Om het toestel in de markt te zetten, is Nederlander Peter van Oostrum benaderd. "Een paar weken geleden ben ik daarvoor gevraagd door Fokker Services", zegt de Director Aircraft Remarketing. Fokker Services moet ervoor zorgen dat alle Fokker-toestellen die nog rondvliegen luchtwaardig zijn.
Het bedrijf levert allerlei diensten, onderdelen en reparaties. In die hoedanigheid heeft Fokker Services contact met bedrijven die nog met Fokkers vliegen. "En zij hebben op hun beurt mij ingehuurd." Van Oostrum heeft eerder Fokker 70's verkocht. Dat is een specialisme op zich, je zet zo'n toestel niet op Marktplaats.
"Dat loopt vooral via het netwerk dat je in de luchtvaart hebt en er zijn speciale publicaties voor", legt hij uit. Geïnteresseerden kunnen via een gesloten biedingsprocedure een bod doen. "De hoogste bieder wint." Er is zeker belangstelling voor het toestel, zegt Van Oostrum. "Ook vanuit Nederland en Afrika."
'In Australië is goed voor het toestel gezorgd'
In maart 1996, in dezelfde maand dat Fokker ter ziele ging, werd de PH-KBX gepresenteerd. In de registratie van toen staat 'KBX' voor koningin Beatrix. De Fokker F-70 Executive Jet kostte destijds 75 miljoen gulden. De regering en leden van het Koninklijk Huis gebruikten het toestel 21 jaar.
"In 2010 werd de KBX verbouwd voor 4,3 miljoen euro, omdat het vliegtuig verouderd was en niet meer aan de veiligheidseisen voldeed. Na de verbouwing konden de inzittenden aan boord internetten en e-mailen", vermeldt de Rijksoverheid erover.
Omdat KLM besloot niet meer met Fokkers te vliegen en zodoende het onderhoudscontract met Fokker opzegde, moest de PH-KBX ook het veld ruimen. "Er is in Australië goed voor gezorgd", zegt Van Oostrum. Het interieur met "alles erop en eraan" is in essentie nog intact.