De NS moet volgens een motie, die is ingediend door NSC, onder "verscherpt toezicht" komen en onderzoeken hoe het komt dat het de afgelopen jaren steeds slechter gaat. Vrijwel alle partijen in de Kamer steunden het voorstel van NSC.
Vooral op de hogesnelheidslijn gaat het te vaak mis. Daar komen zo vaak storingen voor, dat de NS hier onder de bodemwaarde zakt. Die waarde is afgesproken in de zogeheten concessie, het contract met het ministerie. Ook op andere trajecten is vaker uitval. De Kamer wil dat de NS beter uitzoekt waardoor de kwaliteit op het spoor verslechtert, omdat hier geen "eenduidig beeld" van zou zijn.
NSC wil dat in de concessie een extra programma wordt opgenomen, waarin op z'n minst staat dat de NS onderzoek moet doen naar de oorzaken en met een stappenplan moet komen. Dit geeft demissionair staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur) extra mogelijkheden om de vervoerder aan de afspraken te houden. "De motie is vooral ook een aansporing naar de staatssecretaris dat zij de regie over de NS oppakt", zegt Kamerlid Olger van Dijk (NSC) tegen het ANP.
NS-baas Koolmees: 'Het moet beter'
"Wij delen het inzicht van de Kamer dat het beter moet en dat een programma onder de concessie daarbij kan helpen", reageert NS-bestuursvoorzitter Wouter Koolmees. Om ook op de korte termijn de prestaties te verbeteren, is het spoorbedrijf volgens de topman al nauwer gaan samenwerken met spoorbeheerder ProRail.
Rover had eerder al gepleit voor verscherpt toezicht en is "blij" dat dit advies wordt opgevolgd. De reizigersvereniging hoopt dat dit leidt tot "een grotere betrouwbaarheid van het spoor en daarmee betere dienstverlening voor de treinreiziger".
NUjij: Uitgelichte reacties