Boston Dynamics stopt na ruim tien jaar met Atlas-robot - update

Boston Dynamics is gestopt met de Atlas-robot. Het bedrijf ontwikkelde de mensachtige robot sinds 2013, maar bracht hem nooit op de markt. Boston Dynamics geeft geen reden voor het stoppen, maar brengt wel nieuwe beelden uit.

In de Farewell to HD Atlas-video zegt Boston Dynamics dat het 'tijd is voor onze hydraulische Atlas-robot om achterover te leunen en te ontspannen', zonder verder aan te geven waarom er met Atlas wordt gestopt. De Atlas werd in juli 2013 voor het eerst gepresenteerd in het kader van een roboticawedstrijd van Darpa, een onderzoekstak van het Amerikaanse ministerie van Defensie. Atlas werd aangekondigd als mensachtige robot die zou kunnen ondersteunen bij rampen en in noodsituaties.

Sindsdien bleef Boston Dynamics de robot ontwikkelen en leerde Atlas bijvoorbeeld parkour en het verplaatsen van gereedschap. Atlas werd echter nooit commercieel op de markt gebracht, in tegenstelling tot Stretch en Spot. Tweakers schreef twee jaar geleden een achtergrondartikel over Spot en hoe die robot in Nederland wordt ingezet.

Update, 15.38 uur: Boston Dynamics blijkt alleen te stoppen met de hydraulische versie van de Atlas-robot, maar stopt niet met Atlas als robot.

Door Hayte Hugo

Redacteur

17-04-2024 • 09:11

64 Linkedin Whatsapp

Reacties (64)

64
64
36
3
0
20
Wijzig sortering
Zoals anderen al vermeld hebben werd er een nadruk gelegd op het woord "HD" of "Hydraulic" in de video. Ze hebben net de nieuwe versie aangekondigd die niet meer hydraulisch is:
All New Atlas

[Reactie gewijzigd door MaartenS11 op 17 april 2024 15:14]

Wat ik ervan begrijp is dat ze met de *hydraulische versie* stoppen, waar ik uit afleidt dat er een versie komt met elektromotoren (zoals al veel andere humanoids).

EDIT: er komt inderdaad een elektrische versie https://bostondynamics.com/blog/electric-new-era-for-atlas/

[Reactie gewijzigd door Loy op 17 april 2024 15:16]

Dat is erg riskerend. Hydrologische motoren zijn nog altijd veiliger dan electro motoren.
Kun je dit ook onderbouwen? Het is in de robotica en industriële automatisering zeer ongebruikelijk om tegenwoordig nog met hydrauliek te werken wanneer servomotoren toereikend zijn voor de usecase. Oftewel het is eigenlijk allemaal servo. Waarom zou dit volgens jou anders zijn bij deze robot?
Als je dit soort machines (robots) in gevechtszones zet. Waar ook EMP toegepast wordt. Dan staat zo'n robot per direct stil. Heb je niks aan.
Want als de controller uitvalt heb je nog iets aan de hydrauliek? Want de pomp die de druk levert voor de hydrauliek is volgens jou niet elektrisch? Bovendien omschrijf je EMP alsof je het alleen van de scifi films en call of duty games kent. In de echte wereld weten we dat een EMP niet een of ander super wapen is, maar gewoon een Elektro Magnetische Puls die dus gewoon af te schermen is.
Bij hydrologische motoren heb je dit dus niet. En kan je gewoon doorgaan. Vandaar dat ze in vliegtuigen ook nog hydrologische pompen gebruiken voor het bijvoorbeeld aansturen van de flaps of het onderstel waar de wielen op aangesloten zijn, en geen electrische juist om die kortsluiting en alles te voorkomen.
Dit is niet waar. Hydrauliek heeft bij vliegtuigen de voorkeur omdat het tegelijkertijd sterk genoeg gemaakt kan worden én het systeem dan nog responsief genoeg is. Elektro/servomotoren kunnen allebei, maar niet tegelijk op het niveau wat daar benodigd is. Er zijn geen servo motoren die tegelijkertijd extreem hoge toeren kunnen draaien én heel veel koppel kunnen leveren. Dat is een technische beperking die je op veel kleinere schaal dan commerciële vliegtuigen ook al tegenkomt.

