Spectaculair fiasco voor Zweden – Elektrische bussen rijden op diesel

5

Iets meer dan een maand geleden moesten het openbaar vervoer X-trafik van de regio Gävleborg en het transportbedrijf Transdev dieselgeneratoren inzetten om de 52 nieuwe elektrische bussen die ze kochten voldoende te laten opladen. Destijds werd gezegd dat het om een ​​tijdelijke oplossing ging, maar tot op de dag van vandaag draaien de dieselunits nog steeds en zorgen ervoor dat de elektrische bussen rijden, meldt Samnytt.

In januari stopten de elektrische bussen van het Chinese BYD omdat de laadapparatuur niet naar behoren werkte. De ambitie was toen dat het binnen ‘een paar weken’ allemaal weer zou werken. In plaats daarvan moesten ze hun toevlucht nemen tot dieselgeneratoren, waarvan aanvankelijk ook werd beweerd dat het een tijdelijke oplossing was.

Nu draait de diesel alweer ruim een ​​maand en is er nog steeds geen oplossing in zicht. De drie dieselunits trekken samen 300 liter HVO100 per uur. De huureenheden kosten tussen SEK 6.000 en 7.000 per dag, exclusief BTW. Ze willen niet zeggen hoeveel uur ze per dag draaien.

Advertisement

– Het is nooit leuk om extra kosten te maken, maar onze prioriteit is altijd geweest om de bussen rijdend te krijgen zodat de reiziger op tijd arriveert, en dat doen ze nu ook, zegt Transdev’s zaakvoerder Fredrik Beckius tegen het Gefle Dagblad.

Betere ervaring

Nu wordt er gezegd dat ze het probleem in 2024 hopen op te lossen.

– Het voordeel van doen wat we nu doen is dat het volgens de afspraak het juiste voertuig zal zijn. Het zijn ook nieuwere en modernere voertuigen, dus het zal een betere ervaring voor de reizigers zijn. Met deze bussen wordt de reis stiller en soepeler. Het zorgt ook voor een betere werkomgeving voor onze chauffeurs en een beter stedelijk milieu.


Meld je aan om onze gratis dagelijkse nieuwsbrief met het belangrijkste nieuws direct in je mailbox te ontvangen:

We sturen je geen spam! Lees ons privacybeleid voor meer informatie.


Het bericht van een maand geleden:

Klimaatzwendel in Zweden: elektrische bussen worden geladen met dieselgeneratoren

Klik op de tag ⬇️ om meer te lezen over

Meer Laden
Abonneer
Laat het weten als er
guest
5 Comments
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Matt
Matt
13 dagen geleden

Dus uiteindelijk is een gewone bus op diesel nog altijd de goedkoopste oplossing. Zet er goede filters op en het milieuprobleem is ook opgelost.

Andre
Andre
13 dagen geleden

Hoezo de laadapparatuur niet werkte? Er is dus gewoon niet genoeg stroom via het net dat er diesel units tussen gezet moeten worden. Lekker makkelijk weer China de schuld geven. Dat heeft Scholz ook al gedaan met zn staatsbezoek. Maarrrr HVO100 is he le maal groen hoor. Dit is van Neste aan 2,50 de liter. Dieselunits geven een rendement van 30% rendement dus tel maar uit wat een buskaartje daar kost hahahahaha

Hier

https://www.neste.be/neste-my-renewable-diesel-be-nl

Qvic
Qvic
13 dagen geleden

Deze maatregel is niet voor het milieu, maar dat er te weinig brandstof voor Duitsland zal zijn. Door hun eigen acties en boycotten, ook vanuit de EU. Wat we tegenwoordig sancties noemen, verlengen zij hun contracten niet, met als gevolg te weinig brandstof per 1-07-2024. Daar het vrachtvervoer toch al in het weekenden niet op de Duitse wegen mochten rijden, houden ze dan achterwege en presenteren ze het als een milieu kwestie.

Danny
Danny
13 dagen geleden

….

IMG_20230911_210829_462
John
John
12 dagen geleden

Als je een aggregaat gebruikt heb je nog steeds dezelfde oplaadapparatuur nodig.
Alleen de oorsprong van de stroom is verschillend.
En nu gebruiken ze veel meer diesel.