Doorstart in de maak van scheepswerf GS Yard; vakbond woest over gang van zaken

Werklui op de scheepswerf in Waterhuizen
© Loek Mulder/RTV Noord
Er is een goede kans dat de failliete scheepswerf GS Yard in Waterhuizen wordt voortgezet door een nieuwe eigenaar. Curator Hans Silvius voert gesprekken met meerdere geïnteresseerden. Vakbond FNV is kwaad en spreekt van ‘een opzetje’.
Op het eerste gezicht is er weinig dat erop wijst dat GS Yard in Waterhuizen in financiële moeilijkheden verkeert. Drie kustvaarders in aanbouw liggen in het water van het zijkanaal van het Winschoterdiep. Greetje, CL Flanders en CL Nogaro heten ze.
Lees verder onder de foto
CL Flanders en Greetje
© Loek Mulder/RTV Noord
Ertussenin ligt een wit veerbootje, klaar voor aflevering aan een rederij en op de werfkade wordt gebouwd aan nog een coaster.
De parkeerplaats bij de werf staat net zo vol met auto’s en busjes van werknemers als die bij Ikea op zaterdagmiddag. Op de parkeerplaats halen drie mannen in een blauwe overall een maaltijd uit hun tassen in de kofferbak. Financiële problemen bij de werf? Het drietal weet van niks. Ze zijn net aangekomen en gaan gewoon aan het werk, laten ze lachend weten.

Hoop voor de werknemers

De hoeveelheid werk is inderdaad het probleem niet, zegt curator Silvius van De Haan Advocaten in Groningen. Dat betekent dat er hoop gloort voor de 65 mensen in loondienst en de 65 uitzendkrachten die voor GS Yards werken. ‘Er is werk genoeg in de scheepsbouw’, zegt hij over de kansen voor de werf.
Want het orderboek is bij GS Yard goed gevuld. Wel een probleem is dat de werf een negatief eigen vermogen heeft van 20 miljoen euro. Met andere woorden: de schulden zijn 20 miljoen euro hoger dan de bezittingen waard zijn.
Uit de jaarstukken blijkt bovendien dat de werf al jaren verlies draait. In 2022 boekte GS Yard een negatief resultaat van 736.000 euro. Een jaar eerder bedroeg het verlies 3,8 miljoen euro, in 2020 was het resultaat 11,2 miljoen euro in de min.

Hoge schulden, miljoenenverliezen

Waardoor de verliezen zijn ontstaan heeft curator Silvius dinsdag nog niet helemaal scherp. Wel heeft hij een beeld van hoe het zit met het negatief saldo van 20 miljoen euro op de balans. Dat zijn oude schulden die volgens Silvius vooral in coronatijd zijn ontstaan.
In de coronaperiode, in 2021, besloten de twee Duitse eigenaren (zie kader) van GS Yard het roer om te gooien. De werf stapte af van de bouw van binnenvaartschepen, een tak waarop GS Yard zich in de jaren ervoor had toegelegd.
GS Yard heeft in coronatijd een behoorlijke zeperd gemaakt
Curator Hans Silvius
Silvius: ‘Er zat te weinig marge op binnenvaartschepen en ook de vraag ernaar was niet florissant. De zaak is omgeturnd naar de bouw van kustvaarders. Maar daarbij hebben ze in coronatijd een behoorlijke zeperd gemaakt.’
De markt voor kustvaarders viel op dat moment terug en bovendien vertrok veel werfpersoneel naar huis in veelal Polen, Roemenië of Litouwen. Het leverde vertraging op in de projecten bij GS Yard. Met de coronaproblematiek amper achter de rug, schoten de energie- en grondstofprijzen de hoogte in.

Onzekerheid groeit

Hoewel er wel geld binnenkwam was dat volgens Silvius bij lange na niet voldoende om de hoge schuldenlast te verlagen. Dat maakte volgens Silvius opdrachtgevers kopschuw. Die vroegen zich af of ze een besteld schip nog wel geleverd zouden krijgen.
Door een aparte bv - GS Projects - op te zetten probeerde de leiding van GS Yard de onzekerheid bij klanten weg te nemen. GS zou de opdrachten aannemen en GS Yard als onderaannemer inschakelen.
Niettemin kon deze bedrijfsmatige ontsnappingsroute de problemen bij GS Yard niet oplossen, de schulden bleven groeien en de directie van GS Yard koos ervoor afgelopen vrijdag zelf het faillissement aan te vragen.
‘Maar het werk gaat gewoon door’, verduidelijkt Silvius. ‘Ik probeer nu een koper te vinden die als onderaannemer voor GS Project verder wil.’
Lees verder onder de foto
Scheepswerf GS Yard in Waterhuizen
© Loek Mulder/RTV Noord

FNV ongelukkig met gang van zaken

Bestuurder Masja Zwart van FNV is zeer ongelukkig met de gang van zaken en bekritiseert de leiding van GS Yard. Ze ziet in het faillissement een vooropgezet plan om van schulden af te komen. ‘Afgelopen vrijdag tijdens een bijeenkomst in de kantine noemde de directie al een potentiële nieuwe eigenaar’, verklaart Zwart.
Zwart vindt het een symptoom van een volgens haar gebrekkige faillissementswetgeving: ‘Dit kan gewoon en het gebeurt vaker. De BV waarin het personeel is ondergebracht gaat failliet en de werf zelf en de opdrachten blijven buiten schot. Het is bizar dat het kan.’
Het personeel, het UWV en dus de belastingbetaler draait ervoor op en dat is triest
Bestuurder Masja Zwart van FNV
Op deze manier hebben de twee Duitse eigenaren van de werf de minste pijn, aldus Zwart. Zij kunnen verder met hun werk en het verstrekken van opdrachten aan de nieuwe onderaannemer, die na het faillissement ook bevrijd is van een schuldenlast. ’Het personeel, het UWV en dus de belastingbetaler draait ervoor op en dat is triest’, aldus Zwart.

Bankroet geen verrassing

Volgens Zwart komt het faillissement voor het personeel allerminst als een verrassing. Een maand geleden was er al een kantinebijeenkomst omdat de werknemers hun salaris niet op tijd hadden ontvangen.
‘Het ging al langer slecht’, aldus Zwart. Over het antwoord op de vraag hoe het kan dat er volop werk is en er toch niet genoeg geld binnenkomt, tast ook Zwart nog in het duister.
GS Yard, de roerige laatste jaren
De geschiedenis van de werf GS Yard (Groningen Shipyards) aan het Winschoterdiep gaat terug tot begin van de 19e eeuw. Het meest verbonden aan de werf is de naam Van Diepen. De eerste generatie Van Diepen begint in 1859 met de bouw van schepen. In 2001 verliest de familie Van Diepen de werf na een faillissement. De Groningse ondernemer Diette Doesburg neemt het bedrijf over. Een avontuur dat tot twee keer toe in een bankroet eindigt, de laatste keer in 2008. De Duitse scheepsmakelaar Christian Hochbein van Hogau Scheepsbouw en de reder Daniel Gausch, eveneens uit Duitsland, maken als GS Yard in dat jaar een doorstart met de werf in Waterhuizen.