En het is al gezegd, maar het is hydraulisch, niet hydrologisch. Wikipedia: Hydrologie

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 17 april 2024 12:00]

riskant?
Ze zijn ook complexer, en als ze falen, spuit er onder hoge druk vloeistof rond (zoals te zien in het filmpje). Dat kun je lastig zekeren, met een elektrische situatie kun je met wat zekeringen en sensoren veel voorkomen. Dat is best handig als je op een gegeven moment deze dingen in de buurt van mensen wilt laten opereren.
Maar het is meer riskant.
Als je dit soort machines (robots) in gevechtszones zet. Waar ook EMP toegepast wordt. Dan staat zo'n robot per direct stil. Heb je niks aan.

Bij hydrologische motoren heb je dit dus niet. En kan je gewoon doorgaan. Vandaar dat ze in vliegtuigen ook nog hydrologische pompen gebruiken voor het bijvoorbeeld aansturen van de flaps of het onderstel waar de wielen op aangesloten zijn, en geen electrische juist om die kortsluiting en alles te voorkomen.

Ik weet niet precies waarvoor deze toegepast zouden worden. Voor oorlog is het eigenlijk geen goed idee. Dan zullen landen nog sneller oorlog voeren lijkt me. Omdat er geen mensen levens op het spel staan.

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 17 april 2024 10:04]

Komaan zeg.
't zijn hydraulische motoren.

Hydrologisch heeft niks met motoren te maken. https://www.vmm.be/woordenboek/hydrologie

Vervolgens: EMP pulse kan je tegenhouden met een Faraday kooi.
Dit is een typisch Hollywood verhaaltje. Net zoals elke auto ontploft, zodra er een kogel door de benzine/diesel tank vliegt.

En stel nog dat de Hollywood Physics zouden correct zijn, welke energie denk je dat die hydraulische motoren verbruiken? Welke aansturing denk je dat die kleppen gebruiken?
Denk je dat diene ATLAS zonder CPU / memory werkt of zo?
Hoe denk je dat hydraulische motoren worden aangestuurd, juist door een cpu die de kleppen op de juiste momenten aanstuurt. Dus met emp aanval staan die ook stil.

Tevens bij vliegtuigen worden ook vaak electrische aangestuurd. Enig voordeel van hydraulisch systeem is dat je direct ziet waar het lekt of issue zit.
Met electrische kabels kan het van elke plek komen. Of simpel foutief signaal opvangen van een andere kabel. Als ze het niet metalen afscherming toepassen
Maar oempaloempia's en kabouters kunnen wel tegen een EMP en daar werkt hydrologie toch mee?! Dus veiliger en beter!

(Dit wordt een down-mod maar ik kon mezelf niet tegenhouden)
De aansturing van de hydrauliek is natuurlijk nog wel gevoelig voor EMP’s. Ookal kun je dat misschien beter afschermen?
Pompen zijn ook electronisch en zullen denk ik ook last hebben van een EMP. EMP is niets meer of minder dan een overbelasting door een mega inductie spanning en daar is volgens mij elke motor gevoelig voor, of hij nou pompt of direct drive doet.
Dan staat zo'n robot per direct stil
Dat lijkt mij juist de veilige toestand.
U haalt beschikbaarheid en veiligheid door elkaar.
Lijkt me meevallen. Ook een hydraulische robot is zeer afhankelijk van controleapparatuur die gewoon elektrisch is, dus EMP is voor beiden problematisch.
Mechanisch haal je gewoon complexiteit weg, en dat is best wat waard. O.a. SpaceX en Electron stappen daarom ook juist over op elektrische actuatoren voor dingen als grid fins. En die nemen liever geen onnodige risico's, op raketten en systemen die veilig genoeg moeten worden bevonden om mensen naar de ruimte te brengen.
Als je dit soort machines (robots) in gevechtszones zet. Waar ook EMP toegepast wordt. Dan staat zo'n robot per direct stil. Heb je niks aan.
Ook vliegtuigen zijn zeer goed beschermt tegen een EMP, als er bliksem op het vliegtuig valt, dan blijft dat ding gewoon doorvliegen. EMP is een kwestie van goed afschermen. Is de EMP zo sterk ( denk aan atoom bom, NEP) dan is er ook wel wat meer aan de hand…
Gezien de huidige manier van oorlog voeren, zie ik ze niet zo snel op het veld rennen…
Lector motoren hebben het voordeel dat je ze zeer precies en snel kunt regelen. Iets wat met vloeistoffen moeilijker is..
Dan zullen landen nog sneller oorlog voeren lijkt me. Omdat er geen mensen levens op het spel staan.
Want landen die een oorlog beginnen geven om mensenlevens?

Maargoed dan kan je dus met een EMP een oorlog beëindigen, prima toch? Zie het bezwaar niet helemaal tenzij je plannen hebt de wereld te veroveren, maar die heb ik zelf niet :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 17 april 2024 13:34]

Maar het is meer riskant.
Als je dit soort machines (robots) in gevechtszones zet. Waar ook EMP toegepast wordt. Dan staat zo'n robot per direct stil. Heb je niks aan.
Allereerst heeft Boston Dynamics zich heel expliciet uitgesproken tegen het gebruik van robots in gevechtssituaties. Dus het is geen ontwerpoverweging.

Ten tweede, hydrauliek is niet EMP-proof. Heel bot gezegd, een hydraulische pomp of klep is eigenlijk niets anders dan een electromotor. En vaak is het nog erger: hydrauliek moet beschermd worden tegen overdruk en lekkage, en dus heb je meer sensoren en aansturing nodig die juist gevoelig is voor EMP.
Come to think of it...
Bij hydrologische motoren heb je dit dus niet. En kan je gewoon doorgaan. Vandaar dat ze in vliegtuigen ook nog hydrologische pompen gebruiken voor het bijvoorbeeld aansturen van de flaps of het onderstel waar de wielen op aangesloten zijn, en geen electrische juist om die kortsluiting en alles te voorkomen.
Want hyhdrauliek is zo makkelijk spul. Ik heb aan het landingsgestel van de Boeing 787 gewerkt, en hydrauliek heeft voordelen, maar ook zeker nadelen. Een EMP overleven is daar geen overweging bij mijn weten: in de burgerluchtvaart gaan we er vanuit dat je burgervliegtuigen uit de buurt van conflicten houdt. Compactheid en gewicht (op de juiste plaatsen) hebben is wel een overweging. Redundantie kunnen toevoegen ook. Vaak zijn het bepaalde fysieke eigenschappen (zoals een bepaald koppel kunnen leveren) die de doorslag geven. Maar hydraulische installatie kan leegbloeden, kan vervuiling in zijn olie krijgen, kan kleppen in verkeerde standen laten staan, etc.. Soms is het een beter, soms het ander. En met de doorontwikkelingen van electromotoren zie je ook daar verschuivingen.

Ik heb op projecten gezeten waar beide opties open op tafel lagen, en dan wint vaak de electro-aandrijving om zijn eenvoud.

[Reactie gewijzigd door J_van_Ekris op 17 april 2024 17:46]

Dat is erg riskerend.
Ik zou voor riskant gekozen hebben, maar dat terzijde.
Hydrologische motoren [...]
Ik denk dat de hydraulische actuatoren bedoelt. Je hebt een motor nodig om dtuk te creëren, maar daarna gebruik je die druk om 'n zuiger door een cylinder te duwen.
[...] zijn nog altijd veiliger dan electro motoren.
En kun je dat ook onderbouwen?
Mij lijkt het tegenovergestelde waar, maar ik sta open voor andere perspectieven.
Ik denk dat de hydraulische actuatoren bedoelt. Je hebt een motor nodig om dtuk te creëren, maar daarna gebruik je die druk om 'n zuiger door een cylinder te duwen.
Ik denk ook dat de poster hydraulische actuatoren bedoeld, maar er bestaan hydraulische motoren. Die gebruiken druk voor aandrijving, met het voordeel dat ze een enorm koppel kunnen creeeren (wat met een direct gebruik van een electromotor niet kan).
Nee dat gaat niet werken, dat reageert langzamer, is minder krachtig en er zit "vering" in, omdat lucht comprimeerbaar is, hydraulische vloeistof niet (ok, nauwelijks).
En een pneumatische pomp maakt herrie.

Die vering is overigens nog wel handig, dus dat kun je met software nabootsen in elektrische motoren.
Elektronen zijn oneindig 'fungible' dus je kunt er zoveel meer mee doen qua control van je robot.
Gezien de "Till we meet again" waarmee het filmpje besluit denk ik dat ook.
In een aantal bloopers die in het filmpje zitten zie je ook een hydraulische leiding knappen. Waarbij veel olie vrijkomt. Er zijn inmiddels ook best veel krachtige kleinen elektromotoren op de markt.
Daarnaast is Atlas tot nu toe vooral een ontwikkelingsplatform en speeltje geweest. Hij is nooit op de markt gebracht en dat heeft mogelijk met zijn kwetsbaarheid (en prijs) te maken.
De ontwikkeling van humanoid robots staat ook niet stil. Er zijn inmiddels meer bedrijven die best ver zijn (testfase) met robots die veel lichter en goedkoper zijn: https://www.youtube.com/watch?v=nraNX1WerDM
Kan me voorstellen dat het platform waarop Atlas gebouwd is ook z'n limitaties heeft en er inmiddels nieuwe dingen gevonden zijn, en het logischer is om dit project af te ronden en een nieuw project te beginnen dan om te proberen dit project een andere richting te geven.
Ze zullen echt niet stoppen met ontwikkelen en de kans is groot dat de volgende variant een vergelijkbaar uiterlijk krijgt.
Ze hebben het specifiek over hun 'hydraulic Atlas robot', het zou me niets verbazen als ze nu verder gaan met ontwikkeling op basis van een andere techniek dan hydraulisch, iets als 'muscle-like actuators' of zo zou me niets verbazen...
Inderdaad, zo lees ik dat ook. Ik hoop oprecht dat de R&D van Boston Dynamics (die ik best hoog heb zitten) een betere vorm van elektrische lineaire actuatoren heeft gevonden die min of meer spieren kunnen nabootsen.

Hoewel er elektrische lineaire actuatoren bestaan (dus zonder gebruik te maken van een roterende motor) zijn die vaak beperkt in ofwel slag/bereik, kracht of snelheid (en zwaar en lomp). Het gebruik van een hydraulisch systeem is wat dat betreft ook helemaal geen gek startpunt. Je kunt de krachtopwekking (pomp) en energieopslag (drukvat) centraliseren, waarbij de omzetting van de druk (zowel lineair als roterend) relatief eenvoudig, snel en compact kan zijn. Daarbij is hydrauliek natuurlijk behoorlijk goed in het overbrengen van kracht. Ik denk dat dit er ook voor zorgt dat de bewegingen van Atlas er zo natuurlijk uitzien, maar dat is puur een aanname. Nadeel is natuurlijk dat je ipv kabels overal slangen moet gebruiken.

Wat ook leuk is om te zien is dat puur elektrische robots ook vaak anders zijn gebouwd, vaak qua gewicht en complexiteit. Kijk bijvoorbeeld naar de voeten van spot en Atlas. Er is een reden dat Spot vier (extreem lichte) poten heeft. Uiteraard zie je ook op dit gebied enorme verbeteringen, bijvoorbeeld de Teslabot of verbeteringen op het gebied van Cobots in Industriële toepassingen.
Ah bedankt, dat verklaart een hoop...
Lekken in de hydraulische systemen zijn inderdaad moeilijker te repareren als robot het zelf wilt repareren, een lek in been, dan valt het om.
Bijvoorbeeld een lek in beide armen... dan kun je je armen niet meer bewegen. Best manier is dat er een techniek komt waardoor een robot omleidingen zelf kunt uitvoeren zodat het op een andere manier beide armen kunnen bewegen.
Denk maar aan Data uit Star Trek tv series en films.
Het waren toch steeds mooie fimpjes van Atlas; bvb de "Dancing Robot" vond ik subliem.
Spijtig dat ze dit niet doen met de Tesla bot bvb.
Die van Tesla heeft ook een heeeel kort dans fragmentje aan het einde van deze video.
Zo ver zijn die Tesla dingen simpelweg nog niet. Je kan er zeker van zijn dat het moment dat ze dat kunnen dat ze het zullen posten.
Leuk filmpje ook, ik kan me niet herinneren als die ongelukken gezien te hebben.
Na alle volledige fimpjes van Boston zelf, was er steeds een blooper gedeelte. Maar hier zitten er ook meer in dan ik me kan herinneren. Vooral de losschietende leidingen die er nu toch afschuwelijk 'pijnlijk' uit zien.
Jammer vond Atlas echt een mega gaaf project. Ben benieuwd waar ze nu mee gaan komen.
Moet wel erg lachen om de "knieën" en "enkels" die knappen. Ik denk dan aan kruisbanden en meniscussen die ploffen...

Sommige dingen zijn zo herkenbaar. En dat maakt dit soort machines zoveel meer menselijk dan dat we in eerste instantie denken/vinden...
Of ons meer machine-achtig… hangt er van af hoe je het bekijkt
Werkelijk een van de meest indrukwekkende robots die ik ooit gezien heb. De manier waarop hij zo vloeiend springt, rent, parkourt en wat allemaal niet is een ware achievement. Ben heel erg benieuwd naar de opvolger, of wat het ook mag zijn.
Nou, inderdaad. Wat ik minstens zo gaaf en indrukwekkend vind, is dat ze de verschillende versies ogenschijnlijk chronologisch achter elkaar hebben gezet. Je ziet de robot evolueren van een '1.0 versie' die nog met een kabel aan een externe voeding hangt, naar een steeds meer en natuurlijker autonoom bewegende robot is doorontwikkeld.

Aan de krassen en butsen die in de close-ups soms goed zijn te zien, kun je je wel indenken onder welke vormen van trial-and-error ze te lijden hebben gehad.
Ik denk dat Boston is gaan realiseren dat zij door Tesla en andere ingehaald worden als het gaat om de ontwikkeling van humanoid robots. Zeker als het gaat om de hydrolisch aangedreven variant. De onderliggende software is (voor nu iig) mijlen ver vooruit ten opzichte van de concurenten.

Daarnaast speelt natuurlijk ook het commerciele belang van Hyundai die ondertussen de scepter zwaait. De vraag is in hoeverre zij willen gaan investeren in de doorontwikkeling, of dat zij gaan kiezen voor robot's die makkelijker in de markt te zetten zijn.
Die realisatie is dan niet van lange duur geweest, want nog geen 24 uur later is de nieuwe Atlas onthuld
Goed dat ze in de eind video laten zien dat de robot niet perfect is. En dat het een heel complex systeem is met vele iteraties.

Maar het blijft super knap wat ze gemaakt hebben.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee