CD Projekt RED test REDkit-modtools voor The Witcher 3: Wild Hunt

CD Projekt RED maakt de bètaversie van The Witcher 3: Wild Hunt-pc-modtools onder de naam REDkit beschikbaar als zogenoemde playtest. De playtest is tot en met 30 april live voor de pc. Het bedrijf brengt tevens een bètaversie van Steam Workshop-integratie voor de game uit.

Eigenaren van de rpg uit 2015 kunnen via een Steam-pagina toegang vragen tot de playtest, zo legt de Poolse ontwikkelaar in een blogpost uit. Er worden stapsgewijs nieuwe testers toegelaten tot het traject. The Witcher 3 REDkit is volgens het bedrijf gebaseerd op dezelfde coderegels als die van de ontwikkelaars, waardoor 'bijna ongelimiteerde modding' mogelijk moet zijn. Om de tools te gebruiken, moet The Witcher 3: Wild Hunt geïnstalleerd zijn op de pc van de gebruiker. Later dit jaar belooft CD Projekt RED dat de releaseversie van REDkit beschikbaar komt.

Daarnaast test het bedrijf Steam Workshop-integratie in The Witcher 3. Via de Workshop-functie kunnen gebruikers doorgaans mods voor specifieke games uitzoeken en installeren. CD Projekt RED waarschuwt dat gebruikers een back-up van hun savebestanden moeten maken. Gebruikers hoeven voor deze bèta geen toegang te vragen, maar kunnen lid worden van een speciale Steam-groep voor toegang tot het Workshop-gedeelte voor The Witcher 3.

The Witcher 3: Wild Hunt verscheen in 2015 en is ruim vijftig miljoen keer verkocht. Intussen werkt CD Projekt Red aan een volledig nieuwe game in The Witcher-serie. Ook komt er een remake van het origineel.

Door Yannick Spinner

Redacteur

16-04-2024 • 18:23

38 Linkedin Whatsapp

Submitter: Apart

Reacties (38)

38
38
15
0
0
22
Wijzig sortering
Zijn er echt nog mensen die geïnteresseerd zijn in het bouwen van mods voor een 9 jaar oud spel?
Skyrim is veel ouder en daar zijn ze ook nog flink aan bezig
Maar daar is vanaf het begin al een grote mod community geweest en maakt het tegenwoordig deel uit van bijna elke playthrough. Voor The Witcher 3 is het flink te laat, lijkt mij.
Er is altijd dat hardcore groepje fans dat bij een game blijft hangen

Afhankelijk van hoe ingrijpend een mod kan zijn of hoe gekkig. Heb je natuurlijk ook de low hanging fruit YouTubers die alles aangrijpen voor content. Deze hebben weer fans die het kijken etc.

Laat zeker maar denk voor het behoud van games is modding best wel een goede tool
Hardcore groep? the Witcher 3 heeft nog 30.000 peak en 15.000 avg spelers per dag. En dat alleen op steam. Dat zijn zelfs voor een nieuwe game hele goede aantallen!
Ik had de aantallen niet in mijn hoofd zitten maar idd dat zijn nog best wat spelers.

Met die modkit kunnen ze dadelijk denk ik wel leuke dingen doen
Inderdaad! Dat voor een game van 8 jaar oud, toch knap! Modding zal de houdbaarheid nog verder verlengen!
1 van de weinige spellen die ik 4 keer heb uitgespeeld
Ik heb hem 1 keer uitgespeeld. Daarna meerdere keren weer opgestart en verzopen in alle verhaalliijnen en side qeusts. De meest simpel uitziende side quest kan ineens uitmonden tot een verhaal van een uur. Heerlijk haha!

Voor mij de RPG van de afgelopen 10 jaar, 100%.
Is wat te laat?
Mods voor TW3 bestaan al zo veel en zo lang. Er staan 6k+ op nexus mods en van de populairsten zijn 1/3e van 2016 of ouder, dus hoe zo "te laat". En ook 1/3e van 2023 of nieuwer, dus er is nog zat ontwikkeling.

Het enige dat veranderd is dat RED nu een nieuwe mod tool uit gaat brengen met meer mogelijkheden.
Te laat in de zin dat dezelfde populariteit van Skyrim niet behaald gaat worden, oftewel de reactie waar ik op reageerde.
Vrijwel geeneen game kan zich meten aan Skyrim qua modding populariteit, dus dat is sowieso geen eerlijke vergelijking. https://www.nexusmods.com/games , het zijn er lang niet zo veel als de meeste. Cyberpunk heeft al veel meer mods ondanks deze korter op de markt is.

