Microsoft begint met testen van advertenties voor apps in Windows 11-startmenu

Microsoft is begonnen met het tonen van advertenties voor apps in de 'Aanbevolen'-sectie van het Windows 11-startmenu. Voorlopig krijgen enkel Amerikaanse testgebruikers in het Beta Channel deze aanbevelingen te zien. Eerder ontdekte PhantomOcean3 al dat Microsoft hieraan werkt.

Amerikaanse Windows 11 Insiders krijgen in previewbuild 22635.3495 van het Beta Channel standaard advertenties voor Microsoft Store-apps te zien in de 'Aanbevolen'-sectie van het startmenu, meldt Microsoft. Die advertenties komen tussen de tips, bestanden en veelgebruikte applicaties te staan die normaliter in deze sectie te vinden zijn. Het is niet duidelijk of appontwikkelaars Microsoft moeten betalen om via het startmenu aanbevolen te worden.

Apparaten die door een organisatie worden beheerd, krijgen deze appaanbevelingen niet te zien. Het is mogelijk om de optie uit te schakelen via het instellingenmenu. Microsoft vraagt testgebruikers om feedback te geven over de appaanbevelingen, waarna het bedrijf besluit of deze aan een stabiele versie van Windows 11 worden toegevoegd. Dinsdag ontdekte X-gebruiker PhantomOcean3 het bestaan van de functie al in de code van een testversie van het besturingssysteem.

Windows 11-appaanbevelingen

Door Kevin Krikhaar

Redacteur

14-04-2024 • 10:50

266 Linkedin Whatsapp

Reacties (266)

266
258
95
0
0
71
Wijzig sortering
Gelukkig valt het gemakkelijk uit te zetten, naar de blog van Microsoft zelf:
This can be turned off by going to Settings > Personalization > Start and turning off the toggle for “Show recommendations for tips, app promotions, and more”.
Nog steeds van den zotte dat dit wordt gedaan. Windows is een betaald product (ook op een prebuilt is de licentie door de OEM betaald) en daar horen gewoon geen advertenties in. Mijn besturingssysteem is geen reclamebord.
Ik koop een Samsung toestel van €500 en hier staan gesponsorde apps op. Ik betaal toch voor dit toestel.

Zelfde denkwijze, alleen doet Samsung dit al vanaf de start maar MS (omdat ze al decennia lang Windows maken) is dit uit den boze.

Ik zeg verre van dat je ongelijk hebt, ik walg er ook van maar het is nu eenmaal wat bedrijven doen: extra winst maken waar mogelijk. Of misschien in MS zijn geval, nieuwe inkomstenbronnen zoeken omdat de inkomsten van Windows aan het verlagen zijn (ik zit nog steeds op de licentie van mijn Windows 7 machine van 12 jaar geleden).

[Reactie gewijzigd door SMGGM op 14 april 2024 11:25]

Ik betaal toch voor dit toestel.
Klopt. En door die gesponsorde apps, betaal je er wat minder voor.
Nee, de winst voor het bedrijf is gewoon wat hoger.
Dat kan ook.

Het ligt er aan, met hoeveel winst het bedrijf genoegen neemt en hoe ze dat willen ontvangen. Als het bedrijf (lees de aandeelhouders) meer winst willen hebben, dan moet het ergens vandaan komen.

Onderstaande zijn puur fictieve getallen:
Je verkoopt een telefoon met 200 euro winst met advertenties, of voor 225 euro winst, zonder advertenties. Als je telefoon 25 euro duurder is, verkoop je er mogelijk minder, moet je dus meer items verkopen voor dezelfde winst.

Die advertenties verkopen is natuurlijk heel makkelijk. Weinig effort/ontwikkeling. Gewoon cashen. Jij kunt je toestel voor wat minder verkopen. Verkoop je meer hardware. Wordt ook gelijk de waarde van die advertenties hoger, enz.

In het geval van Samsung. Samsung heeft een bedrijfstak voor advertenties. Het is dus echt een onderdeel van hun business. (net zoals Apple in hun App Store)
Ergens heb je uiteraard wel gelijk. Aandeelhouders willen altijd zoveel mogelijk winst. Als ze een product dat hen €10 kost kunnen verkopen aan €1000 dan zullen ze het ook doen. Natuurlijk heb je concurrentie die hierop zal inspelen en het zijne verkopen aan €950 en zo begint de concurrentiestrijd.
Maar prijs van je product is niet het enige waar je geld mee kan verdienen terwijl het bij veel consumenten wel een van de belangrijkste (zoniet de belangrijkste) factor is. Samsung heeft de macht (net vanwege hun schaalgrootte) om hun prijs concurrentieel te houden, het toch vol te proppen met reclame en toch zeer mooie winsten kan noteren.
Concurrenten hebben een pak minder macht omdat adverteerders gewoon minder interesse hebben in het klein aandeel van een Motorola of Nokia.

Kijk je naar Microsoft, dan beseffen ze dat ze "geen geld meer kunnen vragen" voor upgrades (wat ze vroeger nog wel deden) en gebruikers doen veel langer over hun computer dan vroeger (net omdat mensen de smartphone veel taken van de computer heeft overgenomen). MS wordt dan gedwongen om nieuwe verdienmodellen te zoeken voor Windows en dan doen ze wat bijna iedereen doet:
Apple zal je pushen naar iCloud abonnementen, Google naar Google One, Samsung naar whatever Samsung te bieden heeft,... MS gaat dan naar OneDrive pushen. Er zijn dan bedrijven die nog verder gaan en sponsoring overal zetten.
Zolang het op het einde van het jaar meer geld heeft binnen gebracht is het allemaal ok voor aandeelhouders, tot gebruikers het kotsbeu zijn en het bedrijf in crisis geraakt en even radiaal moet veranderen.
En die gesponsorde apps kan je allemaal direct verwijderden (dus niet alleen uitzetten). Dat kan al sinds Android 8 of 9 als ik me goed herinner.

[Reactie gewijzigd door MrFax op 15 april 2024 05:54]

Kan sowiezo. Al sinds adb bestaat. 8)7
Ja, maar niet voor de gemiddelde gebruiker. En omdat de apps /system/ staan, krijg je er ook geen opslagruimte voor terug. Verwijderen is bij system apps in principe hetzelfde als uitzetten, behalve de manier waarop de Play Store ermee omgaat. ("Enable" ipv "Install")

[Reactie gewijzigd door MrFax op 15 april 2024 08:14]

dan moet je eens zien hoe groot de ads op hun smart-tv's zijn ;(
Begrijp me niet verkeerd, ik praat dit niet goed hé. Het is wel de consument die een zo goedkoop mogelijk product wil en naar websites als Aliexpress, Temu,... loopt om die prijs zo goedkoop mogelijk te maken, ver onder ook maar de transportkosten.
Wat verwacht je dat fabrikanten dan doen? Geld elders zoeken want "de consument vindt precies prijs het belangrijkste".

Die vindt de verkoper door ads door je strot te rammen, je surfgedrag te verkopen aan adverteerders...
En je moet meedoen want (bijna) elke fabrikant heeft schrik om gestraft te worden door de consument als niet meer relevant.
De schuld ligt gewoon bij de consument. Zelfde met dat eeuwige geklaag dat videokaarten perperduur zijn. Zolang er nog gekken genoeg zijn die een fortuin willen neerleggen voor de nieuwste videokaart wilt dat gewoon zeggen dat het niet te duur is.

Indien een product te duur is, wordt het niet meer verkocht en zakt te prijs vanzelf. Uitgezonderd levensmiddelen, maar dat is een RTX 4090 TI nu niet bepaald ;)

Ook de hype speelt mee: Samsung telefoons zijn niet zo populair omdat ze zo goed zijn, maar omdat ze de markt overspoeld hebben waardoor het lijkt alsof er niks anders bestaat naast de iPhone. Zeker die hele dure Samsungs zijn ook gewoon een statussymbool, net zoals die iPhones met 500 miljard megapixels :+

Apple's marketing is brilliant, die zijn in staat om een drol te verkopen voor 1000€ en nog aanbidders hebben die het kopen en ophemelen.
Ik betaal graag meer voor een ad-loze. Welke keuzes heb ik dan? Dont blame me pls :Y)
Apple's marketing is brilliant, die zijn in staat om een drol te verkopen voor 1000€ en nog aanbidders hebben die het kopen en ophemelen.
En voor slechts €25 meer, krijg je er een poetsdoekje bij om het zaakje schoon te maken.
De schuld ligt gewoon bij de consument. Zelfde met dat eeuwige geklaag dat videokaarten perperduur zijn. Zolang er nog gekken genoeg zijn die een fortuin willen neerleggen voor de nieuwste videokaart wilt dat gewoon zeggen dat het niet te duur is.
Ik snap wat je zegt, maar dit is wel een heel simpele gedachte

Betekend imo meer dat er veel mensen zijn met genoeg geld die het weinig uitmaakt hoe duur de kaart is
In mijn ogen toch echt 2 compleet verschillende zaken

In jouw logica is geen een luxe product te duur aangezien er altijd wel mensen zijn met genoeg geld die het toch wel kopen

Zelfde met huizen tegenwoordig.. ook niet te duur zeker want er zijn mensen die het toch wel kopen :Y)

[Reactie gewijzigd door Sinester op 15 april 2024 11:05]

Als iets te duur is, zijn de verkoopscijfers zo slecht dat het niet rendabel is. Zolang er voldoende mensen zijn die (voor jou en ik) de belachelijke prijs willen betalen...

Met een 4060/70 kan je ook nog prima gamen, dan maar 10 FPS minder (bij wijze van spreken hé)

Met de huizen is het niet anders, als alleenstaande ben ik ook aan het uitkijken naar iets en weet nu al dat het geen simpele opdracht gaat zijn, dus moet ik op zoek naar iets wat ik -wel- kan betalen.

Huizen worden nog steeds gretig gekocht en verkocht -> ook een teken dat het niet te duur is. Want als het te duur is kan/wil niemand het bedrag ervoorover hebben. En ja, ook ik vraag me soms af, wie zijn toch al die mensen die die veel te dure woningen kunnen kopen. Vraag me soms af of het niet gewoon aan mij ligt die eigenlijk onderbetaald is.
In de zakelijke markt kun je de-facto geen kant op in de meeste gevallen.
gelukkig heb ik nog nooit een smart-tv gekocht en als je ziet wat ze er mee doen, maar als je geen keuze meer hebt, is het dan nog de schuld van de consument?
Beetje makkelijk. Ik wil best wat neerleggen voor een reclameloze omgeving. Maar dan moet men dit ook mogelijk maken. Android of Google betekent gewoon reclame, op zijn minst met voorstellen van content van diensten die je niet perse hebt. Wel op een eerlijke manier, het is BS dat ik bijv een abonnement moet nemen op Google One om geen ads meer in de galerij app te hebben.

Zo'n balk als die dasiro toont heb ik overigens nog nooit gezien op de 5 androidTV apparaten die we hier hebben.
Ik ben blij dat ik nog steeds slimmer ben dan mijn niet zo smart tv. ;)
Hopelijk houdt hij het nog een tijdje vol. Zit niet te wachten op een nieuwe tv vol met reclame.

Als je je smart tv niet aan het internet hangt krijg je toch ook geen reclame?

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 14 april 2024 15:04]

Ik installeer de update van de launcher gewoon niet. Ik heb dus nog steeds het menu met de zwarte achtergrond op mijn Shield in plaats van dat gedrocht dat allerlei films en serie voorstelt van streaming diensten, of je deze nu wel of niet hebt.
Mocht je Shield toch een keer geupdate raken kun je de launcher vervangen door FLauncher ben je toch van de reklame af.
Is het niet zo dat MS al lang en breed meer inkomsten haalt uit hun Office 365 producten en (op Linux draaiende) Azure servers, dan uit Windows?

Als ik Nadella en de aandeelhouders één advies mag geven, dan is het dit wel: optimaliseer die genoemde inkomsten, en breng intussen Windows 12 uit als Windows 7 Remastered, en we zijn er.

Niet dat ik ooit word gebeld door die lui.
Dat klinkt niet AI genoeg en geeft onvoldoende kijk op wat u met uw computer doet.
De toenemende reclame in betaalde software of toestellen vraagt eigenlijk om een vorm van regulering. Net als de verplichte abonnementen bij allerhande toestellen.
Niet zozeer om het te verbieden, maar bedrijven moeten hier transparant over zijn. Dat betekend dat zij vooraf moeten laten weten dat er advertenties worden getoond en op basis van welke data die worden gegenereerd. Bij abonnementen (voor cloudservice of om advertenties af te kopen) moeten de kosten en voorwaarden daarvan duidelijk worden gecommuniceerd. Niet alleen voor een kortingsperiode, maar ook de kosten daarna.
Bij Samsung is het zelfs nog erger. Op de A52 stond facebook op en deze kan je niet verwijderen omdat het een gesponsorde app was.
Hier heb ik dan wel een omweg voor gevonden.
Ik betaal ook om tv te kijken, toch zie ik reclames. Reclames maken je product (hopelijk) iets goedkoper, maar uiteindelijk is het vooral om aandeelhouders jaarlijks tevreden te houden natuurlijk.
Niet hetzelfde. Samsung maakt geen OS. Het zou hetzelfde zijn als Google advertenties in Android zou stoppen, die je dan weer op een Samsung telefoon zou zien.
Jij bent als particuliere Windows gebruiker nog geeneens een afrondings fout voor de inkomsten die Microsoft genereert met de verkoop van Windows. Maar jij, als fervent Windows gebruiker legt een "informele" dwang op het bedrijf waar je werkt, want ook daar wiljij alleen Windows gebruiken. Dat is waar Microsoft werkelijk geld binnenharkt met Windows-licenties.

De Windows inkomsten-bron is wel al enige jaren aan het opdrogen, dat is zeker waar. Maar dat maakt hun SaaS-tak wel weer goed. Net zo dure, of duurdere bedrifslicenties, een vendor-;ockin en nog inder moeite hoeven te steken in het nagaan of bedrijven wel genoeg licenties afnemen, dat zorgt er ook voor dat Microsoft minder uit hoeft te geven aan ondersteuning an administratie. Inkomsten mogen minder zijn, als de uitgaven nog harder naar beneden vallen, dan maakt Microsoft nog altijd meer winst.

Dus nee, het zal Microsoft financieel niet schaden dat jij nog met je Windows 7 licentie naar Windows 11 bent gemigreerd. Want jij hebt daarmee een andere inkomstenstroom voor Microsoft gercreeerd, Jouw persoonlijke data. Dat genereert een gebruikersprofiel wat Microsoft ten gelde maakt door deze te verhuren aan reclamebedrijven en data-brokers.

En nu maakt Microsoft hun belofte over een extra inkomstenbron waar. Reclame in het start-menu. Ja, dat zal eerst voor hun eigen producten gelden. Maar er gaat een moment komen dat er een grote geldschieter langskomt die misschien maar heel kort van dit reclame-distributie kanaal gebruik wil maken en dan is het hek van de dam. Steeds meer reclame van 3e partijen, want dat spekt de kas nog meer.

Microsoft is er alleen om zichzelf te verrijken. En nee, zij geven er niets om als dat over jouw rug moet gebeuren. Microsft heeft een betere PR-afdeling tegenwoordig. Hun streken en strapatsen van vroeger zijn ze niet verleerd en je ziet deze ook steeds meer en meer terugkeren.

Wat Microsoft proponents ook de hele tijd blijven beweren, Microsoft is vooral 1 ding: niet jouw vriend.
Alleen is niemand afhankelijk gemaakt van Samsung apparaten, concurrentie zat. Dat is bij Windows wel zo, in de meeste zakelijke omgevingen is het gewoon een verplichting.

Ja je kunt Linux installeren maar laten we eerlijk zijn als je een fatsoenlijke office suite en bepaalde programma's nodig hebt dan is dat gewoon geen optie (hoe jammer ik dat ook vind). Daarnaast staan de meeste IT afdelingen het ook gewoon niet toe dat je een ander OS gebruikt in grote bedrijven. Met Azure en office 365 heeft Microsoft zijn positie alleen nog maar meer versterkt en bedrijven nóg afhankelijker gemaakt van hun producten.

Dus dat mensen, overheden etc. wat vinden van dat Microsoft bepaalde zaken opdringt (zoals browser, store etc.) snap ik heel goed. Nu kun je die reclame nog uitzetten maar hoe gaat dat in de toekomst?
Dat het nu eenmaal is wat bedrijven doen vind ik toch niet echt iets waarbij we ons zomaar moeten neerleggen.
Maar van de andere kant is er helaas weinig aan te doen buiten je instellingen aanpassen en de apps verwijdereren.
Het zou in ieder geval wettelijk verplicht moeten worden dat je alle ongewenste zaken er vanaf kan gooien. Wat nu vaak niet het geval is.
Veel mensen hebben al upgrade op upgrade van de licentie erop zitten (8 - 10 - 11) die niets kostte. ;) Dus tegenwoordig kun je niet echt zeggen dat ervoor betaald is. Bij nieuwe systemen is dat zeker zo ja, maar lang niet alle gebruikers werken op een nieuw systeem.

Voor de rest is het wel ontzettend jammer dat MS dit doet, al geeft het nog meer redenen om tracking e.d. zoveel als mogelijk te gaan beperken. Het wordt wat mij betreft teveel en ik hoop dat de EU deze tracking- en advertentiedrang een halt toe gaat roepen.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 14 april 2024 11:25]

Twintig jaar geleden belde je de microsoft helpdesk op en zij dat je je key kwijt was, je kreeg mondeling een nieuwe key.
Waarschijnlijk was je telefoonnummer gekoppeld aan je windows al wat waard.
Dat kan nu nog. Dit is natuurlijk een test case om te zien hoeveel mensen dat daadwerkelijk doen. En aangezien het overgrote deel dit niet snapt, zal dat wel meevallen. En misschien zelfs opgevat worden als dat men geen bezwaar heeft.

Maar dit is weer een spijker in de trap die naar linux leidt.
Dat je het kunt uitschakelen, betekent nog niet dat er geen data wordt verzameld.

Wat ik begreep zit in de basis-diagnose rapporten welke apps je gebruikt, hoe vaak en wanneer. Dit kunnen ze weer koppelen voor advertenties en andere doeleinden.

Leuk dat het wordt verkocht als telemetrie, maar je wordt eng als je ziet wat allemaal wordt verzameld. Overigens wil ik niet alleen MS aanvallen. Google en Apple doen hetzelfde. Hoewel Apple het enkel toont in de AppStore (waar het ook hoort).
> is een betaald product en daar horen gewoon geen advertenties in
Wat vind je van TV dan? Betaal je ook voor, en krijg je ook advertenties.
Film kijken in de bios? Betaal je voor, je krijgt nog steeds advertenties.

Advertenties levert nou eenmaal veel geld op, dus zal je het steeds vaker tegenkomen.
Of je er nu voor betaald of niet, dat is niet relevant imho.

Ik vind het zelf ook niet fijn dat Microsoft zomaar advertenties gaat tonen in Windows maarja.
Bepaalde Android smartphones doen het ook al jaren, koop je een budget smartphone en vervolgens krijg je banners in je settings app bijvoorbeeld.
Afzetten?, Ik blokkeer Microsoft compleet in mijn firewall.
1 maal per maand zit ik het open voor updates, en dan totale blokkade. ( in de brouwser omzeil ik die blokkade door dat ik een VPN gebruik.
Waarom, bij mijn werk gever zijn Bing en Microsoft AI geblokkeerd, en wat gebeurd er in Windows 11.
continue notificatie dat er iets geblokkeerd is ( en dit gebeurde pas toen Bing en Microsoft AI geblokkeerd werden ). Microsoft heeft overal gegevens vergaren in zijn besturings-systeem gestopt , maar dan ook overal.

Google is slecht, maar Microsoft doet er gewoon nog een schepje boven op, en Ik vertrouw nu google meer dan Microsoft.
Dus als een dief €1 jat vertrouw je hem meer dan een andere dief die €10 euro jat?

Dief 1 kon waarschijnlijk niet meer jatten maar dief 2 was een insiders job.
MS pakt mensen van binnen uit.
Wat is de reden dat Bing geblokkeerd is? (Oprechte vraag)
Waarschijnlijk vanwege AI integratie, als je alle zoekopdrachten van developers bij elkaar zet zit daar vaak echt wel gevoelige informatie tussen wanneer je alles aan elkaar koppelt. Menig werkgever wil hier dan ook niets van weten wanneer ze gebonden zijn aan wettelijke geheimhouding.
Klopt, maar met de juiste licenties heb je Copilot for Business en blijft zakelijke data _binnen je business_ ....
Klopt, maar met de juiste licenties heb je Copilot for Business en blijft zakelijke data _binnen je business_ ....
Alleen hebben we het over bing, de website/ zoekmachine niet copilot. De website zelf gaat niet detecteren of een niet ingelogde gebruiker een licentie heeft.
Klopt maar het ging erom dat die werkgever Bing én Microsoft AI had geblokkeerd. Ik triggerde op het AI stukje ;)
Fair point, Microsoft als geheel ligt inderdaad wat genuanceerder.
Of je ergens voor betaalt is natuurlijk geen argument, de publieke omroep betalen we ook al met zn allen, kranten en tijdschriften staan ook volz en kijk eens naar bloatware op alle electronica.

Tijden veranderen, over een paar jaar betaal je een extra maandabonnement om geen reclames te zien.

[Reactie gewijzigd door Alxndr op 14 april 2024 11:51]

denk hetzelfde over mijn Sony TV met Android daar is het dus NIET uit te zetten.. zucht.
Nu nog wel. Als dit blijkt te werken, gaat de optie om ze niet te zien echt wel verdwijnen. Iets met slippery-slope en zo.
Trek die even door naar je tv en je straks weer je Netflix diensten.

Ik betaal geld om tv te kunnen kijken. Wil ik meer zenders dan betaal ik daar voor een waarschijnlijk laag kut bedrag want reclame.
HIer zou men duidelijk een opt-in functie voor moeten maken, geen opt-out. Een schande als ze dit zo maar aanzetten.
Sowieso vind ik de normalisering van advertenties stuitend. Werkelijk overal kom je ze tegen. Ze wekken bij mij ook steets meer antipathie op. Ik vermijd de bedrijven die het hardst en irritantst schreeuwen in ads.
Ik keek ooit jaloers naar een aflevering van Tegenlicht waarin de stad Greoble alle openbare reclame in de ban had gedaan. Wat een rust!
En na elke update staat dat uiteraard weer gewoon aan. "Als service naar de gebruiker".
Ik snap oprecht niet waarom Microsoft dit soort dingen nu eigenlijk doet, want ik kan me toch echt niet voorstellen dat het zo ontzettend veel oplevert, en het is gewoon super slecht voor het imago van Windows en Microsoft. Ze verdienen daar geld als water aan van alles en nog wat, die paar mensen die per ongeluk op hun gesponsorde linkjes klikken zijn toch een druppel op een gloeiende plaat?
Het gaat er meer om dat ze hiermee een beetje kunnen aanvoelen waar ze reclame wel en niet in kunnen stoppen. Microsoft zoekt al heel lang naar manieren om meer reclame achtige dingen in Windows te stoppen zonder veel succes.
Ik zie dit persoonlijk als enkel een proefballonnetje.
Dit zal al in Windows 10, ook daar kreeg ik in het start menu suggesties.

Gelukkig kon je het wel uitschakelen, maar vraag mij wel af wat allemaal naar MS wordt gestuurd om die suggesties te genereren (ook als die optie uitstaat).
Ze moeten de reclame er überhaupt niet instoppen, Windows is een betaald OS. Punt. Niks meer, niks minder. Ze pushen al zo erg naar OneDrive, Office, Edge (bij installatie van Chrome met smeekbedes waarom Edge beter is of voldoende).

Windows wordt steeds meer en meer verrot.
Windows 11 zal ondertussen bijna half een miljard gebruikers hebben? Zelfs een zeer kleine extra winstmarge per gebruiker zal gelijk staan aan vele miljoenen.

En wat gaan mensen er tegen doen? Een Mac kopen, Linux installeren? De kans daarvan is wel enorm klein.

Persoonlijk zou ik me er overigens weinig aan storen. Die hele "aanbevolen"sector negeer ik al sinds de eerste dag, helaas niet uit te zetten. De programmas die ik eindelijk altijd gebruik zijn "pinned" op de startbalk en die welke ik soms gebruik start ik op door de windows toets in te drukken, de eerste 3 letters te typen en Enter te drukken.
Ik klik anders 50x per dag op een schijt advertentie in "outlook (new)" schuilend achter een nieuwe email.
Opent in Edge want een standaard API gebruiken die de standaard browser respecteert is alleen voor niet-Microsoft uiteraard 8)7

[Reactie gewijzigd door Sascha G. op 14 april 2024 11:29]

File > Options > Advanced > Open hyperlinks from Outlook in: Default Browser
Nee, het staat heel klein waar anderzijds de tijd staat en niemand in principe kijkt.
Onze oogjes gaan naar het dikgedrukte nieuwe email subject en tekst met de gedachte "waarom ontvang ik dit, ff snel unsubscribe of op onderzoek".

En vanzelfsprekend moet het prullenbakje ook verspringen van de standaard locatie, want perongeluk kliks farmen waar de adverteerder voor betaald is slim (not).
Enorm slechte conversie no doubt.

Ik ga dat element eruit slopen dit weekend.

[Reactie gewijzigd door Sascha G. op 14 april 2024 11:42]

Bij mij wel. Maar ik open ook alleen de mail als ik in de app zit.
Gewoon een andere client gebruiken

Of zoals ik vrolijk in FireFox only gebruiken.
Met een Microsoft 365 abonnement zie je geen reclame in Outlook.
Nee joh, gewoon er uit slopen.
Nee, Outlook-new bevat ook bij de betaalde versie de reclame in de inbox, want ook in de betaalde Outlook wordt je "aangemoedigd" om naar de nieuwe Outlook-new te gaan. Dit is blijkbaar dezelfde als de "gratis" vervanger voor de Windows Mail app, waar Microsoft graag van af wil. Maar je kan nog steeds terug gaan naar de Windows Mail app, wat ik dus ook heb gedaan. De "gewone" Outlook van mijn Office pakket synchroniseert helaas niet met mijn Google agenda dus ik was verheugd dat de nieuwe Outlook-new dat wel kon, alleen die $%@# reclame. Dus daarom ben ik weer terug naar de Windows App, die nog steeds alles doet wat hij moet doen zonder reclame. Pas als Microsoft de reclame verwijdert uit de Outlook-new app voor Office gebruikers stap ik weer over.

Google had trouwens dit gat op kunnen vullen door met een Gmail app voor Windows te komen. Ze hebben die wel voor Android en iOS, maar vreemdgenoeg niet voor Windows.

[Reactie gewijzigd door Tranquility op 15 april 2024 12:06]

en het is gewoon super slecht voor het imago van Windows en Microsoft.
Het imago? Dat doet MS toch weinig, (veel) mensen moeten toch wel Windows gebruiken dus dat is geen gevaar.
Hun machtspositie is toch groot genoeg..
En ze verdienen er vast genoeg aan om te doen, anders deden ze het toch sowieso niet? 8)7
Omdat dan iedereen geld en data kan opleveren.

Toen het aangekondigd werd dat Windows gratis update naar nieuwere versie gaat krijgen vanaf de oudere kreeg ik al argwaan, maar natuurlijk was ik de enige in mijn on en offline omgeving die er tegen was.

Iedereen was positief, en ik droeg maar een alu-hoedje.

Ja MS loopt vast wel wat centen mis doordat het nu "gratis" is, maar dat zal wel mee vallen omdat meeste mensen een kant en klare PC of laptop kopen met een OEM licentie (ik doel niet op zelf bouw) waar dus al voor betaald is door de fabrikant, en dat leverde MS vroeger ook al (waarschijnlijk) het meeste geld op.

"gratis" zorgt voor meer inkomsten, maar vooral in vorm van data en niet zozeer advertenties.

En deze advertenties zullen niet zo zeer getoond worden vanwege reclame inkomsten, maar data die het oplevert.

Terwijl vroeger als men Windows ging piraten, MS nul komma nul aan verdiende.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 14 april 2024 13:14]

Ik kan me goed voorstellen dat de ontwikkelaars van de Windows Shell hier zo ontzettend op tegen zijn en hier al aardige discussies over gevoerd hebben. Als je in dat team werkt wil je toch een mooi product neerzetten? Dit vind echt helemaal niemand mooi.
In Ubuntu pushen ze ads ook via de terminal.
Wat ik ermee wil zeggen dat het nog op meer plekken kan.

Misschien moeten we terug naar de tijd toen je nog echt een upgrade kocht, al ziet MS natuurlijk meer in dit model. Mensen zouden nu massaal W11 links laten liggen (zoals Vista destijds).
In Ubuntu pushen ze ads ook via de terminal.
Dat is een interne ad voor Ubuntu Pro, niet te vergelijken met wat je op W11 gaat zien volgens het artikel. Je vergelijking was beter geweest als je had verwezen naar de Ubuntu Unity-tijd, toen Ubuntu Amazon-ads toonde.
In Ubuntu pushen ze ads ook via de terminal.
Ik denk nu niet dat "we raden Ubuntu Pro aan voor meer security updates" gelijkaardig is aan wat Microsoft wilt doen: het is immers een verwijzing naar een product van de producent zelf. (Dan vond ik de Amazon integratie in Ubuntu destijds erger en meer gelijkaardig aan wat MS nu doet.)
Wat ik ermee wil zeggen dat het nog op meer plekken kan.
Het bootscreen, loginscherm en lockscreen lijken me t.o.v. de gewone gebruiker efficientere plekken dan de terminal. Inclusief "kijk minstens 10 seconden alvorens je je scherm kan ontgrendelen." (Hopelijk leest MS niet mee :+ )
Mooi product? Dat hele start-menu is zo onlogisch als maar zijn kan:
1. De uitknop staat niet onder system-toggles; 8)7
2. Account-knop staat niet onder Logout onder system-toggles; (Afmelden?)
3. De restant van het menu is gewoon een app-library, maar waarom pin je niet gewoon programma’s op de taskbar? Extra pinnen onder een extra menu? En dan een extra klik om naar de library van apps te gaan? … Waarom is dat hele menu niet gewoon een grid van apps? En waarom staat dit niet rechts van alle gepinde apps op de taskbar? (Overig)
3. Waarom bevat het een zoekbalk als je ook gewoon nog een zoek icoon naast de start-knop hebt staan?
4. Waarom is [Super]+[Tab] niet gewoon vindbaar als icoon?

… Ik zie dat hele product als één groot prutswerkje…
Tja, ik werk (in Linux Mint dan) met een reden met twee taakbalken, ik pin een flinke berg aan apps op de één (en meldingen en hoofdmenu etc.) en op de ander de applicatie vensters die open staan.
Puur en alleen voor overzicht.
Succes om dat in Windows te doen :9
In Gnome doe ik een multitouch gesture en dan heb ik gewoon een overview van al mijn vensters. Alternatief is de Super-key of je muis linksbovenin de schermrand rammen.
Kan in Windows ook met software voor multimonitor setup.
Helaas gaan we deze kan nu op waar reclame ingebakken zit in de OS. Zo was dat al met Chinese telefoons maar ik vrees dat dit binnenkort meer regel dan uitzondering wordt.
Het enige dat je kunt doen is stemmen met je portemonnee. In dit geval dus Windows laten liggen en overstappen op Linux of anders MacOS.

Dat de trend in ingezet is al wat langer. Zo kreeg ik gisteren bij het tracken van mijn PostNL pakket in hun app reclame voor NLZiet te zien. Waarom PostNL, een service die betaald is, ook nog reclames in hun app moet voeren weet ik ook niet, maar dat is de wereld waar we in leven tegenwoordig. Of het nu je SmartTV, je OS, of je pakketjesboer is, allemaal proberen ze zo veel mogelijk geld aan je te verdienen.
Als jij zakelijk bepaalde rekensoftware of CAD programma's moet gebruiken zit je gewoon vast aan Windows. Linux of MacOS is dus niet altijd een optie
Met steam os en wine kom je anders een heel eind met windows applicaties. Ik ben er nog niet 1 tegen gekomen die er niet onder draait
Maar lang niet altijd even stabiel jammergenoeg. Vaak toch nog haperend en traag enzo. Niet echt een fijne manier van werken.

[Reactie gewijzigd door Zeror op 14 april 2024 13:20]

Nee, inderdaad, niet alles is stabiel inderdaad.
Maar er zijn daarintegen zelfs WIndows apps/games die beter draaien onder WINE dan in het platform waar het voor ontworpen is.

Als je nagaat dat de WINE, hoe het nu is, slechts +/- 6 jaar bestaat, en daarbij elk jaar meer en meer games/apps ondersteunt, gecombineerd met kwalijke zaken die Windows toestaat (of ontwerpt; zoals reclame in je Startmenu), dan heeft het een mooie en kansrijke toekomst
Hoe kom jij op die 6 jaar en wat bedoel je met "zoals het nu is"?

Volgens wikipedia bestaat WINE al sinds 1993.
De huidige vorm van WINE (= "zoals het nu is") bestaat een jaar of zes. Dat er al in 1993 gestart is met de ontwikkeling van een Windows-emulator, die vervolgens meerdere opeenvolgende versies kreeg, doet daar natuurlijk niets aan af.

Het is wel leuk dat de huidige vorm van WINE backwards compatible is met veel programmatuur waarvoor WINE in de begindagen werd ontwikkeld. De 64-bit versie kan nog steeds 16-bit programma's draaien. Daar hoef je bij Windows zelf niet meer mee aan te komen ;)
Ik fikte 20 jaar geleden mijn CDs nog met Nero Burning Rom op Wine. Dus 6 jaar... het zal 6 jaar zijn sinds Valve zich er actief mee bemoeit en het met sprongen vooruit gaat.
Werken terwijl de advertenties om je oren vliegen is ook niet echt fijn. Kiezen uit 2 kwaden dus.
Je kunt ze uitzetten en organisaties (lees: enterprise gebruikers) krijgen de advertenties niet.
En uit de tekst lees ik dat het zelfs nog mogelijk is dat de testgebruikers MS terug kunnen fluiten. Dat dit gebeurt, lijkt mij niet, juist omdat je de reclame ook kunt uitzetten.
Dan heb je niet heel ver gekeken ;)

Als je al kijkt op bijv. ProtonDB dan haalt maar 10% de 'perfecte' score, en ruim 40% werkt compleet niet. En dat gaat over games, waar Proton op gericht is. Bij CAD-software zoals in het voorbeeld van @D-e-n kun je het al helemaal vergeten in vrijwel iedere nieuwe versie.
Ik wel. Probeer jij maar eens Fusion 360 succesvol op te starten via Wine.
Dan gebruik je duidelijk niet heel specifieke professionele software.

Geen van de serieuze CAD programma's (prijskaartje minimaal boven de 8k per licentie), video editing (Adobe suite etc) en andere specifieke engineering programma's werkt of maar ten dele onder Linux.

Ten dele betekent in de professionele wereld praktisch ook gewoon niet.

Overstappen is al helemaal absoluut geen optie omdat klanten en leveranciers met bepaalde standaarden werken.
Ja, maar dat zijn toch echt de uitzonderingen. Het leeuwendeel van de gebruikers kan alles wat ze ooit doen, prima op elk systeem doen. Meer dan ooit. Ik wed dat 90% thuis en zelfs op het werk qua software nog met een iPad en een draadloos toetsenbord uit de voeten zou kunnen.

We willen het niet horen, maar Microsoft heeft nog steeds een ongezonde grip op de desktop/laptop en daarmee op de consument en vooral het bedrijfsleven. Mensen mailen nog steeds massaal standaard een tekst of foto, verpakt in een Word-document.

Gisteren nog een pc voor een digibete klant geïnstalleerd, die geen flauw idee heeft wat Excel etc is, laat staan dat hij er ooit zelf naar zal grijpen, maar hij wil wel Office er op omdat hij af en toe een prijsopgave gemaild krijgt in Word. En zo gaat het al 25 jaar. Totale kolder.
allemaal proberen ze zo veel mogelijk geld aan je te verdienen.
Klopt. Het zijn eenmaal bedrijven.

Ook Apple doet aan advertenties in de App Store. Ubuntu toont ook advertenties.


Je voorbeeld van PostNL:
Dit is dan ook precies de reden dat ik zo min mogelijk apps van bedrijven installeer. Meestal voegen ze vrijwel niets toe aan de mobiele sites. Een app maakt tracking alleen maar makkelijker en heeft vaak meer functionaliteit dan je nodig hebt voor je dagelijkse dingen.


Windows links laten liggen is natuurlijk lang niet altijd een optie. Als de door jou benodigde software alleen maar onder Windows draait/ondersteund wordt, zit je er aan vast. Het besturingssysteem is tenslotte niet het doel. Het is 'slechts' een middel om je software op te draaien.
Ook Apple doet aan advertenties in de App Store. Ubuntu toont ook advertenties.
Een app promoten in een App Store is 1 ding, maar een app prominent in je start menu knallen als ad is gewoon not done. Blijf af van de dingen die in je dagelijkse flow zitten. Gooi die ads dan lekker in je Windows Store. Maar dat doen ze niet want niemand wil die store überhaupt gebruiken omdat het al een gedrocht van een applicatie is.

Dus ja Microsoft is het spoor bijster.
Of, als het komt, gewoon uitzetten... . Linux begin ik niet meer aan. Jarenlang gebruikt maar uiteindelijk altijd terug naar Windows na een tijd omdat ik dingen te kort kom of geen zin hebom te gaan debuggen waarom de displaydriver update nu weer de boel om zeep heeft geholpen. En macOS? Zo onintuitief en veel te dure, niet upgradebare hardware.
Ik ken het gevoel met Linux, maar misschien ga ik wel Linux draaien met een Windows VM erbij.

Dan kan ik altijd ff naar Windows switchen als de noodzaak er is, maar hoef ik er niet de hele dag in te zitten.
Zo onintuitief en veel te dure, niet upgradebare hardware.
Dit blijft altijd zo'n bizarre nonsense claim, ik heb een macbook pro uit 2012 zonder enige problemen meer dan 10 jaar kunnen gebruiken voor zowel muziekproductie als relatief zware IT taken. Heb er na een tijdje zelf een nieuwe batterij en meer ram ingelegd. Ik heb uiteindelijk genoodzaakt een windows laptop moeten kopen die duurder was dan mijn Mac, en ik heb niks dan gezeik met dat apparaat gehad.
(...) Heb er na een tijdje zelf een nieuwe batterij en meer ram ingelegd.
Helaas hoef je daar bij Apple tegenwoordig ook niet meer mee aan te komen. Dat het met een machine van inmiddels 12 jaar oud nog wél kon, is niet ter zake doende.
Heb je met de moderne macbooks wel eens geprobeerd om het ram of batterij te vervangen? Die dingen zitten volledig dichtgelijmd
Windows links laten liggen is niet bepaald een optie, mede omdat Linux gewoon niet een betere vervanger is als je het hebt over gebruiksvriendelijkheid en compatibiliteit. Geloof me, ik zou niets liever willen. Als het doet wat het moet doen is het prima, maar zodra je dingen moet hebben die niet standaard in een repository zitten, ben ik meer tijd kwijt om verouderde documentatie uit te filteren en loop ik tegen problemen aan waar ik meer tijd aan kwijt ben dan me lief is.
Volgens mij was dat meer het geval met Koreaanse telefoons dan Chinese.

Ik geloof trouwens niet dat Mac en Linux ads in het OS hebben.
Dit is gewoon een MS probleem.

[Reactie gewijzigd door Ablaze op 14 april 2024 11:36]

MacOS (en iOS) hebben advertenties in de appstore.
Ubuntu toont ook her en der advertenties. (Niet alle Linuxen doen het natuurlijk. Volgens mij is Ubuntu zelfs een uitzondering)
MacOs en iOS hebben in het OS geen advertenties. Enkel in de App Store/Mac Store, Aandelen en Apple News worden ads getoond, maar dit is niet een onderdeel van het OS. Bijvoorbeeld bij Siri suggesties, spotlight of andere delen van het OS zal je geen ads zien.
Klopt, Microsoft doet het compleet anders door ads in de basis functies van het OS te duwen. Zelfs Edge reclame injecteren als je Chrome wilt downloaden, continu dat gepush naar “oh gebruik OneDrive, en als je bezig bent gelijk Office!!11!!”

Bah. Zelfs bij installatie begint die ellende al met 6 verschillende pagina’s of je gepersonaliseerde ads wilt of niet. (Ads blijven gelijk in hoeveelheid, ongeacht je keuze)

Zo gestoord hoeveel telemetrie en ads je door je strot geduwd krijgt voor een betaald OS. Ongeacht welke uitvoering je hebt gekocht.
"Zo was dat al met Chinese mobiele telefoons".
Maar ik vrees dat je verder wel gelijk hebt. Op smart tv's ontkom je er ook al niet meer aan.

[Reactie gewijzigd door sjirafje op 14 april 2024 10:58]

Maar ik vrees dat je verder wel gelijk hebt. Op smart tv's ontkom je er ook al niet meer aan.
Mijn smart-TV die nooit met het internet verbonden is geweest toont nul advertenties. Overigens zie ik de menu's ook nooit, want je stelt het toestel maar éénmaal in.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 14 april 2024 11:31]

Met Adguard kun je deze ads ook blokkeren, maar het slaat gewoon nergens op.

Zo'n TV (of Chromecast) kost al geld, al dat zelfpromotie en bagger waar ik geen interesse in heb, moet gewoon ophouden.

In Futurama is er een scène waarbij er reclame wordt geïnjecteerd in dromen. Nog even en we daar ook een adblocker voor nodig.
Inderdaad ik gebruik adguard dns werkt prima. En voor mobiele verbindingen adguard home met een local vpn. Het is jammer dat het allemaal nodig is maar anders valt er gewoon niet meer met al die reclame te leven.

Mijn zoontje wilde een keer een spelletje spelen op de telefoon van oma, dat was door alle reclamepopups gewoon onspeelbaar geworden. Ik vraag me af wat zo'n developer daar mee probeert te bereiken. Gewoon extreme irritatie zodat je het toch maar koopt?

Wat Windows 11 betreft dat start menu is al een laggy mess. Daar zal dit niet aan bijdragen vermoed ik.
Een developer wilt enkel geld verdienen tegenwoordig. Of nog niet eens de developer, maar het bedrijf erachter.

Apple, Google en MS zijn er ook schuldig aan. Er is geen policy om opdringerige advertenties te vermijden en ze hebben zelf tools ervoor.

Bij Apple heb ik het gevoel dat het iets minder is, maar ook daar moet je goed oppassen.
Bij Apple wordt enkel in de App Store, Apple News en Aandelen app. Eerlijk gezegd zijn de ads in de App Store wel goed herkenbaar dankzij de blauwe achtergrond en ook het kleine ad formaat.
Merendeel van de mobiele games lijken het doel te hebben de gebruiker zoveel mogelijk te irriteren om tot aanschaf over te gaan. Meestal voor 1 of andere vage in game resource die je net in een hoeveelheid moet aanschaffen die niet op de prijzen van wat je nodig hebt aansluit.

Verschrikkelijke ervaring mobiel gamen in mijn ervaring. Hoofddoel is immers geld verdienen en niet plezier verschaffen.
Zo'n TV (of Chromecast) kost al geld, al dat zelfpromotie en bagger waar ik geen interesse in heb, moet gewoon ophouden.
Kun je mij uitleggen hoe dat anders is dan kranten en tijdschriften, of voetbalwedstrijden en bioscoopfilms?

Dat een partij meer dan 1 inkomstenbron heeft is waarschijnlijk zo oud als het kapitalisme en het lijkt me heel vreemd om daar generiek tegen te zijn, hoe vervelend ik specifieke vormen (zoals deze) ook vind.
Bij een OS moet je een keuzemenu voor een advertentieprovider kunnen hebben, net zo als een browserkeuze. Met als extra optie ‘geen’. Dan zijn we snel van die onzin af.
De chromecast kun je in app only mode zetten en hup weg is alle reclame… tenminste in mijn chromecast met google tv kan dit.
Ja, maar je moet weer terug switchen als je apps wilt installeren. Ook is het erg karig en wat buggy (text overlapping).

Het zit ook goed verstopt, voor ons die graag tweaken niet zo, maar vraag mij af of de casual gebruiker echt dat instellingen menu in gaat.
Klopt allemaal, ik zeg alleen dat de optie bestaat, en zo erg “verborgen” zit het nu ook weer niet vind ik.
(...) In Futurama is er een scène waarbij er reclame wordt geïnjecteerd in dromen. Nog even en we daar ook een adblocker voor nodig.
Waar denk je dat die hersenchip van Elon Musk eigenlijk voor bedoeld is? :+
Nou top zeg, heb je een smart-TV en kun je geen features gebruiken omdat je m niet aan het internet hangt :+
TV werkt prima met HDMI-apparatuur, en wordt enkel bediend via universele IR-afstandsbediening (aan/uit bij alle TV's in huis, bij sommige TV's wissel van input en volume). Ik koop een TV voor het beeld. De ingebouwde extra's kunnen mij gestolen worden.

Gezien er geen goed alternatief zonder "smart"-prul is, is dit de beste oplossing voor wat ik wil bereiken.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 14 april 2024 12:26]

Ik snap het wel, maar vind het vrij jammer dat het zo moet. Ik gebruik alleen bepaalde features en ben er wel blij mee, maar wel in een apart subnet met veel restricties. geen reclame, maar wel van die irritante knoppen op de afstandsbediening die je niet uit kunt zetten.
Ik ga voor de oplossing die mij nul frustratie biedt. Door het huis meerdere TV's van verschillende merken en verschillende leeftijden met verschillende varianten van "smart"-prul. Allen hebben een Shield TV (reclamevrij gemaakt) en dezelfde universele afstandsbediening. Elke Shield TV is bedraad op het netwerk aangesloten voor stabiliteit en snelheid. De initiële investering in dit alles neemt zoveel frustratie weg.

Alles bedient hetzelfde, en geen overbodige knoppen op de afstandsbedieningen. :+

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 14 april 2024 17:25]

Heb je de stock Android Home app reclame vrij gemaakt of gewoon een andere launcher zonder ads in gebruik? Zelf krijg ik het niet voor elkaar zonder de Android Home update te verwijderen.
Zo was dat al met Chinese telefoons...
Mijn OnePlus 7T Pro moet anders de eerste vergelijkbare reclame nog laten zien. Dus op welke Chinese telefoons doel je precies? :?

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 14 april 2024 11:44]

Een snelle zoekopdracht:

OnePlus:
https://www.reddit.com/r/...ed_ads_in_their_software/
Xiaomi:
https://www.nextpit.com/xiaomi-how-to-disable-ads-miui

Het is uiteraard niet uniek voor Chinese merken. Ook Apple en Samsung doen het in en via hun "App Stores"
Hmmm, het OnePlus voorbeeld dat je geeft lijkt voor een nieuwer toestel te zijn dan het toestel dat ik noemde.

Maar goed, wanneer 1 iemand iets gaat doen, volgen anderen altijd. Dat is niets nieuws; met de komst van WhatsApp kwamen ook alternatieven, maar ook bijvoorbeeld restricties om accounts te delen met anderen bij de streamers. Zo is dit dus (helaas) ooknist nieuw inderdaad.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 14 april 2024 12:11]

Hmmm, het OnePlus voorbeeld dat je geeft lijkt voor een nieuwer toestel te zijn dan het toestel dat ik noemde.
Klopt. Je vroeg om welke Chinese telefoons het dan ging. Dat waren twee voorbeelden.

