In 2023 was het aantal winkels dat zichtbare aandacht had voor Ied-al-Fitr en de ramadan nog 21 procent, blijkt uit onderzoek van Labyrinth Onderzoek & Advies.
Supermarkten Albert Heijn en Jumbo, en winkels gericht op persoonlijke verzorging zoals Douglas, Etos en ICI Paris, lijken dit jaar het meest in te spelen op de behoefte van moslimconsumenten. Toch blijft de aandacht van veel winkeliers relatief beperkt in vergelijking met andere promoties en feestdagen.
Onderzoeksbureau Labyrinth brengt elk jaar met de Suikerfeestmonitor in kaart hoe verschillende winkelketens in de vier grote steden daarop inspelen. Labyrinth concludeert dat winkeliers veel meer winst kunnen behalen door goed in te spelen op de behoeften van moslimconsumenten.
Uit cijfers CBS blijkt dat meer dan 5 procent van de Nederlandse bevolking van vijftien jaar en ouder moslim is. Dat komt neer op ongeveer 900 duizend mensen. Onder Nederlandse jongeren (15-23 jaar) en in de grote steden is het percentage moslims nog twee keer groter.
NUjij: Uitgelichte reacties