IKEA brengt in september eigen 'gamingmeubels' uit in Brännboll-collectie

IKEA komt dit jaar met een nieuwe collectie 'meubels voor gamers'. Met de Brännboll-collectie doet de meubelgigant dat voor het eerst zelf. IKEA bracht eerder al een collectie gamingmeubels uit, maar deed dat toen in samenwerking met ASUS ROG.

De IKEA Brännboll-collectie bestaat uit twintig meubelstukken. Daaronder vallen bijvoorbeeld stoelen, bureaus, opslagproducten en accessoires. De meubels zijn volgens IKEA bedoeld voor gebruik tijdens het gamen. Ze moeten daarbuiten echter ook 'mooi in het interieur passen', zonder donkere gamingontwerpen en met neutrale en felle kleuren, claimt het bedrijf.

IKEA noemt verschillende Brännboll-meubels, waaronder een bureau dat in een staande kast is verwerkt. Daarin zitten een opvouwbaar bureaublad, ruimte voor een desktop-pc en ingebouwde kabelmanagementstukken. Het bedrijf komt ook voor het eerst met een opblaasbare stoel. De retailgigant probeerde dat eerder al, maar die eerdere pogingen mislukten. De fabrikant komt verder met kastjes voor aan de muur, een soort opslagkastje met geïntegreerde Skadis-prikborden op wielen en zijtafeltjes.

Het is niet voor het eerst dat IKEA met gamingmeubels komt. De fabrikant introduceerde in 2021 zijn eerste gamingcollectie. IKEA deed dat toen samen met ASUS Republic of Gamers. De nieuwe collectie verschijnt volgens het bedrijf in september. De producten komen dan wereldwijd beschikbaar. IKEA deelt nog geen adviesprijzen voor de verschillende meubels.

IKEA Bränboll

IKEA Bränboll-meubelsIKEA Bränboll-meubelsIKEA Bränboll-meubelsIKEA Bränboll-meubelsIKEA Bränboll-meubelsIKEA Bränboll-meubelsIKEA Bränboll-meubelsIKEA Bränboll-meubels

Door Daan van Monsjou

Redacteur

15-04-2024 • 14:13

102 Linkedin Whatsapp

Reacties (102)

102
100
49
2
0
39
Wijzig sortering
He kijk nou, een 90's computermeubel alleen nu met led verlichting ;)
Dat is heel wat anders dan die bureaulamp die naast je CRT-monitor geplaatst was, waar je vakkundig langs moest bewegen om bij de schakelaar van het stekkerblok te komen, zonder de ontzettend hete lamp aan te raken. Want standby was eng. (zucht... schoonouders...)

En dan de kast dicht natuurlijk.
Stilletjes is standby gebruik best een kostenpost. Het is ook een mogelijk brand oorzaak, zij het tegenwoordig redelijk onwaarschijnlijk. Maar de hoeveelheid issues met goedkope usb chargers is volgens mij wel gedocumenteerd.
Ik kan dit bevestigen. Iemand die ik ken had een paar weken geleden de telefoon doorgefikt. Oorzaak waarschijnlijk een Action lightning kabel en oplaadbrick.
Oorzaak waarschijnlijk een Action lightning kabel en oplaadbrick.
Ziehier het probleem. Niet de standby.

Die chinarommel is enorm slecht. Bron: https://lygte-info.dk/info/ChargerIndex%20UK.html (hoe meer doodshoofdjes hoe slechter :') ). Action is gewoon OEM chinatroep met een labeltje erop geplakt.

https://www.chargerlab.co...eardowns-chargers-cables/ is ook een goede, maar die trekken alleen merkladers open en die zijn altijd wel okee. De bovenstaande site specialiseert zich juist in de echte 'death traps'.

Koop gewoon een lader van Samsung of Apple voor die 15 euro, die kunnen zich het niet veroorloven gevaarlijke troep te verkopen. De nieuwste laders van Samsung schakelen zichzelfs zelf helemaal uit in standby en hebben 5mW stroomopname dan (0,005W) : https://www.samsung.com/u...ter-white-ep-t2510nwegus/ . Dus die kan je gewoon ingeprikt laten zonder zorgen over stroomverbruik.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 15 april 2024 17:06]

Het is dan ook onbegerijpelijk dat dit soort bedrijven die rotzooi mag verkopen. Vermoedelijk mag het merendeel niet eens ingevoerd worden in Europa, maar er zijn altijd "lekken" te vinden waardoor dit wel lukt en in de winkels terecht komt.

Al dit soort (budget) toko's mag wat mij betreft onder de loep genomen worden wat betreft hun productrange. Gericht op continu verkoop van dezelfde troep in plaats van zuinig met de planeet om te gaan.
Dat weten we allemaal, niettemin is er door bedrijven als de action en hoop van die troep in de omloop en dus zitten aan die dingen een zeker brand risico.
Dus terug naar de originele opmerking, letten op wat je ingeplugd laat kan lonen.

Vanzelfsprekend is met betere kwaliteit materiaal dat risico veel kleiner, maar niet iedereen heeft dat.

[Reactie gewijzigd door bzuidgeest op 15 april 2024 17:46]

Dus per direct verbieden dat soort troep en meteen zorgen dat er niets meer qua directe verkoop uit China geïmporteerd mag worden door de eindgebruiker (door bijvoorbeeld de posttarieven vanuit China fors omhoog te gooien).
Dus eigenlijk gewoon de consument naaien? Is dat wat je wil? Buiten dat er rommel bij zit, zit er ook heel veel goed spul tussen. Soms van betere kwaliteit dan je hier koopt. En let wel, zoals al door anderen gesteld de "action" en soortgelijke bedrijven leveren het ook. Waarom moet de consument dan lijden en die bedrijven niet?
Ze leveren ook heel veel dat hier gewoon niet geleverd word. Reserve onderdelen die ik hier niet kan krijgen.

Voor dat we doen wat jij suggereert kunnen de bedrijven hier eerst maar een stoppen met klanten oplichten en een fatsoenlijk aanbod/selectie gaan regelen.
Consument naaien? Nee hoor, absoluut niet. Gewoon op een fatsoenlijke manier met mens en milieu omgaan. Maar ook de stupide regels (waarom mag China nog zo goedkoop verzenden?) stopzetten.

Overigens, nergens zeg ik dat die winkels niet aangepakt zouden moeten worden.

Dus per direct verbieden dat soort troep geeft aan dat ook de winkels aangepakt moeten worden.

en meteen zorgen dat er niets meer qua directe verkoop uit China geïmporteerd mag worden door de eindgebruiker (door bijvoorbeeld de posttarieven vanuit China fors omhoog te gooien). is in aanvulling daarop.

Het wordt de hoogste tijd dat mensen weer eens normaal door krijgen wat een produkt nu eigenlijk kost in plaats van al die (gevaarlijke) door de Chinese overheid gesubsidieerde troep te importeren.

Ook verzekeringsmaatschappijen kunnen hier een rol in spelen. Huis afgefikt door zo'n zelf geïmporteerd niet veilige lader? Jammer, we keren niets uit.

Reserve onderdelen is iets wat bij wet opgelost moet worden. Maar we hebben dit zelf ook laten gebeuren door steeds maar goedkoper te willen.
Het wordt ook tijd dat de lokale winkels het woord service eens leren en werkelijk kennis hebben van hun producten. Dat ze een fatsoenlijk assortiment hebben.

De winkels hier gaan niet weg vanwege goedkoop spul uit China, ze verdwijnen omdat ze klantonvriendelijk zijn en altijd geweest zijn. Alleen met China heeft de klant en andere keus en hoeft het niet meer te slikken.
Dan ging en ga je toch echt naar de verkeerde winkels toe. "If you pay peanuts, you get monkeys".

Voor service zul je ook gewoon moeten betalen, dit is namelijk voor de "verkoper" ook niet gratis. Over het algemeen heb ik dan ook geen last van slechte service. Meestal ervaar ik zelfs prima service. Maar ja, daar betaal je dan dus wel een prijs voor (lees: je koopt niet bij de goedkoopste shop die je kunt vinden - online of offline).

Het grote probleem waardoor veel winkels ook al verdwenen zijn komt voor een deel doordat veel mensen een winkel in gingen om advies te krijgen en het vervolgens via internet bestelden, want dat was goedkoper. Vervolens konden de winkels niet meer overleven, want goede service is duur en veel mensen wilden dat niet meer betalen.

Al die goedkope (en veelal gevaarlijke / niet toegestane) rotzooi uit China (of wat voor land dan ook wat misbruikt wordt door fabrikanten) is voor niemand goed. Niet voor ons, niet voor de mensen die daar werken en leven en niet voor de planeet.
Ik zou geen van die winkels goedkoop noemen. En garantie (wat ook service is) zou je niet iedere keer voor moeten hoeven vechten.

Als jij goede service krijgt in winkels ben je of niet veel eisend of niet erg technisch. De meeste verkopers, dure winkel of niet, hebben alleen verkoop praatjes, geen echte informatie.
Dat je voor garantie niet zou hoeven vechten (overigens is dat niet zozeer service, maar een basis recht) ben ik het helemaal mee eens. Maar laten het nu vooral de grote ketens (zoals mediamarkt) zijn die daar proberen onderuit te komen. Van die ketens waar je helemaal niet wilt kopen (want ze liegen de boel bij elkaar en willen geen service verlenen).

De opmerking dat als ik goede service krijg in winkel dat ik niet veel eisend of technisch zou zijn, raakt kant nog wal.

Laat ik 'm even omdraaien: misschien ben jij wel absurd veeleisend en heb je te hoge verwachtingen van de winkels van jouw keuze... (niet dat ik dat denk, maar je opmerking was nu niet echt inhoudelijk).

Waar ik vooral op let is dat het, waar mogelijk, ketens zijn met zelfstandige ondernemers (Expert winkels zijn een voorbeeld) of simpelweg zelfstandig ondernemers of niet van die megagrote ketens waar je niets meer dan een nummer bent. Ongeacht het product, want niet ieder product hoef je technisch voor te zijn.

Het zijn meestal niet de goedkoopste (als ik hier in de pricewatch kijk), maar de middenmoot die dus een gezonde marge hebben en ook service kunnen verlenen. Dat kunnen de prijsvechters namelijk niet. Daar heeft dat teveel invloed op de winst.

Daarnaast zoek ik zelf eerst e.e.a. uit alvorens tot aankoop of extra advies vraag over te gaan.

Toevalig deze week nog 2x zeer goede service ervaren op 2 verbruiksartikelen. Die werden omgeruild na een opmerking van mij dat er iets anders aan was dan de exemplaren van hetzelfde product dat ik eerder had gebruikt. Het ene was al bijna opgebruikt, het andere hoefden ze niet eens te zien.

Kanttekening, bij die winkel ben ik al een aantal keer geweest om spullen te halen. Maar dat is dan ook meteen het voordeel van een kleine(re) winkel waar ze wel persoonlijke aandacht hebben voor hun klanten.

Ik ga niet zeggen dat ik jouw ervaringen niet geloof, maar ik heb ze niet. Althans, niet de laatste 10 tot 15 jaar.
China slecht vrijheidsland goed
[...]

alleen merkladers open en die zijn altijd wel okee. De bovenstaande site specialiseert zich juist in de echte 'death traps'.

Koop gewoon een lader van Samsung of Apple voor die 15 euro, die kunnen zich het niet veroorloven gevaarlijke troep te verkopen. De nieuwste laders van Samsung schakelen zichzelfs zelf helemaal uit in standby en hebben 5mW stroomopname dan (0,005W) : https://www.samsung.com/u...ter-white-ep-t2510nwegus/ . Dus die kan je gewoon ingeprikt laten zonder zorgen over stroomverbruik.
Op de eerst genoemde site staat gewoon een Samsung lader met doodshoofdje. En dan bedoel ik niet de fake Samsung.
Als je doorklikt staat er in het 'rapport' :

These chargers are usually cheap imitations of the original Samsung'.

De titel zegt dan ook:

'Samsung 1 port EP-TA20EWE (Maybe fake)'

Daarnaast heeft hij deze niet in een Samsung doosje gekregen en ook via ebay gekocht.
De samsung laders van samsung zelf kwamen bij mij altijd in een samsung doosje.
Naar mijn weten verkopen de grotere electronica ze ook met deze samsung doosjes.

[Reactie gewijzigd door Emiel1984 op 15 april 2024 22:47]

Precies, maar bij deze kon hij dat dus niet aangeven.
Ja er zijn veel fakes in omloop. Je moet ze ook nooit op AliExpress kopen. Zelfs niet op Amazon. Het schijnt dat zelfs als je direct van Amazon bestelt de wel eens voorraad van derden pakken. Maar bij de media markt enz zijn ze zeker officieel.

Daarom is het ook zo jammer dat ze niet meer met toestellen worden geleverd want dan heb je die zorg niet.
Standby kost te veel stroom! (brandt zich aan 60w bureaulamp)
Tja, vroeger bestond LED nog niet. Toen ik jong was wel, maar niet met voldoende lichtopbrengst om het als vervanger van een lamp te gebruiken.
Vroeger bestond standby nog niet, spullen gingen werkelijk uit.
CRT-monitor zat aangesloten op de AT PC voeding.

Later kwam idd de software schakelaars.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 15 april 2024 19:05]

Het grote verschil is dat we vroeger een uitschuifplank voor het toetsenbord hadden, je zat anders veel te dicht op de beeldbuis. Met een LCD is dat geen issue meer.

Die verlichting oogt echter wel heel erg "bouwmarkt" als je het mij vraagt. Als het nu tenminste nog een mooie matte strip was, of weggewerkt kon worden voor indirecte belichting, was het een stuk beter geweest. Nu koekegluur je direct in de ledjes.
Toen waren schermen nog 14" en tegenwoordig 27"
Valt ook nog wel mee. Ik had zo een 22" iiyama crt, geen fitness abonnement meer nodig ook, maar wat een beeld voor gaming toen al zeg. Wel best een hoekbureau voor nodig, dat stak best ver uit naar achter inderdaad.
https://www.tomshardware.com/reviews/comparison,497-16.html
Toen waren de meubels wel wat degelijker als wat ikea aflevert, dit ziet eruit alsof je het zo stuk hebt.
De meubels van toen hebben kans dat ze nu nog beter functioneren dan deze meubels 8)7
Mijn Ikea meubels vallen niet uit elkaar. Maar ik heb geen kinderen of huisdieren.
IDD, ik had eerder verwacht dat het een opvouwbaar systeem was [net zoals Murphy beds]
dus meer ruimtebesparend.

Wat ik ook hoop is dat ze wel een modulair systeem gebruiken voor de monitor zodat je deze ook middels een VESA mount kan vastmaken.
De reacties geven wel duidelijk weer wat de smaak van de gemiddelde mannelijke tweaker is. Strak, fantasieloos, saai en steriel en sfeerloos. En op leeftijd, dus voorzien van een elektrische senioren stoel. :D
De reacties geven wel duidelijk weer wat de smaak van de gemiddelde mannelijke tweaker is. Strak, fantasieloos, saai en steriel en sfeerloos. En op leeftijd, dus voorzien van een elektrische senioren stoel. :D
Ligt er aan hoe je het bekijkt, ik geef de voorkeur aan Scandinavisch minimalisme, zakelijk en kwalitatief netjes, en als ik kleur wil zet ik de RGB bij mijn bureau wel aan :+

Gelukkig valt over smaak niet te twisten ;)
Mwah , ik ben net 2 maandjes de 40 gepasseerd en heb gewoon ook een bank en stoel voor senioren gekocht. waarom wil je zoiets kopen ? vroeg de winkel.. omdat het comfortabel is !!! ;) en gewoon super is voor films te kijken :D

Zelf woon ik 30km van de ikea in Dublin, en voor de standaard billy bookcases en de standaard meuk is het wel handig, maar stoelen en banken koop ik liever bij een meubel-zaak.
Kwa gaming meubels .. is het soms raak en mis... de tafels van hun zijn goed .. de gaming chairs wel weer niet.

[Reactie gewijzigd door Metallize op 15 april 2024 15:32]

Markus bureaustoel ftw _/-\o_
Bij ons is iedereen juist fan van de LÅNGFJÄLL met armleuningen en bureaus van https://www.betaalbarewer...u-wit-grijs-eiken-118x60/

[Reactie gewijzigd door djwice op 15 april 2024 16:08]

Heb mijn leder Markus al meer dan 12 jaar in dagelijks gebruik met mijn 130kg.
Zitvlak, wielen en armsteunen zijn nog steeds niet versleten. Alleen de hoofdsteun heeft scheurtjes.
Zou hem meteen opnieuw kopen.
helaas is de huidige markus van een stuk mindere kwaliteit en kan je beter wat anders kopen.
Luister vent, ik wil gewoon 3500 euro uitgeven aan 3 retestrakke witte plankjes. Die kleurtjes doe ik wel met mijn 600 euro Hue setup :+
Ziet er allemaal echt heel oncomfortabel uit
Naast dat, het ziet er vooral goedkoop uit, zelfs voor IKEA standaarden.
Ik vind het er vooral heel druk uit zien. Maar goed dat heeft ook met smaak te maken (en mijn leeftijd :P)
-

[Reactie gewijzigd door JustFogMaxi op 15 april 2024 14:55]

Inderdaad. De houding waarin in die man zit te gamen lijkt me vreselijk pijnlijk voor je benen. Als je dat 2 uur vol houdt heb je daarna moeite met overeind komen lijkt me.
En je loopt 6 maanden bij de fysio voor je linkerschouder
Ik hoop vooral dat ze hun kwaliteitscontrole op orde krijgen.
Met mijn vorige kast 2 keer moeten teruggaan omdat de coating afbladerde. Bij de derde kast het maar gewoon gelaten.
Mijn nieuwe bureau geeft kleur af als ik deze afveeg met een doek.
Van wat ik hier op de foto's zie ga ik alvast niks in huis halen. Smaken verschillen, maar wat is dit lelijk en handig ziet het er ook niet echt uit allemaal...
Ik heb net een zooi EKET blokken opgehangen om mn games boxen mooi te etaleren, en... zucht, de kwaliteit is echt niet ok. Ook hier afgebladderde coating, warped hout waardoor ze niet vierkant zijn, en een ophang systeem dat de boxen licht naar voren laat hangen. Treuring allemaal.
Het is vaak niet eens hout meer maar een soort karton. Probeer er maar eens in te boren. Dat is niet eens nodig, je kan er zo met een schroevendraaier door prikken.
Kwaliteit is inderdaad de laatsten jaren echt enorm achteruit gegaan. Er zit qua bevestiging ook totaal geen ijzer of dergelijke materialen in. Misschien alleen nog bij de PAX kasten dat weet ik niet maar de rest is allemaal heel heel dun en met plastic aan elkaar gezet.
Kallax voelt nog soliede. Materiaal is lichter dan vroeger (10+ jaar geleden gekocht, versus verleden maand). De inzetstukken zijn dan allemaal wel weer wat minder.
Dat metalen verrijdbare kastje voelt eerlijk gezegd aan alsof je het eerder in een ziekenhuis ziet dan in je kamer thuis.
Ik denk dat dat voor de fanatieke Surgeon Simulator-speler is.
Ik denk dat de gemiddelde Tweaker ook zeker niet het doelgroep is van IKEA. Dit is volgens mij meer bedoeld voor ouders die hun kinderen een leuke gamehoek/kamer kunnen geven voor niet te veel geld, met een soort 'wow dat is cool' effect. Ik zou persoonlijk geen enkel product gebruiken voor mijn gamehoek, ze zien er namelijk onpraktisch, goedkoop en/of oncomfortabel uit.
Als ouder denk ik dan: gamen ze niet te lang ;-)
Dat doen ze toch wel, kruipen ze gewoon met laptop/telefoon op bed.
Tja, voor elk budget wat.. maar ik vind het er maar lelijk uitzien..
Ziet er ook wel errug goedkoop uit. Wegwerp artikelen...Gelukkig zijn de plastic rietjes verboden.

[Reactie gewijzigd door Nijl op 15 april 2024 19:42]

Sommige dingen zien er praktisch uit, sommige dingen heb ik zoiets van: dat ga ik voelen in m'n nek. Vond de ROG-styled Skadis erg tof, en de zit/sta bureaus waren ook goed. Combo muismatten die ook goed waren, en desk stoelen prima. Tafeltje met kant en klare opberg vakken voor je tools is tof. Ik zie een ROG Ally als een mooi concept waar in feite elke handheld natuurlijk zal passen. Als ze dat concept uitbreiden en zaken voor Besta, Kallax, en anderen maken al maar beter.

Ik denk wel dat ze moeten kijken naar de hoogte dat de gemiddelde Europeaan zijn niet-PC scherm heeft (de bureaus en kantoorzaken zoals het ROG zit-sta bureau dekt de PC al af), zoals een TV: meer op Besta niveau, of iets er boven aan de muur. Anders dan een Amerikaan die gek genoeg het logisch vindt om z'n TV boven een biomassaverbrandingsapparaat te hangen.

Een super lage stoel of zitzak kan dan mogelijk niet ideaal zijn. Denk dat Ikea ook moet kijken naar "hoe" men gamed. Waar vroeger couch multiplayer standaard was (en gezellig) zit men nu met headsets, al dan niet met kabels, te multiplayen.

Als ze nou ook wat spul introduceren om die kabels mee te managen, of een stoel + in-vloer kabelsysteem om USB/ethernet naar je stoel/bank te krijgen, dat zou geweldig zijn. Valide data-bekabelde en eventueel video-in hebbend meubilair met PD-capable type-C sockets zal echt tof zijn.

Heck, USB-C>USB-C via je stoel naar je ROG ally, en dan het geheel met een ikea kabelsysteem naar je Besta, waar je soundbar/versterker/TV staat en dan je Besta-switch/WiiU-steamdeck/ally lijkt me zelfs vet!
Vind het allemaal nou niet echt imposant of zo.

Maar IKEA is alle negatieve reacties al voor door de "deal with it"-zonnebril ten toon te stellen :)
Het meeste van de collectie is niet echt mijn ding, maar ik moet zeggen dat ik die display kastjes eigenlijk wel heel leuk vind. Zeker als zijnde lego / D&D Mini collector die toch ook met een schuin oog op zoek is naar een displaycase.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee