Voormalige Google Deepmind-ontwikkelaars brengen bèta AI-muziektool Udio uit

Een groep voormalige Google Deepmind-ontwikkelaars heeft woensdag de bètaversie van zijn AI-muziektool Udio uitgebracht. Door prompts in te voeren kunnen gebruikers zelf muziektracks genereren.

De ontwikkelaars laten op het socialemediaplatform X zien wat hun tool kan. Met de app kunnen gebruikers tracks maken 'in hun favoriete muziekstijlen'. Udio kan ook zang genereren in verschillende talen, waaronder Japans en Russisch. Om een track te maken, typt de gebruiker eerst een prompt in, net als bij de muziektool Suno. Op basis daarvan maakt Udio twee verschillende tracks. Daarna kan de gebruiker verder aan de slag met de track, door bijvoorbeeld songteksten of meer tags toe te voegen.

De tool is momenteel gratis en gebruikers kunnen tot 1200 tracks per maand maken. De ontwikkelaars werken voorlopig voornamelijk aan het verbeteren van de geluidskwaliteit en het toevoegen van meer talen. Op den duur komen er ook meer tools beschikbaar voor muzikanten, waaronder de mogelijkheid om gemakkelijk externe tracks te voegen.

Door Loïs Franx

Redacteur

12-04-2024 • 08:52

93 Linkedin Whatsapp

Submitter: spellcoder

Reacties (93)

93
93
28
3
0
56
Wijzig sortering
De muziek klinkt verbazingwekkend ok, maar je kunt niet ontkennen dat de sourcetracks wel erg doorlekken in het resultaat. Ik bedoel: https://www.udio.com/songs/2rtaoZ4HwecA93b3PeHHeB Iedere Alice in Chains fan zal hier de stem van Layne Staley in herkennen.

De eindgebruiker zal het worst zijn, die heeft iets om naar te luisteren op de achtergrond, maar dit is voor de muzikanten van de toekomst funest.
Welnee, geen enkele echte artiest hoeft zich zorgen te maken. Echte liefhebbers zijn geen 'eindgebruiker' en luisteren niet 'op de achtergrond'. Gaat elke Alice in Chains fan nu zijn/haar eigen AIC-album maken? Uiteraard niet, want mensen willen creatieve artiesten horen die iets nieuws maken, niet geryclede meuk gebaseerd op wat er al was. En het geld voor de meeste artiesten zit tegenwoordig toch al in live spelen..

Wel leuk dat je zelf een Minecraft-liedje voor je zoon kan maken, daar niet van hoor.
Verreweg de meeste componerende muzikanten leven niet van fans. Die leven van het componeren van jingles, filmmuziekjes, reclamedeuntjes etc.

Die inkomstenbron gaat keihard opdrogen denk ik.

https://www.smbc-comics.com/comics/sad-2
Verreweg de meeste componerende muzikanten leven niet van fans. Die leven van het componeren van jingles, filmmuziekjes, reclamedeuntjes etc.
Wat is je bron voor dat statement? 'Verreweg de meeste' zelfs, lijkt me heel sterk.
Ok, toegegeven, het is anekdotisch. Mijn bron is dat ik veel beroepsmuzikanten ken.
De meesten leven van een combinatie van lesgeven, optreden en het leveren/inspelen van muziekjes voor van alles en nog wat. Mijn stelling was wellicht wat te boud opgeschreven. Maar het is zeker mijn kennissenkring wel zo dat de meesten die extra inkomsten wle nodig hebben. Heel wat conservatorium-verlaters eindigen bij reclamebureaus e.d. , het aantal plaatsen in een orkest is beperkt en de markt voor 'succesvolle band' is ook niet echt enorm.

Het is al geen vetpot, en als die laatste inkomstenbron opdroogt zal het niet makkelijker worden.
Die 'creative artiesten' gaan geen platen meer maken want de platenmaatschappijen gaan er geen geld in steken, omdat wanneer iedere aardappel met een keyboard 'muziek' kan maken die luisterbaar klinkt, spotify etc. wordt overspoelt door die troep en luisteraars hebben geen oneindig veel tijd.
Creative artiesten hebben geen platenmaatschappij nodig - en dat is al heel lang zo. Die creëren hun eigen following door o.a. live spelen of draaien en produceren op hun laptop.

Juist omdat luisteraars geen tijd hebben om troep te luisteren zal AI een veel kleinere impact hebben dan mensen hier vrezen.
Mijn experiment ermee, een 1990's Eurodance liedje "She Took Her Cat To A Rave", een ode aan mijn dochtertje die gek op katten en (luide) muziek is en die ik in mijn gedacht al naar een rave zag gaan met haar kat: https://www.youtube.com/watch?v=t6iuMc34Pmk

Deze heb ik vannacht gemaakt in een uurtje. De lyrics heb ik via ChatGPT 3.5 gemaakt. Deze gebruikte ik via de custom lyrics optie in Udio. Uit de gegenereerde opties koos ik de beste en daarna gebruikte ik een aantal keer de extend optie om extra stukken (chorus, outro, intro) toe te voegen. Bij elke stukje deed ik enkele aanpassingen aan de query voor wat meer variatie en plakte ik een nieuw stuk van de gegenereerde lyrics - afhankelijk ook van hoeveel van de lyrics in de eerste/vorige generatie terechtgekomen is. Daarna heb ik er snel cover art bij gemaakt in Ideogram 1.0.

[Reactie gewijzigd door spellcoder op 12 april 2024 09:57]

Indrukwekkend wat er nu al mogelijk is, maar ik zou persoonlijk nooit een compleet nummer door AI laten genereren, aangezien ik het veel te leuk vind om te stoeien met Ableton (DAW) & mijn analoge/digitale synths.
Neemt niet weg dat AI een goede tool is om bijvoorbeeld lyrics te creëren, aangezien ik niet kan zingen & ga daar zeker mee experimenteren.
Ja, zelf maken blijft natuurlijk ook leuk. In Garageband had ik bijvoorbeeld deze gemaakt: https://www.youtube.com/watch?v=-aNnuV45Zvk en een retrogame remix van Bubble Bobble: https://soundcloud.com/spellcoder/bubble-bobble-endgame en nog een hoop unfinished spul - deze is bijna af: https://soundcloud.com/sp...-track-r014-05012024-2334. Zelf muziek maken blijf ik ook zeker doen. En misschien ga ik ook weer eens een keer tracker/chiptune muziekjes maken.

Maar bovenstaande "She Took Her Cat To A Rave" is pas mijn tweede poging in Udio. Voor mijn 3e ben ik aan een funk/soul nummer bezig over een (Minecraft) Creeper op een feest (verzoek van m'n zoon) en die krijgt meer variatie.

[Reactie gewijzigd door spellcoder op 12 april 2024 11:19]

Geinig maar ook echt heel slecht ;) Met name dat bij ieder nieuw blok van 16 of 32, er zo'n snare-roffel in is geplakt. Dat is een soort ingeplande variatie en klinkt daarom een beetje onnatuurlijk. Maar nogmaals, erg geinig als je dat in een uurtje in elkaar hebt geflanst! Plusje voor de vocals... een a cappella fragment zoeken/maken is best uitdagend en nu dus snel gemaakt.
Dit is mijn nieuwe (3e) poging: https://www.youtube.com/watch?v=upKFaUSHIzY

Op verzoek van mijn zoon een lied over een Minecraft Creeper op eens dansfeest die explodeert en daarmee het feest op een minder vrolijke noot laat eindigen. 😁

Deze kostte denk ik iets van twee en een half uur a drie uur. De thumbnail en video is ook door Udio gegenereerd. De lyrics komen nog steeds vanuit ChatGPT 3.5.

De zang klinkt lekker authentiek zonder enige autotune en veel dynamiek in volume en emotie. Ik had wel ruzie met Udio omdat die bij stukjes waar ik voor instrumentaal koos (zoals waar uiteindelijk de saxofoon solo gekomen is) domweg random ging zingen in een eigen verzonnen taaltje. En als ik vroeg om een solo van de zanger ging hij zelf beslissen om een solo, koor of combinatie van die twee toe te passen.

[Reactie gewijzigd door spellcoder op 12 april 2024 13:05]

Dat klinkt als een aardig stukje muziek. Aan het begin dacht ik dat het dub werd, maar het werd uiteindelijk jazzy. Knap van het systeem dat hier en daar de vocalen off beat starten en on beat eindigen. Dat klonk natuurlijk en dynamisch :)

Het einde van de track was een hele lange fade out. Nou weet ik niet zoveel van jazz en of dat vaker voorkomt, maar voelde bij mij wel als een puntje voor verbetering. Maar goed, het zal vast mogelijk zijn om ook de start/end wat op te leuken.

Thanks voor de demo's, leuk om het eindresultaat te zien! Zou mooi zijn als je een export kan maken, naar bijv. een Ableton project, en dan alle losse sporen krijgt. Dan kun je in de daw alles fine tunen en is het grove werk al gedaan.
Ja het zou leuk zijn om naar stems en midi te kunnen exporteren. Wat al wel kan is audio seperation tools gebruiken om de audio in vocals, drums en instrumenten te splitsen. Twee jaar geleden heb ik daar redelijk succesvol https://audiostrip.co.uk/ voor gebruikt. Op die manier kan je stukken overbodige/rare gegenereerde vocals weghalen, de stem veranderen, drum partijen vervangen of juist rippen om ergens anders te gebruiken etc...
ok ok, dit is hobby 2 (ik doe zowel aan fotografie als dat ik drummer ben in een metal band) die AI al "bestormd". En ik weet eerlijk gezegd niet goed wat ik hier van moet vinden.

Aan de ene kant wist ik dat dit eraan zat te komen. AI is natuurlijk een hype nu. Maar met de komst van Spotify kregen muzikanten het al lastig om verdiensten te maken. En ik vrees dat dit alleen nog maar meer het in de verdrukking brengt. Je kan het natuurlijk zien als een extra muziek "genre" naast de huidige gevestigde orde, maar het proces om muziek te maken word zo wel heeeeel makkelijk gemaakt en daardoor de markt overspoeld. Zelfs mensen zonder muziek kennis kunnen ineens zich een rock god wanen.

En als ik een beetje dagdroom, dan zie ik een toekomst voor mij waarin AI bands via VR brillen eindeloze content/muziek genereren welke worden afgespeeld bij een doelgroep die alleen maar op een stoel zit in een te klein appartementje van een miljoenenstad. (niet mijn toekomst hopelijk)
Je zegt het zelf al.. "niet mijn toekomst hopelijk"
En dat is precies wat er gaat gebeuren.. jij vindt het leuk om foto's te maken met een camera. Je vindt het leuk om te drummen. Zolang mensen iets leuk vinden om te doen, zal dát nooit verdwijnen. Bovendien is het resultaat van een live gespeelde sessie velen malen leuker dan een gegenereerd stukje muziek. Dat verschil zal altijd hoorbaar blijven (of bij foto's zichtbaar). Ik bedoel.. jij drumt nog steeds met stokjes, terwijl drummachines en midi sequencers al heel lang bestaan.

AI-muziek bijvoorbeeld zal zijn toepassing in bijvoorbeeld commercials of presentaties vinden.. het is rechtenvrij en snel te produceren. Jij gaat daar als muzikant niets van merken. Ik denk wel dat veel producenten dit gaan voelen, al is er inmiddels al een hele grote bibliotheek aan suffe rechtenvrije muziek, die je onder bedrijfsfilmpjes kunt zetten.. daar heb ik ook nog niemand over gehoord.
Ik denk dat het wel erg demotiverend werkt voor mensen als al hun creative uitspattingen beter gedaan kunnen worden door een AI. Ik weet dus nog niet of het allemaal wel goed komt en mensen het alsnog blijven doen. Niet iedereen is intrinsiek gemotiveerd.
Nou, daar zeg je wel iets wat ik dus mijzelf ook niet realiseerde. Vroeger (in mijn jeugd uche uche) werd er nog op tape decks opgenomen. En toen ik mijn eerste band kreeg waren we al met DAW editors bezig, waarbij de drums ook al soms via midi handmatig neergezet werden (destijds nog als guidetrack voor de uiteindelijke opnames). Maar tegenwoordig speel ik onze nummers via Midi gewoon op mijn digitale drumstel in. Dus ik ben deels ook al een gedeelte van de transitie.

Maar het is wel wat @Gilius_caesar ook zegt in zijn stuk, de beleving is key in het geval van "live muziek" En mensen zullen altijd een "gezicht" willen bij hun muziek. iets waarmee ze zich kunnen identificeren.
En misschien opent wel een nieuwe route naar succes; coverbands die de meest populaire AI-gegenereerde muziek live gaan spelen?
Ik verwacht eerlijk gezegd dat diensten zoals Netflix straks gewoon een (nog niet bestaande) film generen op basis van jouw wensen, of we dit nou leuk vinden of niet.
Ik voorspelde jaren geleden al, toen Unreal Engine 5 uitkwam, dat we niet ver van het moment zitten dat een film in de bioscoop niet meer afgespeeld maar realtime gerenderd wordt terwijl je 'm kijkt. En dat het verloop/einde wellicht middels een app door de zaal gekozen kan worden.
Die voorspelling was nog voordat AI zo snel ontwikkelde. Wie weet hoe het over een paar jaar is. Zit je misschien wel met plakkers met draadjes aan je hoofd en een VR-bril op naar een one-of-one film te kijken...
nu hopen dat andere "streaming diensten" dat ook gaan doen met bepaalde content ;)
Ik kan me bijna niet voorstellen dat die er niet al zijn :P
je kan het je niet voorstellen, of je weet het zeker ;)

Nee maar zonder geintjes. ik heb al VR s(t)imulator games gezien op steam. ze zijn alleen echt niet om warm van te worden. maar ook daar.... de vernieuwingen volgen elkaar snel op
En als ik een beetje dagdroom, dan zie ik een toekomst voor mij waarin AI bands via VR brillen eindeloze content/muziek genereren welke worden afgespeeld bij een doelgroep die alleen maar op een stoel zit in een te klein appartementje van een miljoenenstad. (niet mijn toekomst hopelijk)
Volgens mij is dat er al in met name Aziatische landen. ABBA is trouwens ook zo nog aan het optreden.

Trouwens, interessant zijn visie: https://www.vrt.be/vrtnws...lvaeus-ai-auteursrechten/
oh, dat is wel een heel tof artikel. en het verbaast mij dan ook weer niet dat in Azie al zoiets gebeurt. 8-)
Bands hebben niet zoveel te vrezen denk ik, want de live ervaring maakt nog altijd het verschil.
DJ's en producers daarentegen zijn gemakkelijk te vervangen door een continu stream van gegenereerde dance muziek. Zelfs de 'vibe' van het publiek zou met video recognition aan te kunnen passen zijn.
DJ's en producers daarentegen zijn gemakkelijk te vervangen door een continu stream van gegenereerde dance muziek.
Eigenlijk gebeurt dit al enkele jaren in de EDM-scene. Producers zoals David Guetta & James Hype poepen maandelijks diverse hits uit. Iedere keer een (kleine) variatie op een bestaand thema. Iets waar AI uitermate voor geschikt is.
Beroepen verdwijnen, zo bestaat de schillenboer al tijden niet meer.
Zelf muziek maken is alleen meer dan ‘alleen’ een beroep. Daar kunnen levensstijlen aan verbonden zitten, of de identiteit van personen.

Kunst an sich zal nooit veranderen, de inhoud wel.
Dat kun je ook zeggen van een schillenboer.
Ook het aansteken en doven der straatlantaarns is lang vergane glorie.
Dat komt omdat ze een geschil hadden met andere mensen.
Straks alle beroepen weg. Iedereen in de bijstand behalve de 10 eigenaars van het serverpark. ;-)
Zal wel meevallen. Kan de pensioenleeftijd wel weer naar beneden.
Net als bij alle vorige automatiseringsrondes bedoel je? /s
Door een groep zal het vast wel gedaan worden met een VR bril muziek luisteren. Misschien jij zelf ook wel als je een drukke dag hebt en geen zin hebt om weg te gaan.

Er zal altijd nog live gespeeld worden. De mensen om je heen, de feromonen die je binnen krijg, dat kan nu nog alleen in het echt en dat maak de beleving zo anders.

Zelf vind ik opgenomen live muziek mooier dan cd muziek. Er zit onvolmaaktheid in.

Ik denk dat er straks meer kunst/muziek gemaakt wordt echten mensen. Vooral doordat er meer vrije tijd is, er is al een opgang naar 4 dagen werken, behalve in sommige sectoren helaas. Mensen kunnen niet stil zitten. De meeste gaan dan mentaal achteruit.
En als ik een beetje dagdroom, dan zie ik een toekomst voor mij waarin AI bands via VR brillen eindeloze content/muziek genereren welke worden afgespeeld bij een doelgroep die alleen maar op een stoel zit in een te klein appartementje van een miljoenenstad. (niet mijn toekomst hopelijk)
Ik denk dat het wel mee zal vallen, en dat geef je zelf al aan. Want wie is er in jouw scenario geinteresseerd? Niet de gemiddelde concertbezoeker, want die wil echt interactie - met mensen om zich heen en op het podium. En vooral ook echte muziek, geen gerecyclede meuk gebaseerd op wat al bestaat.
ik denk ook niet dat het zo'n vaart zal lopen, maar we zien nu al de hordes "zombies" die door het straatbeeld lopen met hun telefoon voor hun neus, of op de fiets. En ik denk dat vroeger ook zat mensen dachten dat dit niet zou gebeuren. Maar er blijven (gelukkig) altijd mensen die van pure dingen houden.
Direct linkje had geen overbodige luxe geweest.. https://www.udio.com/

Edit: beetje rond geklikt daar en wat dingen beluisterd. Ben benieuwd waar het naartoe kan ontwikkelen. Vooralsnog is het allemaal vrij voorspelbaar wat je te horen krijgt. Niets klinkt echt slecht, niets klinkt echt goed, het is allemaal gemiddeld spul, pop, niets verrassends.

[Reactie gewijzigd door ISaFeeliN op 12 april 2024 09:07]

Ik heb meegedaan in een eerdere gesloten test en de output daar was generiek en standaard (top 40 muziek, zeg maar). Als je de muziek nu nog voorspelbaar vindt klinken, betekent het dat je prompts verbeterd moeten worden. Dat was een groot feedbackpunt uit de gesloten test: richtlijnen hoe om te gaan met de prompts. Ik heb inmiddels meerdere liedjes in de huidige versie gemaakt die juist onvoorspelbaar zijn en niet de standaard kwintencirkel volgen, zoals praktisch elk popliedje. Enige punt van verbetering is het maken van muziek in bepaalde niches, maar door de juiste prompts kom je al aardig in de buurt.
Die moest er inderdaad nog in. Heb het toegevoegd :)
Niets klinkt echt slecht, niets klinkt echt goed, het is allemaal gemiddeld spul, pop, niets verrassends.
Lijkt me logisch als ik aanneem dat het getrained is op allemaal uitgebrachte nummers, dus "slechte" muziek of resultaat die zitten niet in de dataset want anders zou dat nummer niet uitgebracht zijn. (Ja slechte muziek bestaat, maar dat is een kwestie van smaak ondanks dat er toch een uitgever was die het acceptabel genoeg vond om het uit te brengen) Dus dan krijg je of "average" of goede nummers. Ik kan het ook fout hebben natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door cane op 12 april 2024 09:15]

"Niets klinkt echt slecht, niets klinkt echt goed". Is dat ook niet zo bij veel van de muziek die zonder AI wordt gegenereerd?
Veel commerciele muziek, zoals van the Weeknd & Lady Gaga is een slap aftreksel van wat er door pioniers in het verleden bereikt is. Hetzelfde zie je nu dus ook met AI. Voor de casual luisteraars is dat helaas voldoende, aangezien de hedendaagse hitlijsten vol staan, met middelmatige meuk.
Ik had het over "niets", da's niet hetzelfde als "veel".
Ik heb enkele van deze tools geprobeerd om muziek te genereren voor een indiegame waar ik aan werk.

Generieke rock geen enkel probleem, maar ik wil van die noordse trommelmuziek ala Heilung en Wardruna. Tot zover nog geen AI tegengekomen die hier enig verstand van heeft, wat me ook niet echt verwondert, want dit waren trendsetters en er bestaan geen 2000 bands met identiek dezelfde sound in deze genres die de AI kan remixen. Tja, er is dus toch nog ruimte voor menselijke muzikanten.
Goh, is dat een vogeltje die ik hoor ? :P
Dit is vele malen beter dan Suno.ai.
Als test heb ik beide muziek uit de barokstijl in een bepaalde stemming laten genereren. Suno snapt half niet wat hij daar mee moet en komt met een leuk resultaat, maar niet met het gevraagde. Udio daarentegen herkent de stijl, en past de stemming goed aan.
Dit is echt een sprong vooruit en ik word hier best enthousiast van
Ik vond Suno beter uit de verf komen bij dance nummers. Je hebt wel gelijk bij barokstijl in Suno matig/slecht is. Vooral bij de overgangen ging het vaak mist. Ben wel erg benieuwd hoe het over 1 of 2 jaar is. De sites layouts lijken wel erg veel op elkaar.
De sites layouts lijken wel erg veel op elkaar.
Wellicht allebei door AI gegenereerd.
Veel van deze AI muziek klinkt al beter dan gros van muziekanten.cdenk dat Buma stemra wel achter zijn oren krabbelt, want in de toekomst zet je als gewoon een AI kanaal aan met een specifieke categorie.
Prima voor als je naar wat 13 in een dozijn muziekje wilt luisteren. Maar genoeg momenten dat ik liever naar een stukje muziek van een echte gitarist luister dan die saaie generatieve zooi.
Ik vraag me af of je het zou herkennen tussen de top-40 meuk.
"Het doel heiligt de middelen" Wat is een echte gitarist? Een gitaar is natuurlijk ook maar een instrument om dat specifieke geluid te kunnen produceren.
Wat is een echte gitarist? In het engels : "Beauty is in the eye of the beholder".

Een echte gitarist voor mij is een Vicente Amigo, Paco de Lucia of Rafael Riqueni en nog wat flamenco gitaristen. Voor een ander is het Jimi Hendrix of een John Frusciante.

Ik luister zelf regelmatig naar generatieve racksynth muziek tijdens m'n werk. Maar het zal voor mij niet de muziek gemaakt door mensen vervangen.
Maar misschien ook prima om organisaties als buma stemra en sena de mond te snoeren

Begrijp me niet verkeerd, muzikanten mogen van mij een prima boterham verdienen, maar het auteursrecht circus heeft behoorlijk absurde vormen aangenomen
Jij wel (en ik ook), maar ik denk dat de generatie die over een aantal jaar hun eigen muzieksmaak ontwikkelt (dus nu 8-10 jaar) hier heel anders tegenover staat.
Misschien heb je gelijk. Maar mijn dochter van 14 luistert nog graag naar was klassiekers van zelfs ruim voor mijn tijd (en ik ben een dino :+ ). CCR en zelfs Skeeter Davis uit 1962. Ik denk alleen niet dat die oude en non-AI muziek volledig gaan verdwijnen.
Welke AI gegenereerde muziek vind jij beter klinken dan dat van muzikanten?
Ik denk dat hij bedoelde dat er genoeg muziek gemaakt wordt door hobbyisten die in vergelijking met Udio (en Suno) gewoon niet al te best is ;-)

Hoezeer ik ook onder de indruk ben van wat er nu mogelijk is, komen er nog geen symfonieen en lyrics uit waar ik emotioneel op aansla. Dat is het meer denk ik.
Gezien hij aan Buma/Stemra refereert, gaat het hier niet om hobbyisten maar om professionals. En ik denk dat er op zich al wel AI gebruikt wordt, maar dan wordt het gebruikt om het vele handwerk wat bij muziek mixen/masteren komt kijken uit handen te nemen. Echt nummers schrijven waarvan jij en ik niet horen dat het een computer is, gaat denk ik erg lastig worden voor de huidige AI tech.
Ik ken genoeg muzikanten die bij BUMA/Stemra zijn aangesloten (het kost je namelijk niks) en die produceren echt niet muziek die het uitbrengen waard is ;-)
Van de site:
Kosten van een lidmaatschap bij BumaStemra
Om lid te worden als muziekmaker betaal je eenmalig € 45,76 inschrijfgeld. Daarna betaal je € 63,55 jaarlijkse contributie.
Of bedoelde je met niks eerder heel weinig?

De waarde van het uitbrengen van muziek is voor mij iets meer dan alleen een financiële overweging.
Nee, want als je iets verder leest, zie je dat je de contributie ook weer terugkrijgt bij je jaarlijkse uitbetaling als minimum teruggave (eigenlijk nog iets meer, 70 euro namelijk).
Dat komt al aardig in de buurt, maar je hoort in de stem wel terug dat het geen echt persoon is. Niet door wat er wordt gezegd, maar door hoe het wordt gezongen. Daarbij is een van de redenen dat ik muziek luister ook dat je jezelf een beetje verplaatst in de artiest. Bij AI gegenereerde muziek is dat er gewoon niet.
Ik vraag me af hoe je respons zou zijn als je het niet zou weten. Dat is m.i. ook het grote probleem straks. We verbinden kunde en kunst, samen met emotie aan mooie dingen. Van alle drie is geen sprake, maar als we het niet weten, dan kunnen we wel deze diepere gevoelens projecteren op een stuk.

Dit nummer bijvoorbeeld van de frontpage van Udio. Als ik het hoor op de radio, dan doet het wel wat met me en als ik het niet zou weten dat het AI is, zou ik het ook zeker waarderen:

https://www.udio.com/songs/gajKkTvivm1nJx6oNQjFk1

We gaan straks een wereld in waar alles wat we zien en horen 'fake' kan zijn. Ik vind het lastig eerlijk gezegd en had het liever niet gehad.
En de reden dat je dat liever niet hoort ondanks dat je het (verschil) niet hoort?

Snap niet dat je stelt dat je iets niet wilt horen maar niet beargumenteerd waarom dan niet.
Ik begrijp je vraag niet helemaal, maar misschien geeft dit antwoord.

De reden is dat ik het artistieke proces heel erg kan waarderen. Zo koop ik nog steeds platen of CD’s op festivals, hoewel ik deze niet eens kan afspelen, puur en alleen om een artiest mijn waardering te laten weten. Als ik een muziekstuk hoor, dan krijgt het een extra laag en waardering als ik het artistieke proces en motivatie mee kan nemen in mijn beleving. Als er een bepaald verhaal is, of er is sprake van een bijzondere kunde of artistiek inzicht, dan gaat het extra leven.


Andersom, als een mooi muziekstuk geen verhaal heeft, gemaakt is zonder kunde of kunst, zonder moeite, dan verliest het aan waarde. Het leeft niet meer.
Klinkt al beter dan die vorige, Suno. Ik kan me alleen niet voorstellen dat op een paar uitzondering na (tiktok dansjes bv) dit echt veel hits gaat krijgen. Het voelt vrij waardeloos, ookal kan het goede muziek zijn
Ik heb een aantal film scores geschreven in Udio (ik was onderdeel van de gesloten beta) die perfect gebruikt kunnen worden voor films, documentaires of reclames. Ik zie de muziekindustrie een flinke deuk krijgen dankzij dit soort tools, juist omdat het eenvoudig te maken is en gemiddeld gezien goed genoeg klinkt.
Hits zijn op zich al een merkwaardig fenomeen. De hele muziekindustrie kan wat mij betreft verdwijnen, zoals NOFX al dertig jaar geleden zong. Het is een industrie vol rotte appels. De muziek die je hoort, zoals op de radio, is slechts een zorgvuldig gekozen selectie bedoeld om geld mee te verdienen. Het vertegenwoordigt zeker niet de beste muziek die er is.

Iedereen kan muziek maken gewoon om muziek te maken, dat doen we immers al duizenden jaren.

[Reactie gewijzigd door chaoscontrol op 12 april 2024 10:18]

Dat ze geld verdienen aan muziek maken lijkt me niet meer dan logisch. Als je doelt op de platenmaatschappijen etc die als parasiterend fenomeen fungeren, dan heb je gelijk.
Ik luister zelf nooit radio (heel soms kink), maar de nummers op 538 en Sky brengen wel het meeste op. Voor echte muziekliefhebbers is zon AI tool al helemaal niet interessant, het gaat immers ook om de artiest zelf.
Deze services groeien echt als paddenstoelen de laatste maanden.
IDD bizar allemaal AI en hoe zich dat in razend tempo ontwikkeld
Aan de ene kant wel, aan de andere kant is het ook enigszins een hype bubbel. Een overgroot gedeelte van de services met focus op AI doen dit op basis van beloftes die AI op dit moment sowieso nog niet waar kan maken.

Een van de verraderlijke dingen van de huidige generatie meest capabele LLM's is dat ze op het eerste gezicht erg overtuigend zijn. Dus bij het ontwikkelen van proof of concepts die op deze modellen zijn gebaseerd, kunnen ze mensen veel langer "voor de gek houden" dan je vaak ziet bij traditionele software.
Ik zet "voor de gek houden" tussen aanhalingstekens omdat veel informatie die ze teruggeven wel klopt. Alleen, zullen ze ook vaak de plank misslaan. Maar als dat gebeurt, doen ze dat nog steeds met 100% vertrouwen.

Dit betekent dat het heel gemakkelijk is om management of potentiële klanten gouden bergen te beloven. Maar het betekent ook dat je het pas verderop in het ontwikkelproces gaat merken. Als je het al merkt, ontwikkelaars die een LLM implementeren rond een domein waar ze niet bekend mee zijn merken het misschien wel helemaal niet. In dat geval hangt het sterk af van de aanwezige QA-processen of het wordt opgemerkt. En zelfs als het dan wordt gemarkeerd, heb je een aanzienlijke hoeveelheid tijd in een product gestoken en ik kan me goed voorstellen dat een men dan vanuit management alsnog door pushed met het releasen van het product.

Ik vind LLM's nog steeds geweldige hulpmiddelen. Ik gebruik ChatGPT en de OpenAI api dagelijks. Maar meestal als een hulpmiddel in mijn gereedschapskist waarbij ik me volledig bewust ben van de beperking en ervoor zorg dat ik het alleen vraag voor dingen waarvan ik zelf voldoende domeinkennis heb om de uitkomst te valideren.
Ik dacht al wat we met al die rekenkracht moesten, voor normale taken is iedere computer gewoon prima tegenwoordig. Gelukkig zijn de snelste nu weer als een 8086 XT voor AI. Over 20 jaar AI vloeiend, instant, ben benieuwd hoe de nieuwe generatie kinderen kijkt tegen deze generatie
Competitie is altijd goed, maar ik vraag me toch af hoe in de aankomende jaren de gang van zaken zich zal ontwikkelen met betrekking tot auteursrecht en gebruik van bestaande data (in dit geval muziek) voor het traininen van deze tools.

Voorheen was het natuurlijk discutabel met parodieën en sampling. Gaan grote platenmaatschappijen deze aanklagen? Kan je uberhaupt deze trainen, ofwel is er een dataset groot genoeg voor muziek om dat te trainen zonder bijvoorbeeld de Top 2000 erbij te halen? Is het uberhaupt mogelijk om te herleiden welke liedjes "inspiratie" waren voor een gegenereerd resultaat en zo wel of niet maakt dat dan uit?


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee