De consumentenorganisatie onderzocht 224 bezorgmaaltijden van 15 online aanbieders. Slechts acht daarvan voldeden aan de richtlijnen van het Voedingscentrum voor een gezonde maaltijd.
Het probleem zit 'm vooral in de hoeveelheid zout, stellen de onderzoekers. Gemiddeld bevatten de kant-en-klaarmaaltijden 3 gram zout, terwijl dit volgens de richtlijnen maximaal 2 gram zou moeten zijn.
Maaltijdservice.nl is met gemiddeld 4 gram zout per maaltijd de zoutste aanbieder.
Te weinig groente en volkorengranen
Daarnaast bevatten veel kant-en-klaarmaaltijden te weinig granen en groente. Zo komen de maaltijden van de helft van de aanbieders niet aan de benodigde 150 gram groente, terwijl de meeste wel claimen dat er voldoende of zelfs veel groente in zit.
Ook gebruiken fabrikanten vaak witte rijst, witte pasta of een ander wit graanproduct in plaats van de gezondere volkorenvariant. De hoeveelheid calorieën en hoeveelheid verzadigde vetten zijn meestal wel in orde, meldt de Consumentenbond.
Ondanks de bevindingen claimen onder meer Vers aan Tafel, Apetito, SPAR Eet Smakelijk, Oh My Guts, Maaltijdservice.nl en Factor Meals op hun websites rekening te houden met de richtlijnen van het Voedingscentrum. Meerdere diensten hebben nu beloofd eerlijker over de richtlijnen te communiceren.
NUjij: Uitgelichte reacties