Sacha gaat vrijwel alle winkels sluiten, bevestigt Termeer Groep na berichtgeving van Hart van Nederland. Dat bedrijf is eigenaar van Sacha en bezit ook de ketens Sissy-Boy en Manfield.
Reden voor de sluitingen is dat Sacha het traditionele winkelmodel door kostenstijgingen niet kan volhouden. Ook kopen consumenten hun schoenen vooral sinds de coronapandemie steeds vaker online, merkt Sacha. Inmiddels haalt de schoenenwinkel 60 procent van de omzet uit online verkopen.
Van de 29 winkels die Sacha heeft, blijven er enkele nog open om de webwinkel te ondersteunen. Welke dat zijn is nog niet bekend; daarover is het bedrijf nog in gesprek. "De winkels die sluiten zijn nu in meer of mindere mate verlieslatend", zegt marketingdirecteur Cecile Termeer.
Besluit is 'nieuwe strategische richting'
Meevaller is dat alle medewerkers van Sacha in dienst kunnen blijven. Zij worden herplaatst bij zusterbedrijven Manfield en Sissy-Boy.
Sacha noemt het besluit "een nieuwe strategische richting". Dat de schoenenwinkel bijna volledig online verdergaat, past volgens het moederbedrijf van Sacha beter bij de behoeften van de klant en het merk. De winkels zijn al sinds de jaren zeventig zichtbaar in stadscentra.
In 2020 ging de Belgische tak van Sacha, met zeventien winkels, failliet. Inmiddels telt België wel weer drie vestigingen.
Minder winkels in de winkelstraten
In het afgelopen jaar zijn meer bekende namen uit de winkelstraten verdwenen, zoals BCC, BigBazar, Perry Sport, Aktiesport en Sprinter. Winkels als Score en Scotch & Soda gingen failliet, maar maakten een doorstart.
Als winkels wegvallen, komt daar vaak horeca voor in de plaats. Inmiddels bestaat nog maar 45 procent van de winkelstraten daadwerkelijk uit winkels.
NUjij: Uitgelichte reacties