De betaalbaarheid van elektrische auto's en het niet privé kunnen laden vormen de grootste barrières, meldt de ANWB. "Elektrisch rijden is het afgelopen jaar duurder geworden. Waar een elektrische auto in 2022 nog gemiddeld 61 cent per kilometer kostte, is dat nu 72 cent per kilometer."
Dat heeft vooral te maken met de lagere restwaarde van elektrische auto's, doordat er minder vraag naar is op de tweedehandsmarkt. Automobilisten vinden tweedehands elektrische auto's nog te prijzig.
Volgens de ANWB vindt 72 procent van de Nederlanders elektrische auto's te duur. "Het gat tussen het gemiddelde aankoopbedrag van een elektrische auto (45.850 euro) en het bedrag dat kopers gemiddeld willen uitgeven aan een elektrische auto (31.699 euro) is groot."
Groot deel van opladen gebeurt thuis en op privélocaties
Afgelopen jaar reden er in ons land ruim 442.000 elektrische personenauto's rond. Daarmee is 5 procent van het totale aantal personenauto's nu elektrisch. Dit was in 2022 nog iets minder dan 4 procent.
Deze auto's worden voor een belangrijk deel thuis en op privélocaties geladen. Onderweg en in de openbare ruimte worden deze auto's ondersteund door een openbaar laadnetwerk.
Eind vorig jaar waren er ruim 144.000 openbare laadpunten en ruim 3.600 snelladers. Met één openbaar laadpunt per 3,1 elektrische auto's is Nederland koploper als het gaat om het laadnetwerk.