dinsdag 9 april 2024

MAN breidt emissievrij aanbod uit met waterstoftruck

MAN Truck & Bus gaat als eerste Europese truckproducent een gelimiteerde serie trucks produceren met een waterstof-verbrandingsmotor. De serie van ongeveer 200 exemplaren wordt al vanaf 2024 afgeleverd aan klanten in Duitsland, Noorwegen, IJsland én Nederland, plus een aantal niet-Europese landen.

De ‘MAN hTGX’, zoals het model gaat heten, vormt een emissievrije aandrijfvariant voor speciale toepassingen, bijvoorbeeld voor het vervoer van zware goederen – zoals in de bouw/infra, tank/silo en ADR.

De hTGX kan ook een milieuvriendelijk alternatief vormen voor batterij-elektrische trucks voor gebruik in gebieden waar de laadinfrastructuur niet toereikend is en voor regio’s waar al voldoende waterstof beschikbaar is. MAN levert de hTGX in 2024 voor het eerst af aan klanten en gaat de productie vanaf 2025 opschalen.

De waterstofaandrijving is bijzonder geschikt voor speciale transporttaken die een specifieke asconfiguratie vereisen of waarbij er geen ruimte is voor de batterij op het chassis omdat de carrosserie van de vrachtwagen moet worden aangepast. De MAN hTGX biedt een hoog laadvermogen en een maximale actieradius van 600 kilometer in de varianten die in eerste instantie worden aangeboden, de 6x2 en 6x4 met gestuurde naloopas. De gebruikte H45 waterstofverbrandingsmotor heeft een vermogen van 383 kW (520 pk) en een koppel van 2.500 Nm tussen 900-1.300 tpm. De directe inspuiting van waterstof in de motor zorgt voor een bijzonder snelle vermogensafgifte. Met waterstof dat is gecomprimeerd onder een druk van 700 bar (CG H2) en een tankinhoud van 56 kg kan de truck in minder dan 15 minuten worden getankt.

Met een uitstoot van minder dan 1 gram CO2/tkm voldoet de MAN hTGX aan de criteria voor een ‘zero-emission vehicle’ volgens de nieuwe geplande CO2-wetgeving van de EU. Begin 2024 beschikte Nederland reeds over 19 heavy duty openbare waterstof tankstations (bron: waterstofnet.eu) en er wordt hard aan uitbreiding gewerkt.

0 reacties:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

 
Copyright (c) 2010 Biogas Nieuws and Powered by Blogger.