedes nu, dus dat klopt wel :)
Dat is net als in de supermarkt jouw keuze. Er zijn genoeg emojis om gezonder eten aan te duiden.
Zoals de perzik en de aubergine? Beetje tricky in gebruik
Voor het geval je niet sarcastisch bent; appel, peer, banaan, watermeloen, kokosnoot, kiwi, aarbei, avocado, erwten, croccoli, sla, komkommer, paprika, mais, wortel, olijven. Dan hebben we nog sushi, noten, pinda's, rijst, honing. Goed, je snapt 'm wel.
Totale onzin reclame dit. Als publiciteits stuntje is het wat waard, meer niet. Als er nou nog een Mercedes logo te zien was geweest....
Ik denk niet dat Mercedes hier WhatsApp voor betaald,maar eerder dat WhatsApp iets minder sponsorgeld aan Mercedes betaald.
Soort van semi-ruilhandel zeg maar. WhatsApp met logo op de mercedes auto's voor grof geld, maar iets minder grof geld, omdat de emoji van een raceauto de Mercedes kleuren krijgt binnen WhatsApp.

Mercedes F1 zal er financieel heel erg weinig van merken.
Tegelijkertijd weigert het grootste deel van de consumenten te betalen voor apps. Dus hoe moet een app als WhatsApp zich anders staande houden? 'Eenvoudige' (niet-gepersonaliseerde) reclame als dit lijkt mij dan één van de betere opties.
Ik heb inderdaad veel liever dit soort niet gepersonaliseerde sponsoring en niet opdringerig reclame dan dat ik mijn persoonlijke data niet overhandigen om van die irritante reclames te moeten zien als ik ergens heen navigeer.

Of je nou een netruale cola fles te zien krijgt als emoji of een coca cola emoji, WhatsApp kan hiermee geld binnen krijgen ipv allerlei trucjes uithalen om geld te verdienen met jouw data.
Ik heb liever dat ik een klein bedrag betaal en geen reclame krijg, en geen data wordt verzameld. En met een klein bedrag bedoel ik enkele euro's / maand voor WA. Of bijvoorbeeld 10 euro / maand voor alle Meta diensten, met de garantie dat geen gegevens doorverkocht worden.
Dat zou helemaal geweldig zijn als extra keuze. Ik begrijp nog steeds niet waarom WhatsApp dat niet als optie aan kan bieden waarbij ze wel de garantie geven dat je dan "anoniem" gebruik kan maken van de dienst.
Ik heb hier geen cijfers van, maar ik vermoed dat het meer oplevert om jouw profiel te verkopen dan dat 10-tje per maand. En meer profielen is meer betrouwbaarheid in de segmentatie, dus markje sukkelberg is er helemaal niet bij gebaat dat jij je data kan beschermen. Het is maar een vermoeden hoor, maar ik verwacht dat er zo iets achter zit.
Die cijfers zijn heel moeilijk te achterhalen. Ik heb nog wel een post van 7 jaar geleden maar dat is voor Facebook. De opbrengsten voor WhatsApp zullen beduidend minder zijn.

Om WhatsApp draaiend te houden denk ik niet dat je per gebruiker 10 dollar nodig hebt, maar aangezien we de kosten en baten niet weten van WhatsApp is het vooral natte vinger werk.
Hoezo weigert men? SMS was de eerste message dienst en werd flink betaald toch?

Toen betaalde je (en nu nog) flink voor mobiel internet en op basis daarvan zijn we berichtjes gaan versturen die nu niet meer per bericht werden 'belast'.

We willen best wel betalen - maar niet aan bedrijf dat ook(!) je gegevens verkoopt/verhandelt/misbruikt.

Dus hoe zou een algemene berichtendienst zich staande moeten houden? Door een maandelijks fee misschien...oh wacht dat zelfde maandelijkse fee dat we al betalen aan de telecom providers. Want we hebben natuurlijk niets aan alleen maar een connectie. Dat was ook al zo toen het nog alleen maar bedraad was. Telefooncentrales waren noodzakelijk om 'berichten' uit te wisselen of te wel.... de telecomprovider zou gewoon een server kunnen hosten voor berichten en de verschillende servers [van verschillende telecom providers] zouden met elkaar kunnen communiceren.....

Malle discussie elke keer dat 'we' niet willen betalen. Dat willen wel degelijk en doen we ook. Maar dan moet het wel een eerlijke deal zijn.
Toen betaalde je (en nu nog) flink voor mobiel internet en op basis daarvan zijn we berichtjes gaan versturen die nu niet meer per bericht werden 'belast
Juist niet, toen betaalde je grof voor belminuten en sms'jes en was mobiel internet vaak gratis, dat heeft whatsapp juist zo groot gemaakt. Toen providers dat echt gingen merken, draaide alles om, bellen en sms'en werd (nagenoeg) gratis en mobiel internet werd duur(der). Heb heel lang mijn ben/t-mobile abo gehouden met onbeperkt data, totdat het overging naar 3g/4g en dat niet in mijn abonnement zat en ik feitelijk wel "moest"

[Reactie gewijzigd door Elorad op 1 mei 2024 12:33]

Hoezo weigert men? SMS was de eerste message dienst en werd flink betaald toch?
Ik heb een aantal jaar in een APR (Apple Premium Reseller) gewerkt rond 2010. Elke dag had je wel een klant over de vloer die kwamen vragen hoe ze WhatsApp op hun toestel konden installeren. En elke keer klagen over het feit dat ze hiervoor 99 cent moesten betalen (eenmalig; toen was WhatsApp nog niet gratis). Ze hadden al zo’n door toestel gekocht, waarom moest een app nog extra geld kosten, Apple naaide je aan alle kanten, en weet ik wat ze er allemaal voor kul bij haalden…

Nee, ik vind het eeuwig zonde dat de massa nooit heeft begrepen waarom je voor software/apps zou betalen. En het resultaat daarvan is dat apps nu bomvol met tracking en reclame zitten, of een abonnementsmodel hanteren (wat op de lange termijn een stuk duurder is voor de consument). En ja, ik snap ook wel dat deze zaken waarschijnlijk ook waren gebeurd als mensen wel bereid waren geweest tot betalen, maar het is zonde dat dat model geen goede kans heeft gehad (binnen de massa, want er zijn natuurlijk ook genoeg mensen/liefhebbers die wel al betaalden).
Tja, ik ben ook wel een voorstander van betaalde apps en dan geen reclame. Sterker nog; voor games bijv. heb ik een hele sterke voorkeur van betalen (klinkt raar...) want micro-transacties en reclame tijdens (of voor) het gamen zijn verschrikkelijk vervelend. Nog erger dan reclame in apps dus.
Maar vanuit de klant die een mobiel koopt is het wel vreemd dat bepaalde standaardfunctionaliteit niet meegeleverd wordt.

"Hier is u nieuwe auto" - "Oh, wilt u ook de radio gebruiken die er in zit?" - "Dat is extra..."

En zeker met mobile apps en hun mogelijk enorme verkoop volume is de prijs vaak ook geen obstakel. Dus een pay-once-to-use een prima model zijn.
Maar vanuit de klant die een mobiel koopt is het wel vreemd dat bepaalde standaardfunctionaliteit niet meegeleverd wordt.
Waar doel je precies op? Apple levert iMessage gratis mee op elk toestel, als functionaliteit om berichten via internet te sturen. Gezien het feit dat WhatsApp wordt aangeboden door een derde partij, kun je toch niet verwachten dat Apple of Google dat ook (gratis) (mee)leveren bij elke smartphone?

Het equivalent bij een auto(radio) lijkt me dat je er geen CD's bij krijgt. Of dat je bij je televisietoestel geen toegang tot (betaalde) kabel/zenders of streamingdiensten krijgt.

Ik snap dat het geval van WhatsApp voor digibeten misschien wat lastiger te begrijpen is, omdat die geen goed beeld hebben bij de toepasselijke componenten (toestel, OS en apps) en spelers (toestel-fabrikant, OS-fabrikant en app-ontwikkelaars/aanbieders). Maar dat is wat mij betreft een stukje onkunde (en eigenlijk ook onwil) bij de consument, wat aansluit bij mijn klacht dat men nooit heeft willen betalen…
kun je toch niet verwachten dat Apple of Google dat ook (gratis) (mee)leveren bij elke smartphone?
Ja, daar heb je een punt maar voor gebruikers is 'berichten versturen' 1 pot nat (en terecht ook denk ik).

Maar wat heb je aan een communicatie app die niet iedereen kan benaderen?

Dus je krijgt een CD-speler die alleen AppleFormat CD's aan kan en een paar CD-tjes zeg maar.
Maar dat is wat mij betreft een stukje onkunde (en eigenlijk ook onwil) bij de consument
Wat kan de consument dan doen om te zorgen dat ze standaard met de rest van de wereld kunnen communiceren bij het gebruik van een apparaat dat als hoofdfunctie 'communicatie' heeft? Verschillende apps om hetzelfde te kunnen is de echte fout. En dan stellen dat de klant 'onkundig', is misschien technisch gezien wel waar maar die dingen worden ook voor technische onkundige mensen gemaakt. Sterker nog: toen het gemeengoed werd en dus vooral technisch minder onderlegde mensen wist te bereiken, kwam het in een stroomversnelling. Dan moet je als fabrikant niet gaan mopperen dat mensen niet zo kundig zijn zeg ik dan toch, want dat is het grootste deel van de klanten.
en jij dacht dat Whatsapp gratis was??
WhatsApp is sociale media en nu word een deel van de rekening door Mercedes betaald en misschien betaal je wat met je data/persoonlijkheid.
maar vermoedelijk blijft de rekening voor de gebruiker gewoon gelijk.
WhatsApp is niet het product, jij bent / wij zijn het product
Ik heb betaald voor whatsapp destijds voor Android en iOS, en toen stond er dat het voor altijd advertentie-vrij zou blijven.
Leuk dit, lekker ongevraagd of onbedoeld reclame verspreiden, prachtige ontwikkeling /s

Kun je dan tenminste wel met een long press de neutrale emoji kiezen, net zoals de verschillende huidskleuren?
Getest, nope. De originele is er echt uit nu.
Zie wel een kans voor WA om elk team te laten betalen om opgenomen te worden (long-press -> kies favoriete team), of zou Mercedes dit afgekocht hebben? Of breng ik ze nu op ideeën :P
WhatsApp en Mercedes hebben een algemene sponsordeal, die zal zeker exclusief zijn. De Mercedes coureurs hebben ook een WhatsApp-logo op hun helm (voorkant net onder vizier, ten hoogte van hun mond).
Sterker nog, de knop waarmee de coureurs met de pitmuur praten is nu ook een WhatsApp logo:
https://media.1815.io/top...uur-met-whatsapp-knop.jpg

[Reactie gewijzigd door JEightyFive op 1 mei 2024 11:43]

Sterk. Die had ik nog niet gezien
Dit was me echt totaal ontgaan. Bedankt voor de tip. Ik had het logo van WhatsApp al op de helm gezien, naar deze totaal gemist!
Ik vroeg me al af waar Toto het over had toen ie erover begon. Hij zei het alsof het een unieke ontwikkeling was dat ze nu "beschermd" met hun engineers konden praten. 8)7
Veel liever dit soort niet gepersonaliseerde reclame met een emoji die er net wat anders uit ziet dan de voorgaande waarvan je niet eens ziet dat het reclame is als je het niet weet, dan banners of pop-ups in de app.
Vind je? Men gaat hier nu letterlijk op een subtiele manier sluikreclame injecteren in persoonlijke communicatie door de symbolen subtiel te wijzigen. Op zich is dat geen probleem, want het gaat hier over slechts een paar kleuren.

In essentie is dit hetzelfde als dat Mercedes een deal zou aangaan met Whatsapp om iedere match met het woord "auto" of "wagen" ( =neutraal) te vervangen door "Mercedes". "Waar kan ik mijn auto parkeren?" wordt dan "Waar kan ik mijn Mercedes parkeren?". Er wordt dan reclame geinjecteerd in je bericht, en de betekenis of correctheid van je bericht wijzigt mogelijk ook (ik rij met een Ford). Is dit echt beter dan een banner of pop-up die je communicatie niet aanpast?

Nu kan je zeggen: "jamaar je ziet hoe je Emoji eruit ziet voor je hem invoegt". Klopt, maar als je de Emoji-selectie van je toetsenbord gebruikt, dan worden de systeememoji's (vgl met "wagen") weegegeven in het menu, en niet degene die werkelijk verzonden wordt in WA (vgl met "Mercedes"). Afhankelijk van naar wie je stuurt (bvb fans van Team XYZ) kan je neutraal bedoelde emoji van een racewagen ineens iets heel anders betekenen of teweegbrengen. En je zou dit misschien ook nog kunnen personaliseren.

De impact van deze wijziging zal in werkelijkheid uiteraard beperkt zijn, maar ik vind niet dat we dit soort sluikreclame moeten gaan toejuichen. Van die afschuwelijke banners en pop-ups is tenminste duidelijk dat het reclame is, en ze moeien zich inhoudelijk niet in een gesprek.
In essentie is dit hetzelfde als dat Mercedes een deal zou aangaan met Whatsapp om iedere match met het woord "auto" of "wagen" ( =neutraal) te vervangen door "Mercedes"
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Het blijft een racewagen, alleen in de kleuren van Mercedes. Het bericht wordt er niet minder correct om en zit niet echt aan de inhoud. Letterlijk woorden veranderen is toch een flink stuk erger.
maar ik vind niet dat we dit soort sluikreclame moeten gaan toejuichen
Niet per se toejuichen nee. Het probleem met van die banner reclames, naast dat het veel irritanter is dan dit soort sluikreclame imo, is dat daar meestal ook tracking bij komt kijken om je toegespitste reclames bij mee te geven. Dat gaan ze echt niet zonder tracking doen.
Als WA moet kiezen tussen banners en gesponsorde emoji's (want betaald maken gaan ze waarschijnlijk ook niet doen), dan heb ik liever dat 2e.
In essentie is dit hetzelfde als dat Mercedes een deal zou aangaan met Whatsapp om iedere match met het woord "auto" of "wagen" ( =neutraal) te vervangen door "Mercedes". "Waar kan ik mijn auto parkeren?" wordt dan "Waar kan ik mijn Mercedes parkeren?". Er wordt dan reclame geinjecteerd in je bericht, en de betekenis of correctheid van je bericht wijzigt mogelijk ook (ik rij met een Ford). Is dit echt beter dan een banner of pop-up die je communicatie niet aanpast?
Dat stel ik al jaren voor bij mensen die het over een iPad (i.p.v. tablet) en iPhone (i.p.v. mobiel) hebben. Dan vraag ik altijd terug of ze met de BMW gekomen zijn. Want ja...ik rij een BMW, dus dan de rest ook... 8)7

[Reactie gewijzigd door Bux666 op 1 mei 2024 16:15]

Even geprobeerd, en je ziet meteen dat het enorm pixelated is t.o.v. de andere emoji: https://imgur.com/a/42cI0zo. Jammer dat er niet echt attentie voor detail lijkt te zijn.
Inderdaad, een vectorafbeelding zoals een simpel SVG'tje, of "echte" glyph als onderdeel van het lettertype, zoals emoji's geïmplementeerd "horen" te worden zou een stuk beter geweest zijn.
Niet genoeg geld bij m-benz om het goed te doen dus - Dat zie je ook terug in de auto's. Niet vooruit te fikken die wagen van Lewis (maar kan even goed aan Lewis zeg liggen natuurlijk :+ )
Ik snap ook niet dat een bestaand icoon wordt vervangen - ipv dat er nou eentje bij wordt gezet.

[Reactie gewijzigd door shades op 1 mei 2024 10:58]

De eindverantwoordelijkheid ligt bij WhatsApp/Meta. Ik weet natuurlijk niet hoe dit intern gegaan is, maar als Mercedes inderdaad de emoji zelf aangeleverd heeft, dan had WhatsApp hier eisen aan moeten stellen. Ik vind het jammer om te zien dat hier geen attentie voor detail was, dat tekent voor mij al snel het begin van de aftakeling, hoewel WhatsApp daar op meerdere terreinen al goed bezig was (b.v., geen goede integratie met foto's op iOS, waardoor je toegang moet geven tot al je foto's, i.p.v. een enkele te kunnen selecteren met de native selector).
Het is wachten op de eerste bigmac emoij... Laten we emoijs gewoon lekker neutraal houden zonder enige vorm van sponsoring?
Waarom? Ik zie liever een big mac eigenlijk :)

Het zou me echt niet boeien en ook niet in de weg zitten dus ik kan er moeilijk tegen zijn verder. Zeker als er geen logo's op staan en het puur om de form factor gaat.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 1 mei 2024 09:58]

En de auto in de emoji heeft in elk geval ook een pitstop gehad, hij is van medium banden (de gele lijn) naar harde banden (de witte lijn) gegaan. :+
Gaat hiermee de race dus uitrijden :)
Just when it's fun
The race almost done

"Bono my tires are gone"
Lewis: *Proceeds to set fastest lap*
Is dit ook in iOS ? In Whatsapp iOS blijf ik enkel de Rode Ferrari zien.
Geen idee, ik heb (nog) geen iOS. ;)
Niet lang meer komen meer bedrijven met soort gelijke sponsordeals.
..
Verkeerd geplaatst.

[Reactie gewijzigd door rajackar op 1 mei 2024 10:02]

Ik zag het op de /r/formuladank, maar het is dus echt waar :X
Gelukkig is het emoji zo klein dat je het verschil toch niet ziet, behalve als je het weet.
"Door overweldigend succes worden gesponsorde emojis nu 8x uitvergroot."
Ah vandaar. Vond Whatsapp de laatste tijd al wat trager. :)


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee