Laadpaalbedrijf Electra komt naar Nederland, wil 100 snellaadlocaties in 2030

Het Europese snellaadbedrijf Electra gaat snelladers plaatsen in Nederland. Het bedrijf wil in 2030 100 locaties hebben met in totaal 600 laadpunten. Electra is al actief in acht Europese landen, waaronder België. Op dit moment zijn er in Nederland ruim 4000 snellaadpunten.

Electra wil later dit jaar het eerste snellaadstation openen. Waar en wanneer wil het bedrijf nog niet zeggen. Het sluit niet uit dit jaar verscheidene locaties te openen, maar geeft aan de eerste jaren voornamelijk nog te zoeken naar nieuwe locaties en het tekenen van huurovereenkomsten. Electra verwacht in de laatste drie jaar van dit decennium de meeste van de 600 snellaadpunten te openen.

De snelladers van het bedrijf komen vooral in stedelijke of rond stedelijke gebieden. "Wij willen graag locaties met veel voorzieningen", zegt Louis-Charles Mosseray, algemeen directeur van Electra Nederland. Daarmee doelt Mosseray op locaties vlak bij bijvoorbeeld supermarkten of horeca. "Het laden van een auto gaat steeds sneller, maar is nog niet in twee minuten klaar. Wij willen daarom dat onze klanten tijdens het laden iets te doen hebben, kunnen eten en drinken."

Het vermogen van de snellader is ook afhankelijk van de locatie. Bij locaties dicht bij snelwegen verwacht Mosseray eerder 400kW-snelladers te plaatsen dan bij supermarkten, waar klanten langer bezig zijn met winkelen en dus een 200kW-snellader ook voldoet. Het bedrijf plaatst snelladers met vermogens van 200, 300 en 400kW, waarbij elke snellader twee laadpunten heeft. Het vermogen van de snellader wordt dan verdeeld over de twee laadpunten, waardoor bij een 400kW-lader twee auto's met 200kW kunnen laden, of een met 300kW en de andere met 100kW.

Behalve van de locatie van de snellader hangt het vermogen ook af van de bevolkingsdichtheid en de hoeveelheid auto's in de omgeving. Daarnaast kan eventuele netcongestie tot gevolg hebben dat er tijdelijk langzamere laders worden geplaatst. Electra zegt ook bufferaccu's te gaan gebruiken om bij locaties met netcongestie alsnog snellere laders te kunnen plaatsen.

Electra koopt de laders in, voornamelijk bij het Italiaanse bedrijf alpitronic. De backend is wel zelfontwikkeld. Het bedrijf biedt een app aan waarmee klanten snelladers tot dertig minuten van tevoren kunnen reserveren. Daarnaast ondersteunt Electra AutoCharge, waardoor gebruikers tijdens het laden geen laadpas nodig hebben, maar waarbij de laadpaal de auto herkent en weet welke aanbieder de klant gebruikt. Hiervoor moeten gebruiker wel eerst hun laadpas koppelen in de Electra-app. Laden zal bij Electra 65 cent per kWh kosten, net als in België. Het bedrijf biedt op dit moment geen abonnementen voor particulieren aan.

Op dit moment zijn er in Nederland 4009 DC-snellaadpunten, meldt een informatiecentrum van de Europese Unie, tegenover 145.016 AC-laadpunten. Mosseray denkt dat er ruimte is op de DC-markt, omdat snellaadpunten in Nederland vaak langs de snelweg staan. "In stedelijke gebieden is er nog genoeg plek voor ons. Zeker als je kijkt naar wie nu een elektrische auto heeft in Nederland. Dat zijn vaak mensen die thuis en op kantoor kunnen laden. Heel veel Nederlanders kunnen dat niet, omdat ze bijvoorbeeld in een appartement wonen en geen eigen parkeerplek hebben. Ook die moeten straks een elektrische auto kopen en kunnen dan minder makkelijk AC-traagladen. Wij denken daarom dat DC-snelladen dan meer nodig zal zijn."

Volgens de huidige planning heeft Electra in 2030 minder laadlocaties in Nederland dan in België en Luxemburg. In die twee landen samen wil het bedrijf dan namelijk 250 laadlocaties hebben. Dat is deels omdat Electra daar eerder is begonnen met het aanleggen van laadlocaties, maar ook omdat Electra er meer kansen ziet. "Maar als blijkt dat er in Nederland toch meer vraag is, dan zullen we ook in Nederland meer snelladers plaatsen."

Electra is op dit moment actief in België, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Luxemburg, Italië en Spanje. In totaal heeft het bedrijf ruim duizend laadpunten, waar maandelijks bijna honderdduizend laadsessies plaatsvinden. In België heeft het bedrijf alleen snelladers; in andere landen biedt het bedrijf ook AC-locaties aan. De locaties bevinden zich vooral in stedelijke gebieden bij supermarkten, horeca of openbare parkeerplaatsen.

Het Nederlandse pensioenfonds PGGM is de grootste aandeelhouder in Electra. Het laadpaalbedrijf heeft de afgelopen drie jaar ruim 600 miljoen euro aan investeringen opgehaald. In België en Luxemburg zijn er in anderhalf jaar tijd 37 snellaadlocaties met ruim 200 snelladers bijgekomen. In België werkt Electra onder meer samen met supermarktketen Delhaize.

Electra snellader

Door Hayte Hugo

Redacteur

08-04-2024 • 08:00

230 Linkedin Whatsapp

Reacties (230)

230
227
100
10
0
100
Wijzig sortering
Zo. 65cent, dan zij ze direct duurder dan Tesla, Fastned en IONITY. (Ook zonder abbo) Waarom zou ik daar dan gaan laden? Ook hier weer de focus op stedelijke gebieden. Ook hier in West-Brabant is voldoende vraag voor extra snelladers.
En dan te bedenken dat grootzakelijke afnemers veel minder belasting op energie betalen, zo kost een kWh voor Tata maar enkele centen en betalen ze amper 0.2 cent (niet euro maar CENT) belasting per kWh.

Bedrijven als Tesla en Fastned en Electra zullen met hun afname vast ook in die buurt komen. Blijft er dus gewoon 50 tot 60 cent pure marge over op een kWh (niet voor Tesla, die is zeker voor Tesla rijders veel goedkoper).

Ja ik snap dat de locaties en apparatuur niet gratis is, maar ik vind 65 cent echt ongehoord duur. Als leaserijder meed ik dit soort stations al en nu ik prive rijdt zal ik ze ook mijden.

Maar ja, te weinig concurrentie nog, dus teveel mensen zijn bereid het te betalen.

[Reactie gewijzigd door Odie op 8 april 2024 10:23]

De energiebelasting wordt geheven per aansluiting. Voor zover ik weet is er wel sprake van een korting(50%) op de energiebelasting van laadpalen maar is er geen sprake van complexbepaling in de ogen van de belastingdienst (wat bij rioolgemalen wel zo is). Dit betekent dat een laadpaal exploitant wel keurig de 50% van het reguliere tarief aftikt. Vergelijken met een zware industrie is dus een beetje scheef.
Ik heb het niet over aanbieders van laadpalen, ik heb het over grootverbruikers in het algemeen. Ook wij op kantoor betalen een héél ander zakelijk tarief dan thuis. Vanaf 50k kWh betaal je nog maar 4 cent per kWh, vanaf 10 miljoen nog maar 0,2 cent. Grootverbruikers betalen echt totáál andere prijzen per kWh.

Bron: https://www.minder.nl/faq/energiebelasting-en-ode

[Reactie gewijzigd door Odie op 8 april 2024 19:10]

Je hebt het over fastned, oftewel een aanbieder van laadpalen. Ik denk dat je overschat hoeveel kWh er per locatie gebruikt wordt.
Een beetje laadlocatie heeft 6 stalls? Zeg dat ze per stall per dag 40 auto's opladen voor 30kW/h gemiddeld dan is dat op jaarbasis ruim 2.6 miljoen kW/h.
Vergelijk je nu echt energiebelasting met energiekosten? Die 2 cent is enkel voor de belastingsdienst, ze moeten ook nog voor de energie en de aansluiting betalen.

Fastned maakt nog altijd geen winst dus zo hoog zullen de prijzen ook wel niet zijn.
Nee, ik zeg dat het gros van de 21 cent die jij (pak hem beet, gemiddeld) per kWh betaalt voor een groot deel tax is, 13 cent energiebelasting plus 21% BTW. De rest zijn de werkelijke kosten voor een kilowattuur, zo'n 5 cent.

Ik zeg dat grootzakelijke afnemers vrijwel geen belasting betalen, zeker als je het in perspectief van de consument zet. Ik zeg dus ook dat de inkoopkosten van een kWh voor partijen als Tesla en Fastned geen 21 cent zijn (again, gemiddeld, als voorbeeld in relatie tot huishouders) maar een fractie. Dat bewijst Tesla ook doordat hun kWh prijzen voor eigen klanten zo rond de 30 cent (off peak, in NL) liggen. De rest van Fastned is dus pure winst (ruim 39 cent per kWh) omdat ik denk dat de exploitatiekosten voor Tesla en Fastled om en nabij hetzelfde bedrag liggen.

Dat Fastned geen winst maakt zegt niets, ze investeren momenteel aan de lopende band.

[Reactie gewijzigd door Odie op 8 april 2024 19:10]

Vind ik wel wat kort door de bocht. Al was het maar omdat de onderhoudskosten voor een aansluiting met hoog verbruik naar verhouding veel maar dan ook heel veel lager zijn dan voor huisaansluitingen. 1 aansluiting met het verbruik van een hele stad tegenover zeg 100.000 individuele aansluitingen, ondergrondse infra(!) en evenzoveel verbruiksmeters. Best logisch dat men daarmee anders omspringt.
Snelladen is een keuze en vaak alleen als nood. Het goedkoopste laad je altijd thuis. Maar zakelijke rijders hebben daar vaak maling aan, en dat vinden bedrijven als fastnet weer prachtig
Snelladen is een keuze en vaak alleen als nood. Het goedkoopste laad je altijd thuis, als je die mogelijkheid hebt.
Fixed. Niet iedereen heeft een eigen huis. Niet iedereen heeft de mogelijkheid om een laadpaal te plaatsen. Niet iedereen heeft zonnepanelen.

Je moet best wel veel zaken op orde hebben om economisch het maximale uit een elektrische auto te halen. Vergelijk dat met een ICE die dergelijke beperkingen niet heeft (voor iedereen: starten, rijden, tanken in twee minuten, en gaan). Ook hier geldt de laarzentheorie, wat ICE's laagdrempeliger maakt voor een groot deel van de bevolking. Ik denk dat een welvarend deel van Nederland onderschat hoe groot het deel van de bevolking is zonder leasewagen en dat weinig kapitaal heeft voor een initiële investering in een auto.

Neem daarbij nog de beperkingen van het energienet. Ik zie niet in hoe het wagenpark binnen korte tijd voornamelijk elektrisch wordt.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 9 april 2024 08:46]

Ook dan kun je ac laden aan een openbare paal voor 35-50 cent per kw. Dat is goedkoper dan snelladen.
Denk wel de de prijs van een laadpaal moet dalen.
Hier in de regio is geen publieke paal in de buurt die onder de € 0,58 per kWh zit hoor.
Ik weet niet welke regio dat is, maar heel veel gemeenten hebben een proces om een paal aan te vragen met een bepaald max tarief (Den Haag, 38 cent), of een kabeltegel beleid.

De charme van een elektrische auto is... dat hij Elektrisch is. En stroom kan overal vandaan komen. Een EV slikt zowel AC als DC, en aan de AC kant is hij doorgaans flexibel van 2A/1L tot aan 16A/3L.

De gemiddelde Nederlander rijdt volgens het CBS hooguit 60km/dag. Kijken we naar een grote, zware bak als een Ioniq 5 (even een bad case, niet worst, niet best) die zelfs met tokkie gedrag gemiddeld op 19kWh/100km, oftewel 11.4kWh. Laten we 12 zeggen, want een auto verbruikt zelf altijd wat als hij laad. En het rekent makkelijk.

12kWh op een 8A 1 fase stopcontact, wat dus 1840W levert, heb je in ongeveer zes en een half uur bijgeladen. Ongeveer een nacht rust. Als je dus ELKE dag inplugt en gemiddeld bent (sommige doen minder, sommige doen meer, dat is de crime van gemiddelden) heb je met amper de belasting van een broodrooster elke nacht genoeg opgeladen met een gewoon STOM stopcontact als wat je elke dag rijdt.

Dit is ook de reden dat ik die netcongestie verhalen in relatie tot EV's maar stom vindt. Ja, ik kan 3x16 opladen elke dag als ik thuis kom, maar ondanks dat ik VER boven gemiddeld ver rijdt (en nee, ik sta eigenlijk nooit bij fastned), zou ik alsnog best tokkie zijn als ik elke dag om 5u stipt die 16x3=11kW zou pakken. Sterker nog: ik zou het niet erg vinden als het net (zoals m'n loadbalancer het nu al op huis niveau doet) gaat dicteren wanneer m'n auto laadt. Absoluut worst case met mijn aso rijgedrag en aso hoeveelheden heb ik alsnog maar 5kW nodig om met een nacht rust vol te kunnen zijn. Gebruik die auto dan ook juist om het net te balanceren!

En ga jij mooi naar je gemeente, en vraag om een kabelgoot. Zodat je gewoon via je brievenbus of een buitenstopcontact kan laden. Geen paal nodig. Want dat is het mooie van elektriciteit. Het zit overal.

Uitgaande van ~47kWh voor 250km aso voorbeeld daarnet, en dat een 9V batterij ongeveer 4.95wH/batterij heeft, kan ik met slechts 960 9volt blokken ook gewoon dwars door NL knallen!
Die 58 cent is waarschijnlijk in het samenwerkende gemeenten Zuid Holland gebied. Gelukkig wordt dit tarief op 1 januari herzien. Afgezien van den Haag valt de rest van Zuid Holland onder het Open Markt Model zonder enige regulering van de prijzen. Hier zie je voornamelijk Allego en Park&Charge met prijzen van 57 cent/kWh + 25 cent/uur of meer. En dit zijn dan de palen die je kunt aanvragen met hulp van de gemeente.......
Kabelgoot tegels gaat ook niet lukken omdat dat vaak in de APV expliciet verboden is. Met andere woorden: zonder eigen oprit wordt je gen*€#-#.
Gelukkig wordt dit tarief op 1 januari herzien
Gaat al jaar op jaar omhoog en niet omlaag, ik acht de kans nul dat het minder word volgend jaar.
...
Leuke grap die zuid holland gebieden. Dit zijn de gereduceerde/gesubsidieerde tarieven en die zijn voor mij een reden voorlopig niet meer electrisch te rijden, benzine is goedkoper zelfs met de huidige tarieven.

Bij mij zijn het equens palen, maar o.a. allego doet mee met deze praktijken (ze zijn monopolist, aanvragen van andere paal kan niet).
Kabelgoot tegels gaat ook niet lukken omdat dat vaak in de APV expliciet verboden is.
Nagevraagt en dit klopt inderdaad.

Leuke grap is ook dat aan de werkelijke tarieven komen vrijwel onmogelijk is zonder een abonnement bij een grotere laadboer: Ze staan in geen enkel publiek toegankelijke database meer sinds 1 jan 2024.

Het meest stupide op dit moment is dat het opladen met externe kaarten goedkoper is: De meeste aanbieders geven 53ct aan als totale kosten (+ start tarief) voor een 22kw paal. De 11kw palen zijn overigens 7ct goedkoper.
zonder eigen oprit wordt je gen*€#-#.
En laat nou net dit het meerendeel van de mensen zijn.

[Reactie gewijzigd door kaas-schaaf op 8 april 2024 15:15]

De eerste Zuid Holland concessie palen hebben nog het oude tarief (nummer start met SGZH1) hier zat ook heen mogelijkheid voor tariefwijziging in de concessie voorwaarden. De tweede concessie in dit gebied had dit wel (SGZH2 nummer), waardoor per 1 januari jongstleden een correctie kon komen voor de extreme stroomkosten van de winter '22-'23. Ik zie niet in waarom hier geen daling op zou komen, aangezien bij de overige concessies in het land waar eerder om dezelfde reden een verhoging plaatvind de tarieven al weer een stuk gedaald zijn. Beide concessies zijn trouwens aan Equans gegund.

Alleen in open markt model gebied ben je aan de goden overgeleverd. Effectief was Allego hier monopolist, maar die plaatsen al flinke tijd geen AC palen meer bij. De monopolie rol lijkt langzaam over genomen te worden door Park&Charge, die de tarieven van Allego op dit moment min of meer kopieert. Ik volg de tarieven nu een jaar of 1,5 a 2 en in die tijd heb ik geen daling gezien hier in Leiderdorp (open markt model).

Wil je de werkelijke tarieven weten? Kijk eens in de go-charge app. De kosten die hier genoemd worden voor de MTC pas zijn de kosten die de laadpaal beheerder rekent. Het staat een laadpas aanbieder vrij hier van af te wijken, waardoor er soms voor korte tijd buitenlandse passen een flink voordeel kunnen opleveren, maar daar is een heel draadje voor op het forum.

Over het al dan niet goedkoper rijden op benzine/diesel zijn hele berekeningen te maken, maar het omslagpunt voor onze Ioniq 6 t.o.v. een benzine Superb ligt ergens in de buurt van de 70 cent.

Vanavond is er een raadsvergadering hier in Leiderdorp waarin gesproken wordt over het toestaan van kabelgoot tegels. Langzaam maar zeker wordt men ook wakker in de lokale politiek. Wel krijg je dan ook te maken met eventuele verhuisplannen en terugverdientijd van het eigen laadpunt. Onze besparing komt uit op ongeveer 250 euro per jaar, dus daar gaan wel enige jaren overheen.

Woon je in een niet Zuid Holland concessie gebied dan zit je in een betaalbaar gebied. Zelfs in de concessie waar Amsterdam in valt zit je qua laadkosten nog heel behoorlijk! Dus niet iedereen zonder eigen oprit is de klos.
Ioniq 6 t.o.v. een benzine Superb ligt ergens in de buurt van de 70 cent
Bedoel je werkelijk dat je vergelijkt met Euro98? Dat is dus een skoda |:(

Bij mij zit het nu rond de 56-60ct (verschilt per moment van de dag met benzine en euro95, hybride met ~70km e-range) met de equans paal. Dus helaas is benzine op dit moment bijna goedkoper. Als ik het tanken goed plan is het goedkoper.
SGZH2
Ze hebben helaas maar enkele SGZH1 palen waarvan de helft niet werkt of maar een werkende stekker heeft en vaak volop bezet is (logisch als het zoveel scheelt).
Kijk eens in de go-charge app
Die kan je niet gebruiken zonder te registreren dus die geeft niets aan. MTC is alleen voor bedrijven, niet iedereen heeft een lease auto of is zzp'er dus die vergelijking is zinloos.

[Reactie gewijzigd door kaas-schaaf op 8 april 2024 16:31]

Wbt go-charge: het is een app die alleen tarieven weergeeft van een klein Nederlands bedrijf, ook actief hier op tweakers. Ergens in het openbaar laden draadje gaat het over de registratie en wat ermee gedaan wordt, maar dat is te lang geleden om me te herinneren qua inhoud. Registratie is gratis, of je dat om privacy redenen wel of niet wilt doen is aan jou.

Ik noemde de MTC card omdat die over het algemeen in go-charge bovenaan genoemd wordt doordat ze per kWh geen opslag rekenen bovenop het tarief van de laadpaal operator. Zodoende kun je precies zien wat het tarief van de operator is. ANWB neemt bijvoorbeeld het tarief van de operator en doet daar 2 cent per kWh bovenop naast een starttarief, e-flux rekent alleen een starttarief, en zo zijn er nog wel een paar.

Voor jou is het dit jaar even doorbijten, ik verwacht dat het tarief over een jaar in de buurt van de 40cent zal liggen, tenzij we weer een energie crisis krijgen. Die toch wel erg hoge 58 cent is trouwens waarschijnlijk ook een compensatie voor de SGZH1 palen waarvan het tarief voor de hele concessie periode vast staat. Voorlopig wordt benzine alleen maar duurder, en de OPEC+Rusland maken voor ze nu zeggen alleen maar aanstalten de productie verder te verlagen en niet te verhogen.

[Reactie gewijzigd door koboy op 8 april 2024 17:51]

Een Ioniq 6 met een Superb vergelijken is wel een beetje vreemd, de Superb is enorm veel groter en praktischer dan de Ioniq 6. Ik zou de Ioniq 6 hooguit tegenover de Octavia zetten en die is al een stuk ruimer. Buiten dat is 70 cent per kilometer echt serieus veel geld. Wij doen met een kleine diesel 27 cent per kilometer all-in a 25.000 km per jaar en dat is al bijna 600 euro per maand, met jouw kosten zouden wij naar net geen 1500 euro per maand gaan! 8)7
Correctie je hebt het hopelijk over 70 cent per kWh, en dan nog als je dat vergelijkt met een Superb uit het boekje qua verbruik dan ben ik bang dat dat nog wel hoger uit komt.

[Reactie gewijzigd door GewoonWatSpulle op 9 april 2024 07:36]

De Ioniq 6 is een serieuze auto hoor wel 1 cm korter dan de Superb hatchback, maar wel een 11 cm langere wielbasis. De beenruimte op de achterbank is enorm, en laat dat nou voor ons met 2 kinderen een belangrijk punt zijn. We hadden hiervoor een Karoq (qua interieurmaten hetzelfde als de Octavia), en doordat we beide lange benen hebben hield de beenruimte achter niet echt over.

