RTL Nieuws RTL.nl

Let op, binnenkort verhuist RTL Nieuws naar RTL.nl

Al onze nieuwsberichten en video’s vind je straks op RTL.nl.

Neem alvast een kijkje

Ga naar de inhoud
Economie

Zorgen om huisartsenketen Co-Med: 'Straks staat patiënt voor dichte deur'

Beeld © Getty Images.

Huisartsenketen Co-Med is deels failliet. De rechtbank in Maastricht heeft het faillissement van Co-Med Teleservices uitgesproken, het bedrijfsonderdeel waar het callcenter onder valt. Een detacheringsbedrijf dat hier personeel aan uitleende, heeft net als verschillende zorgmedewerkers maandenlang niet betaald gekregen.

Voor de directe zorg heeft het faillissement geen gevolg, aldus curator Dimitry Aertssen. 

"De huisartsenpraktijken zijn ondergebracht bij Co-Med Zorg, dat is een andere bv. En het callcenter waar het nu om gaat, is al een paar maanden geleden gesloten. Het bleek economisch niet rendabel te zijn om dit open te houden. Sindsdien komen telefoontjes dus alweer bij de gewone huisartsenpraktijken terecht. Dat verandert door dit faillissement niet", aldus Aertssen. 

Geen huisartsen in dienst

Co-Med opende het callcenter na hevige kritiek van patiënten en patiëntenorganisaties. De huisartsenketen heeft de afgelopen jaren diverse huisartsenpraktijken overgenomen, onder meer van artsen die met pensioen gingen. Co-Med heeft zelf echter geen vaste huisartsen in dienst maar werkt met waarnemers die op zzp-basis worden ingehuurd.

Maar omdat er een landelijk tekort is aan huisartsen, zijn waarnemers nauwelijks beschikbaar. Volgens patiënten is het daardoor nagenoeg onmogelijk om een afspraak met een arts te maken. Intussen boekt het bedrijf volgens het laatste openbare jaarverslag (2022) 1,2 miljoen euro winst op een omzet van 9,4 miljoen euro.

Zorgen
Lees ook:
Zorgen over huisartsenketens: praktijken dicht, patiënten in de kou

Dat geld wordt onder meer verdiend door het inschrijfgeld van patiënten. Huisartsen krijgen ieder kwartaal een vast bedrag per patiënt, ook als er geen zorg nodig is of wordt verleend. Afhankelijk van de leeftijd en woonwijk van de patiënt gaat het om 17 euro tot 54 euro per kwartaal. 

Co-Med maakt zelf niet bekend hoeveel patiënten het exact heeft, maar naar schatting zijn het er 50.000. Dat levert het bedrijf dus al minstens 3,4 miljoen euro op. Per consult en per (herhaal) recept komt daar een vergoeding bovenop.

Lange telefonische wachttijden

Het bedrijf heeft vestigingen in onder meer Amsterdam, Breda, Den Haag, Eindhoven, Tilburg en Zwolle en op meerdere plekken zijn er problemen. In Breda klagen patiënten bijvoorbeeld over de lange telefonische wachttijden om iemand aan de lijn te krijgen. Wie 's ochtends belt, is soms de 60ste patiënt in de wachtrij. Reden voor de lokale politiek om een meldpunt op te zetten.

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZA) blokkeerde eind vorig jaar nog de overname van twee huisartspraktijken in Bergen op Zoom

Een vestiging in het Brabantse Reusel werd per direct gesloten, volgens Co-Med vanwege 'persoonlijke omstandigheden van de huisarts' en omdat 'omliggende praktijken niet met bedrijf samen zouden willen werken'. 

Geen weekend- en nachtroosters

Dat laatste is inderdaad op verschillende plekken het geval, maar volgens verschillende huisartsencoöperaties die RTL Z sprak, komt dit doordat artsen van Co-Med niet meedraaien in weekendroosters en nachtroosters en doordat het bedrijf geen palliatieve zorg verleent aan patiënten in de laatste fase van hun leven.

Online
Lees ook:
Online huisarts 'enige optie' voor groeiend aantal patiënten

De Inspectie Gezondheidszorg (IGJ), die de situatie al een paar jaar volgt, legde de huisartsenketen vorig jaar een 'strafmaatregel' op vanwege het gebrek aan aanwezige artsen. Uit controle van de roosters bleek dat er wel artsen waren voor videoconsulten, maar die kunnen niet in actie komen bij een spoedgeval in de buurt.

Orde op zaken

De huisartsenketen ging in bezwaar tegen straf van IGJ en kreeg van de rechter in eerste instantie gelijk. Het bedrijf zou meer tijd moeten krijgen om orde op zaken te stellen. De inspectie ging tegen die uitspraak in beroep en kreeg gelijk. Dwangsommen zijn nog niet opgelegd, omdat andere rechtszaken nog lopen.

Het faillissement van het callcenter is een nieuw signaal dat het niet goed zit met het bedrijf. Arthur Schellekens van de Patiëntenfederatie Nederland is dan ook bang dat ook de zorgtak omvalt. "Dan staan patiënten straks voor een dichte deur." 

Veel klachten

Dat het misgaat bij Co-Med verbaast Schellekens niets. "We krijgen aanhoudend klachten over de bereikbaarheid. Patiënten krijgen soms helemaal niemand te spreken als ze naar de praktijk bellen. Dat is heel erg, want de huisartsenzorg is het fundament van de zorg in Nederland." Zonder huisarts kun je namelijk niet naar een ziekenhuisspecialist verwezen worden.

Geen
Lees ook:
Geen huisarts voor duizenden mensen met een beperking

De Patiëntenfederatie hoopt dat de overheid ingrijpt. "Ik heb geen inzage in hun gereedschapskist, maar dit is een bijzondere omstandigheid en dat vraagt om bijzondere maatregelen." 

Landelijk huisartsentekort

Het probleem: als Co-Med praktijken moet sluiten, kunnen patiënten door het huisartsentekort ook niet elders terecht. Schellekens adviseert patiënten met de zorgverzekeraar te bellen. "Die hoort te bemiddelen bij het zoeken naar een huisarts." Verschillende zorgverzekeraars die RTL Z sprak, gaven aan vaak ook niets te kunnen doen door de tekorten.

Co-Meddirecteur Guy Vroemen wil geen vragen van RTL Z beantwoorden en verwijst naar een verklaring op de site. Daarin staat dat Co-Med Zorg BV financieel gezond is en dat het bedrijf de 'situatie ten zeerste betreurt'.