Ondanks strenge afspraken ligt snoep met tekenfilmpersonages zoals Paw Patrol en afbeeldingen van prinsessen nog gewoon in de winkel. Ook zien kinderen reclames voor frietjes, chocolademelk en ander ongezond eten vaak op Tiktok, Instagram of bij de sportclub.
Vijf jaar geleden sprak de voedingsindustrie af dat dit niet meer mocht. Maar uit onderzoek in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid blijkt dat kinderen nog op allerlei manieren worden verleid.
De afspraken om met dit soort reclames te stoppen werden gemaakt om te voorkomen dat kinderen worden blootgesteld aan reclame voor ongezond voedsel. Want meer gerichte reclame zorgt voor meer consumptie. En dat leidt weer tot overgewicht en ernstige gezondheidsproblemen. Niet alleen als kind, maar ook later als volwassene.
Kinderidolen
Fiona Vening van de Stichting Reclamecode legt uit dat het om zelfopgelegde regels gaat.
"In de Nederlandse reclamecode is afgesproken dat zelfregulering plaatsvindt. In de Reclamecode voor Voedingsmiddelen staat dat reclame voor ongezonde voeding niet gericht mag worden op kinderen tot 12 jaar. Daarin is een uitzondering gemaakt voor verpakkingen, maar niet voor kinderidolen op verpakkingen. Het gaat dus wel om zelfregulering. Bij wetgeving is het niet verboden."
Reactie staatssecretaris
Verantwoordelijk staatssecretaris van Volksgezondheid Maarten van Ooijen is niet blij met de uitkomsten van het onderzoek. "Zelfregulering schiet veel tekort als het gaat om marketing van ongezond eten en alcohol. Dat was voor mij al glashelder. En de nieuwste onderzoeken van Panteia bevestigen dat weer dubbel en dwars. Ik werk hard door aan de nieuwe wet tegen kindermarketing."
Van Ooijen wil halverwege volgend jaar die wet, die marketing van ongezonde voeding gericht op kinderen tot 18 jaar verbiedt, naar de Kamer sturen.