Apple haalt eerste Game Boy-emulator uit App Store wegens schenden voorwaarden

Apple heeft iGBA weer uit de App Store verwijderd. De techgigant staat sinds kort game-emulators toe in de App Store, en iGBA was een van de eerste die beschikbaar kwam. De app is nu weer uit de App Store verwijderd vanwege het schenden van zijn App Store-regels.

Apple heeft iGBA uit de App Store verwijderd vanwege het schenden van zijn App Review-voorwaarden, specifiek rondom spam en auteursrecht, zegt het bedrijf tegen MacRumors. De techgigant treedt daarover verder niet in detail. Eerder kwam echter aan het licht dat iGBA mogelijk een onbevoegde kloon van GBA4iOS is. Laatstgenoemde is een opensource-emulator die al een decennium beschikbaar is voor iOS via onofficiële wegen.

GBA4iOS-ontwikkelaar Riley Testut meldt in een e-mail aan techwebsite The Verge dat zijn emulator gebruikmaakt van de GNU GPLv2-licentie. De iGBA-emulator bevatte geen referenties naar die licentie, wat mogelijk in strijd is met de voorwaarden. Apples App Store-voorwaarden rondom auteursrecht luiden: "Zorg ervoor dat je app alleen inhoud bevat die je hebt gemaakt of waarvoor je een gebruikslicentie hebt. Je app kan worden verwijderd als je over de schreef bent gegaan en inhoud hebt gebruikt zonder toestemming."

Testut spreekt op sociale media zijn frustratie uit over het verschijnen van een GBA4iOS-kloon in de App Store. "Ik ben boos dat Apple de tijd heeft genomen om de regels van de App Store te veranderen om emulators toe te staan, en vervolgens een imitatie van mijn eigen app heeft goedgekeurd." De ontwikkelaar probeert naar eigen zeggen zelf al meer dan een maand AltStore, een alternatieve appwinkel voor iOS, uit te brengen. Apple heeft daarvoor nog geen goedkeuring gegeven. Bij release wil Testut zijn nieuwe emulator, Delta, uitbrengen in AltStore.

De ontwikkelaar van de kloon bevestigt in een statement tegen The Verge niet dat zijn app gebruikmaakte van GBA4iOS-code. De ontwikkelaar zegt 'niet te hebben gedacht dat de app zoveel gevolgen zou hebben' en betuigt spijt. De iGBA-ontwikkelaar heeft naar eigen zeggen via e-mail contact opgenomen met Testut.

Apple zei begin april dat het bedrijf game-emulators gaat toestaan in de App Store. IGBA was een van de eerste emulators die werd goedgekeurd door Apple. De app stond afgelopen weekend hoog in de App Store-ranglijsten. De app bevatte volgens gebruikers veel advertenties. Ook zou de app veel data van gebruikers verzamelen, zo bleek uit de App Store-privacylabels. Er is inmiddels ook een Commodore 64-emulator verschenen in de App Store, genaamd Emu64 XL. Die is nog steeds beschikbaar.

GBA4iOS
Bron: GBA4iOS

Door Daan van Monsjou

Redacteur

15-04-2024 • 09:31

53 Linkedin Whatsapp

Lees meer

Reacties (53)

53
51
22
1
0
17
Wijzig sortering
Er is inmiddels ook een Comodore 64-emulator verschenen in de App Store, genaamd Emu64 XL. Die is nog steeds beschikbaar.
En hoe laad je dan "roms" in voor de emulator op een IOS device? Via "bestanden"?
Zo werkt dat bij Delta wel, dus ga ervan uit dat dit soortgelijk is. Of vanuit Safari downloaden en “Open with” de emulator. Al is dat laatste misschien weer in strijd met de voorwaarden.
Je kan je ROM via de Apple Bestanden app in de iGBA map plaatsen. Start iGBA (opnieuw) op en de spellen zullen daar verschijnen.
Er is inmiddels ook een Comodore 64-emulator verschenen in de App Store, genaamd Emu64 XL. Die is nog steeds beschikbaar
Deze dan eens downloaden voor pure nostalgie. Ik kan wel zeggen dat mijn interesse voor IT grotendeels te danken is aan mijn C64. Ik heb mijzelf leren programmeren op mijn C64. Bijkomend voordeel is ook geen geklooi met het callibreren van het cassettedeck om een spel in te laden :D
Dat denk jij een echte goed emulator laat je natuurlijk kloten met een virtueel casetteband. Net als een goede gameboy emulator je minstens in de cartridge laat blazen (ja ja ik weet het, eigenlijk not-done)
[...]
Ik kan wel zeggen dat mijn interesse voor IT grotendeels te danken is aan mijn C64. Ik heb mijzelf leren programmeren op mijn C64.
Dan kan ik he aanraden om de Ultimate 64 Eltie te kopen: https://ultimate64.com/Ultimate-64-Elite

Dat is een FPGA die het moederbord in je originele C64 vervangt.
Mijn originele C64 is al jaren aan het hemelen helaas :'(
Het gaat ook alleen om de buitenkant
Ik vind de emulatie wereld prachtig. De passie en moeite die er in wordt gestoken. Ik vond de GBA en SNES echt leuk in zijn tijd.

Wel een aparte beslissing van Apple om nog moeilijk te doen met de alternatieve store.

Offtopic: stiekem ben ik ergens jaloers dat men nog steeds lol kan halen uit games van 20 jaar geleden…
Kom nou zeg, die app was een kloon van een emulator en praktisch malware. Niks passie of moeite, gewoon pegels binnenharken over de rug van een ander.
"Ik ben boos dat Apple de tijd heeft genomen om de regels van de App Store te veranderen om emulators toe te staan, en vervolgens een imitatie van mijn eigen app heeft goedgekeurd."
Dit vind ik altijd zo makkelijk. Alsof jij zo belangrijk bent dat Apple weet dat jouw app die je zelf nooit mocht lanceren opeens door veranderende regels door iemand anders wel is gelanceerd.
Als Apple claimt zo'n gatekeeper te zijn, met zulke strenge regels en toelatingseisen, dan ben ik het helemaal met de developer eens. Prima dat je regels hebt, en doet alsof je een walled garden hebt waar je zorgeloos alleen maar legitieme apps kan downloaden, dan moet je dat ook handhaven.

Nu handhaaft Apple enkel als het hen uitkomt.
Het is niet aan Apple om een controle op auteursrechten te doen. Alleen om apps te verwijderen wanneer erom gevraagd word door de rechtenhouder.
Dat is een mening. Meningen zijn wat de wet betreft niet zo relevant (die van mij ook niet).

Feit is dat niet alleen de maker van GBA, maar óók Apple de GPL licentie en dus de wet overtreedt, door software waarop de GPL licentie van toepassing is te distribueren zonder de GPL licentie bij te voegen en zonder link naar de broncode.

Of Apple het bewust of onvewust doet maakt niet uit; net zoals als u en ik per ongeluk of expres 'door rood rijden'.

Als u gecrackte software van Apple gratis van iemand krijgt zonder bijgevoegde licentie, denkt u dan ook dat Apple het ok vind dat u geen auteursrecht check heeft gedaan? Dan bent u gewoon het haasje, en mag u $150000 betalen.

https://www.hrdive.com/ne...nsed-software-use/505591/
Er zijn talloze rechtzaken over geweest dus we kunnen gewoon zien wat een rechter erover zegt. Bijvoorbeeld:
https://www.stevens-bolto...latforms-liable-copyright

Apple kan praktisch gezien niet ieder Github project napluizen voor iedere app. Hier geld dus dat Apple pas verantwoordelijk is wanneer ze weten dat de app inbreuk maakt.
De link die u geeft gaat over muziek en die muziek heeft geen GPL licentie, dus die link is totaal irrelevant.

Bijvoorbeeld onderstaande geeft aan dat een bedrijf dat GPL software herdistribueert zonder broncode en vermelding, daarvoor aansprakelijk is.

http://gpl-violations.org/news/20130626-fantec_judgement/
Als je gecompliceerde code krijgt aangeboden is het onmogelijk om eenvoudig na te gaan of deze origineel is danwel of er gebruik gemaakt wordt van code van derden en welke code dat dan wel niet zou zijn.

Het is heel eenvoudig om Apple hier de schuld te geven, maar de controle is net zeer moeilijk.
Apple krijgt überhaupt de broncode niet als je een app publiceert op de App Store, alleen de binaries.
De DMCA, in dezen relevant, biedt juist voor dit soort situaties safe harbours aan omdat anders onredelijke situaties ontstaan. Apple overtreedt de wet pas als ze niet reageren op een valide Notice & Takedown verzoek.
Bovendien gaat het er niet alleen om dat de ontwikkelaar hier benadeeld is, maar ook dat de gebruikers gedupeerd zijn omdat de imitator veel advertenties bevatte en data verzamelde.
Je kon dit al weten voor het downloaden van de game. Elke app moet privacylabels aanbrengen dus uiteindelijk wist je al wat voor data er verzameld werd. De vraag is alleen hoe eerlijk ontwikkelaars hierin zijn.
Apple kan in deze natuurlijk niet bij iedere app gaan kijken of dit mogelijk een clone is van een App die momenteel nog niet bestaat in de IOS store.

Daarnaast is er dus wel geluisterd naar de developer aangenomen dat hij de geen is die een klacht bij Apple heeft ingedient en dus de app nu offline is omdat het een kopie was.
Als Apple claimt zo'n gatekeeper te zijn, met zulke strenge regels en toelatingseisen,
Apple ziet enkel een binary van de app die ze controleren. Dan zijn er nieuwe regels omtremt emulators in de App store, dus is het goed mogelijk dat het bij een controle niet naar boven is gekomen. Ze (Apple) lossen het dan wel weer binnen 24 uur op, wat mi. gewoon normaal is.
In het reviewprocess kun je aanvinken dat je de rechten voor materiaal van derden hebt. Misschien dat hij dat aangevinkt heeft, maar dat het vervolgens niet blijkt te kloppen
Anderzijds is het wel de verantwoordelijkheid van Appel om te screenen wat er in hun app store komt te staan.
Developers betalen er al 100€ per jaar per app voor, om niet te spreken over alle andere extra fees die Appel aanrekent.

Voor zo'n hoge kwaliteit store zou je dat toch mogen verwachten
Developers betalen er al 100€ per jaar per app
Dit lijkt mij niet juist.
Het is niet per app.

[Reactie gewijzigd door cyberdyne op 15 april 2024 09:52]

Ja wat? Per app een volledige screening op het internet gaan doen naar mogelijke code duplicaten terwijl je zelf alleen een binary hebt?

Ja is leuk hoor, maar dat gaat natuurlijk nooit gebeuren.

Dit kan je alleen weten als je het origineel kent en de nukken en mitsen van die applicatie goed kent. “Hee dit voelt heel vergelijkbaar. Hmmm. Dat is wel apart”.
Anderzijds is het wel de verantwoordelijkheid van Appel om te screenen wat er in hun app store komt te staan.
Apple screened alleen maar op de uitvoer. In de App zelf kon je niet zien dat het een kloon van GBA4iOS is. Dus Apple kon dat niet weten.
Developers betalen er al 100€ per jaar per app voor, om niet te spreken over alle andere extra fees die Appel aanrekent.
Per account, niet per app.
Voor zo'n hoge kwaliteit store zou je dat toch mogen verwachten
Apple kan niet alles weten, dus moet je dan afgaan op hoe snel ze reageren op requests. En daar gaat het gewoon prima.
Nee ze betalen per jaar. Ook al heb je 1 miljoen apps op de Store, het is nog steeds maar 100 euro. Dus nee.

Verder is het gewoon heel raar om te verwachten dat Apple of medewerkers die de apps testen en controleren weten hoe elke app in de wereld eruit ziet of hoe ze werken. Dus nee het is helemaal niet raar dat er opeens een volledige kloon in de App Store staat.
Het klinkt ook een beetje alsof iemand sneller was als Testut, en Testut nu boos is op Apple dat zij hem geen voorrang hebben gegeven.
Maar tegelijkertijd, hij heeft zijn code als open source vrijgegeven; dat anderen ermee weglopen en mogelijk financieel gewin eruit halen is dan te verwachten. Het enige waar hij verbitterd over mag zijn is dat het zonder de juiste licenties neergezet is. Je zou denken dat gezien hij 10+ jaar ervaring heeft, hij zelf al in de startblokken zou staan zodra het vrijgegeven werd. Maar hij wou niet via de app store gaan, dat is zijn eigen keuze geweest.

TL;DR niet janken dat je je code open source gemaakt hebt.
Verwijderd

[Reactie gewijzigd door bluefarmer op 15 april 2024 22:36]

Waar haal je dit vandaan? Ja, het is Open Source en nee, dat betekent niet dat het dan maar public domain is waar iedereen mee mag doen wat ie wil. De code/applicatie is beschikbaar/bruikbaar op basis van een (Open Source) licentie, namelijke de GPL, en die bevat voorwaarden waar je je aan te houden hebt als je de code of een applicatie gebaseerd op de code wilt verspreiden. Dus "zonder de juiste licenties" klopt niet.
Ja, dat vind ik zelf ook frappant. Helemaal aangezien de app zelf gewoon met GPL is vrijgegeven.

Nu heeft de originele ontwikkelaar natuurlijk het volledige recht om een takedown te eisen vanwege de GPL-voorwaarden (GPL + App Store is sowieso lastig vanwege de gesloten libraries die er standaard aan gelinkt worden), maar reskinnen + verkopen zelf is dan weer volledig toegestaan mits de voorverkochte versie ook van een acceptabele licentie voorzien is.
Ik heb 'm gelukkig op tijd gedownload en hij werkt gelukkig ook nog.

Werkt erg fijn, roms gewoon downloaden en in je bestanden opslaan, werkt ideaal!
Ik weet niet hoe groot de markt aandeel kan zijn voor emulators op IOS, maar meestal gaan zon soort mensen die emulators willen spelen toch naar Android ?

ikzelf heb een iphone , maar moet er niet aan denken om er dingen om op te emuleren , daarvoor is mn telefoon niet voor bedoeld ;) ... en heb ik liever een steamdeck met retroarch :Y)

[Reactie gewijzigd door Metallize op 15 april 2024 10:28]

Is het gebruiken van iets op een manier waarop het origineel niet bedoeld was niet net wat een tweaker een tweaker maakt, of een hacker een hacker of zoiets?
Hoe graag ik ook emulators zou willen ‘sideloaden’, ik blijf daar ver van weg want ik doe mijn crypto op mijn telefoon.
Ik doe meestal ook geen schoenen aan omdat ik blond haar heb..
C64 Emulator!? Yes! Sam's Journey op mijn iPhone!
Ik heb alvast zo'n telescopische controller besteld voor mijn iPhone. Laat de emulators maar komen! :)

Edit: even gekeken naar de privacy voorwaarden, maar ze vragen nog net niet hoever je kunt pissen... Nee, dank je! Laat maar! :(

Wachten tot de echt goede open source emulators beschikbaar komen met fatsoenlijke voorwaarden.

[Reactie gewijzigd door Jittikmieger op 15 april 2024 11:49]

Zoals het artikel zegt, was deze emulator een fork van een open source emulator die er al was. Nu je apps van buiten de app store kunt downloaden, zou dit niet heel moeilijk moeten zijn. De officiële versie linkt bijvoorbeeld naar AltStore.
Zoals het artikel zegt, was deze emulator een fork van een open source emulator die er al was. Nu je apps van buiten de app store kunt downloaden, zou dit niet heel moeilijk moeten zijn. De officiële versie linkt bijvoorbeeld naar AltStore.
Thanks!
Sideloaden op iOS kan al jaaaaaren, AltStore is niet de enige maar wel veruit de populairste optie die dat vanaf Windows beschikbaar maakt. :) (AltStore is eveneens van Riley Testut trouwens.)
Ergens fijn, ergens irritant dat Apple zn vingertje in de pap heeft. Er zijn wel andere manieren om de App te krijgen. Delta bijvoorbeeld. . . . (maar ik zeg niks natuurlijk!)

[Reactie gewijzigd door Macboe op 15 april 2024 12:35]

iDOS is tot mijn grote verbazing nog niet opnieuw geplaatst in de App Store. Deze emulator werkt zeer goed.

Ik heb iDOS namelijk destijds aangeschaft in het tijdperk net vòòrdat Apple hem er destijds had afgegooid.

En doordat toen de app was aangeschaft, kan je hem gelukkig dan altijd (dus nu ook) downloaden vanuit je aangeschafte apps tab in de App Store app.

Mijn originele gamebestanden heb ik dan staan in de Files (Bestanden) app in de iDOS map. De aangesloten muis en keyboard op de iPad worden ook 1 op 1 vertaald
Er is wel op de github van de developer een bericht geplaatst om hem te attenderen en hij heeft gereageerd het misschien te doen. Ik denk dat die dev er een beetje klaar mee was, maar wie weet.

Ik ben zelf ook een van de gelukkigen die hem heeft gehaald voor die offline ging.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee