Onzekerheid bij bouw van De Hunzetoren in Groningen. Gooit parkeerkwestie roet in het eten?

Tekeningen van de beoogde Hunzetoren in Groningen.

Tekeningen van de beoogde Hunzetoren in Groningen. Illustratie: Lefier

Woningcorporatie Lefier en projectontwikkelaar Van Wijnen dreigen bij de bouw van een appartementencomplex in de stad te struikelen over het Groningse parkeerbeleid.

Aan de Regattaweg in Oosterhoogebrug wil Van Wijnen De Hunzetoren neerzetten. Het gaat om 77 sociale huurappartementen op een terrein naast de Tasmantoren. De projectontwikkelaar die de grond al sinds 2016 in bezit heeft, staat te popelen om hier te bouwen.

Probleem is echter dat Van Wijnen op het terrein van De Hunzetoren niet voor voldoende parkeerplaatsen kan zorgen. Het parkeerbeleid van de gemeente Groningen schrijft voor dat bouwers ervoor moeten zorgen dat mensen hun auto’s kunnen stallen op het wooncomplex. Voor sociale huur geldt een parkeernorm van 1,0. In dit geval komt dat neer op 77 autoplekken op het terrein van De Hunzetoren.

Parkeren in Tasmantoren

In een brief aan de gemeenteraad vraagt Van Wijnen begrip voor het feit dat dit aantal op deze locatie niet wordt gehaald. Om te voorkomen dat het bouwplan moet worden afgeblazen, doet de projectontwikkelaar de gemeente een voorstel. In de naastgelegen Tasmantoren zijn 26 parkeerplaatsen niet in gebruik. De vraag is of deze stallingsruimte op papier mag worden overgeheveld naar De Hunzetoren.

Is dat het geval dan komt Van Wijnen voor het appartementengebouw tot 46 parkeerplekken. Dat is volgens de regels te weinig. Gehoopt wordt dat de gemeente een oogje dichtknijpt en het niet halen van de parkeernorm accepteert. Op tal van plaatsen waar ruimte schaars is, dringen ontwikkelaars aan op het soepel hanteren van de regels. De aanleg van een parkeerkelder onder een bouwcomplex is kostbaar.

Straat is verboden terrein

In dit geval zijn die kosten moeilijker terug te verdienen omdat De Hunzetoren alleen bestaat uit sociale huurappartementen. De mogelijkheid voor deze huurders om auto’s op straat te zetten is er niet. Volgens de gemeente krijgen bewoners van flats en appartementengebouwen geen parkeervergunning. Om hun auto te kunnen stallen, moeten ze aankloppen bij de eigenaar of verhuurder van hun woning.

In de omgeving wordt betaald parkeren ingevoerd. Dat gebeurt na klachten van ondernemers die steeds meer ‘vreemdparkeerders’ op hun bedrijventerreinen aantreffen. Onlangs deed zich, zij het op kleine schaal, een soortgelijke situatie voor in Helpman-Noord. Een ontwikkelaar had onvoldoende ruimte bij het beoogde bouwcomplex, waarna de gemeente toch toestemming wilde geven om in de straat te parkeren. De rechter floot de gemeente terug.

Nieuwe parkeermaatregelen

De brief van Van Wijnen zit bij de raadsstukken die woensdag in de raad worden behandeld. Het gemeentebestuur komt met een reeks nieuwe parkeermaatregelen. Die zijn erop gericht om ‘vreemdparkeerders’, veelal forenzen, uit de stadswijken te houden.

Daarnaast doet het iets aan de lappendeken van regels en tarieven in de wijken rond de binnenstad. Beide moeten duidelijker en minder divers zijn, zodat er minder verwarring ontstaat. Ook wil het college van burgemeester en wethouders in de wijken minder ruimte voor auto’s en meer plek voor fietsers, voetgangers, spelende kinderen en groen.