Stel dat iemand namens de ING belt en zegt dat er iets mis is met je rekening of betaalpas. Dan wil je als klant eerst zeker weten dat je echt met iemand van de bank spreekt, voordat je informatie doorgeeft. Met de functie Check het Gesprek, die vanaf 16 april beschikbaar is in de ING-app, is dat binnenkort te controleren.
In de app staat onder het inlogscherm een nieuwe knop met de tekst 'Belt ING? Check het gesprek'. Als de klant gebeld wordt, leidt die knop naar een nieuw scherm waarop de klant het eigen telefoonnummer kan invullen. Vervolgens wordt meteen in het belsysteem van ING gecontroleerd of er écht een medewerker naar de klant belt.
Als het niet klopt, staat ook meteen in beeld wat de klant dan moet doen: ophangen en de ING-alarmlijn bellen.
Bankhelpdeskfraude blijft een enorm probleem
Bankhelpdeskfraude komt veel voor en de financiële en emotionele schade kunnen groot zijn, zegt Adine Wempe, directeur Fraude bij ING. "Criminelen weten onze klanten helaas regelmatig via babbeltrucs te overtuigen dat hun geld niet veilig is. Ze kunnen zich daarbij voordoen als ING om klanten over te halen om geld over te maken of hun pas af te geven."
Vorige maand maakte de Nederlandse Vereniging van Banken bekend dat de schade door bankhelpdeskfraude afneemt. Maar vorig jaar ging het nog altijd om een schadebedrag van 28 miljoen euro.
Het blijft een hardnekkig en groot maatschappelijk probleem, zei de vereniging. "Het kan alleen kan worden opgelost als alle betrokken partijen maatregelen nemen en de handen ineenslaan."