'Sonos steekt Sonos S2-app op 7 mei in een nieuw jasje'

Sonos komt op 7 mei met een update voor de Sonos S2-app. Dat schrijft The Verge op basis van gelekte screenshots. Het audiobedrijf zou de gebruikersinterface van de applicatie hebben aangepast en het installatieproces voor nieuwe apparaten eenvoudiger hebben gemaakt.

Volgens The Verge heeft Sonos een einde gemaakt aan de tabbladen die op dit moment nog onderaan in de Sonos S2-app prijken. De verschillende secties van de app zullen naar verluidt in het startscherm worden getoond, in plaat van op een aparte balk. Uit de screenshots die The Verge kon bemachtigen, blijkt ook dat er een zoekbalk onderaan in de app komt.

Sonos heeft verder ook nog aanpassingen gedaan aan het appicoon, de minispeler, het scherm met de bedieningsknoppen en het startscherm van de app. Dat startscherm zal na de update ook gepersonaliseerd kunnen worden door de gebruikers.

Sonos V2-app
De bijgewerkte Sonos V2-app - Bron: The Verge

Door Jay Stout

Redacteur

10-04-2024 • 17:52

44 Linkedin Whatsapp

Reacties (44)

44
44
14
1
0
17
Wijzig sortering
Ik gebruik nog steeds de oude S1 versie, omdat ik een Sonos Connect heb staan die niet ondersteunt wordt door de nieuwere app.. Die S1 versie werkt echter nog steeds prima en ik kan er alles mee doen wat ik wil.. Ik zou dus niet weten wat de nieuwe S2 versie daaraan toe zou moeten voegen.. Ik heb sowieso niet echt goede ervaringen met constant gesleutel aan apps etc.. Als iets goed werkt moet je er gewoon niet meer aankomen imho.. Maarja, dan hebben een heleboel ontwikkelaars natuurlijk geen werk meer..

Audials app b.v. laatst geupdate.. Gebruik ik altijd in de auto om te streamen.. In nieuwe versie is de layout en font van tekst in de auto-modus verandert, waardoor het nu veel minder goed afleesbaar is van mijn telefoonscherm (tekst veel kleiner nu).. En natuurlijk niet aan te passen ofzo.. Een verslechtering dus i.p.v. verbetering.. Slechts 1 voorbeeld.. Blijf er gewoon vanaf als het goed werkt en verander alleen als het echt iets toevoegt..
Als je per ongeluk wel de S2 installeerd ben je de sjaak, niets werkt meer en je kunt bijna niet meer terug naar de S1, t is me gelukkig wel gelukt, maar vraag niet hoe.
Zoals je zegt, blijf af als t werkt, beter werken gaat het niet, ze geven al minder opties, o.a. al de volume aanpassingen met iPhone knoppen.
In de S2 app zit onder Instellingen -> Ondersteuning gewoon een optie 'Product downgraden naar S1'. Volg de stappen en je zit weer op S1. Zo moeilijk lijkt dat niet te zijn.
Ligt aan het bouwjaar van je Connect.
Ik had een oude Connect (+/-2009) die was alleen s1.
Mijn huidige Connect ziet er hetzelfde uit, heeft meer RAM en is wel s2.

Ik moest mijn Connect vervangen nadat de eerste omstreeks 2020 stuk ging.
Ik gebruik S2, eerlijk gezegd nooit een verschil gemerkt tussen 1 en 2. De app zelf gebruik ik haast nooit behalve voor instellingen aanpassen.
Het groeperen van speakers gaat wel wat sneller op S2.

Maar qua werking en functionaliteit was S1 ook prima.
Wij merken vooral dat volume wijzigen via Spotify niet vlekkeloos werkt.

Via de Sonos S2 app gaat alles nagenoeg realtime en heel stabiel. Hoe kan dat? Waarom via de Sonos app wel stabiel en snel, en via externe apps als Spotify niet?

Heb soms het idee dat Sonos dat bewust 'saboteert' maar ik kan dat niet onderbouwen.
Vermoedelijk om dat de Sonos app de speakers rechstreeks kan aanspreken, en Spotify via de spotify connect api of iets dergelijks verbinding maakt.
Wanneer ik in S1 een hele lange Spotify afspeellijst probeer af te spelen, bijvoorbeeld de Top 2000, dan werkt dit niet. Wij hebben S1 nog vanwege onze gen1 Play:5.
Dat werkt in S2 ook niet. Alles langer dan 1000 nummers gaat fout. Via Spotify Connect gaat het wel prima, dus ik vermoed een beperking van Sonos' eigen protocol.
Goed om te weten, dank voor de terugkoppeling. Weer een reden om de verkoop van de Play:5 en een overstap naar S2 uit te stellen!
Ik ben al een tijdje betatester van deze app en heb gedurende de testcyclus meermaals gemerkt dat de oude app stukken beter werkte. Nog steeds heb ik soms het gevoel dat ik een MVP aan het testen ben... Ben benieuwd of ze een aantal van de verbeteringen die ik heb doorgegeven tegen 7 mei in de nieuwe app hebben verwerkt. Momenteel krijg ik meerdere release per week dus goede hoop!
Als beta tester heb je een NDA getekend, je mag daar helemaal niet over praten 😉
Een NDA? Zelden gehoord dat je die moet tekenen als beta tester voor een app. Nu weet ik niet of dit iOS of Android is maar bij Android doe je mee met een simpele druk op de knop, niks dat echt getekend is dan.
Blijkbaar, ik pak even het eerste punt:

You acknowledge that you are participating in a Sonos Beta program and the info you learn as a tester is confidential and cannot be shared.

Allemaal leuk en aardig maar als dit geen closed beta is en als je met een simpele druk op de knop (deelnemen aan beta programma) mee kan doen dan gaat dit niet werken natuurlijk. Ook een beetje overdreven, wat is hier dan zo geheim aan wat je niet zou mogen delen??? Zolang iedereen kan deelnemen is dit makkelijk te omzeilen. Wat een overdreven gedoe.
Aah, de open Beta vanuit de App-store / Playstore, dat is een ander verhaal.. Dat zijn Public Beta's. De Beta van Sonos is doorgaans Closed (dus enkel via Sonos zelf).

Daar teken je een NDA voor.

[Reactie gewijzigd door Sahi_NL op 11 april 2024 11:00]

Hoop dat de volumebediening met de knoppen en de Widget op de homescreen op IOS weer terugkomen. Mateloos irritant dat je nu speciaal naar de app moet gaan om eea te bedienen.
Pff inderdaad en wat dacht je dan van de sloomheid van de app…. Zeker als je tussen werk en thuis schakelt….. sloooooom
Wat speel je dan af? Ik luister bijv. meestal via Spotify (connect) en doorgaans lukt het mij prima om dan via de knoppen het volume te wijzen (iPhone 13 Pro). Merk wel dat het niet werkt als ik bijv. via een ander apparaat spotify is gestart, dan moet ik eerst even de spotify app openen. Maar zodra de app gesynched is werkt het prima, ook als ik daarna mijn telefoon weer lock.

Ik heb in het verleden wel eens zitten spelen met verschillende instellingen, dat leek wel wat te doen... maar te lang geleden om je concreet een tip te geven helaas.

[Reactie gewijzigd door firedancer-88 op 11 april 2024 08:54]

Tja, Sonos heeft enkele volume functies, waaronder de hardwareknoppen, vorig jaar juli verwijderd op iOS omdat het schijnbaar niet betrouwbaar werkte. https://www.iculture.nl/n...ate-verwijderde-functies/

Als je dus Spotify, Apple Music of wat dan ook start via de Sonos app kun je het volume niet regelen met de hardwareknoppen of widgets. Ik weet niet wat jij precies bedoelt maar het lijkt me niet dat we er allemaal naast zitten. Die functie wordt in ieder geval hard gemist.
Ah that explains, ik gebruik de _spotify_ app idd. Dat staat natuurlijk los van de Sonos app.
Thanks voor de verduidelijking.
Hopelijk pakken ze gelijk de interface aan voor het wijzigen van je wifi netwerk. De wizard probeert je er doorheen te leiden, maar ik heb het nog nooit zien lukken. En zodra je bedraad aansluit mag je het niet meer wijzigen.
Het is me wel gelukt, maar ik ben er letterlijk uren mee bezig geweest. Elk afzonderlijk apparaat heb ik door die wizard moeten douwen waarbij het meerdere keren per apparaat (Arc, 2x Sonos 1, Ray en Sub) mis ging. Nogal een frustrerende aangelegenheid maar uiteindelijk wel gelukt.
Speakers rebooten, opnieuw zoeken op oude wifi, overschakelen naar nieuwe wifi, daar zoeken... man man man wat omslachtig was dat. Je zou verwachten dat als je 1 apparaat omzet, je de instellingen kunt kopiëren naar de rest, maar dat is te makkelijk gedacht.
Leuk. Persoonlijk had ik liever aandacht gehad voor het verlagen van het stand-by verbruik van een ARC of Sub. Sonos heeft bij de intro van de nieuwe gen apparaten ooit aangekondigd dat ze ook de oude garde zouden aanpakken. Nooit iets van terecht gekomen helaas.

