Direct naar artikelinhoud
Nieuws

Handbagage kost sinds woensdag geld bij Transavia – op welke extra kosten moet je nog meer letten?

Steeds meer vliegtuigmaatschappijen laten passagiers voor extra’s betalen. Sinds woensdag mogen rolkoffers en grote tassen niet meer gratis mee in het vliegtuig bij Transavia. Wat mag nog wel gratis mee? En met welke kosten moet je nog meer rekening houden bij het boeken van je vliegticket?

en
Handbagage kost sinds woensdag geld bij Transavia – op welke extra kosten moet je nog meer letten?
Beeld ANP

Transavia kondigde eind januari al aan dat er per 3 april voor cabinebagage (van maximaal 55 x 35 x 25 cm) een vanafprijs geldt van 10 euro. Volgens de prijsvechter is deze regel ingesteld om alle passagiers vlotter aan boord te krijgen. Kleine rugtassen of handtassen die onder de stoel passen, blijven wel gratis. Wat cabinebagage betreft, is er ruimte voor slechts zeventig stuks.

Steeds meer reizigers nemen alleen nog maar handbagage mee en proberen alles in een rolkoffertje te proppen. Vaak is er niet eens voldoende ruimte in de cabine voor alle handbagage. Concurrenten Ryanair, Easyjet en Wizzair vragen daarom al langer toeslag voor cabinebagage.

Hoe zit het bij de andere aanbieders?

Ryanair: Alle tassen die onder de stoel voor je passen, kunnen gratis mee. Moet je koffer in de bagagevakken, dan betaal je een toeslag die begint bij 6 euro.

EasyJet: Ook bij EasyJet zijn alleen tassen die onder een stoel passen gratis. Voor grotere handbagage (56 x 45 x 25 cm) geldt een vanafprijs van 7,99 euro.

WizzAir: Laptoptassen, handtassen of kleine rugzakken van maximaal 10 kilo kunnen gratis mee. In het laagseizoen betaal je voor grotere handbagage van maximaal 10 kilo tussen de 8,50 en 56,50 euro. In het hoogseizoen gaan de prijzen omhoog en betaal je tussen de 14,50 en 65 euro.

KLM: Het meenemen van handbagage bij KLM is kosteloos, mits die voldoet aan de juiste afmetingen en gewichtslimieten (maximaal 55 x 35 x 25 cm en 12 kilo).

Steeds meer diensten uit basisprijs

Naast kosten voor (hand)bagage zijn er nog andere diensten die de prijs van een vliegticket kunnen opdrijven. Als je het ticket boekt, zie je dus niet direct de daadwerkelijke prijs van je vlucht en kan het eindbedrag behoorlijk tegenvallen.

“Luchtvaartmaatschappijen hebben steeds meer diensten uit de basisprijs gehaald,” legt luchtvaarteconoom Rogier Lieshout uit. “Die basisprijs is de prijs die je ziet op vergelijkingssites en waarmee luchtvaartmaatschappijen adverteren. Daar moeten alle onvermijdbare kosten zoals belastingen en heffingen in zitten, maar bijvoorbeeld een koffer of gereserveerde stoel niet.”

Zoek je een ticket uit op een vergelijkingssite, dan kun je geen extra’s selecteren. “Met een lage basisprijs komt de aanbieder bovenaan op de site,” zegt Lieshout. “Pas als je gaat boeken zie je wat de extra kosten zijn. Vaak kom je onder de streep een stuk duurder uit. Voor luchtvaartmaatschappijen een makkelijke manier om de winstmarge te vergroten.”

Eelko van Drongelen van vakantievergelijker Weflycheap.nl adviseert daarom om bij meerdere luchtvaartmaatschappijen alle stappen te doorlopen om na te gaan hoe het zit met het tarief. “Een ticket dat in eerste instantie het goedkoopst lijkt, kan juist duur uitvallen inclusief de extra opties, zoals verzekering of priority. Die zijn vooral bedoeld als extra inkomsten.”

Zeven zaken om rekening mee te houden bij het boeken

1. Rolkoffer en weekendtas

De meeste vliegmaatschappijen rekenen dus extra kosten voor het meenemen van bagage. “Wat je precies betaalt verschilt vaak ook per vlucht,” zegt luchtvaarteconoom Lieshout. “De regels zijn ondoorzichtig. Soms is een koffer even duur als het ticket.”

Alleen bij KLM, Tui en Corendon hoef je op Europese vluchten nog niet te betalen voor je handbagage van respectievelijk 12, 10 of 8 kg. Voor een koffer die in de bagagerekken boven je stoel past, betaal je tussen de 40 en 100 euro voor een retour op een Europese vlucht.

Het is raadzaam om je bagage vooraf te reserveren, zegt Van Drongelen van Weflycheap.nl. “Als je op de luchthaven verschijnt met een rolkoffer die niet op je ticket staat, betaal je al snel zo’n 25 procent meer.”

2. Ruimbagage

Ook voor bagage die in het ruim van het vliegtuig meegaat, moet je apart betalen. De kosten van je koffer verschillen per maatschappij en zijn afhankelijk van de afstand en het gewicht, maar grofweg ben je op een vlucht tussen de 40 en 140 euro kwijt voor een retourtje – als je tenminste vooraf reserveert.

Bij Transavia kost een koffer 60 euro, maar als je op de luchthaven aankomt met een koffer zonder reservering betaal je het dubbele. Soms is de prijs afhankelijk van de duur van de vlucht. Meestal mag je maximaal 20 kilo meenemen, maar ook dat verschilt per luchtvaartmaatschappij. Is je koffer te zwaar, dan moet je op de luchthaven bijbetalen. Bij Corendon betaal je bijvoorbeeld 10 euro per kilo overgewicht. Dus bij 3 kilo te veel reken je 30 euro af voor een enkele reis.

3. Een stoel

Het reserveren van een stoel kost tegenwoordig bijna altijd geld. “Wat je precies betaalt, is moeilijk te zeggen en vergelijken, omdat maatschappijen verschillende tarieven hanteren voor verschillende plekken,” aldus Van Drongelen. “Prijzen voor een reservering zijn afhankelijk van de duur van de vlucht, de plek van de stoel, opties zoals extra beenruimte en loyaliteitspunten. Soms zijn er wel tien verschillende stoelkeuzes met verschillende tarieven in één vliegtuig.”

Zelfs voor slechte stoelen achterin moet je betalen. “Op een Europese vlucht ben je dan tussen de 4 en 16 euro kwijt voor een enkele reis,” zegt Van Drongelen. “Voor de betere stoelen voorin betaal je tussen de 10 en 24 euro en voor een stoel met extra beenruimte tussen de 10 en 28 euro. Zelfs bij een A-maatschappij als KLM moet je fors bijbetalen om een stoel te kiezen, zeker op een intercontinentale vlucht. Op een vlucht naar Bangkok ben je bijvoorbeeld tussen de 30 en 60 euro kwijt voor een enkeltje.”

Als je geen stoel reserveert, kan je meestal kiezen bij het inchecken, maar dan zijn er nog maar een beperkt aantal stoelen beschikbaar.

4. Omboeken ticket

Als je de mogelijkheid wilt hebben om de datum van je reis te veranderen of de vlucht te annuleren, kan je een flexibel ticket boeken. “Je betaalt dan een bepaald percentage. Vaak is dat vrij veel, ongeveer een kwart van de prijs van een ticket,” zegt Van Drongelen. “Ook dit is een verdienmodel voor luchtvaartmaatschappijen. Met een gewoon ticket is omboeken heel duur of zelfs niet te doen. Vaak is het voordeliger om een nieuw ticket te kopen.”

5. Online inchecken

“Bij Ryanair, WizzAir, Condor en Corendon Airlines moet je online inchecken,” zegt Van Drongelen. “Dat kan meestal vanaf 48 tot 2 uur van tevoren. Als je dat niet doet, krijg je op de luchthaven een boete van 55, 40, 25 of 10 euro per persoon per vlucht.”

“Online inchecken is overigens handig en je hebt vaak meer keuze voor een stoel, dus het is aan te raden om het sowieso te doen. Soms kun je vooraf kiezen om op de luchthaven in te checken. Dat is even zoeken tijdens het boeken, maar kost niet veel, rond de 3 euro.”

6. Belasting

De vliegbelasting in Nederland is 29,05 euro en zit in de ticketprijs. Dat is 2,62 euro meer dan vorig jaar. “Het is een vast bedrag, niet gedifferentieerd naar afstand,” zegt Lieshout. “In de landen om ons heen is dat anders. In België betaal je 10 euro voor een korte vlucht, zoals van Brussel naar Amsterdam. Voor een vlucht boven de 500 kilometer betaal je 2 of soms 4 euro. In Duitsland betaal je voor vluchten tot 1500 kilometer 13 euro. Daarboven 60. Daarom vliegen steeds meer mensen vanuit Duitsland of België.”

Vanuit België vertrekken scheelt 25 tot 27 euro per persoon. “Zeker als je met een heel gezin reist, is dat veel geld,” zegt Van Drongelen. “Luchtvaartmaatschappijen spelen daarop in. Zo heeft Corendon een deel van de vloot verschoven naar Brussel. Ook prijsvechters als Ryanair bieden veel vluchten aan vanuit Charleroi en Duitsland.”

7. Ticketsites rekenen extra kosten

“Als je een ticket boekt, kan je dat het beste rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij doen en niet via een ticketsites zoals Cheaptickets, E-Dreams of Tix.nl,” zegt Van Drongelen. “Als er dan iets is met de vlucht kan je niet rechtstreeks bij de vliegtuigmaatschappij terecht.”

Een ticketsite is meestal ook een stuk duurder. “Als je bijvoorbeeld naar Dublin vliegt met Air Lingus betaal je bij de maatschappij zelf 20 euro voor handbagage,” laat Van Drongelen zien. “Via een ticketsite ben je het dubbele kwijt. Ook komen er 29,50 euro administratiekosten bij.”

Voor het reserveren van een stoel zijn er ook grote verschillen. Rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij betaal je tussen de 9 en 17 euro retour. Bij een ticketsite tussen de 29 en 37 euro. Ook hier geldt: dat zie je vaak pas bij de laatste stappen.