Direct naar artikelinhoud
Speciaalbier

Het succes van Mannenliefde belooft wat voor het queerbiertje

Queer Beer is officieel geboren. Dit biermerk, met een brouwerij in Amsterdam, wil diversiteit en inclusie naar de bierwereld brengen. Het bier is ‘Brewed with Pride’. Links staat oprichter Sebastiaan Zoet.Beeld Jean-Pierre Jans

Ondernemer Sebastiaan Zoet komt de queer­gemeenschap, zijn gemeenschap, tegemoet met een regenboogdrankje, en de markt belooft wat. Bieren met een duidelijke doelgroep verkopen beter.

Wie weleens een slijter of kroeg inloopt kan het zich niet voorstellen, maar volgens Sebastiaan Zoet is er echt nog plek voor een nieuw biermerk en wel het zijne: Queer Beer. De jonge ondernemer (27) wil de bierwereld diverser maken, want nu bestaat die voor een te groot deel uit “witte cismannen (mannen die geboren zijn als man, red.) met een baard”.

Zijn eerste biertje heet ‘Hoppy White Spicy Mango’ en is vooralsnog behoorlijk exclusief. Slechts tweeduizend liter is ervan gebrouwen, voldoende voor zesduizend blikjes. Komende weken verschijnen die in iets meer dan tien horecazaken in Amsterdam, waaronder queergelegenheden zoals Club Church en The Web en zaken voor een breder publiek zoals Pakhuis de Zwijger.

Prikkelende naam als gespreksopener

Zelf identificeert Zoet zich ook als queer, een parapluterm voor “iedereen die qua geaardheid en genderidentiteit buiten de norm valt”, legt hij uit. Of zoals Arjan Kroner van The Web zegt: “Het is wat eerst lhbti+ was. Vroeger had je homo’s en lesbo’s, maar met name jongeren willen niet meer in zulke hokjes denken. Dat is queer geworden.”

Die niche is een pre, zegt Zoet. Bieren met een duidelijke doelgroep verkopen beter. Maar als het aan hem ligt wordt zijn drankje ook zoveel mogelijk buiten de homohoreca verkocht. “Uiteindelijk wil ik mijn gemeenschap zichtbaarder maken voor het brede publiek. Dat ze Hoppy White Spicy Mango bestellen en met elkaar in gesprek gaan: ‘Queer Beer, wat betekent dat?’”, zegt hij.

Anne Rodermond van Club Church denkt dat het zo kan werken. “Met een goed gekozen naam zet je consumenten aan het denken en open je het gesprek tussen mensen.” Zoet is niet bang dat heteromannen zijn bier niet blieven of uit ongemak niet durven bestellen. “Het gaat er in eerste instantie toch vooral om dat het lekker is.” Maar of zijn bier buiten de regenbooghoreca echt aanslaat, moet de toekomst uitwijzen.

Consumenten aan het denken zetten

Bierbrouwers proberen vaker om hun doelgroep te verbreden. Heineken is graag zichtbaar tijdens de botenparade van Amsterdam Pride. En er zijn al bieren die hun naam gebruiken om consumenten aan het denken te zetten: Mannenliefde, Polyamorie (beide van brouwerij Oedipus), Gember Neutraal (van De 7 Deugden) en dan is er nog brouwerij Gebrouwen door Vrouwen.

“Maar dit is het eerste biertje dat echt gemaakt is door queers, voor queers”, zegt Kroner. “Ik vind het een mooi verhaal, het voelt goed.”

Er is wel één klein probleem met dat verhaal: vooralsnog is Zoet afhankelijk van een meer traditionele brouwerij in het Belgische Gent. In de gemeenschap vond hij geen volledig queerbedrijf dat op grote schaal zelf bier kan maken. “Ik heb echt heel goed gezocht!”, zegt hij.

Queer Beer is niet de eerste onderneming van Zoet, die communicatie studeerde. Eerder verkocht hij telefoonhoesjes via een webshop, had hij een foodtruckplatform en zat hij in crypto. Maar dat ‘voelde allemaal zo leeg’. Liever wil hij iets bijdragen aan de wereld. Nu zegt hij: “Ik ben een activistische ondernemer”.

Donatie voor het goede doel

Op korte termijn wil hij daarom al wat terug doen voor zijn gemeenschap. Van ieder verkocht biertje gaat 10 cent naar Stichting LGBT Asylum Support in Groningen. Voor die eerste batch kan dat dus gaan om een bedrag van 600 euro – minus de blikjes die hij uitdeelt om te proeven.

Met een handjevol vrijwilligers zet LGBT Asylum Support zich in voor meer dan duizend lhbti-asielzoekers. Het doel is een veilige opvang en een eerlijke procedure bij de Immigratie- en Naturalisatie Dienst (IND). Ze helpen lhbti-asielzoekers om zich voor te bereiden op hun IND-verhoor en geven meldingen over onveilige situaties door aan het Coa (Centraal Orgaan opvang asielzoekers).

“Heel leuk!”, zegt Sandro Kortekaas van het goede doel verrast. Hij was nog niet van Zoets plan op de hoogte. “Voor ons is die 600 euro heel welkom. Maar nog belangrijker is dat dit laat zien dat de queergemeenschap er voor elkaar is. We kunnen voor elkaar een grote familie zijn.”

Lees ook:

Flirten met queer zijn mag voor artiesten geen verdienmodel zijn, vindt de queer community

Vroeger veinsden veel homoseksuele artiesten hetero te zijn, tegenwoordig is dat andersom. Maar dat pikt de queer gemeenschap niet.