En het klopt. Als één club er mee weg lijkt te komen, gaat de rest het ook doen. Geld is geld :)
Er is een oplossing: Start11. Dit is een alternatief start menu. En als extra bonus kun je het geheel de look geven die je zelf wil.
Ik wilde net al gaan zeggen, ik gebruik Start11 van Stardock omdat ik daarmee een normaal startmenu terug kan krijgen. En daar zit geen reclame in :P
Ik gebruikte het ook. Maar Microsoft is lekker bezig: https://www.neowin.net/ne...ystems-with-startallback/ . Straks ook met Start 11? Daarom ben ik op Linux overgestapt. Plasma 6. En dat bevalt prima en alles wat ik nodig heb werkt. Maar bovenal: geen reclame en geen telemetrie !

[Reactie gewijzigd door Pineka op 14 april 2024 16:02]

De enige reden dat ik nog op Windows zit is voor gaming, maar als ze zo door gaan stap ik ook definitief over op Linux... Misschien een dual boot voor games die nog niet lekker draaien via Proton.

Ik gebruik StartAllBack ook al een tijdje, puur omdat ik het reguliere start menu bagger vind, exact om redenen zoals dit artikel beschrijft. Als ze softwareupdates gaan blocken omdat ik een kleine aanpassing maak aan slechte UI klinkt het alsof het inderdaad tijd is om Windows te verlaten.
Dit inderdaad. Microsoft begint hiemee echt monopolisten-gedrag te vertonen. :(
Nu is het enkel nog het start-menu, maar hiermee is wel een uiterst kwalijke trend ingezet. Straks de wallpapers? Of alleen Outlook nog toegestaan als email-client? Ik hoop dat ze hiermee snel stoppen, anders zie ik straks toch echt hele volksstammen overstappen hierdoor.
Samsung is begonnen met reclame in telefoons 🙂 niet China.
Ondanks dat het uit te zetten is, vind ik het belachelijk en schandalig ! Je koopt iets, waar Microsoft zelf €259,- voor vraagt, dan zou je verwachten dat voor zo'n bedrag het je eigendom is en je dus zelf bepaald hoe, waar en wat. Maar dan serveert MS er toch nog reclame in !

Blijkbaar heeft MS weer dollartekens in de ogen. Maar als ze hiermee doorgaan en alle nieuwe Windows versies van reclame voorzien, dan brengt dit op kort termijn misschien wat winst, wat zal ( ook ) dit uiteindelijk alleen maar tegen MS gaan werken.


Of men nu wel of niet goedkoper Windows kan kopen, dat heeft er niets mee te maken. MS vindt blijkbaar dat Windows 11 Pro €259,- kan en mag kosten en dan stoppen ze er nog steeds reclame in :( .
Als Windows 11 nu officieel voor ( zeg wat ) €25,- te koop was, dan zou wel of geen reclame erin een heel ander onderwerp zijn.

 

[Reactie gewijzigd door PsiTweaker op 14 april 2024 12:06]

Een detail - maar toch... je koopt een gebruiksrecht voor de levensduur van het eerste systeem waar het op geïnstalleerd is - Microsoft blijft eigenaar.

[Reactie gewijzigd door Airw0lf op 14 april 2024 11:54]

... je koopt een gebruiksrecht voor de levensduur van dat systeem - Microsoft blijft eigenaar.
Oke ;)

Maar voor €259,- zou je toch mogen verwachten, dat je zelf de baas bent en beslist over wat je wel/of niet wil !

Maak er dan een opt-in verhaal van !

[Reactie gewijzigd door PsiTweaker op 14 april 2024 11:44]

Ik gok dat Microsoft zich niet laat leiden door die verwachtingen - ik heb dit soort advertenties al in versie 10 (de pro versie) voorbij zien komen.

Overigens... als je je systeem voorziet van een upgrade is de kans groot dat je opnieuw mag aftikken bij Microsoft... wel een fijn verdienmodel zo... :+

Ben toen over gestapt naar de Enterprie versie waarna dit fenomeen van advertenties niet meer de kop op stak.

[Reactie gewijzigd door Airw0lf op 14 april 2024 11:56]

Is dat niet alleen met OEM licenties?

Ik heb ooit Windows 7 Ultimate gekocht, en volgens mij kon ik die voor altijd op alles installeren. Maar geen idee hoe het daarna met upgrades e.d. zat.
Ik erger me aan advertenties in een besturingssysteem dat ik koop. Helemaal als er goede gratis andere besturingssystemen zijn die ook goed werken.

Ik betaal voor een OS dat zijn werk doet, updates krijgt, vrij van bloatware is.

Dat zie ik bijvoorbeeld ook in Viber gebeuren. Heb ik beltegoed, bij de laatste updates proppen ze er toch reclame in van dingen die ik niet nodig heb. Toch nog een "premium" proberen te slijten met stickertjes die mij niet boeien. De laatste update op de PC werd eraf geknikkerd door Windows Defender als "potentieel ongewenst programma" :D O, Viber, wat ben je diep gezonken!
Ik betaal voor een OS dat zijn werk doet, updates krijgt, vrij van bloatware is.
Welk OS is dat? Zelfs macOS bevat onderdelen die ik niet nodig vindt.

Of bedoel je: "als ik geld betaal, wil ik 100% bepalen wat ik daar wel en niet voor krijg." In dat geval heb ik slecht nieuws voor je.
Ik ben benieuwd of dit aan te kaarten is bij Europa, want uiteindelijk heb ik betaald voor een product en niet om reclame daarvoor te gaan zien
Eerlijk gezegd betwijfel ik het, op welke grond zou je dit willen (laten) aanpakken?

Er is in Europa zover mij bekend geen enkele wet die reclame in zijn algemeenheid verbiedt?

Hooguit wellicht in heel specifieke scenario's, zoals op kinderen gericht etc.
Reclame is vervelend, het (zeer) storende hier is dat het er niet uit ziet als reclame. Hierdoor is de kans groot dat mensen hier toevallig gaan op klikken omdat ze verwachten dat daar iets anders staat.
Jammer dat MS dus met dark patterns begint hiervoor.
Dit hoort toch niet in een start menu?? Een OS hoort vooral productief te zijn en niet kostbare ruimte aan advertenties te besteden. Ik vraag me af of 'recommendations/aanbevelingen' uitzetten voor het Start Menu helpt. Ik heb die uit staan, maar ik zie nog altijd 2 recommended items staan... why? Maar goed, hoe vaak gebruik ik nu werkelijk het start menu. Ook vrijwel nooit. Behalve om iets op te zoeken maar dan met keyboard, en zelfs daarvoor gebruik ik meestal 'PowerToys Run'.

Wil je de verkapte advertenties niet zien, leer jezelf dan vooral een productievere manier van werken aan.
Hoezo testen? Dat zit toch al in Windows 10? Ik bedoel, op mijn laptop heb ik al icoontjes voor oa Disney+ en Netflix in mijn start menu gezien, terwijl dergelijke applicaties niet geïnstalleerd staan op mijn laptop.

[Reactie gewijzigd door MadJo80 op 14 april 2024 11:24]

Vreemd. Ik ben dit namelijk nog nooit tegengekomen in beide Pro en Home edities van 10.
1 2 3 ... 6


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee