Een fles olijfolie extra vierge van een huismerk kostte begin maart nog 7,99 euro bij Albert Heijn, Jumbo en PLUS. In de afgelopen weken hebben de ketens de prijzen fors verhoogd. Inmiddels rekenen ze 10,49 euro. Dat is 31 procent duurder.
Andere soorten olijfolie van de huismerken zijn iets goedkoper, maar zijn in de afgelopen maanden ook hard in prijs gestegen.
Begin april 2023 kostte 1 liter extra vierge nog 6,99 euro. Sindsdien is zo'n literfles extra vierge van het huismerk bij Albert Heijn, Jumbo en PLUS dus 50 procent duurder geworden.
Ook A-merk flink in prijs omhoog
Bij Bertolli Classico-olijfolie (500 milliliter) zijn de prijsstijgingen iets beperkter. Bij de drie supermarktketens betaal je daar nu 8,09 euro voor. Dat is ongeveer 30 cent meer dan een maand geleden. Een jaar geleden kostte zo'n flesje nog 6,39 euro. Het komt neer op een stijging van bijna 27 procent.
Uit cijfers van de Europese Commissie en statistiekbureau CBS blijkt dat de prijzen van olijfolie in de afgelopen twee jaar de pan uit zijn gerezen. Geen enkel ander supermarktproduct is zo hard in prijs gestegen. En daar komen de recente prijsstijgingen dus nog bovenop.
Droogte en misoogsten leiden tot hogere prijzen
De oorzaken van de hogere prijzen zijn tegenvallende oogsten en langdurige droogte in landen als Spanje, Italië en Griekenland. Die droge periodes treden al jaren op. Uiteindelijk raken de voorraden olijfolie daardoor op en krimpt de productie.
Daardoor wordt er nu in Italië zelfs gehandeld in namaakolijfolie. Restaurants zijn begin dit jaar betrapt op een mix van zaadolie die op kleur was gebracht met bladgroen. En in Spanje is olijfolie het meest gestolen product in de supermarkt.
NUjij: Uitgelichte reacties