Dag 1 in Japan: Het zorgenkindje

  • Gepubliceerd op 05 apr 2024 18:46
  • comments 4
  • Door: Bob Plaizier

Vandaag werden op het circuit van Suzuka de eerste twee vrije trainingen afgewerkt. Max Verstappen noteerde zoals gewoonlijk de snelste tijd van de dag, maar na afloop waren alle ogen gericht op een pitbox aan de andere kant van de pitbox. Logan Sargeant bezorgde zijn team Williams namelijk kopzorgen.

De coureurs van Williams hadden voorafgaand het raceweekend één heldere opdracht meegekregen: zorg dat de auto's heel blijven. De Britse renstal heeft immers geen reservechassis en in Australië zag de wereld wat er gebeurt als er een chassis kapot gaat. Williams moest zich een slag in de rondte werken om twee wagens aan de start te krijgen in Japan. Uiteindelijk werd het beschadigde chassis uit Melbourne gerepareerd, zodat Logan Sargeant en Alexander Albon allebei kunnen rijden.

Sargeant werd in Australië geslachtofferd, dus de Amerikaan stond sowieso in de schijnwerpers in Japan. Toen men tijdens de eerste vrije training alweer naar andere zaken aan het kijken was, stond Sargeant in de muur. De Amerikaan stelde zelf dat hij niet helemaal wist waar hij zich op de baan bevond, en dat zorgde voor brokken. Hij ging veel te wijd de bocht in, stuiterde door het gras en het grind en dat resulteerde in een crash.

Frustratie

De klapper was hard. Sargeant kwam op een gegeven ogenblik met vier wielen van de grond. Het chassis had de crash overleefd, maar teambaas James Vowles stelde na de training dat er voor de rest van alles kapot was. De voorvleugel, de achtervleugel en de versnellingsbak hadden de crash niet overleefd. Dat klinkt simpel, maar voor een team als Williams kost dat klauwen met geld. Daarnaast rijdt het team dit weekend ook met een nieuwe specificatie van de voor- en achtervleugel. Sargeant heeft de nieuwe onderdelen nu veranderd in stukjes carbon.

De monteurs moesten weer aan de bak, en Sargeant miste de tweede vrije training. Hij had het geluk dat de tweede training, letterlijk en figuurlijk, voor iedereen in het water viel. De frustratie was er niet minder om, want Sargeant lag al onder een vergrootglas. De Amerikaan is geen hoogvlieger en zeker geen puntenpakker. Er kloppen veel talenten op de deur, en langzamerhand moet men zich afvragen of Sargeant nog wel een plekje verdiend in de Formule 1.

Zorgenkindje

Williams is een klantenteam van Mercedes en het is inmiddels geen gekke gedachte meer dan toptalent Andrea Kimi Antonelli misschien maar eens plaats moet nemen in deze auto. Er zijn sowieso veel talenten die op de Formule 1-deur kloppen. Ayumu Iwasa liet in de eerste training zien dat hij best wel wat kan, hij maakte geen fouten en zijn achterstand op zijn gelegenheidsteamgenoot Yuki Tsunoda was niet eens zo groot. Bij Williams moet men zich maar eens gaan afvragen wie het zorgenkindje is: het chassis of Sargeant.

Sargeant moet wel eens behoorlijke berg geld meenemen dat hij na alle wanprestaties mag blijven.........amerikanen kunnen sowieso niks in F1.......kwestie van opleiding.

  • 2
  • 5 apr 2024 - 19:23

Reacties (4)

Login om te reageren
  • "Dag 1 in Japan: Het zorgenkindje".

    Zonder het verhaal te hebben gelezen gaat dit natuurlijk over Ricciardo.

    Na het verhaal gelezen te hebben gaat dit natuurlijk over Logan Sargeant.

    • + 1
    • 5 apr 2024 - 18:54
    • Sargeant moet wel eens behoorlijke berg geld meenemen dat hij na alle wanprestaties mag blijven.........amerikanen kunnen sowieso niks in F1.......kwestie van opleiding.

      • + 2
      • 5 apr 2024 - 19:23
    • Kan tijdens en einde van dit seizoen echt een leuke carrousel worden! Ricci, Logan en Checo op de kermis als koppen van jut

      • + 1
      • 5 apr 2024 - 20:50
  • Die gaat het seizoen niet redden. Volgens mij rijdt hij het hele sponsorgeld weg. Ik denk dat Latifi binnenkort weer een zitje heeft bij Williams.

    • + 0
    • 5 apr 2024 - 20:53
  • Olav Drol

    Posts: 245

    Nyck!

    • + 0
    • 5 apr 2024 - 22:50

CN Grand Prix van China

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

CNGrand Prix van China

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

WK standen 2024

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Welk F1-commentaar gebruik jij tijdens een Grand Prix?

Formule 1 kalender - 2024

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
29 - 2 maa
Bahrein
7 - 9 maa
Saoedi-Arabië
22 - 24 maa
Australië
5 - 7 apr
Japan
19 - 21 apr
China
3 - 5 mei
Verenigde Staten van Amerika
17 - 19 mei
Italië
24 - 26 mei
Monaco
7 - 9 jun
Canada
21 - 23 jun
Spanje
28 - 30 jun
Oostenrijk
5 - 7 jul
Groot Brittannië
19 - 21 jul
Hongarije
26 - 28 jul
België
23 - 25 aug
Nederland
30 - 1 sep
Italië
13 - 15 sep
Azerbeidzjan
20 - 22 sep
Singapore
18 - 20 okt
Verenigde Staten van Amerika
25 - 27 okt
Mexico (land)
1 - 3 nov
Brazilië
22 - 24 nov
Verenigde Staten van Amerika
29 - 1 dec
Qatar
6 - 8 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2024

Datum
Grand Prix & Circuit
29 - 2 maa
7 - 9 maa
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
22 - 24 maa
Australië Albert Park
5 - 7 apr
19 - 21 apr
3 - 5 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
17 - 19 mei
24 - 26 mei
Monaco Monte Carlo
7 - 9 jun
21 - 23 jun
28 - 30 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
5 - 7 jul
Groot Brittannië Silverstone
19 - 21 jul
Hongarije Hungaroring
26 - 28 jul
23 - 25 aug
Nederland Circuit Zandvoort
30 - 1 sep
Italië Monza
13 - 15 sep
Azerbeidzjan Baku City Circuit
20 - 22 sep
18 - 20 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
25 - 27 okt
1 - 3 nov
Brazilië Interlagos
22 - 24 nov
Verenigde Staten van Amerika Las Vegas Street Circuit
29 - 1 dec
6 - 8 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land US
  • Geb. datum 31 dec 2000 (23)
  • Geb. plaats Florida, United States, US
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,81 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar