Van ‘minder erg’ tot ‘nog gevaarlijker’: Verdeeldheid in peloton over chicane voor Bos van Wallers
Tim Declercq is een voorstander van de veelbesproken chicane - foto: Cor Vos
donderdag 4 april 2024 om 09:20

Van ‘minder erg’ tot ‘nog gevaarlijker’: Verdeeldheid in peloton over chicane voor Bos van Wallers

Een chicane in aanloop naar het Bos van Wallers, is het nu wel of geen goed idee? Het is de laatste dagen een hot item. De organisatie van Parijs-Roubaix heeft enkele dagen voor de wedstrijd aangekondigd er een op te nemen. In het wielerpeloton is er verdeeld op gereageerd.

Met de chicane doet de organisatie van Parijs-Roubaix een poging de snelheid van het peloton in aanloop naar de kasseienstrook van het Bos van Wallers te verlagen. Doordat deze weg in dalende lijn ligt en er ook nog eens wordt gestreden om een goede positie aan de kop van het peloton, ligt de snelheid hier jaarlijks enorm hoog, wat tot nare valpartijen kan leiden. De aanpassing van het parcours doet de organisatie na een verzoek van rennersvakbond CPA.

Op social media circuleren er inmiddels beelden van de nu al beruchte passage. Of het ommetje er zo zal uitzien op zondag, is nog niet bevestigd, maar het lijkt erop dat het peloton (in plaats van één rechte lijn richting het Bos van Wallers) nu een scherpe bocht naar rechts maakt, gevolgd door een scherpe chicane naar links. De snelheid zal bij aanvang van de strook dus beduidend lager liggen.

Declercq is voor
Maar wat vinden de renners eigenlijk zelf van de nieuwe aanloop naar het Bos van Wallers? Tim Declercq is een duidelijke voorstander. “Ik was een van de renners die bij ASO hebben gevraagd om in te grijpen”, laat hij weten aan Het Laatste Nieuws. “Het is gekkenwerk, het Bos van Wallers ligt er jaar na jaar slechter bij. Er zijn al zoveel carrières op gebroken. Er moest iets veranderen.”

“Iedereen zegt: het wielrennen moet veiliger. Maar zodra iemand met een voorstel komt, wordt op de nadelen daarvan gewezen. Dat is ook typisch wielrennen. Met een chicane gaat de snelheid waarmee het peloton het Bos van Wallers in gaat naar 30 of 35 km/u. Ik ga niet zeggen dat er geen valpartijen meer zullen zijn, maar de gevolgen zullen minder erg zijn. Dat is een groot verschil met de 70 km/u die we nu halen. En waarbij je bijna zeker bent dat ergens tussen positie tien en veertig een valpartij gaat gebeuren.”

Tim Merlier weet niet of een chicane nu de gouden oplossing is. “Met een chicane verplaats je misschien het gevaar. Waar het om gaat is dat er geen valpartijen gebeuren als we de kasseien opdraaien, zoals vorig jaar. Dan is het iets veiliger, want je komt erop met 65 km/h en nu met de tubeless banden, waar iedereen tegenwoordig mee rijdt, dat helpt ook al.”

Vanmarcke dan weer tegen
Ex-renner Sep Vanmarcke, een specialist als het aankomt op het rijden over kasseien, is dan weer geen fan van de nieuwe aanloop naar het Bos van Wallers. “Chicanes zullen het nog gevaarlijker maken. Ze moeten gewoon kijken naar het stratenplan en zo een andere weg vinden. Als je voor het Bos van Wallers van de zijkant komt en je neemt de bocht naar rechts, is het al veilig. Ze moeten mij maar bellen, ik toon het wel.”

Ook op sociale media hebben renners, ploegleiders en andere belangrijke figuren binnen de wielersport al gereageerd. In een bericht op X lijkt topfavoriet Mathieu van der Poel zijn onvrede te uiten over de chicane. “Is dit een grap?”, schrijft hij bij een video van de route-aanpassing. Een andere oud-winnaar van de Hel van het Noorden, Dylan van Baarle, lijkt de beslissing juist wel toe te juichen. En ook Visma | Lease a Bike-teambaas Richard Plugge is enthousiast.

RIDE Magazine
37 Reacties
Sorteer op:
4 april 2024 10:16
"“Iedereen zegt: het wielrennen moet veiliger. Maar zodra iemand met een voorstel komt, wordt op de nadelen daarvan gewezen."

Dit dus.
    4 april 2024 10:31
    Dat is toch het idee van een voorstel? Voor en nadelen bekijken. In dit geval zijn er meer nadelen aan de uitvoering zoals die nu in beeld gebracht is dan voordelen. Nu krijg je op de zelfde aanloop nog veel meer gedrang en een enorme race om maar als eerste bij die chicane te zijn.
    Voor de duidelijkheid ik ben ook voor een wijziging van het parcours waardoor er niet op volle snelheid deze kasseistrook op gereden wordt.
4 april 2024 10:21
De meeste mensen hier hebben aan de reacties te zien nog nooit in een peloton gereden. Dit wordt chaos richting de bocht, en daarna is het echt verschrikkelijk voor degenen die verder dan plek 20 zitten om op grote achterstand het bos in te draaien.
Het is sowieso al heel apart dat dit zo last minute nog gewijzigd kan worden... Als er iemand anders onbekender dan Van Aert was gevallen was er niks mee gebeurt. Schandalig eigenlijk dat het zo kan. Ook het argument er wordt naar de renners geluisterd is bullshit. Er wordt maar naar een paar renners geluisterd.
    4 april 2024 10:24
    Dit dus. Als je hier niet bij de eerste 15-20 die chicane in draait is het gewoon klaar en heb je tientallen seconden achterstand aan het einde van het bos, puur door de positionering en niet omdat je zo slecht bent.
    Gevolg: Ze gaan als totale bezetenen op deze chicane af, met nog veel meer gebeuk en gedrang als dat ze normaal zouden doen indien ze gewoon rechtdoor waren gegaan.

    Man man man..
    4 april 2024 10:29
    Ik laat Tim Declercq en Dylan van Baarle alvast weten dat ze nog nooit in een peloton gereden hebben!
    4 april 2024 10:32
    "Als je hier niet bij de eerste 15-20 die chicane in draait ben je klaar"

    Klopt, net zoals "Als je hier niet bij de eerste 15-20 als wilde buffels het bos induikt ben je klaar" klopt. Grote verschil is dat we wellicht minder ernstige valpartijen gaan zien bij de eerste optie.

    Voorts denk ik dat, door de lagere snelheid bij de start van het bos, opschuiven meer een optie zal zijn dan ervoor. Als sterkere renner zou ik liever de slag missen bij de chicane, dan achter een valpartij te komen en, in tegenstelling tot de kop van het peloton, al mijn snelheid kwijt te zijn.

    Maar zoals elders al gezegd en geschreven, zou er idealiter een iets langer lusje komen dan enkel de chicane.
    4 april 2024 10:37
    @Gibo, dat zijn dan ook 2 renners die óf helemaal vooraan, óf helemaal achteraan het peloton rijden.
    Je kunt wel bijdehand gaan doen maar zoals al eens eerder benoemd werd komen er renners onderdoor, wil iedereen later remmen dan de rest en gaat er sowieso gevallen worden. Als jij ooit in een peloton gereden hebt weet je dat ook. Anders zou ik er maar gewoon over ophouden.

    Maargoed dat terzijde. De achterstand die je nu oploopt als je verder zit dan plek 20 is groter dan de achterstand die je oploopt als je op diezelfde plek zit zonder dat de bocht erin zit.
    4 april 2024 10:43
    Nu hoef je niet altijd zelf in een peloton gereden te hebben om te snappen wat er gebeurt. Soms zie je minstens net zoveel van buitenaf.

    Ik geloof dan nog eerder in het benutten van de zijstraatjes. Zodat je wel lintvorming krijgt, maar je ook nog de mogelijkheid hebt om een paar plekjes te winnen net voor het bos. Maar dat je zeker niet meer met 4 of 5 rijen dik het bos in dendert, hooguit met 2 naast elkaar.

    Want voor mij is namelijk nog altijd niet duidelijk of enkel de snelheid het probleem is, of vooral met 4 of 5 naast elkaar op hoge snelheid het bos in... en ik denk namelijk vooral het laatste.
    4 april 2024 10:49
    Tank, ik beweer zeker niet met stelligheid dat het een topoplossing is die alle gevaar wegneemt. Maar ik zie het wel als een mogelijke verbetering ten opzichte van de vroegere situatie.
    Er zal heel laat uitgeremd worden en er zullen renners de binnenbocht nemen en zo de renners die de ideale lijn rijden blokken. Er zal mogelijks gevallen worden en er zullen vermoedelijk renners uit hun klikpedaal moeten. Maar de valpartijen aan die chicane zelf zullen geen zware blessures veroorzaken wegens de beperkte snelheid. Je gaat wat posities verliezen en wat seconden maar je wedstrijd zal niet over zijn en ook de komende weken zal je nog kunnen fietsen.
    in de langere aanloop naar de chicane zullen nog even veel valpartijen zijn als vroeger, niet meer niet minder.
    Maar het risico waarbij men bij regenweer aan 65 een bolle kassiestrook met gladde kasseien en dikke groeven komt opgeknald is wel weg. Een valpartij daar zorgt voor grotere blessures en een grotere impact op het koersverloop.
    Het daarom wegzetten als grote onzin en nog veel gevaarlijker vind ik niet terecht. Het feit dat er renners zelf achterstaan alsook de rennersvakbond toont op zijn minst dat het verhaal niet zwartwit is.
    Als je dan beweert dat mensen die hier achter staan nog nooit in een peloton gereden hebben dan durf ik wel eens bijdehand doen als in bovenstaand artikel alvast enkele renners die vele malen roubaix gereden hebben wel achter het idee staan alsook het idee is uitgewerkt op vraag van de RENNERSvakbond.
    Droomoplossing: nee
    Op voorhand volledig afschieten: ook nee
    Helemaal eens met Gibo.
    4 april 2024 12:13
    Volledig eens met Gibo. Een ieder die ook maar iets langer dan gisteren naar de koers kijkt, weet dat de groten de afgelopen jaren altijd vooraan willen beginnen. En dan iedereen, met of zonder val, na positie 20 tientallen seconden achter ligt op de eersten. Het enige verschil is dat de kans op valpartijen op de kasseien nu verkleind wordt.

    Daarbij is de initiële reactie van DeTank al redelijk bijdehand in mijn ogen. Als je alleen mee mag praten als je in een peloton hebt gereden, zou het zeer rustig worden op Wielerflits. Alsof je alleen mag stemmen als je daadwerkelijk in de politiek hebt gewerkt. Dat is natuurlijk volkomen onzin.
    4 april 2024 14:01
    Er gaat niet gevallen worden in deze bocht zondag, net zomin als er in 99% van de andere haakse bochten in (finales van) koersen gevallen wordt. Ik neem aan dat de Tank hier zondag zijn ongelijk ruiterlijk toe komt geven.
4 april 2024 10:30
de 2 opties:

A: Route veranderen en bos in omgekeerde richting
en
B: Route vooraf aanpassen en zo met haakse bocht aanvangen

Zijn allebei veel beter dan dit tralalala-kunstje waarvan het vrij bizar is dat het vanuit de koker van 's werelds meest ervaren wielerorganisatie komt. Even los van of het 'werkt' of niet trouwens, het gaat nu even puur over hoe het eruit ziet en overkomt.

Mocht het vóór het bos al in stukken liggen gaat deze passage uitstekend werken, met een compleet pelototn waarschijnlijk stukken minder.
    4 april 2024 12:05
    Ik heb het ook maar ergens gelezen dus zeker weten doe ik het niet, maar de omgekeerde richting schijnt nog gevaarlijker te zijn omdat de strook (of de aanloop er naartoe wellicht?) dan lichtjes naar beneden loopt. Na Museeuw z’n zware crash in ‘98 is men definitief gestopt met het berijden van deze strook in omgekeerde richting.
    4 april 2024 12:32
    Hij loopt aan allebei de kanten lichtjes naar beneden, het is een soort geul. Naar mijn eigen ervaring loopt ie erger naar beneden van de kant Arenberg. Trouwens, in 1998, toen reden ze hem toch ook gewoon op de 'normale manier' ? (weet dat niet zeker)
    4 april 2024 12:38
    Aldus sprak ..
    4 april 2024 13:59
    Een beetje klok-klepel verhaal hierboven. Ten tijde van crash van Museeuw reden ze hem van dezelfde kant op als nu, die crash was reden om hem het jaar daarna andersom op te rijden. Dat was blijkbaar geen succes want dat heeft geen vervolg gekregen.
4 april 2024 09:51
Dus nog-niet-bevestigde chicanes kunnen nu ook al (uit)gemolken worden? Cows beware!
4 april 2024 09:56
Het feit dat de renners zelf verdeeld zijn maakt duidelijk dat het onderwerp enige nuance verdient. Al is nuance blijkbaar voor velen een onbekend begrip als ik de reacties hier lees.
4 april 2024 10:14
Tuurlijk vind Plugge dit goed…kunnen zijn renners misschien van der Poel volgen.
    4 april 2024 10:21
    Zo'n chicane is natuurlijk in het voordeel van een crosser als Van der Poel die technisch zeer sterk is. Maar goed. Je hebt weer even Visma kunnen afzeiken.
4 april 2024 10:15
Opzich prima dat ze het Bos ietsje veiliger willen maken, maar dat ga je hiermee dus niet bereiken. Zoals altijd kan je het wielrennen alleen veiliger maken als je het gedrag van de renners weet te veranderen.

Ik snap dus echt nog steeds niet hoe de voorstanders van dit plan niet doorhebben dat het hierdoor alleen maar gevaarlijker wordt...
    4 april 2024 10:31
    We zullen het zien!
    4 april 2024 10:52
    Hoe weet jij dit? En als er dadelijk een valpartij is in de chicane dan zou ik maar eens de gevolgen vergelijken met de valpartijen in het bos. Ik gok 0 botbreuken vs 5 botbreuken. Waarom is deze verandering zo erg voor jou?
    Wat is jouw idee dan magarin? Snelheidsbegrenzers op de fietsen?
4 april 2024 15:01
Dit stuk parcours heeft zijn mytische reputatie te danken aan alle calamiteiten en ellende die zich in al die jaren opgestapeld herft…
Sportief gezien zouden ze die er prima kunnen uitlaten, 3 maal raden waarom dat nog niet is gebeurd…
4 april 2024 16:17
Ze kunnen toch beter gebruik maken van de slagbomen ? Gewoon de slagbomen dicht als het grote peleton er aankomt, en daarna weer herstarten. De vaart is eruit, probleem natuurlijk opgelost.
4 april 2024 09:25
Niet alleen in het wielerpeloton, maar ook op Wielerflits!
4 april 2024 10:29
Ik wilde typen: benieuwd hoe de vrouwenrace het hier zaterdag er vanaf gaat brengen. Maar ik zie nu dat die het bos sowieso niet rijden. Jammer.
4 april 2024 11:33
Deze oplossing is beter dan niks. Via de straten ervoor was een stuk beter geweest.
Maar voor alle haters die roepen dat hierdoor alles op een lint gaat; ooit gezien hoe het peloton door het bos rijdt? Op een lint dus. Alleen wordt het lintje nu eerder getrokken. Daar is niks mis mee.
4 april 2024 11:37
De oplossing is: afspreken om met een matige snelheid het bos in te rijden (grapje). Het idee van Terpstra spreekt me wel aan.
4 april 2024 13:10
Nu gaan de renners hard onderuit in het gedrag voor de chicane en anders in de chicane.
Misschien minder 'ernstige' valpartijen maar ik verwacht wel dat er veel meer vallen. Een nog betere optie zou zijn op een natuurlijke manier via een haakse bocht het bos inrijden, zoals Vanmarcke aangeeft in plaats van deze gekunstelde oplossing.
4 april 2024 13:38
Ach we zullen het maar een kans geven zeker, als extra voordeel zie dat die strook nog zwaarder gaat worden omdat ze meteen na dit euvel de strook opdraaien aan vrij lage snelheid, normaal hebben ze gigantisch wat momentum bij als ze daar aankomen, ik zie het op die manier nog meer scheuren daar.
4 april 2024 13:47
Opmerking van Van Marcke is terecht. Waarom niet vanaf de andere kant aan komen rijden en dan rechts afslaan?
    4 april 2024 14:02
    Ik vrees dat dat is vanwege het mooi kunnen positioneren van alle feest-en-barbequetenten daaro.

    En reden temeer om hem andersom te nemen trouwens, renners ná het bos zien passeren is meer kijken en vergapen dan ervóór
4 april 2024 13:52
Sommigen hebben het idee dat ze hiermee het bos in worden gestuurd en anderen weer denken hiermee op de fiets het bos uit te komen. We gaan het zien zondag.
4 april 2024 14:00
Op zich is die strook iconisch enzo, maar er komt een moment dat die strook gewoon helemaal vermeden gaat worden. Misschien kunnen ze dat moment beter wat naar voren halen. Allemaal kunstmatige acties ondernemen om het minder dodelijk te maken betekent in mijn ogen dat je beter helemaal de stekker er uit kunt trekken en accepteren dat je zoiets niet moet willen met een peloton gasten die eerst vallen en dan pas nadenken.

Reacties zijn gesloten.