Zwartste scenario komt uit: niet 100, maar 150 vaste banen weg bij fietsproducent Accell in Heerenveen

Het ergste scenario is uitgekomen. Niet 100, maar 150 vaste banen sneuvelen bij Accell in Heerenveen.

Het ergste scenario is uitgekomen. Niet 100, maar 150 vaste banen sneuvelen bij Accell in Heerenveen. Foto: Niels de Vries

Er sneuvelen bij de twee fietsfabrieken van Accell in Heerenveen 150 vaste arbeidsplaatsen. Daarmee is het zwartste scenario van de reorganisatieplannen uitgekomen.

Op 30 januari kondigde het concern achter fietsmerken als Batavus, Sparta, Koga en Babboe aan dat er tussen de 100 en 150 arbeidsplaatsen in Heerenveen zullen verdwijnen. Boventallig verklaarde werknemers kregen tot 9 april de tijd om een vaststellingsovereenkomst te tekenen.

Nu die deadline is verlopen, wordt duidelijk dat er de komende maanden 150 ontslagen zullen vallen. De Accell-directie beantwoordt vooralsnog geen vragen, maar meerdere interne bronnen bevestigen het nieuws.

Het massaontslag treft bijna de helft van de huidige 320 vaste medewerkers in Heerenveen. ,,Ik was daar al bang voor’’, reageert FNV-bestuurder Erik Kotters.

Flexkrachten

Al het personeel zal nog tot na de zomer moeten blijven doorwerken. Op dit moment zit de productie van fietsen namelijk op zijn top. Accell heeft zelfs flexkrachten moeten inhuren om een bestelling van de de Dynamo Retail Group, het bedrijf achter Biketotaal, voor 18.000 tweewielers af te krijgen.

Naar verluidt liggen er inmiddels 200 vacatures van bedrijven uit de omgeving klaar voor het Accell-personeel. ,,Ik ben heel erg benieuwd wat de kwaliteit van dat werk zal zijn’’, zegt Kotters.

Qbuzz

De huizenfabriek van Van Wijnen en de voormalige busfabriek van VDL worden genoemd. Openbaar vervoersbedrijf Qbuzz, dat recent de ov-concessie voor Friesland won, zoekt bovendien buschauffeurs. ,,Dat zou wel echt mooi werk zijn’’, aldus Kotters.

In het komende jaar gaat Accell de beide fabrieken van Batavus en Koga samenvoegen. Een groot deel van de productie verdwijnt dan naar Hongarije en Turkije, waar de loonkosten veel lager liggen.

Heerenveen concentreert zich straks voornamelijk op de ontwikkeling en innovatie van nieuwe fietsen. Op de productielijnen worden dan alleen nog de specialistische modellen, de zogenaamde premiums, gemaakt.

Monteurs

Het concern noemde eerder met name de bakfietsmerken Babboe en Carqon, maar ook de duurste Batavussen en Koga’s komen in de nabije toekomst uit Heerenveen. Vooral voor de hoger gekwalificeerde monteurs pakten die plannen gunstig uit: zij mogen hun baan houden.

Grootaandeelhouder KKR heeft toegezegd te zullen investeren in het moderniseren van de straks als enige overgebleven Accell-vestiging in Nederland. De voorlaatste keer dat Accell ingrijpend in Nederland reorganiseerde, in 2013, telde het concern nog bijna 600 arbeidsplaatsen.

Vanaf september zijn er in Heerenveen nog 170 arbeidsplaatsen. De fietsproductie is dan grotendeels naar het buitenland verhuisd. Bij de vakbonden leven nog altijd wel zorgen over de bestaanszekerheid van de fabriek in Heerenveen.

Daarom bedongen FNV en CNV in het sociaal plan dat bij een eventueel bankroet de resterende 170 werknemers in ieder geval de komende drie jaar kunnen rekenen op een ontslagvergoeding. KKR en Accell hebben daarvoor een garantstelling afgegeven.

Pon Bike

De fietsindustrie heeft het nog altijd zwaar. Volgens het Financieele Dagblad zag Accells grootste concurrent, Pon Bike, vorig jaar 5 procent van zijn omzet verdampen, mede door inflatie op met name de Amerikaanse rijwielmarkt. De producent van onder meer Gazelle, Union en Urban Arrow zette 2,3 miljard euro om. Pon Bike heeft fabrieken in Almelo, Dieren en Amsterdam.