Direct naar artikelinhoud
Uitstootberekening

Gemengd gehakt en CO2-wolkjes: AH wil klant helpen bij duurzame keuze

Op de verpakking van de eigenmerkproducten gaat Albert Heijn informatie vermelden over de uitstoot.Beeld ANP

Met nieuwe duurzaamheidsplannen richt Albert Heijn zich vooral op de klant. Het terugdringen van de eigen uitstoot in leveringsketens lijkt ingewikkelder.

Runder-kipgehakt als onderdeel van een klimaatbewuster dieet? Albert Heijn denkt van wel. Voor wie nog geen afscheid wil nemen van vlees, maar de CO2-voetafdruk wil verkleinen, komt de supermarkt met een nieuwe half-om-halfvariant. De productie van dit gehakt stoot, volgens AH, ruim een derde minder CO2 uit dan die van rundvlees.

Naast gehakt biedt Albert Heijn ook hamburgers en chipolataworstjes aan in runder-kipsamenstelling. De introductie van het gemengde vlees is onderdeel van een reeks nieuwe duurzaamheidsmaatregelen. Zo gaat de supermarkt klanten bijvoorbeeld informeren over de uitstoot van producten.

CO2-wolkje

Een eitje komt namelijk niet zomaar op brood. Daar gaat een hele keten van productie, verwerking, verpakking en transport aan vooraf. In al die verschillende fasen komen CO2 en andere broeikasgassen vrij. Hoeveel precies? Dat gaat Albert Heijn vanaf deze week op zo’n 130 eigenmerkproducten vermelden.

Op de verpakking, bijvoorbeeld van een doosje eieren, staat een pictogram van een wolkje met daarin het getal van de totale uitstoot, omgerekend naar CO2-equivalent (CO2e). Daarbij gaat het niet alleen om koolstofdioxide, maar ook om bijvoorbeeld methaangas of lachgas. Het uitstootcijfer geldt voor een kilo van een product.

Kortom, voor een kilo eieren: 2,7 kilogram CO2e, hetzelfde als een ritje met een gemiddelde benzineauto van Utrecht naar Amersfoort. Of een kilo schouderkarbonade: 6,5 kilo CO2e, meer dan een internationale treinreiziger uitstoot op het traject van Arnhem naar Frankfurt am Main.

CO2 als iets ongrijpbaars

“Op deze manier willen wij onze klanten beter informeren over de uitstoot van onze producten”, vertelt duurzaamheidsmanager Anita Scholte op Reimer tijdens de presentatie van het nieuwe duurzaamheidsverslag van AH. “Zo hopen we de klanten te bewegen naar een klimaatbewustere manier van koken.”

Voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal vindt het initiatief van de supermarkt een goede stap. “Voor consumenten die echt bewustere keuzes willen maken, kan dit zeker helpen”, zegt woordvoerder Paulien van der Geest.

Toch is het volgens Van der Geest belangrijk dat AH verder gaat onderzoeken wat mensen helpt bij het maken van een duurzame keuze. “Mensen vinden CO2 ongrijpbaar. Dus het is goed als consumenten producten met elkaar kunnen vergelijken, zoals kip, rund en een vegetarische variant.”

Uitstootvermindering berekenen ‘complex’

Albert Heijn start met een reeks producten, waarvan het bedrijf precies weet hoeveel de gehele keten – van landbewerking tot koeling in de winkel – uitstoot. Daarbij maakt de supermarkt gebruik van een methode van de Europese Commissie om de voetafdruk van producten te meten.

Later deze maand komt het CO2-wolkje op nog eens duizend eigenmerkproducten. Bij deze levensmiddelen gaat het om een inschatting. “Van veel producten is het lastig om de uitstoot over de hele keten te meten, omdat niet alle leveranciers daarover communiceren”, legt Scholte op Reimer uit. “Daarom kijken we per product wat er aan algemene, wereldwijde data beschikbaar is. Op basis daarvan maken we dan een inschatting.”

In 2030 wil Albert Heijn 45 procent minder uitstoten ten opzichte van 2018. Of de supermarkt op koers ligt om die doelen te halen, staat niet in het nieuwe duurzaamheidsverslag. Volgens Scholte op Reimer is het moeilijk om dit in harde cijfers uit te drukken. Voor de modellen die de uitstootvermindering moeten meten, zou het nog te ‘complex’ zijn om goede berekeningen te maken.

Rapportageplicht

Bovendien weet Albert Heijn niet van alle leveranciers hoeveel broeikasgassen zij uitstoten. Slechts een vijfde van hen rapporteerde afgelopen jaar de emissies. Dat betekent een flinke uitdaging. Grote bedrijven, zoals ook AH, zijn namelijk vanaf 2025 verplicht om in jaarverslagen te rapporteren over hun duurzaamheidsinspanningen.

Hoewel Albert Heijn probeert zo veel mogelijk leveranciers hierbij te betrekken, erkent Scholte op Reimer dat zo’n rapportage ‘een ingewikkelde klus’ wordt. “Voor onze sector, met zoveel leveranciers, is het lastig om de gehele uitstoot in kaart te brengen.”

Lees ook:
Supermarkten omarmen meer plantaardig dieet
Er zijn inmiddels zeven supermarkten die veel minder vlees en veel meer plantaardige producten willen verkopen. Deze week deden Dirk, Aldi en Plus een toezegging aan actiegroep Wakker Dier.