Edit: link naar de aankondiging paar jaar geleden : https://screenrant.com/so...sustainability-emissions/

[Reactie gewijzigd door knights16 op 10 april 2024 18:23]

Ik mis ook een optie om de Sonos Beam uit te zetten. Bijv dmv HDMI-CEC.
Dat ding staat dus 24x7x365 aan..
Is natuurlijk ook zodat hij gezien kan worden bij bv airplay 2.
24x7x52 bedoel je dan? :+
Of is het echt 7 jaar?
Ik had hetzelfde bij mijn Sonos Arc, maar dat is schijnbaar by design en dus bewust.

Hier kan je het energieverbruik in stand-by terugvinden: https://support.sonos.com...er-consumption-while-idle

Je Sonos Beam verbruikt dus +/- 54kWh op jaarbasis enkel op stand-by. Dat loont misschien nog wel om die uit te schakelen met een slimme stekker.
DPG wisselt personeel met Belgische moeder uit? Heb nog nooit ‘komaf maken’ gelezen.

Overigens zou Bose eens wat aan hun apps kunnen doen, die lopen permanent achter.
Viel mij ook op maar vind het wel geinig.
Wat mis je in de Bose App?
Naast de Bose App - is het streamen vanuit andere Apps (evt ook m.g.v. de Google Home App) een eitje.
Een landscape mode op iPad. Is vaak gevraagd vanuit de community maar devs doen er niets aan. En nadat ze het support forum eigenhandig hebben gesloopt door het te sluiten gaat dat ook niet meer gebeuren.
Op mijn Samsung Android tablet is er een mooie optie onder instellingen > geavanceerde instellingen > labs de optie 'Apps liggend weergeven', per App toe te passen. #blij
Ik had liever gezien dat ze ook de performance en stabiliteit van de app aanpakken.
Dit lijkt nu alleen een nieuwe skin/interface met dezelfde code erachter.

Ik heb namelijk iedere keer als ik mijn Sonos Amp wil aansturen, eerst 10-20 seconden een loader in beeld. En soms krijg ik ook nog eens een foutmelding. Ik druk dan bijvoorbeeld op Play, dan krijg ik een loader in beeld. Vervolgens krijg ik een foutmelding dat er geen verbinding gemaakt kan worden, maar begint hij toch met spelen.

Zoiets simpels moet toch gewoon instant werken? Via Spotify Connect werkt het namelijk wel vlekkeloos.
Dat heb ik hier ook al jaren. Tergend is dat.
Helemaal klaar met Sonos. Een simpele chromecast functie heeft het niet, ik moet alles via de app van Sonos regelen wat een gedrocht is.
Heb de play 1, maar er komt nooit weer een Sonos. YouTube Music bijvoorbeeld moet ik regelen via de Sonos app. Like of dislike een nummer kan dan niet. Erg jammer voor een nogal dure speaker.
Ik ben ook helemaal klaar met Sonos. Wat een gedoe om ook maar iets buiten dat "Ecosysteem" te doen. Een simpele netwerkwijziging is al een PIA. Ik ga ze op termijn vervangen door KEF oid.

Verder: bij meer dan 3 speakers in de woonkamer en keuken (same een grote L vorm met 2 speakers in elk van de uiteinden van de L en een beam in hoek) gaan ze haperen indien draadloos aangesloten..heb vandaag maar overal netwerkkabels ingeprikt en dan is het probleem weg..maar ja - dat "defeats its purpose".

[Reactie gewijzigd door Pasc66 op 10 april 2024 23:08]

Ik hoop dat ze de bug in de Tune-In integratie ook aanpakken. Wanneer mijn pa bijv. 's middags Skyradio heeft geluisterd en ik 's avonds Q-Music wil luisteren, wordt er alsnog Skyradio afgespeeld. Ik moet dan eerst bijv. 3FM aantikken om Q-Music te kunnen luisteren, alsof de speaker het vorige station pakt. Heel irritant. De bug zou ook in Tune-In kunnen zitten uiteraard, het blijft irritant.
Dat gebeurt niet alleen met verschillende personen, ook via dezelfde telefoon gebeurt dat als een speaker een paar uur niet gebruikt is.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee