Vooral in januari en februari was het weer erg slecht, vertelt een woordvoerder van de luchtvaartmaatschappij aan NU.nl. Daardoor moesten reizigers worden omgeboekt naar andere vluchten.
Daarnaast duurde onderhoud aan vliegtuigen langer dan verwacht. Het kostte meer tijd om bepaalde onderdelen te krijgen doordat leveranciers te weinig personeel hadden. "Er waren minder vliegtuigen beschikbaar om mee te vliegen," zegt de woordvoerder.
KLM moest vliegtuigen inhuren om de langere onderhoudstijd op te vangen en reizigers compenseren voor het uitvallen van vluchten. Dat laatste kostte KLM al zo'n 50 miljoen euro.
Volgens de woordvoerder waren de problemen door het weer en onderhoud snel verholpen. "In maart zagen wij stabilisatie. Ook de daaropvolgende maanden verlopen goed. Zo is het begin van de meivakantie vlekkeloos verlopen."
De luchtvaartmaatschappij had afgelopen kwartaal ook te maken met minder omzet uit de vrachtdivisie. De vraag naar vrachtvluchten was begin dit jaar hoog vanwege de onrust in de Rode Zee. Maar Air France-KLM kon niet helemaal aan die vraag voldoen vanwege beperkingen op Aziatische vluchten doordat het luchtruim boven Rusland vermeden wordt.
Het aantal passagiers bij de luchtvaartmaatschappij nam met iets meer dan 6 procent toe tot bijna 21 miljoen. Ook bij Transavia werden meer tickets geboekt. De dochtermaatschappij van Air France-KLM had bijna 9 procent meer passagiers dan een kwartaal eerder.