Kostenberekening gemaakt met de AutoWeek kosten calculator, werkelijk verbruik en spritmobitor. Verbruik van de Ioniq 6 was er toen nog niet, dus de minder efficiënte 5 genomen. Die 70 cent is waarschijnlijk nog wat aan de voorzichtige kant als ik zie wat we verbruiken, maar op benzine zitten we ook tussen WLTP en dit soort websites in.
Wel grappig dat je aangeeft dat de beenruimte enorm is want juist dat in combinatie met het dak maakt het in mijn optiek juist een krappe auto voor lange mensen achterin. En qua buitendimensies is het een enorme auto maar daar is in het interieur weinig van terug te merken, de achterbak bijv. is echt klein voor het segment. Als het voor jullie werkt natuurlijk helemaal prima maar een even praktische tegenhanger zou in mijn optiek eerder de Octavia zijn dan de Superb. Ik heb zelf ook vrij lange benen (1.95) maar er zijn toch maar weinig auto's waar ik niet achter mijzelf kan zitten qua beenruimte, hoofdruimte daarin tegen is een ander verhaal bijna elke SUV, hatchback en wagon zijn beter dan een sedan of "coupe".
Er is er verschil in achter jezelf kunnen zitten en ruimte hebben voor de kinderen om elkaar de hersens in te slaan zonder dat je er voor iets van voelt. Bij ons zit de lengte dusdanig in de benen (hoge aap-factor) dat het qua hoofdruimte achterin net wel/niet gaat, maar daar zitten we toch niet.
Qua specificaties van de kofferbak, die voor zijn segment wat klein is, vertrouw ik alleen mijn eigen meetlint. Zodra er een uitneembare hoedenplank is is er namelijk geen standaard meer, en wordt er gesjoemeld bij het leven (tot aan de bovenrand rugleuning, of tot onderkant raampjes, wat ze maar het gunstigste uitkomt). Volgens het boekje had de Karoq meer dan 400 liter, maar tot de hoedenplank kwam ik echt maar tot 360. We hebben in de Ioniq 6 met de kinderwagen er in veel meer ruimte over, omdat die 400 liter gewoon klopt, en het vak onder de vloer niet is meegerekend. De praktijk voor vakantie wijst dit ook uit, ik krijg meer bagage (zelfde koffers/tassen) in de Ioniq 6 getetrist dan in de Karoq.

Grappige is dat ik vandaag een leenauto heb voor de kleine tweede auto: een gloednieuwe astra station. Achter mezelf heb ik net zo veel ruimte als in de Fiat 500.....
Geef toe, een beetje simplistisch is jouw voorstelling wel. Zelfs met een gemeentelijke kabelgoot. Waar komt je stroom vandaan als je in een appartementencomplex woont, bijvoorbeeld? En als die kabelgoot er wel ligt, heb je dan altijd een parkeerplek waar die kabel uit de grond komt?
Daarnaast zijn er heel dure regio's, zoals Utrecht. Geen goedkope openbare laadpaal te vinden. Ik denk dat het aantal EV's in die regio schrikbarend laag is. Heb begrepen dat daar het contract voor elektriciteit op het verkeerde moment gesloten is. Je zal er maar wonen. Heb ooit gezien dat daar snelladen op sommige plekken goedkoper is dan AC laden.
En geloof me, met Engie zijn wij in Zuid-Holland enorme spekkopers. In de meeste gemeenten niet eens een starttarief en een laag laadtarief. Alleen thuis kun je goedkoper laden, maar dan moet je wel die mogelijkheid hebben. :)
Maak je rekensommetje even af. Electra wil 65 cent per KwH vragen, voor een auto die pak 'm beet 20 per 100 km gebruikt is dat 13 euro. Mijn auto verbruikt 1 op 20, dus 5 liter per 100 km en dat is tegen de huidige prijs (199,9 cent / liter) een tientje, moet ik langs de snelweg is mijn auto ongeveer hetzelfde kwijt als aan die snellaadpaal. Valt het "verschikkelijk grote voordeel" van een EV toch een beetje tegen?
En daarom sta ik hooguit twee/drie keer per jaar aan een snellader als ik bijvoorbeeld in één dag 1200km rijdt. Hoogst uitzonderlijk. Vakantie, je weet wel. En dan neem ik doorgaans voor een maand een of ander abo zodat dat ook weer goedkoop is.

Door de week, de overige 51 weken van het jaar laad ik doorgaans aan mijn eigen zonne-ingeregelde stopcontact, waardoor ik zelfs terugleveringsboetes voorkom omdat energie maatschappijen blijkbaar zonnepanelen niet tof vinden (auto bespaart me dus geld), of als ik een klant heb die 250km of verder is, ook overdag dan even bij die klant aan een maximaal 35ct paal.

En belangrijker, het rijdt gewoon fijn, doorgaans hoef ik helemaal niet na te denken over tankstops, en ik voorkom een hoop geluidsoverlast en lokale vervuiling. Dat telt ook mee (en had ik al gezegd dat het erg fijn rijdt?).
Ha je doet het ook niet voor het geld, maar voor het milieu 😇.
Als je thuislaad en het tanktarief langs de snelweg. Je auto 1:14 rijd (beetje grote bak) dan wordt het wel iets voordeliger.
Ook dat is zeer kort door de bocht en zeker in stedelijke gebieden. Kijk bijv naar Amsterdam, straatparkeren wordt telkens meer in de ban gedaan. En dan heb je nog de paal klevers die m vrijdag aan de paal hangen en maandagochtend pas weggaan.

Nee voor steden is de DC snellader een uitkomst. De prijs moet dan wel flink lager zijn.
De publieke laadpaal bij mij voor is 54 cent per kwu, een paar honderd meter verderop 51 cent. De supercharger is 29 cent per kwu... Hardstikke leuk die openbare laadpalen, maar ze zijn stervens duur in vergelijking met de supercharger.
Inderdaad en de politiek ziet dat ook niet. Iedereen ziet wel de noodzaak van vergroenen, maar de manier waarop het doorgestampt wordt op het moment is wat doorgeslagen.
Als er al iets wordt "doorgestampt" komt dat alleen maar omdat we de afgelopen 40 jaar véél te weinig gedaan hebben aan vergroening en de wal het schip nu keert. We hebben simpelweg geen tijd meer om achterover te leunen.
Hoewel ik het met je eens ben dat we met zijn alle al 40 jaar achterover leunen is het niet zo makkelijk om alles door te stampen.

De overheid is het grootste probleem in deze en wist al lang geleden dat CO2 een probleem zou worden maar winst maken is belangrijker. Winst blijft altijd een drijfveer voor uitstellen van kostbare beslisingen.

Hoewel het waar is dat de bevolking ook zelf zijn ding het kunnen doen en geen auto meer kopen, geen nieuwe kleren meer kopen en 2ehands doen. Maar uit eindelijk is het de regering die meer had moeten doen om inovatie te stimuleren voor schonere energie en transport.

Als we nu ineens ALLES doorvoeren wat nodig is om bijv. het CO2 uitstoot te verlagen naar de natuurlijke niveaus, valt onze economie en kunnen we helemaal niets meer doen voor het klimaat.

Daarnaast is het nog steeds ook belachelijk dat niemand iets doet aan de grootste vervuilers zoals India en China.
Nederland stoot meer CO2 uit per inwoner dan China. Dus Chinezen zouden dat argument beter andersom kunnen gebruiken.
Weet niet waar jij die data vandaan haalt maar china staat met kop en schouders overal bovenaan.
De meest recente data die ik kan vinden in mijn vlugge google search is dat Nederland op 33 staat.

Maar ik hoor niemand over dat nederland 1 van de kleinste landen is van Europa en tegelijkertijd de dichtsbevolkte. Daarnaast hoor je ook niemand over de CO2 uitstoot over de grens.
Niet dat ik zeg dat Nederaland niets uitstoot maar CO2 stopt niet op de grens van welk land dan ook.
Wordt daar naar gekeken?

Uit eindelijk worden alle landen vastgehouden aan regels en limieten die nergens op slaan.
Ja, voor het plaatje in de boeken, maar practisch zijn ze niet realistisch haalbaar.
https://ourworldindata.org/grapher/co-emissions-per-capita
China 8 ton per capita, Nederland 7,1, met deze zeer belangrijke voetnoot:
This data is based on territorial emissions, which do not account for emissions embedded in traded goods.
Gezien China de grofweg 29% van alle exports voor haar rekening neemt en Nederland 3,3%, klopt het in die context wel degelijk van @FicoF zegt. We zouden wat kunnen doen aan China's CO²-uitstoot door hier wat minder te consumeren ;)
Hier een artikel: https://www.knmi.nl/over-...s-stopt-niet-aan-de-grens

Maar zie dat er al gereageerd is. Wel bijzonder dat de feiten naar -1 gemod worden. :?
Welke feiten?
Het is een keuze van China om daar te produceren voor andere landen.
Klein, dichtbevolkt en dan nog steeds de op 1 na grootste exporteur van landbouw goederen... Vroeger zou je zeggen: mijn boeren verstand... of dat je iets op je klompen wel aan zou kunnen voelen, maar dat is niet meer zo. De inkomenszekerheid van boeren gaat boven de gezondheid van de rest van de bevolking of beperking van de klimaatproblemen/natuurschade. Het boeren verstand staat op subsidie binnen blijven harken en overproductie mogelijk blijven houden.
Bovendien, in China plaatsen ze zonnepanelen en windmolens in een tempo waar wij alleen maar jaloers op kunnen zijn. Het helpt natuurlijk ook wel als het vergunningentraject vanuit de overheid alleen maar bestaat uit 'zeggen dat iets nu gaat gebeuren', en er geen bezwaarmogelijkheden ed zijn, maar toch. Altijd maar dat eindeloze geklaag over China, terwijl ze daar ook echt wel fanatiek bezig zijn...
Ik meen me te herinneren dat er ook nog bouwplannen voor 600 kolencentrales in de pijplijn zitten/al uitgevoerd worden. Dus prima dat ze duurzame energie willen opwekken, maar juich niet te vroeg en te veel.
Ik meen me te herinneren dat er ook nog bouwplannen voor 600 kolencentrales in de pijplijn zitten/al uitgevoerd worden. Dus prima dat ze duurzame energie willen opwekken, maar juich niet te vroeg en te veel.
Volgens mij is dat aantal wel erg hoog, ik meen dat het er ~300 zijn. Dat is natuurlijk niet super, maar als je dat combineert met de enorme toename aan hernieuwbare energie, dan geeft dat wel een beeld van hoeveel energie ze daar nodig hebben. Kun je nagaan hoeveel kolencentrales het geweest zouden zijn als ze NIET ook enorme groei van duurzame bronnen zouden hebben.

Verder maken de kolencentrales daar meen ik geen/nauwelijks winst en draaien ze op een dermate 'laag pitje' dat de CO2 uitstoot uit kolen afneemt. Al met al kan het natuurlijk altijd beter, maar het is zeker niet zo dat 'wij in Nederland/EU' het braafste jongetje zijn die alles doet terwijl de grote boze China helemaal niks doet. Zij zijn net zo goed als wij hard bezig, maar moeten (net als wij) ook met de realiteit rekening houden.
Nee hoor, gemeentes niet.
Als je in een rijtjeshuis woont zonder eigen oprit dan mag je (vaak?) geen kabel over de stoep leggen om met eigen zonnestroom te laden.

Toen ik de gemeente daarover schreef kreeg ik een antwoord dat ging over "verrommeling" en aansprakelijkheid.
Aansprakelijkheid kan ik nog inkomen en kan aangepast worden met wat regelwijzigingen, verrommeling is een kulargument als de staat een rechtzaak van urgenda heeft verloren omdat ze niet genoeg doet...
Ik heb ooit een aanvraag gedaan voor een oprit in mijn voortuin. Mocht niet, omdat de gemeente het niet mooi vond in het straatbeeld dat iedereen zijn auto in de voortuin ging zetten. Misschien dat ze inmiddels wat soepeler zijn geworden, maar wat dat betreft ben je overgeleverd aan de grillen van een gemeente.

[Reactie gewijzigd door harrytasker op 8 april 2024 16:30]

Afhankelijk van in welke provincie je woont kan je prima openbaar laden voor minder dan 30 ct/kWh.
Ik heb hier voornamelijk Allego palen in de buurt, dat is gemiddeld 57 ct/kWh + 25ct per verbonden uur. Dat is 82ct per uur! En dat is in een uithoek in West-Brabant.

In welke regio zit jij waar je voor 30ct/kWh kan laden?
Drenthe en Groningen: 35 cent per kwh (allego)
Overijssel en Gelderland: 28 cent per kwh (Vattenfall)
Friesland, 34 cent per kwh. (TotalEnergies)

Hangt dus ook van de regionale consessie af.
In het meerendeel van zuid holland is het 57 tot 59ct pet kwh (en dat is het gereduceerde tarief).
Weet niet exact wat de verhouding is met de nieuwe palen, maar in grote delen van Zuid Holland (rondom Rotterdam) staan er genoeg 'oude' SGZH1 palen van Equans waar je voor ca. 32 cent kan laden.
Ik weet niet of ze de SGZH1 palen vergeten zijn, maar de SGZH2 palen (22kw) zijn sinds 1 jan. 48ct ex. ~58ct incl. btw. Ik zie iinderdaad dat ze de SGZH1 palen vergeten zijn, dan zal ik daar gaan staan maar dat zijn er betrekkelijjk weinig helaas (ongeveer 20% hierin de buurt, en palen zijn sowieso schaars).

Het is mij overigens een raadsel waarom hier nog steeds ex.btw geadverteerd mag worden omdat het openbare plaatsen zijn en geen bedrijfsterrein.

[Reactie gewijzigd door kaas-schaaf op 8 april 2024 15:53]

Deze zijn ze niet vergeten maar zijn onderdeel van een ander contract met waarschijnlijk een andere peildatum. De energietarieven zijn al lang over hun piek heen maar blijkbaar ligt het meetmoment voor tariefsbepaling bij SGZH2 ongeveer een jaar terug. Dit is contractueel vastgelegd.
Dit is contractueel vastgelegd.
Voor een gesubsidieerde plek (het is een monopolie), geeft dat voor mij aan dat het bijzonder slecht onderhandeld is. Ik tank in ieder geval weer gewoon alles en laad niet langer, het verschil is te groot geworden.
Zuid-Oost Brabant, Vattenfall palen: €0,33/kWh.
Volgens mij tel je hier appels en bananen bij elkaar op.

In dit geval uren en kilowatren.
25ct/uur bij 10kW (10% laadverlies?) is 2,5ct/kWh.

Totaal dus 59,5ct/kWh. Als je perfect afkoppelt.
Voor 82ct/uur snelladen zal het daar wel druk zijn ;)

Maar even serieus, aangenomen dat je met 150kW laadt (Allegro biedt tot 350kW laden aan, maar dat kunnen nog niet zoveel auto's) zou je in een halfuur zo'n 75kWh laden = €42,75 + 12,5ct voor een halfuur laden = € 42,87. Je tarief per kWh is daarmee 57,17ct/kWh.

Dat tarief per uur is dus nauwelijks van invloed op de prijs per kWh.
Ik heb hier voornamelijk Allego palen in de buurt, dat is gemiddeld 57 ct/kWh + 25ct per verbonden uur. Dat is 82ct per uur! En dat is in een uithoek in West-Brabant.
Jij kan lekker rekenen. Dat geldt alleen als je één kW per uur laadt. Maar die 57 ct is wel aan de prijs.
MadJo, je rekensom klopt niet helemaal. Waarschijnlijk laadt je met 7 of 11 KwH en komt bij dat bedrag 25 cent per uur. Ergo: 7x57 = 4, 24 euro per uur. Bij 11 iets anders.
Regio Rotterdam betaal je gewoon € 0,58 per kWh (equans) of € 0,59 per kWh (Allego)
Ligt echt aan waar je woont. Regio Rotterdam € 0,31 per kWh (Equans) en geen starttarief via Engie. (Alleen in ZH)
In Schiedam staan er palen van 26, 28 en 47c (excl. BTW). Allemaal EV-Box. Prijs afhankelijk van plaatsing van de paal.
Lol, dit zijn aanloopproblemen. Hier al 4 jaar volledig probleemloos als appartement eigenaar met voldoende openbare laadpalen in de buurt. Een keer per week een keertje om de hoek aan de lader parkeren, of op een laadpunt op een bestemming.
Totdat, zoals in vele andere Europese landen, elektriciteit/benzine een belastbaar voordeel wordt, en men er of belasting over moet gaan betalen of het zelf moet gaan betalen. Dat is iets wat de afgelopen jaren is ingevoerd in Scandinavië bijvoorbeeld. Mooi bijkomend voordeel is dat het ook meetelt voor je pensioenpremie
Wij hebben hier daarvoor de bijtelling
Dat weet ik, maar zoals ik beschrijf kan dat dus veranderen.

Daarnaast, bijtelling is voor privégebruik, opladen/tanken zit hier niet bij inbegrepen. Dat houdt in dat de staat daar geen extra belasting over vangt, ondanks dat het een voordeel voor de werknemer is.
Bijtelling gaat er vanuit dat de zaak de brandstof/laden betaalt. Immers gaat bijtelling ervan uit dat je de auto gebruikt, niet dat hij ongebruikt op de oprit blijft staan.
Bijtelling gaat om privégebruik. Genoeg werkgevers die maar een max. aan oplaadkosten of benzine/diesel betalen.

Daarnaast is de hoeveelheid elektriciteit/brandstof geen component van bijtelling.
Als jij niet met de auto rijdt, hoef je niet bij te tellen. En aangezien de auto brandstof nodig heeft (benzine, diesel, gas, waterstof, electriciteit) zit dat in de bijtelling opgesloten.
Lees mijn reactie nogmaals.
Er bestaat ook nog zoiets als excessief privégebruik, waarbij men vast heeft gesteld dat de verhouding privé en zakelijke ritten niet in vergelijking staan tot de betaalde bijtelling. M.a.w. de thuiswerkende leaserijder zou in theorie een naheffing kunnen krijgen. In de praktijk wordt hier nu niet naar gekeken.
Ik heb geen mogelijkheid om thuis een laadpaal te installeren, gaat erg moeilijk 6 hoog. Ik gebruik eigenlijk exclusief de superchargers en op het moment zijn die 29 cent per KwU. Fors verschil.
waar quick charge jij voor 29 cent per kwu als ik vragen mag?

[Reactie gewijzigd door Droid86 op 8 april 2024 11:08]

De supercharges zijn de Tesla chargers. Als je een tesla hebt, heb je toegang tot goedkoper laden bij de Tesla laders.

Je kan ook met je non-Tesla laden bij deze superchargers, dan heb je een abonnement nodig van iets van 12 euro per maand, anders betaal je per kwh hogere tarieven. Met abonnement zakken de tarieven ook behoorlijk, je hebt het er dus met 1-2x per maand laden er al uit.
De supercharger in Ridderkerk. De prijzen van superchargers verschillen iets, het kan bij een andere ook 32 cent zijn. In de Tesla app kan je dit nakijken.
Snelladen is een keuze en vaak alleen als nood.
Het punt van @mtouw78 is dat er vandaag al goedkopere aanbieders zijn van snellladen. Dus waarom zouden we de keuze maken om 65 cent te betalen terwijl het ook aan 40 cent of minder kan?
Weer zo'n typische opmerking van iemand die in alle luxe in de randstad woont ?!

Weet wel dat in mijn dorp en omliggende dorpen/steden in ZO Brabant er :
1. Geen ruimte is op het net om nieuwe woningen zonder gas-aansluiting aan te sluiten (verzwaarde elektra aansluitingen)
2. Bestaande aansluitingen geen zware gebruikers bij kunnen plaatsen zoals EV-lader/warmtepomp/PV en er maar 1-2 publieke laadpalen zijn in een straal van 2 Km.
3. Veel woningen geen eigen parkeerplek hebben en gemeenten niet toestaan dat EV kabels over de stoep lopen.

conclusie : snelladen of laden op het werk is een MUST voor velen !
Oplossing voor ons is dus simpel : geen EV, geen OV dus gewoon een benzine-auto/hybride
Wat een onzin. Voor thuis laden in de nacht heb je echt geen monsterlijke aansluiting nodig.
Zelfs op een enkele 16A groep achter een kleine 1x35A aansluiting kun je makkelijk een EV opladen als je de hele nacht de tijd hebt. Als je 12 uur laadt zit er 40 kWh bij in, dus kun je weer ongeveer 200 km rijden.
Precies dat. Ik gooi mijn auto thuis in de nacht aan de granny charger afgestopt op 10a. Gewoon aan het stopcontact in m’n schuurtje. In een nacht 25-30% erbij. Daarmee kan je de volgende dag gewoon weer min 100km mee rijden. Af en toe een super charger voor 15 minuten als ik verder moet.

Zolang je een oprit of parkeerplaats bij huis hebt prima te doen. Grootste probleem is dat laatste vooral wat thuisladen in de weg zit.
Snelladen zou geen keuze moeten zijn. Op den duur zullen we naar een systeem toe moeten waarbij opladen hetzelfde werkt als benzine tanken. Dus niet thuis, maar gewoon bij de tank/laad-stations. De enige reden waarom je momenteel thuis zou willen laden zijn je zonnepanelen. En zoals we ondertussen merken zijn dat nu net de knelpunten in ons energienetwerk. Die zonnepanelen zijn over een aantal jaar misschien niet eens rendabel meer en dan is de roep om snelladers langs de weg nog veel groter.
Ik snap dat niet iedereen thuis kan laden, maar we moeten JUIST naar een systeem toe waarbij je thuis laadt (als je dat kan). Eén van de grootste voordelen van EVs als je thuis kan laden is dat je altijd 's ochtends met een volle auto begint en dus nog maar heel weinig 'om' moet rijden naar een tankstation. Als ik een EV zou hebben dan zou ik blij zijn dat ik niet meer hoef na te denken dat ik uit werk nog moet gaan tanken of eerder van huis moet omdat ik echt nog even langs het tankstation moet gaan.
Openbare paal bij mij voor de deur is duurder dan de superchargers van Tesla, vattenfall palen om de hoek altijd druk. Niet iedereen laad thuis het goedkoopst ;).
Waar het openbaar vervoer het beste geregeld is gaan we de meeste laadpalen neerzetten. Ondertussen probeert men verkeer zo veel mogelijk te weren uit de steden.
Fastned is zonder abonnement 0,67 euro per kwh
Fastned kost 69 cent zonder abonnement.
Ionity kost ook 69 cent zonder abonnement.
Daarmee vergeleken is het dus wel marktconform.
Tesla is inderdaad wel veel goedkoper.
Klopt, was niet helemaal duidelijk in mijn reactie. Daarom even wat meer toelichting.

Zowel Fastned als Ionity hebben een Abbo structuur waarbij je voor resp 6 euro en 12 Euro 20cent korting hebt op je laadkosten. Abbo heb je eruit in resp 30 - 60kW laden Dat is voor de meest wagens 1 keer laden. Daarna is het 0,49 cent per kW. Tesla is standaard al goedkoper zonder Abbo.

Als je bijna nooit laad bij een snellader dan maakt het idd niet zoveel uit. Maar als je hier 2 a 3 per week staat telt het stiekem toch flink op. En als Bonus hebben die ook netwerken in bv Frankrijk dus ook op wel lange vakantie rit pak je dan mooi dat voordeel mee.
Ik kijk nooit naar prijs alleen naar lokatie. Als ik naar benzinepomp naast snelweg kijk denken velen net zoals ik.
Net 800km gereden en via fastnet zou het meer dan dubbel zo duur geweest zijn. Die vragen 0,80 cent, Tesla supercharger kan in Frankrijk soms maar 0,20 cent kosten, meestal 30cent (Frankrijk)

Er moet gewoon meer concurrentie komen langs de snelwegen. Fastnet investeert nu super veel in locaties en visibiliteit maar ik wil best er langs de afrit passeren om goedkoop en rustig te snelladen als ik op doortocht ben.

Heb 1x fastnet gebruikt. Gaat idd erg snel en er is veel ruimte maar ik ga mijn reiskosten niet verdubbelen door heel de tijd bij Fastnet te laden.
Benzine is langs de snelweg ook stukken duurder dan wat verder er van af. Waarom zou dat voor stroom anders zijn? Ze leven van de hordes die snel door willen en niet naar de prijs kijken.
Ja het is duurder maar niet plots dubbel zo duur. Er zijn maximumprijzen voor benzine en diesel.
Dat is alleen in België het geval. In Nederland bestaat er geen maximumprijs voor brandstoffen.
Er zit nogal een verschil tussen 0,20 cent en 30 cent. Waar komt dat vandaan?
Ik vermoed dat 20 cent en 30 cent werd bedoeld, oftewel 0,20 euro en 0,30 euro. 0,20 cent vs 30 cent is een factor 150.
Kernenergie.In Frankrijk wordt veel elektrische energie geproduceerd in kerncentrales.
Huur van de locatie onder andere. Tesla pakt weinig opslag op het supercharger netwerk (voor mensen met een abonnement/Tesla) en dan zie je dat er dus weinig ruimte is om de variabele kosten per locatie weg te moffelen.
Ik kan me niet voorstellen dat de de ene laadlocatie 150x duurder is dan de andere, zoals je hier stelt.
Klopt. Ik ken de prijsverschillen. Maar zeker als ik een lange rit heb vind ik langs de snelweg met alle voorzieningen wel prettig. Het bespaart ook best wel weer wat tijd.
Alle voorzingen? Mijn ervaring is dat die voorzieningen vooral bestaan uit fastfoodketens zijn met vuile toiletten. Veel Fastnet stations zijn bovendien zonder of met weinig voorzieningen.

Je kan idd tijd besparen door op de snelweg te blijven maar dat gaat echt over minuten. Tesla laadstations bijv staan bijna altijd in de buurt van aan hotels aan een afrit. Niet de beste hotels maar nog steeds 100x beter dan en tankstation.
Ik heb al 6 jaar een tesla en merk dat ik buiten Nederland telkens vaker toch langs de snelweg laad. Binnen Nederland bezoek ik eigenlijk nooit een snellader door de hoge batterijcapaciteit van de tesla en de grote hoeveelheid reguliere laders.
Laatste keer dat ik bij een Tesla punt stond was het echter kwaltitatief/qua gemak een stuk lastiger. Ik moest via de app een account maken en een betaalmiddel koppelen, gewoon een paslezer voor een laadpas/CC zat er niet op. Bovendien was de kabel erg kort, mijn auto heeft de laadpoort rechtsachter, Tesla werkt alleen goed voor mensen met linksachter of vooraan.

Ook vondt ik de laadsnelheid erg traag, ik kwam niet boven de 50kW, waarbij ik bij Fastned regelmatig 230kW haal.

Ik moet bekennen dat ik Tesla als snellaad net heb geblacklist in m'n navigatie. Fastned is bovendien makkelijk te declareren itt Tesla
Denk dat meeste mensen een leasebak hebben en het tarief daarom geen drol uitmaakt
Net zoals bij benzine zullen werkgevers echt wel beleid gaan maken over tanken/laden bij dure punten.

Met benzine waren er ook genoeg werkgevers die tanken langs de snelweg niet waardeerden of zelfs konden blokkeren.
Dat hebben wij al sinds de introductie van EVs. Overschrijding normering brandstofkosten kan doorberekend worden. Nu is die norm voor EV wel zodanig dat als je altijd heel goedkoop thuis laad er best wel ruimte is om incidenteel een Fastned te pakken, dat gaat echter niet op als je vaker duur laad.
Zijn de lonen bij jouw werkgever zo hoog dat iedereen een huis met oprit heeft en thuis kan laden?
De meeste mensen in Nederland hebben die luxe niet.
Ik heb toevallig het geluk dat ik wel een oprit heb, maar dan nog ligt het normbedrag voor laden zodanig dat met normaal gebruik publiek laden en af en toe FastNed geen probleem moet zijn.
Daar zit op dit moment nu net het probleem. Van de snelweg af is meteen een stuk goedkoper voor brandstof, maar elektriek is daar nog nauwelijks beschikbaar in snellaad vorm. Ik rijd nu hybride, mede omdat ik thuis geen laadpaal (en dus geen laadgarantie) heb. Omdat ik bij het huidige project af en toe 500 km per dag rijd (naar diverse locaties), is snelladen de enige optie om dezelfde dag thuis te komen als ik vol-elektrisch zou rijden.
Dus voor ons is tanken langs de snelweg niet mogelijk, maar op laden zit geen beperking.
“maar elektriek is daar nog nauwelijks beschikbaar in snellaad vorm.”

En als het er wel is, dan is het niet perse goedkoper. Kwam er laatst een tegen in een dorpje, wilde men €0,92 per kWh - absurd. Dan toch maar ff 10 minuutjes omrijden naar een Supercharger ad €0,27 per kWh op dat moment.
Iemand die zijn terugverdientijd op 3 maanden heeft gezet? Aangezien ik niet kan snelladen, kijk ik over het algemeen niet heel erg naar tarieven, maar deze is wel absurd.
Daar lijkt het wel op ja. Was van IONITY. Bizarre bedragen. :/
Hier ook van die snelladers die ruim 80cent per kWh vraagt. Ik zie er dus ook nooit iemand laden. Zelfs de fastned langs de snelweg is goedkoper, en kan je meestal ook een kop koffie halen ipv weggestopt op een industrieterrein zonder faciliteiten.

Nu verschilt het overigens uiteraard wel welke laadpas je gebruikt, soms rekent de pas een lager tarief dan de aanbieder heeft ingesteld.
Maar tussen verschillende aanbieders van snelladers zit wel een wereld van verschil qua kosten.
Hangt van je wijk af. Hier is het begonnen met een enkele laadpaal (2x11kW) en toen is het aantal EVs bij huizen zonder oprit snel gaan groeien. Onze gemeente is ook zeer goed met het bijbenen van deze groei dus er zijn nu nog steeds genoeg laadpalen in de wijk en het aantal EVs blijft toenemen.

Ik heb echter ook andere verhalen gehoord. Schoonbroer in de stad verderop kan niet aan de EV (flat) want de gemeente plaatst pas een laadpaal als je kan aantonen dat je een EV gekocht hebt en dan duurt het meestal nog een jaar voordat deze er staat. Hij heeft dus terecht voor een kleine zuinige hybride gekozen.
Volgens Google was het percentage lease auto's in 2021 18.3%, dus ik denk niet dat de meeste mensen een leasebak hebben. Misschien als je alleen naar elektrische auto's kijkt dat het percentage hoger ligt.
Niet heel raar ook, de meeste beroepen en werkgevers hebben immers geen lease auto's.

Voor het overgrote deel van de Nederlanders maakt het tarief voor zowel de elektriciteit als de prijs van benzine dus weldegelijk uit.

En aangezien werkgevers die kosten moeten betalen zijn die vaak ook niet heel blij en krijg je gewoon beperkingen waar je mag tanken/laden uiteindelijk.
Ik bedoelde inderdaad de elektrische leasebak. Ik denk dat mensen die een elektrobak prive kopen er vaak wel iets beter over nagedacht hebben en dus in meeste gevallen thuis een vorm van laadgarante hebben. Is dat een 'veilige' aanname?
Inderdaad: zo !
Gisteravond bij Tesla 28 eurocent.
West-Brabant geldt inderdaad niet als stedelijk gebied, al heb je langs de A58 best wat behoorlijk grote plaatsen. Het aantal (werkende) snelladers is inderdaad beperkt, maar het aantal DC laders is wel fors.

In het Oosten van het land vind ik het nog steeds moeilijk om een snellader te vinden. De bevolkingsdichtheid is daar niet zo groot, maar als ik daar naartoe moet, is mijn accu wel zover leeg dat ik wel moet laden om terug te kunnen komen.
Ja inderdaad en ondanks dat ik zakelijk elektrisch rij probeer ik toch bewust te zijn van de kosten. Ben ook zuinig op de de auto alsof ik hem zelf gekocht zou hebben ;) Probeer ook veel AC te laden maar dat komt niet altijd uit. En in mijn geval als ik eens een keer een snellader nodig heb dan wil ik ook wel dat ie aan de snelweg ligt.

Maar valt mij gewoon op dat er wat (in mijn ogen) vreemde keuzes gemaakt worden. Ik woon in Bergen op Zoom en daar kruizen de snelwegen A4 (Antwerpen - Rotterdam) en de A58 (Vlissingen - Eindhoven) Ik als leek zou dan denken dat je in een cirkel hieromheen toch wel wat snelladers zou willen plaatsen. Ja op de kaart staan er wel maar dat is er van vaak maar een enkele en als ze al niet bezet zijn vaak defect.
Die ervaring met defecte laders heb ik in die omgeving ook vaak. In de regio Breda is nog meer verkeer (zelfde richtingen), maar zijn er nog minder snelladers en ook vaak (langdurig) defect of niet bereikbaar.
Dat klopt niet. Fastned in 69 cent zonder abonnement dus Electra is dan goedkoper.

Edit, never mind mijn commentaar was al veel eerder gepost.

[Reactie gewijzigd door LarsonNL op 8 april 2024 20:18]

Waarom zou ik daar dan gaan laden?
...
Ook hier in West-Brabant is voldoende vraag voor extra snelladers.
blijkbaar komt die vraag dan niet van jou, want prijs is voor jou een afknapper. hoeveel mensen in de omtrek denk je dan dat er wél in zijn geïnteresseerd om op dagbasis voldoende laadbeurten te generen en dit concept rendabel te maken?
Ik denk dat het nuttiger is om bij bijvoorbeeld winkelcentra 10 50Kw laders te plaatsen dan 2 (gedeelde) 200Kw. Je bent gauw een uurtje kwijt met winkelen en dat is dan ruim voldoende om je auto, zo goed als, vol te tanken
Of gewoon het Kempower model. Een kast omvormers die verdeelt over een hele reeks dispensers. Staan er 12 auto's dan gaat het niet zo hard, ben je alleen dan krijg je alles wat je auto kan hebben.
Dat is juist vreselijk, van een snellader verwacht je voorspelbaarheid. Dat is ook het grote voordeel van de nieuwe Tesla v3 en v4 sites: die zijn allemaal in staat om maximaal vermogen te leveren waar de oude v2 laders altijd A en B stalls sharen. Met een beetje pech staat er net iemand op vol vermogen te pruttelen en krijg jij een armzalige 40 kW vermogen. Dan duurt een hele accu vol blaffen tijdens een rondtrip echt te lang...
Onderbuik reactie. Met A/B stalls is dat problematisch maar over een groot genoege groep auto's bestaat dat probleem niet. Kempower biedt ook inzicht in of de laadsnelheid geknepen wordt door de auto of door het systeem. Dat is eigenlijk altijd door de auto. Kom je erachter dat je site vaak piekt, dan kun je gewoon meer modules kopen (of accepteren dat klanten een minuutje inleveren).
Wat is er onderbuik aan het statement dat je van snelladers voorspelbaarheid verwacht?
Omdat vaak de temperatuur en de actuele laad status van je accu ook zeer bepalend is. In het meest ideale geval kan ik met 170kw laden. Maar meestal is dat rond de 140kw, wat al snel na 5 tot 10 minuten zakt naar <100kw. Ik sta dan alleen aan de lader. Zelfs als je 150kw lader moet delen door 2 ben je misschien 5 tot 8 minuten langer aan het laden dan zonder te delen.

Daarnaast klopt niet wat jij zegt dat iemand die eerder staat te laden het volle vermogen krijgt en jij maar 40kw. Als het een 150kw lader is dan krijg je beide 75kw. Meestal is de andere auto eerder of later aangesloten waardoor je laadvermogen vanzelf wel zakt (meestal bij 60% geladen zakt het al best we veel)
Nou wat betreft de SoC en temperatuur: ik rij Tesla sinds 2019 en die is zeer voorspelbaar gebleken met name door de ingebouwde preconditioning als de auto naar een supercharger rijdt. Uiteraard is de snelheid erg afhankelijk van de SoC waarmee je aankomt, maar bij een V3 en V4 tesla charger weet ik gewoon zeker dat ik, als ik met 10% SoC aan kom, ik gewoon 250 kW krijg. Die curve neemt af, maar is dermate voorspelbaar dat ik meteen zie of een stall goed werkt of niet. Krijg ik niet wat er in mijn hoofd zit dan verplaats ik het voertuig direct indien mogelijk en 9 van de 10 keer krijg ik dan wel de 'volle' mep.

Die split die jij noemt klopt in mijn ervaring zeker niet, er is geen eerlijke verdeling. Vrijwel alle keren dat ik op een v2 lader kwam waar de andere A/B stall al bezet was kwam ik nooit boven de 40 kW (als de ander op 120 staat te akkeren, de gecombineerde rectifier kan meestal 160 kW leveren). Enkele maanden geleden stond ik nog bij de supercharger Brugge en daar was het wederom raak.
Het kan ook toeval zijn dat ik bij drukke laders wel meer dan 40kw krijg (ook tesla hier) maar wellicht kom ik niet vaak genoeg bij snelladers om daar goeie statistieken van bij te houden. Meestal kijk ik wel of ik boven de 70kw uitkom in de app zodra ik aan de laadsessie begin. Anders is wat jij zegt wisselen van lader het beste omdat er dan toch iets niet goed is.

Aangezien ik alleen de snellader gebruik bij reizen van meer dan 200km en ik vrijwel altijd kinderen bij me heb is het vrijwel nooit voorgekomen dat ik op tijd kan vertrekken zodra de snellader zegt dat ik genoeg heb tot de volgende laadsessie :D .

Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik bij de Tesla laders de beste voorspelbaarheid hebt. Zelfs bij ionity (350kw) sta ik wel eens alleen en dan gaat het niet verder dan 40kw :'(
Snelladers zijn vooral nuttig langs de snelwegen. Daar vind je nu wel om de x kilometer een tankstation met zes of meer pompen, maar slechts een deel daarvan heeft een snellader en dan zijn dat meestal maar één of twee aansluitpunten. Tanken doe je in vijf minuten, snelladen meestal 15 tot 20 minuten.
Wil men het elektrisch rijden serieus gaan nemen, dan moeten er ook voldoende (snel)laders zijn. Voor veel particulieren geldt dat ze eerst willen zien dat ze overal gemakkelijk kunnen (snel) laden voordat ze overgaan tot aanschaf van een elektrische auto.

Een elektrische auto heeft veel voordelen, maar het (kunnen) laden is wel een heel belangrijk nadeel.
Ik denk dat juist de kracht op een parkeerterrein (bij een winkelcentrum) is dat de auto daar toch stil staan te nixen. Als je daar tevens semi- snel kunt laden ben je zelfs minder tijd kwijt dan benzine/diesel/gas.
Voor particulieren is dat (laden op bestemming) een oplossing. Voor mensen die lange afstanden af moeten leggen, of een andere bestemming hebben is dat helaas geen oplossing.

Het netwerk van benzinestations bestaat en voldoet. Zeker langs snelwegen zijn mensen bereid meer te betalen en zijn er al faciliteiten om de wachttijd door te brengen aanwezig. De bestaande pompen zullen op den duur toch minder gebruikt worden, dus deze geleidelijk vervangen lijkt heel logisch. Dat staat overigens ook als aanbeveling in het rapport voor laadinfrastructuur langs de Europese hoofdwegen.

Naast de infrastructuur langs snelwegen zullen er meer laadpunten in industrietreinen en bewoonde gebieden. Parkeerterreinen bij winkelcentra horen in die categorie.
Exact. Ook al omdat, als er meer laadpunten komen (bij andere locaties), je vaker kan/gaat laden en dus ook minder lang.
Bij een winkelcentrum kan 11/22kW AC prima. Vooral als je veel laadpunten samen laat balanceren is er niet zo'n grote aansluiting nodig. Als het erg druk is loopt de snelheid dan nog wat verder terug maar laden bij een winkelcentrum is ook meer een beetje bijladen dan dat je er op gaat staan wachten.
Het grootste probleem met die AC palen van 11/22kW is dat de meeste (betaalbare) auto's dan niet sneller laden dan 11kW op dit moment. Als Electra een alternatief wil bieden voor mensen die niet thuis kunnen laden is dat veel te langzaam om te laden tijdens het boodschappen doen.

We hebben sinds kort een Volvo C40 maar wachten nog op de installatie van de laadpaal thuis. Het is dus al een paar weken steeds bij snelladers stoppen om te gaan laden. Want even laden bij de supermarkt voegt letterlijk weinig toe. En hem daar parkeren en later ophalen is ook geen optie in ons geval want het is te ver weg om terug te lopen.

Als er dus meer "trage" DC laders zouden komen bij supermarkten etc dan zie ik dat wel als alternatief voor mensen die niet thuis kunnen laden. Al is 50kW dan waarschijnlijk wel prima en meer niet nodig.
Niet ieder auto kan op een snellader zoals hybrids. Dan zijn die trage palen ook wel handig. Met een uur of 2-3 shoppen krijg je een hybrid wel bijna/helemaal vol.

Maarja, mijn ervaring is dat bij een hoop winkelcentra/parkeergarages de laadpalen kapot zijn of een storing geven.
True, we hebben ook een hybride en die gaat niet harder dan 3,4kW en is dan in +/- 3,5 uur vol. Maar nou lijkt mij een hybride niet echt een slimme aankoop als je niet thuis of op het werk kunt laden omdat je dan werkelijk elke dag (of twee keer per dag) moet laden om zoveel mogelijk elektrisch te kunnen rijden. En als je dan toch eens verder weg gaat shoppen is die laadpaal niet echt prio aangezien je altijd op benzine terug naar huis kan. De focus van de laadpaal aanbieders zal dan ook niet bij de hybride rijders liggen.
Dat klopt. Ik heb ook een openbare paal voor de deur staan. Volgens mij als je hem niet zou pluggen gaat hij er ook redelijk goed mee om. Voor en nadeel is dat je vrijwel overal aan de laadpaal moet op de bestemming als je wil laden. Maar niet heel erg als het niet kan omdat je op brandstof kan rijden. Is ook wel iets om rekening te houden als je een hybrid aanschaft.

Ik ga het deze zomer meemaken met de vakantie waarbij ik een week of 6 geen laadpaal ter beschikking heb.
Wachten op installatie van de laadpaal thuis is inderdaad vervelend (sommige gemeentes zijn daar langzaam mee). Als je de eerste in de wijk aan de EV bent is dat inderdaad best een drempel. Als het aantal laadpalen in de wijk toeneemt zul je al snel zien dat laden op bestemming meestal een non-issue is.
Hij komt bij ons gewoon onder de carport te hangen. Maar daar helaas ook wat vertraging. 😉
Ik denk dat mensen die geen eigen parkeerplek hebben juist niet willen laden bij de dure snelladers. Als ik eerlijk ben zie ik eerder initiatieven ontstaan waarbij parkeerlocatirs bij flatgebouwen allemaal voorzien worden van trage laders. Die laders zouden bijvoorbeeld voor een groot deel kunnen bestaan uit laders met een vermogen van 3.7 of 5.4kw waarmee je na 8 tot 10 uur de meeste autos wel geladen hebt.

Ik mijd zelf altijd snelladers als dat kan. Die zijn soms 2x duurder dan een trage AC lader. Dus alleen als het niet anders kan.
Denk dat het beter is om toekomstgericht te kijken. Het kost ook allemaal geld omndie palen te herzien naar palen met hogere capaciteit. Wie weet wat de wereld ons biedt komende 5 10 15 jaar. Duurzaamheid moet hoog op het lijstje staan
Als duurzaamheid het doel is kunnen we veel beter de auto schrappen. De auto is niet duurzaam. Ze zijn zwaar, nemen veel plek in, zijn dodelijk voor mens en dier, maken herrie, etc..
Als we echt stappen willen zetten moeten we door naar deelvoertuigen die veel kleiner zijn.

Laten we een voorbeeldje uit het artikel nemen, boodschappen doen. Mijn buur en ik gaan naar dezelfde supermarkt. Ik ga met de bakfiets, mijn buur met de auto. Wie is er duurzaam bezig?
deelvoertuigen net zoiets al carpoolen. Dat hebben wij even gedaan, maar als je iedere dag staat te wachten op collega's omdat zij wel moeten overwerken dan ga je snel weer terug naar je eigen vervoer.

Liever gewoon op tijd thuis.
Als we het over zonnepanelen of warmtepompen hebben vliegen de berekening je om de oren. Het met zo efficiënt mogelijk. Maar zodra het over de auto gaat is efficiënt een vies woord.

In je eentje in voertuig rijden met plek voor vier is een probleem. Maar dat vergeten we voor het gemak.
Ik denk de buur met de auto.
Ook als je zelf niet in de auto zit kan je nog altijd verontwoordelijk zijn voor de uitstoot van anderen.

Jij rijdt waarschijnlijk met de bakfiets langzaam tussen de auto's.
Achter je ontstaat een file van langzaam rijdende auto's en dat is niet echt duurzaam.

Je buurman rijdt met zijn auto op een normale snelheid tussen de auto's. Er ontstaat geen file en de auto's achter hem stoten dus ook niet onnodig veel uit.

[Reactie gewijzigd door mariomario op 8 april 2024 11:16]

Kijk, dat is nou 'thinking out of the box(fiets)'.

Niet helemaal een goede vergelijking natuurlijk maar wel terechte opmerking in de zin dat er vaak over zulke details heen wordt gekeken.
Ik moet dan gelijk denken aan het beleid voor de koffiekopjes. ..... want een hoop water en zeep gebruiken is mileuvriendelijker dan efficient recylcen !
Spoiler alert : Lang niet altijd dus.
Dit is juist 'in the box' denken, het problematischer maken van situaties en vooropstellen dat iemand die bewust kiest voor het gebruiken van een fiets beter de auto kan pakken.
Mee eens.
De auto is ten alle tijden slechter.
Is het niet om de uitstoot, dan is het wel voor je gezondheid.
Het pakken van de fiets of zelfs gewoon lopen is ten alle tijden beter.

Het zeggen dat de fiets pakken mensen in auto's ophoopt en daardoor meer uitstoot geeft is ook wel een heel slecht argument. Sterker nog, het zou mensen juist aan het nadenken moeten zetten of ze niet zelf ook met de fiets zouden moeten gaan.

Wanneer men vol elektrisch rijd is dat al een stuk minder een probleem aangezien een EV op lage snelheid zonder de rem te gebruiken helemaal geen uitstoot van fijnstof heeft. En CO2 al helemaal niet.

Uit eindelijk denk ik dat ieder wel denkend mens weet dat de auto laten staan altijd beter is dan hem gebruiken.
Je maakt een grapje neem ik aan?

Maar just to be sure:
1. We zijn in Nederland, waar de fietsinfrastructuur zo goed is dat trage auto's zelden veroorzaakt worden door fietsers doordat die verkeersstromen bijna altijd gescheiden zijn.
2. Auto's zijn efficiënter als ze langzamer rijden, veel stop/go acties zijn wel schadelijk maar de fietser heeft een constante snelheid dus niet het geval.
3. Oorzaak/gevolg verkeerde analyse? Het probleem is niet de fietser, dat kan een indicator zijn, maar is niet het probleem en de oplossing zou dan niet zijn dat de fietser in de auto moet stappen, maar dat de overige automobilisten op de fiets moeten stappen. Of een gescheiden rijbaan.
Ik ben geen natuurkundige. Maar iets zegt mij dat een bakfiets van zo'n 25 kilo minder energie verbruikt dan een auto van zo'n 1000 kilo. Slijtage aan wegen is lager als het voertuig minder weegt. Ook nemen fietsen een stuk minder parkeerruimte in. Ik zie niet waar de auto aan het winnen is.

Volgens TomTom ga je met de auto helemaal niet zo snel in de Nederlandse steden. In Den Haag haal je tijdens de spits niet eens 30 km/u gemiddeld. Aan de fietser kan het niet liggen, langs alle lanen liggen fietspaden. Dus waar komen die files dan vandaan?
https://www.tomtom.com/traffic-index/the-hague-traffic/
Dus waar komen die files dan vandaan?
Slecht verkeersbeleid.
Inderdaad, slecht verkeersbeleid. We weten dat we nooit voldoende asfalt kunne neerleggen voor de automobilist. Induced demand is een ding. Dus waarom blijven we ruimte maken voor de auto?

https://www.roadstotravel.net/usa-katy-freeway/
https://www.youtube.com/watch?v=Ie5hOGMsgNQ
https://en.wikipedia.org/wiki/Induced_demand
Ga je ook met je bakfiets op vakantie?
Een simpele stelling bedoeld om irritant te zijn.

- Je kunt ook op vakantie zonder auto
- Er zijn andere manieren om een auto te huren/lenen/ruilen

(en nu niet komen met, ja maar ik heb 2 kinderen en 2 fietsen en, en, en, en, ik ben zo zielig ik heb een auto nodig!!!!!)

Auto's zijn ontzettend handige producten. Maar ze blijven ontzettend milieu belastend, zowel in productie, onderhoud en verbruik (benzine/elektriciteit, motorolie, ruitenwisservloeistof, banden). Maar willen we richting een duurzame wereld gaan dan zullen we nieuwe manieren moeten ontwikkelen hoe we auto's gebruiken in ons dagelijks leven.
Vermogen is vrijwel altijd aan te passen naar hogere waardes zoals 11kw, dus dat komt vast wel goed ;)
Ja maar het apparatuur in de paal en de bekabeling moet die vermogen wel aankunnen, anders smelten je kabels weg.
Die kan je dan wel voorbereiden op max 11kw bijvoorbeeld, maar vermogen (en prijs?) beperken tot lager. Hiermee kan je meer laders plaatsen en houdt je het totaal vermogen laag (tot er meer ruimte is op het net), is het niet erg dat mensen de hele avond en nacht aan de lader hangen (je hebt er veel meer staan uiteraard) en in de toekomst zou je het vermogen kunnen verhogen indien nodig.
Wij hebben in anderhalf jaar tijd zo veel mogelijk gebruik gemaakt van 10kW laders om de hoek, terwijl we in appartement twee hoog woonden. Prima te doen, vooral als je van tevoren inventariseert waar je wel/niet kan laden en je een app hebt die accuraat kan laten zien of de plekken bezet zijn.

Af en toe ~200m lopen als de dichtstbijzijnde oplaadplek vol was en in hoge uitzonderingen weleens snelgeladen bij de grote gele M, maar eigenlijk nooit langs de snelweg.

Net als met benzine, zijn de hogere kosten voor de gemiddeld consument makkelijk te vermijden, mits je je huiswerk doet.
Voor mij is het (in Spanje) nog een stukje erger. Ik moet 850 meter lopen naar de laadpaal bij een winkel. Max 1.5 uur laden, wel voor 25cent per kw. Ik heb verder nergens een andere laadpaal waar ik terecht kan op loopafstand. Wel is er net eentje echt op 25 meter neergezet (snellader maar ook met een 11kw AC plug) maar die is nog niet aangezet. Ik hoop dat dat snel gebeurd. Maar zelfs in deze zeer slechte omstandigheden is het voor mij geen ramp om te laden. Dat doe ik meestal elke week één keer, dus valt reuze mee.
Is het zicht op vrije plekken ook goed geregeld door bijvoorbeeld een (lokale) app?
Ik krijg het idee dat het in Nederland stukke beter voor elkaar is, maar schijn kan bedriegen natuurlijk.
Ik heb het geluk dat er 8x 11kw laders staan waar ik kan laden waardoor er altijd wel plek is. De kans is groter dat er een ICE auto geparkeerd staat dan dat er een EV aan het laden is helaas. Spanje loopt heel erg achter vergeleken met buurlanden zoals Portugal en Frankrijk. Voordeel is wel dat je hier nog veel gratis en goedkope laders kan vinden. De gratis snelladers komen bijna niet meer voor, dat was en paar jaar geleden wel anders. Die tijd is voorbij. Maar bij de Lidl kan je bijvoorbeeld nog vaak gratis laden op 11kw.

Ik zie wel dat er steeds meer laders op straat worden geplaatst. Openbare laders is nog een ding hier in Spanje. Je hebt ze vaak wel bij hotels of autodealers, maar alleen voor klanten. Of bij winkels en alleen voor klanten van de winkels. Voor het plaatsen van openbare laders heb je echt de lokale overheid voor nodig en dat is hier nog wel een ding. Te weinig aanbod van EV's om daar echt een punt van te maken bij de gemeente.
Het één sluit het ander niet uit.

'Thuis' pak ik gewoon een laadpaal in de straat, die zijn niet bijster snel maar dat hoeft niet. Als ik onderweg ben wil ik juist wel een snellader (niet dat mijn auto erg snel laad maar toch) en daar zicht Electra zich op zo te zien.
Ik heb een 44KwH accu dus een beperkte range en dan is snelladen op locaties die goed bereikbaar zijn wel fijn, en buiten dat het een lease wagen is, maakt de prijs me dan eens tuk minder uit want ik wil gewoon snelladen en doorgaan :p
Probleem met trage laders is niet alleen de snelheid maar ook de onvoorspelbaarheid. Als ik zeven uur 's-avonds thuiskom en de twee langame laders op straat zijn bezet, is het moeilijk ze te zeggen of ze daar de hele nacht nog blijven staan. Dat is wel een probleem als je zelf niet genoeg lading meer hebt om de volgende dag op werk te komen.
Vraag en aanbod probleem van laders is wel een ding momenteel en zal de komende 15 jaar nog wel een ding blijven vrees ik. Maar in geval van nood is een snellader wel de uitkomst.
Ja, dat is wel een probleem. 's Avonds zijn de openbare laders in onze wijk altijd bezet.
Hoe meer elektrisch er gaat komen hoe problematischer dat gaat worden. De afgelopen maanden hebben meerdere mensen in de wijk een elektrische auto genomen, dus zelden meer een lege plek 's avonds. Daarbij zijn 2 palen kapot. 1tje werkt maar 1 kant. Allemaal gerapporteerd, maar geen idee wanneer het gefixt wordt.

Van de gemeente krijg ik te horen dat er genoeg laadpalen staan in onze wijk.

Ik voorzie weinig goeds hier.

[Reactie gewijzigd door SeenD op 8 april 2024 10:53]

Terwijl ik laatst een uitgebreide wandeling met de hond aan het maken was kwam ik totaal aan de andere kant van het dorp een straatgenoot tegen.
Dacht aanvankelijk nog, wat doe die nou hier ? Todat ik hem zijn E-mobiel in zag pluggen.

Hoe efficient is het als je stad en land af moet toeren iedere avond om je auto op te kunnen laden ? Dat nog los van wat het je persoonlijk aan tijd en inspanning kost. Hij is zeker niet de enige in de wijk met dit probleem.
Bij leaseautos maakte de periode niet uit (en ik vermoed dat laadpaalbeheerders daar nu ook van profiteren). Een prijs verschil van 30, 40 of zelfs 50% tov snelladers kan je niet zomaar negeren als consument. Maar zoals je zegt, het een sluit het andere niet uit. Wat ik wil zou willen is dat huidige tankstations op de snelweg voorzien worden van snelladers, maar dat zie ik gelukkig wel gebeuren. Daar heb je al genoeg voorzieningen. In de steden mogen wat mij betreft de tankstations wel verdwijnen.
Hier een lader van Allego kost 58ct per kw AC en die van Electra kost nu nog 65ct per kw DC dus ja kost ietsjes meer maar ben je ook sneller klaar ipv 10 uur een lader bezet houden. Ik zou liever bij appartement complexen 2 of 3 50kw laders zien die mensen in 20 a 30 min weer voor 50% vol kunnen laden.
Dat is wel extreem duur voor een AC lader. Bovendien zie je het al voor je dat bij een flat elke half uur mensen naar buiten gaan om de auto aan de snellader te zetten? of je nou 2 of 3 laders van 50kw neerzet of 50 van 3.7 of 5.4kw, ik zou voor het laatste gaan. Dan is het ook niet erg als je de lader de hele avond en nacht bezet houdt. Maar 58cent voor een AC lader is echt een hele hoge prijs.

edit: ik zie dat om me heen de prijs inderdaad zeer hoog is, niet alleen in regio Rotterdam. Ik ging nog altijd uit van 42 cent wat ik een tijd geleden wel regelmatig tegenkwam. Man wat is dat duurder geworden de laatste tijd

[Reactie gewijzigd door david-v op 8 april 2024 10:36]

Dat is helemaal niet extreem duur. Dat is gewoon de prijs voor laadpalen zoals hier in regio Rotterdam (Equans). Je bent mooi de pineut als je niet thuis kan laden als consument.
Dat het een vaak voorkomende praktijk is, eens, maar dat deze hoge prijs komt door de daadwerkelijke kw prijs op de markt. Nee. We moeten af van die langdurige contracten bij laadpalen en overstappen op dag(deel) prijzen zoals bij benzinestations.
Dat is leuk, maar daar koopt de EV-rijder hier in de regio niets voor en is men bijna net zoveel kwijt aan brandstof als rijden op benzine.
Dat is echt geen hoge prijs, is momenteel het gemiddelde ik ken duurdere en ik ken ook iets goedkopere maar echt onze de 54ct kom je niet echt meer, maar binnenkort geen last meer ivm eigen oprit en snellader aanhuis en genoeg zonnepanelen
Ik moet jullie gelijk geven. Ik heb rond gekeken in Den Bosch en daar is de prijs inderdaad ook 53 tot 55 cent per kw. Bizar hoe dat gegaan is de afgelopen tijd.
Ik zie ook wel eens dat soort prijzen, maar zie net zo vaak 31-35 cent in Nederland. In Amsterdam betaal je bij een groot deel van de palen 31 cent per kWh.

De prijzen zijn helaas wel vaak verschillend tussen laadpasaanbieders bij dezelfde laadpaal. Het loont dus om een aantal verschillende passen te gebruiken en dan vooral op plekken waar je vaker komt even te kijken welke het minst duur is.
Sorry maar heb net stuk of 100 laadpalen bekeken in A'dam en die zaten allemaal op 53ct per kw en dit waren allemaal van verschillende partijen. Dus weet niet waar jij dan nog laad voor 32ct per kw, maar dat is echt verleden tijd.
Geen eigen ervaring maar Vattenfall geeft 0,3348 aan als prijs.
https://incharge.vattenfall.nl/onze-tarieven
En dit is wat de gemeente zelf zegt met meerdere aanbieders rond de 30 cent.
https://www.amsterdam.nl/...plaadpunten-in-amsterdam/
Bij de paal bij ons in de straat is het 63ct met de vattenval pas en in A'dam bij de meeste tussen de 43ct en de 56ct.

Laden op je eigen oprit is toch het meest interessant (mits je goede tarieven hebt)
Verschilt heel erg per regio. In regio Arnhem staan Vattenfall palen voor 33 cent per kWh. Het bizarre is dat er op nog geen 50 meter een andere paal staat die 62 cent per kWh is. Geen enkel verschil.
Sterker nog, ik heb het zojuist even gecontroleerd, maar ik zie zelfs dat de prijs omlaag is gegaan. Je betaald nu bij de meeste openbare laadpalen in Amsterdam € 0,24 met een enkele uitschieter naar € 0,33.

Dit zijn ook de prijzen die daadwerkelijk in rekening worden gebracht, geen addertjes onder het gras.

Ik gebruik hiervoor een variant van de Plugsurfing app. Kijk, als voorbeeld, maar eens op Sarphatistraat 1 in Amsterdam: € 0,242 per kWh.

Edit: Ik heb dezelfde palen ook nog even gecontroleerd via de Shell recharge app en dan zie ik inderdaad € 0,53 staan. Dus zoals ik al aangaf, het loont om een aantal verschillende pasaanbieders te gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Rastapopoulos op 9 april 2024 10:11]

Kun je dan ook aangeven welke app je gebruikt ipv melden 'een variant op'
Ja hoor, maar dat heeft geen effect op de prijzen als het goed is. Het is de Nissan charge app, wat gewoon een wrapper is om de Plugsurfing app.

Als je op de palen zelf direct betaald betaal je trouwens ook dezelfde prijs zag ik vanmiddag. Zie deze link: https://www.laad-elektrisch.nl/ams/chargepointId/AMS-2877
Snelladers en langzaamladers hebben allebei bestaansrecht. De snelladers voor als je op een langere trip bent, of onderweg voor je werk. De langzaamladers voor als je langere tijd stil kunt staan. De markt voor langzaamladers is al voldoende ontwikkeld, er zijn immers genoeg leveranciers en de projecten kunnen op kleine schaal worden uitgevoerd. Snelladers is nog erg beperkt, eigenlijk alleen langs de snelweg. Maar snelladers bij bijvoorbeeld winkelcentra zijn er zo goed als niet terwijl dat nu qua tijd hele goede locaties zijn. Even boodschappen doen en als je terug komt is je accu weer vol. Dan kost het helemaal geen extra tijd. In Noorwegen en Zweden zie je dit al vaker.
Een snellader bij een winkelcentrum is echt fijn. Wij hebben er 1 in de buurt van 150kW en inderdaad, even boodschappen doen en als je terugkomt is je auto praktisch vol. Ook nog met een schappelijk tarief ten opzichte van de traagladers die er ook staan. 79c/kWh voor de snelladers en 49c/kWh voor de traagladers. Gezien hoe druk de snellader is, zullen ze er wel een keer een tweede naast zetten.
Overigens zijn de andere traagladers in de gemeente een stuk goedkomer met hun 34c/kWh, maar ok. Je betaald dan dus inderdaad ook voor gemak.

Het zou je trouwens verbazen hoe slecht het traaglaad-netwerk in de steden buiten de randstad wel niet is. Ik woon dan nog in een gebied waar ze 10 jaar geleden zijn begonnen met een visie dat er overal op 300m een laadpaal moest komen. Letterlijk een grid over de stad heen gelegd. Na 5 jaar was dat aangelegd en zijn ze vraag/data-gestuurd gaan kijken waar er extra bij moesten komen en heeft vrijwel iedereen toegang tot 4 palen binnen 300m. Maar dat is best uniek buiten de randstad en zeker in de "goedkope" wijken.
Klopt, al vind ik zelf de prijsverschillen veeeeeel te groot.

Alsof je normaal bij de pomp € 2,00 betaalt en op de snelweg € 4,00 per liter. Dat is toch ook niet zo? Dat er een marge op zit snap ik, maar dat is aan de snelwegpomp ook maar ~10-15% meer...
Eerst maar eens zien welke gemeenten nog voldoende capaciteit op het stroomnetwerk hebben om al die snellaadpunten een plek te gunnen.
Dat staat er vaak los van. Vaak worden die gewoon op bestaande industriële aansluitingen geplaatst. Bedrijven kopen ook nog wel nieuwe machines aan etc.
Alleen in het oosten en noorden. De rest pas rond 2030 en later. :+
Alleen in het oosten en noorden. De rest pas rond 2030 en later. :+
Ik woon in 'het oosten' en ook hier liggen legio bouwprojecten stil vanwege gebrek aan netwerkcapaciteit.

En waarom worden al deze reacties als 'off topic' gemodereerd?
Hier in het noorden is het ook al aardig vol helaas 😅
Komt dat door al die windmolens?
Diesel aggregaat ernaast.
Niet met een 4x 350kW snellader.
Bredenoord heeft van 15KVA tot 2000KVA generatorsets, dat gaat wel lukken.
dat reserveren werkt echt top! Paar keer reeds gebruikt. Hier in BE staan ze meestal bij de Delhaize supermarkten.
Altijd mooi om te zien dat er concurentie bij komt, dat zal hopelijk de tarieven drukken, nu is het vooral Fastned, Shell en Ionity, daar kan best nog een partij bij ;)
Ze kondigen juist aan dat hun tarieven hoger zijn als Fastned, Shell en Ionity ... dus het word eerder duurder. Ik zie zelf ook helemaal niet wat we nu nog met deze partij moeten. Er zijn relatief veel (snel)laders in Nederland, kunnen ze niet beter in België investeren? Of verder naar het zuiden?
Daarnaast kan eventuele netcongestie tot gevolg hebben dat er tijdelijk langzamere laders worden geplaatst.
Dat lijkt me niet te kloppen: Nieuwe laders worden allemaal standaard voorzien van regeling om het laadvermogen te verlagen wanneer het net daarom vraagt: Netbeheerders kunnen daarmee sturen op netcongestie. Ik kan me niet voorstellen dat er tijdelijke langzamere laders worden geplaatst. Netcongestie problematiek zal een aandachtspunt blijven, afschalen op piekmomenten wordt de norm.
De genoemde snelladers van Alpitronic zijn schaalbaar (https://www.hypercharger.it/hyc400/), dus je kunt ze eerst aanschaffen en installeren met bv. 100 kW of 200 kW vermogen afhankelijk van de locatie en eventuele netcongestie, en dan later upgraden met extra 'power stacks' naar 200, 300 of 400 kW vermogen.

Als er (voorlopig) een beperking is op de maximaal beschikbare netaansluiting dan heeft het weinig zin om een overgedimensioneerde snellader neer te zetten die de maximale snelheden nooit kan halen. Dan kun je beter een passende snellader neerzetten en later eventueel upgraden.

Alpitronic heeft trouwens ook snelladers die je in stappen van 75 kW kunt upgraden (75/150/225/300 kW): https://www.hypercharger.it/hyc300-2/ , en nog een kleiner model dat 75 of 150 kW kan leveren (HYC-150).
Kan je bij Electra via de gangbare manieren afrekenen zoals betaalpas, etc? Of heb je ook hier dan "yet another" app + account nodig?
Daarnaast ondersteunt Electra AutoCharge, waardoor gebruikers tijdens het laden geen laadpas nodig hebben, maar waarbij de laadpaal de auto herkent en weet welke aanbieder de klant gebruikt.
Zover ik kan lezen moet een klant eerst nog een app installeren en hun laadpas (eenmalig?) koppelen met een laadpaal voordat zij de "Electra AutoCharge" functie kunnen gebruiken. Dat deze extra stap nodig is, is niet heel duidelijk beschreven, misschien kan het aangepast worden in het artikel @Hayte ?

Bron 1: Site van Electra - https://www.go-electra.co...kes-charging-even-easier/

Bron 2: Site van Electra - https://www.go-electra.com/en/charging-with-electra/
  • Rechts in beeld: "Vehicle recognition: Start charging. Electra will automatically detect your vehicle once you’ve activated Autocharge in the app."
  • Links in beeld: "No card, No app needed: We’ll automatically charge the card on your account. Hassle-free."
  • Beetje misleidend vind ik dit.

[Reactie gewijzigd door Oaknut op 8 april 2024 11:34]

Misleidend vind ik wel wat ver gaan ;) Het klopt dat je eerst je laadpas moet koppelen aan de auto en de laadpaalaanbieder, daarna is dat niet meer nodig. Fastned gebruikt het bijvoorbeeld ook.
Ah ja, sorry, bedoelde dan ook meer dat ik de site van Electra een beetje misleidend vond. Zal m'n comment aanpassen ;)
In Nederland zie ik niet echt de noodzaak in om voor nog meer snelladers van andere leveranciers gezien de kleine afstanden en de beschikbaarheid van laadpalen bij vrijwel ieder tankstation. De situatie in Spanje bijvoorbeeld daarentegen, verschilt aanzienlijk. Veel dorpjes zijn alleen via smalle wegen te bereiken en beschikken vaak slechts over een klein tankstation, wat een simpele lunch buiten de deur in zulke plaatsen soms tot een ware uitdaging maakt. In grote steden als Barcelona vind je echter op bijna elke straathoek wel een snellaadstation, geen 400 kW-installaties, maar met een capaciteit van 50 tot 100 kW, voldoende om tijdens een korte koffiepauze genoeg op te laden voor de terugreis.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee