Nvidia introduceert low-end RTX A400- en A1000-gpu's voor workstations

Nvidia heeft twee workstation-gpu's geïntroduceerd in de A-serie. Het gaat om de RTX A400 en de RTX A1000. Beide gpu's zijn gebaseerd op de Ampere-architectuur. De A1000 is nu beschikbaar, de A400 volgt later dit jaar.

De twee gpu's zijn de nieuwe instapmodellen onder de Ampere-workstation-gpu's. Beide kaarten hebben een maximale total board power van 50W en vier Mini DisplayPort 1.4a-poorten. De A400 heeft 4GB GDDR6-geheugen; de A1000 heeft 8GB van dit geheugen. De geheugenbus van de A1000 is twee keer zo groot, met 128 in plaats van 64bit. De A1000 heeft een twee keer zo grote geheugenbandbreedte: 192 versus 96GB/s.

De A1000 heeft ook meer CUDA-, Tensor- en raytracingcores dan de A400. De A1000 heeft 2304 CUDA-, 72 Tensor- en 18 raytracingkernen, tegenover respectievelijk 768, 24 en 6. De A1000 heeft dan ook meer rekenkracht dan de A400, met 6,7Tflops single-precision-rekenkracht, 13,2Tflops raytracingrekenkracht en 53,8Tflops Tensor-rekenkracht. Deze waarden liggen bij de A400 op respectievelijk 2,7, 5,4 en 21,7.

Beide gpu's hebben actieve koeling met één ventilator en zijn 6,9cm hoog en 16,3cm lang. De twee gpu's hebben een PCIe 4.0 x8-interface en een singleslotontwerp. De A1000 is nu wereldwijd te koop; de A400 moet vanaf mei verkrijgbaar zijn. Nvidia noemt nog geen adviesprijzen.

Nvidia Ampere workstation-gpu's

Door Hayte Hugo

Redacteur

17-04-2024 • 08:39

45 Linkedin Whatsapp

Submitter: Balance

Reacties (45)

45
45
10
0
0
33
Wijzig sortering
Wat zal het voordeel zijn van deze kaarten tov de RTX 3050 6GB?
Een van de voordelen waardoor ik de laatste tijd zo'n kaart overweeg is power draw. Idle power is vaak extreem goed in deze kaarten en lagere power consumption wanneer in gebruik. Deze kaarten gebruiken binned chips voor hun efficiency als ik me niet vergis. Dit is een (groot) voordeel voor media servers zoals Jellyfin waarbij idle power draw een belangrijke factor is met onze huidige energie prijzen.

[Reactie gewijzigd door GrandDynamo op 17 april 2024 08:56]

Volstaat voor een mediaserver een cpu met igpu niet?
Jep, de nieuwe intel iGPUs ondersteunen transcoding perfect. Ik krijg op een i3-12100 rond de 230 fps wanneer er een 4k stream getranscode moet worden.
Als je wat oudere hardware hebt gerecycled voor een mediaserver niet. Intel QSV was ten tijde van Haswell nog niet zo ver. Daarentegen heb je zeker geen RTX A400 nodig om te transcoden, in principe kan een P620 al veel van wat je moet hebben. Alleen het hercoderen naar 4K 10 bit of dingen als AV1 zijn een issue. Decoderen van een 4k HDR10+/DV stream en inpakken in h.264 1080p is geen enkel probleem.
Moderne intel iGPU's volstaan prima voor de meeste usecases. Maar ik heb een Ryzen 1700 in mijn server : )
Als je moederbord chipset het ondersteunt zou er een G-processor in kunnen. Of deze GPU aanschaffen. Ik heb zelf een 4600G. Werkt geweldig.
Het zal wel werken, maar AMD staat helaas onderaan de ladder wat betreft transcoding support en de kwaliteit daarin. Intel staat ijzersterk met QuickSync en Nvidia staat ook sterk met Nvenc. AMF van AMD is helaas een lachertje vergeleken team groen en team blauw.

Ik moet wel toegeven dat AMD sprongen heeft gemaakt en ik heb persoonlijk nog geen AMD iGPU transcoding geprobeerd de laatste jaren.
AMF van AMD is helaas een lachertje vergeleken team groen en team blauw.
Ik moet wel toegeven dat AMD sprongen heeft gemaakt en ik heb persoonlijk nog geen AMD iGPU transcoding geprobeerd de laatste jaren.
Klinkt een beetje scheef om eerst te stellen dat het ruk is en daarna te zeggen dat je er geen recente ervaring mee hebt

Ik zie berichten dat sinsds 2022 AMF al heel vergelijkbaar is met NVENC

https://www.notebookcheck...vidia-NVENC.633992.0.html
https://www.tomshardware....amf-encoder-quality-boost

[Reactie gewijzigd door Sinester op 17 april 2024 14:54]

Ik heb de iGPU's niet zelf, maar ik ondersteun dagelijks mensen voor Jellyfin, waaronder met hardware transcoding. AMF is gewoon minder volwaardig dan QSV en Nvenc. Zoals ik aangaf in mijn eerdere reactie ben ik mij er van bewust dat AMD stappen heeft gemaakt.

Op gebied van kwaliteit loopt AMD echt nog achter. Ik heb zelf een RX 6900 XT en ik doe veel video encoding als hobby. Ik encode weliswaar veel vaker op de CPU dan op mijn GPU vanwege efficientie, maar ik kan met zekerheid zeggen dat AMD op basis van kwaliteit en ondersteuning nog niet op hetzelfde niveau zit.

https://www.tomshardware....erformance-quality-tested
Pfff, voor media server volstaat zelds een simpele android boxhe/stick al, of bv een Amazon FireTV 4K(MAX) stick al, en gaming dan via Steamlink streamen vanaf je gamepc.
Een groot deel van de efficientie is omdat ze teruggeklokt zijn. Niet zozeer vanwege binned chips. Als je een 3050 op dezelfde waardes draait zal je weinig verschil zien.

Dit zijn ‘workstation’ kaarten in name only. Geen ECC bijvoorbeeld.

Een consumer 4090 waar je wel ECC aan kan zetten is eigenlijk veel meer een workstation kaart.
Deze kaarten gebruiken binned chips voor hun efficiency als ik me niet vergis.
Deze efficientie komt voornamelijk uit een "grote chip" met lagere kloksnelheden. Lagere clocks op een grote chip zijn veel efficienter dan hoge kloks op een kleine chip.

Meestal is dat gewoon 1 stapje hoger dan de consumenten chip. Dus ipv en een 3050 krijg je een underclocked 3060 chip maar dan voor 5x de prijs.

Lower end Quadro kaarten zijn tegenwoordig zeer oninteressant wegens het extreem lage VRAM trouwens. Zou iedereen die dit overweegt aanraden om gewoon een 4060 te underclocken of een 4070 te halen voor stabielere en beter performance.

[Reactie gewijzigd door Osiummaster op 17 april 2024 15:20]

Onder andere:
- Single slot
- Geen aparte voedingsaansluiting
- Support / stabielere drivers gericht op productiviteit
3050 6GB heeft geen aparte voedingsaansluiting nodig
En alsnog hebben veel kaarten hem wel :)
Nee...
categorie: Videokaarten
Alle 6GB 3050's hebben 0 voedingsaansluitingen

[Reactie gewijzigd door Dekar op 17 april 2024 09:25]

Ja zeker wel

Gewoon even de 3 eerste 3050's die ik tegenkom op Alternate, allemaal een 6 pins aansluiting....
Zie zijn 8GB

En die inno3d lijkt een fout op alternate: uitvoering: Inno3D GeForce RTX 3050 Twin X2 6GB heeft geen externe voeding nodig.

Alternate gaat het aanpassen ;)

[Reactie gewijzigd door Dekar op 17 april 2024 10:44]

Ah je hebt gelijk idd, was me niet opgevallen, iets met koffie enzo :P
Ik ben in de war met de 8GB kaarten zie ik. Die hebben wel een 6-pins aansluiting.
De RTX 3050 6GB is niet single slot en meestal niet low profile en bepaalde CAD applicaties en dergelijke zijn vaak alleen gevalideerd voor workstation kaarten.
Geen limiet op hoeveel NVENC sessies je tegelijk mag hebben.
Maar ben je dan niet simpelweg gelimiteerd door de zwakke GPU?
Niet echt, de NVENC is hetzelfde in alle GPU's. Enige is dat de higher-end kaarten (4070ti+, weet niet hoe 't zit met de A-series) er meer dan een hebben.

Maar zelfs een enkele NVENC kan best veel hebben, en afhankelijk van wat je aan het doen bent kun je best tegen de sessielimiet aan lopen (nu 8 ) zonder de limiet van de hardware bereikt te hebben.

Edit: nvm net opgezocht en deze kaarten hebben nog steeds een limiet van 8 sessies om de een of andere reden. Dus dat is dan geen reden om deze te nemen boven een geforce.

[Reactie gewijzigd door CyBeR op 17 april 2024 10:04]

NVenc is zeker niet hetzelfde in elke GPU. De 4000 series heeft de 8ste generatie nvenc/nvdec met oa ondersteuning voor AV1 en snellere h264.
Je hebt gelijk, ik heb dat iets te ongenuanceerd geschreven. NVENC is hetzelfde in elke generatie GPU. Dwz dat een RTX 3050 en een RTX 3090 exact dezelfde NVENC hebben, en een RTX 4060 vs een 4090 ook. Alleen heeft de 4090 er twee.
Nee, ik heb een Quadro T400 kaart in mijn transcode server. Instap kaartje van de vorige generatie.
Hij kan met gemak 1 stream met 600fps encoderen.
Hij doet er wel 2, en dan is het gewoon ongeveer 300fps per stream, dus dat schaalt evenredig.
Maar wat hij niet kan is bijvoorbeeld 4 streams van ieder 25 fps (100 fps totaal).

Dat is een licentie issue, geen GPU power issue.
Een T400 zou met de meest recente drivers 8 sessies aan moeten kunnen.
Hee! Bedankt voor de tip, dat ga ik uitproberen
De huidige limiet op RTX kaarten is 8. Waarom je er ooit meer dan 8 op 1 enkele GPU nodig zou hebben is me een raadsel.
Encode servers bijvoorbeeld, of met de nieuwe Twitch beta kun je al 5 sessies gebruiken alleen al om naar Twitch te streamen en als je dan ook nog een of meerdere lokale recordings wil hebben zit je er zo aan. (Dit is ook de specifieke reden dat 't nu 8 is trouwens; het was 5 en eerder 3 en nog eerder 2.)
Er zijn wat software pakketten die aanzienlijk beter draaien op de Quaddro versie kaarten, dan de gaming varianten. O.a. Solidworks is zo'n pakket.
Ik blijf dit nog steeds een raar verhaal vinden. Het zijn letterlijk dezelfde chips. Nu heb ik nooit met Solid Works gewerkt, maar wel met andere 3D pakketen (3DMAX, Maya, AutoCad, Vectorworks) en die draaide prima op 'gewone' gamer kaarten. Waarschijnlijk gaan deze kaarten rond de $600-$800 kosten. Daarvoor heb je zoveel meer gpu perfomance, dat het me zou verbazen als een pakket toch sneller werkt met de Quadro's
Hardwarematig is het onzin maar van wat ik begrijp zit er een extra functie die in de firmware aangezet word, waar CAD applicaties dan weer gebruik van maken. Max en Maya hebben er geen baat bij maar Autodesk doet moeilijk als je support vraagt en je hebt geen Quadro.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 17 april 2024 16:16]

Ja dat heeft Autodesk altijd gedaan. Beetje flauw. Had vroeger altijd een quadro in mijn workstation om die reden.
Was een verademing om over te stappen naar een game kaart van dezelfde prijsklasse.
Ze doen moeilijk, maar praktische issues heb je er niet mee is mijn ervaring. Voor o.a. Revit en Autocad gebruiken wij gewoon hardware met gaming kaarten. Werkt probleemloos.
Wat zal het voordeel zijn van deze kaarten tov de RTX 3050 6GB?
De tabel geeft eigenlijk al een hint, het zijn kaarten met ECC (error correction code). Voor de zakelijke markt dus; https://www.nvidia.com/en...ization/desktop-graphics/.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 17 april 2024 14:03]

- Single slot
- 10 bit output (maar kan ook dat RTX kaarten dit ook hebben tegenwoordig)
- gen lock (om apparaten op tijdcode te laten lopen
- frame lock (om alle outputs te syngroniseren.
Hoe groot is het verschil qua rekenkracht tussen een A400 en grafische kracht van een AMD R7 8700G APU?

[Reactie gewijzigd door Lisadr op 17 april 2024 09:07]

De A400 zit qua specs rond een GTX1650 en de snelste AMD APU's zitten op het niveau van een GTX 1060 6GB (sneller dan een 1650) dus het zal vergelijkbaar zijn.

Dat gezegd hebbende, de markt voor deze kaarten is professioneel gebruik met gevalideerde drivers. Ik zie mensen niet CAD tekenen met een AMD APU.
Op dit moment zie je dat de NVIDIA Txx00 serie kaarten vaak gebruikt worden als low cost display adapters naast de grotere workstation kaarten, welke dan in TCC mode gezet worden (zodat ze exclusief werken als compute devices en de low cost kaart de display verzorgt).

De Txx00 serie kaarten zijn echter gebouwd op dezelfde chip architectuur als de GTX16xx serie kaarten en aangezien die nu End Of Life zijn, lijkt het erop dat NVIDIA deze low cost Ampere kaarten nu als opvolger voor de Txx00 serie kaarten uitbrengt.
Ik lees dat de A1000 al wereldwijd te koop is; voor wat voor prijs gaat die op dit moment?
Kan geen prijzen vinden online, maar aangezien de RTX Quadro A2000 (12 GB) nu voor 600+ euro over de toonbank gaat, ga ik er vanuit dat de A1000 hier onder zit.
Jammer genoeg zijn de A400/A1000 op Ampere i.p.v. Ada Lovelace gebaseerd. Hierdoor is het niet echt een verbetering op de T400/T1000 voor media encoding. Dit vooral door het missen van AV1 encoding support.

AV1 decoding word wel ondersteund.
https://developer.nvidia....de-gpu-support-matrix-new


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee