Direct naar artikelinhoud

Zusterbedrijf huisartsenketen Co-med failliet, tonnen aan onbetaalde facturen

Een Amsterdams zusterbedrijf van huisartsenketen Co-med is dinsdagochtend failliet verklaard. Het bedrijf fungeerde als een callcenter voor de twaalf praktijken van Co-med. Oud-medewerkers en een detacheringsbedrijf vroegen het faillissement aan. Er zouden tonnen onbetaald zijn.

De huisartsenpraktijk van Co-Med werd in Reusel gesloten.Beeld Eindhovens Dagblad

Dat blijkt dinsdag uit berichtgeving van NRC en Een Vandaag. Verschillende schuldeisers, waarvan detacheringsbureau CareAbout de grootste is, klagen Co-med aan. Via het detacheringsbureau werkten sinds november op ongeveer zes huisartsenpraktijken doktersassistenten, maar de facturen van het bureau – dat de freelance assistenten moet betalen – bleven onbetaald.

Gezamenlijk zouden de zzp’ers tot een openstaand bedrag van honderdduizenden euro’s komen. “We merkten in januari dat ze hun betaaltermijnen niet nakwamen,” aldus Timothy Hoolhorst van CareAbout. “Ze zeiden: het komt eraan, het komt eraan. Maar ze overschreden steeds meer termijnen en werden slechter bereikbaar.”

Losstaande bedrijven

De rechter verklaarde de zusteronderneming daarom dinsdag failliet. Co-med bevestigt het faillissement van het zogenaamde PCC Tele-Services Amsterdam, dat volgens het bedrijf ‘geheel los van Co-med opereerde’.

Dat de zusteronderneming los opereerde van Co-med klopt volgens Hoolhorst niet. Hij stelt dat ‘zijn’ doktersassistentes niet alleen bij het callcenter werkten, maar ook gewoon in de huisartsenpraktijken, in Anna Paulowna, Den Haag en Zwolle. Omdat Co-med aangeeft zelf wel financieel gezond te zijn zou het betalen van de facturen volgens de detacheerder gewoon kunnen. “Dit werk behoort natuurlijk tot de curator, maar naar mijn idee staan deze entiteiten dus niet los van elkaar.”

Slecht bereikbaar

De commerciële huisartsenketen ligt al langer onder vuur. Sinds 2019 nam Co-med huisartsenpraktijken in het hele land over. Maar die overnames gingen gepaard met een groeiend aantal klachten. De praktijken waren soms slecht bereikbaar, patiënten konden soms pas dagen later terecht, er waren niet altijd artsen aanwezig en in de zomervakantie sloot een praktijk wegens personeelsgebrek.

De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) deed al onderzoek naar Co-med. De inspectie gaf het bedrijf een aanwijzing, omdat de praktijken te vaak niet goed bereikbaar waren. De rechter floot de IGJ echter terug en vond dat Co-med meer tijd moest krijgen. De IGJ en Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) constateerden in een later rapport dat ze moeilijk toezicht op de huisartsenketen kunnen houden.

Zorgen voor patiënten

Curator Dimitry Aertssen heeft intussen met de directie van Co-med om tafel gezeten. De curator weet nog niet hoeveel schuldeisers er zijn en hoe hoog de bedragen oplopen. Hij gaat de komende vier weken onderzoeken welke vorderingen er liggen en of de directie het werk naar behoren heeft gedaan.

Wat de gevolgen voor de tienduizenden patiënten zijn, is nog onduidelijk. In totaal heeft Co-Med twaalf praktijken, waarvan twee in Amsterdam. Patiëntenfederatie Nederland uitte dinsdagmiddag haar zorgen. “Wij roepen het ministerie, de inspectie, de Nederlandse Zorgautoriteit en alle andere betrokken partijen op om op korte termijn in te grijpen,” aldus directeur-bestuurder Arthur Schellekens.

Zorgverzekeraar CZ is bezig alle praktijken van Co-med te bellen om te zien of ze goed bereikbaar zijn. “Dit roept veel vragen op”, laat een woordvoerder weten. Dat een zusterbedrijf failliet is, zou volgens CZ moeten betekenen dat de afzonderlijke praktijken nog wél bereikbaar zijn. “Dat willen we zelf dus zeker weten.”

Volgens VGZ heeft het faillissement geen invloed op de zorg voor patiënten. “Dat heeft Co-med ons verzekerd. Mochten we andere signalen ontvangen, ondernemen we uiteraard actie.”