Verder geen idee hoe betrouwbaar dit soort cijfers zijn, niet alles hoeft per se via nexusmods te lopen natuurlijk. Point being dat hij groot genoeg is voor een eigen categorie op een modding platform.
Nee, om meerdere redenen. Als eerste hebben ze al ervaring met REDkit in Cyberpunk 2077. Het is nu vrij makkelijk om het toe te voegen, omdat beide games op dezelfde engine lopen.

Daarnaast is het grootste deel van hun personeel overgezet naar de ontwikkeling van de nieuwe Witcher. Er zijn trouwens twee nieuwe Witchers in ontwikkeling, een single-player en multi-player game.

Met deze REDkit zorgen ze ervoor dat The Witcher weer gehypted gaat worden en meer mensen The Witcher 3 gaan oppakken. Marketing strategie voor de nieuwe Witchers. Binnenkort kunnen we een announcement verwachten.

[Reactie gewijzigd door Toonen1988 op 16 april 2024 19:17]

Zijn ze voor de nieuwe spellen niet naar Unreal over gestapt? Zoiets meende ik ergens te lezen.
Tot nu toe is het alleen bevestigd voor Cyberpunk, maar nog niet voor The Witcher.

Het kan best zijn dat de nieuwe Witcher nog op Red Engine zal draaien terwijl Cyberpunk op Unreal engine zal draaien.

CDPR is op dit moment flink aan het aannemen in Boston, waar ze pas geleden een nieuwe studio hebben geopent. Deze studio gaat aan de Cyberpunk pre-sequel werken.
Voor The Witcher 4 is het ook bevestigd, staat officieel op de site:
This is an exciting moment as we’re moving from REDengine to Unreal Engine 5, beginning a multi-year strategic partnership with Epic Games. It covers not only licensing, but technical development of Unreal Engine 5, as well as potential future versions of Unreal Engine, where relevant. We'll closely collaborate with Epic Games’ developers with the primary goal being to help tailor the engine for open-world experiences.
https://www.thewitcher.co...s/42167/a-new-saga-begins
Ah, ik wist niet dat ze het bevestigd hebben, dankjewel voor het melden.
Er zijn trouwens twee nieuwe Witchers in ontwikkeling, een single-player en multi-player game.
Er zijn drie witcher projecten ongoing.
  • Sirius ontwikkeld door Molasses Flood met cdpr ondersteuning, bevat multiplayer.
  • Polaris ontwikkeld door cdpr, full single-player.
  • De remake van het origineel.
"Along with a singleplayer experience, gamers will also be able to play with others as Sirius will contain multiplayer," CD Projekt president Adam Kicinski said of Sirius in a strategy meeting from 2022.
https://www.tweaktown.com...cent%20investor's%20call.
Maar Skyrim leent zich dan ook een stuk beter voor mods. De game is meer open van opzet, en omdat veel procedureel gegenereerd is, is het veel makkelijker en goedkoper om er content voor te bouwen.

Maak maar eens een cutscene van deze kwaliteit. Drie stemacteurs, 7 los geanimeerde personages.
Dat hebben ze voor skyrim toch ook gedaan met Skyrim winter nog iets als mod? Je moet hewoon een groep enthousiastelingen vinden. Goede mics, software e.d voor opnames kosten geen drol meer

Met 4 uurtjes heb je een opname studio gebouwd die in een kast past. Zal het top notch zijn grote kans niet. Maar tegenwoordig kunnen amateurs zoveel meer dan 20 jaar geleden
Tja, het kan, maar als iedere mod een hele groep mensen vereist hou je weinig mods over. Hoe toegankelijker het is, hoe populairder zeg maar.

Zie ook Half Life 2. Daar waren een aantal grote mods voor, maar HL1 was veel populairder bij de modding community omdat het veel makkelijker was om mee te werken.
Denk het wel. Hij is recent ook nog helemaal grafisch opgepoetst, het ziet eruit als een nieuwe game. Nog steeds een van m’n favoriete games aller tijden. Ik zal hem waarschijnlijk de rest van m’n leven nog spelen.
ik ben hem pas recentelijk voor het eerst gaan spelen. Het is gewoon een goed spel waarbij ik pas nu tegen het einde van de DLC pas merk hoeveel diepgang er meer in het spel zit. Dus ik snap dat er mensen zijn die hem graag willen blijven modden.
Mooie kans om het spel een tweede leven te geven.
Alleen al op steam spelen er meer mensen nog steeds Wild Hunt dan recent uitgebrachte games. Is nog steeds populair. Niet ver van Skyrim af.
Ik ben toevallig net (na 9 jaar) een nieuwe playthrough van The Witcher 3 aan het doen.
Het is écht een compleet ander spel geworden met alle nieuwe textures, DLSS, Ray tracing, Global Illumination.. Ziet er beter uit dan menig spel van afgelopen 5 jaar en op m'n 4070ti draait het nog 4k120fps ook.
Komen nog dagelijks mods voor uit
Heb je de game recent nog gespeeld?, de nieuwe 4k update (update 4.0) geeft het een compleet nieuwe dimensie. deze update heeft extra netflix content en veel visual bugs die opgelost zijn.

De moeite waard om nog een rondje te doen...
Nouja, die update is alweer een jaar oud. Ja, ik heb een compleet nieuwe ronde gespeeld na het uitkomen van die update, maar ben alweer minimaal een half jaar klaar met elke individuele sidequest. Dat is ook een beetje m'n punt: als die modtools tegelijk met die update waren uitgekomen had het nog nut gehad, maar ik denk dat de meeste mensen inmiddels al wel weer het spel hebben uitgespeeld sinds het uitkomen van die remaster.
Sommige games zijn dermate goed dat de mod-ondersteuning nog heel lang zal blijven bestaan.

Nog zo'n titel is Unreal Tournament.
Ik ben zeer geinteresseerd in de mods die anderen voor dit 9 jaar oude spel bouwen :)
Gedeeltelijke documentatie kan hier worden gevonden: https://cdprojektred.atla.../spaces/W3REDkit/overview
Als ik die documentatie even bekijk vraag ik mij af of de dev's hier ook gebruik van maken voor het maken van de game ?
Het lijkt enorm op de editor die bijvoorbeeld gta6 gebruikt om zaken te maken/testen
De tool is gebaseerd op de internal tool die CD Projekt gebruikt heeft. De documentatie is daarom ook geschreven door iemand van CD Projekt zelf. De tool is ontwikkeld door Yigsoft. https://yigsoft.dev/ Ik ken een paar van deze mensen persoonlijk dmv. moderator te zijn op de Cyberpunk 2077 Modding Discord.
Eind 2023 op een paar maanden (3-4 maand), ongeveer 200u in een nieuwe playthrough zitten. Deze keer volledig mijn eigen keuzes gedaan dus nu zou ik graag nog een playthrough doen waar ik totaal andere keuzes maak. Feit is, ik heb geen 200u tijd meer :'(

Als er mods uitkomen met nieuwe quest(s) en story(s), wil ik zeker nog wel tijd maken hiervoor ;) Het zotte is dat ik nog heel wat nieuwe dingen ontdek na playthrough 4 :/ Dus "the fear of missing out", dat er nog content in zit die ik niet ontdekt heb (door bv. andere keuzes), blijft mij achtervolgen. Ook al is het spel bijn a10 jaar oud 8)7
Wat ik me bij zo'n nieuwbericht afvraag is hoe dat dan werkt als je het spel op GOG hebt en niet op Steam. En GOG is (was?) nota bene zelfs van CD Projekt RED...
Hoe wat werkt? Mods installeren? Mods zijn gewoon bestandjes die je kunt downloaden en installeren (vaak een kwestie van wat files in de game folder zetten). Dat kan eenieder gewoon zelf doen.

Bij de wat grotere/ingewikkeldere modbare spellen kan je daarbij een mod manager gebruiken, die dat proces voor je automatiseert en vaak wat extra dingen kan, zoals het optimaliseren van de laadvolgorde, oplossen van dependencies, etc.

Tools zoals de steam workshop, vortex, etc. zijn daar voorbeelden van, waarbij deze twee ook mod hosting doen en daardoor wat meer integreren. GOG is geen mod hoster dus dat zijn twee verschillende dingen.

De modding tool die ze nu gaan uitbrengen is weer geheel wat anders en daar kunnen modders juist mods mee ontwikkelen.
De playtest is alleen op Steam voornamelijk doordat ze de het Workshop gedeelte willen testen, maar werkt met de game versie van GOG en Epic. Bij het opstarten moet je alleen de locatie van het spel opgeven, verder maakt het niet uit welk platform je de game hebt.

[Reactie gewijzigd door Apart op 17 april 2024 14:38]


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee