Bellen, vergaderen, gamen: al driekwart weggebruikers gebruikt mobiel achter het stuur
Bellen, vergaderen, fotograferen en zelfs gamen achter het stuur of op de fiets neemt hand over hand toe. Levensgevaarlijk, stellen deskundigen. Inmiddels maakt 75 procent van de verkeersdeelnemers zich er weleens schuldig aan.
Dat blijkt uit een nieuw rapport van de SWOV, het nationaal wetenschappelijk instituut voor verkeersveiligheidsonderzoek, in opdracht van Interpolis. De verzekeraar laat het onderzoek iedere twee jaar doen. Het telefoongebruik is bijna 10 procent hoger dan zes jaar geleden. Campagnes die op de gevaren wijzen halen niets uit, althans: ze zorgen niet voor een daling. Boetes uitdelen werkt evenmin. Vorig jaar werden bijna 200.000 automobilisten en fietsers bekeurd voor bellen in het verkeer, 10 procent meer dan een jaar eerder. De boete is 1 maart verhoogd naar 420 euro voor automobilisten en 160 euro voor fietsers.
Achter het stuur wordt niet alleen gebeld. Bijna een op de vijf automobilisten gebruikt de telefoon om online te vergaderen tijdens de rit. Een op de acht fietsers speelt games tijdens het fietsen en in de auto maakt 11 procent zich daaraan schuldig, bijna vier keer meer dan zes jaar geleden. Een kwart van de automobilisten maakt foto’s en een op de drie fietsers schiet plaatjes tijdens de rit.
Mensen met veel vertrouwen in de eigen rijvaardigheid pakken de telefoon vaker
Hoeveel ongelukken er gebeuren doordat verkeersdeelnemers met hun telefoon bezig zijn is niet bekend. Er zijn slechts schattingen gestoeld op oud buitenlands onderzoek: jaarlijks zouden enige tientallen tot ruim honderd dodelijke verkeersongevallen het gevolg zijn van afleiding.
Interpolis sloeg al eerder alarm over het online vergaderen achter het stuur. Ook als dat gebeurt zonder camera is het veel gevaarlijker dan een handsfree telefoongesprek, omdat deelnemers vooral opletten wie er aan het woord is en wat er wordt gezegd als mensen door elkaar heen praten.
Adriaan Heino, verkeerspsycholoog bij Interpolis: ,,Mensen zijn te optimistisch en denken dat ze veilig aan het verkeer kunnen deelnemen terwijl ze hun telefoon gebruiken. We zien ook dat degenen die veel vertrouwen hebben in hun eigen vaardigheden, vaker hun telefoon gebruiken in het verkeer.’’
Het hoge percentage van mensen die weleens hun telefoon pakken tijdens de rit, wil niet zeggen dat ze dat altijd en overal doen, blijkt uit eerder onderzoek. Smartphonegebruikers schatten in of het rustig genoeg is om de telefoon even te pakken en een deel doet dat niet als bijvoorbeeld druk is op de weg.
Beginnende automobilisten tussen de 18 en 24 jaar pakken de telefoon het vaakst achter het stuur. En dat is reden voor grote zorgen want automobilisten in deze leeftijdscategorie hebben sowieso al een hoger ongevalsrisico, volgens de SWOV onder andere doordat hun hersenen nog volop in ontwikkeling zijn. Ook zijn ze nog niet zo goed in het herkennen van gevaar.
De politie controleert op automobilisten die bellen met de telefoon in de hand vanuit een touringcar (video):
Publiekscampagnes
Afgelopen jaren zijn er verschillende publiekscampagnes geweest om te wijzen op de gevaren van de mobiel in het verkeer, maar die konden het tij niet keren. Sterker: het aandeel volwassen fietsers en automobilisten dat hun mobielgebruik in verkeer niet als een probleem ziet, verdubbelde ten opzichte van 2021. Zo’n 40 procent van de automobilisten en fietsers vindt het eigen telefoongebruik geen probleem. Bij jongeren is dat bijna de helft. Heino: ,,Dit heeft onder andere te maken met zelfoverschatting. Mensen weten wel dat het gebruik van je mobiel in het verkeer gevaarlijk is, maar doen het toch omdat ze denken dat zíj het zelf wel veilig kunnen doen.’’
Heino vindt het verontrustend dat jongeren gewend raken om de telefoon al op jonge leeftijd ook in het verkeer te gebruiken. ,, Hoe meer jongeren daaraan gewend raken, hoe groter de kans dat ze dit ook op latere leeftijd blijven doen. De fietsers van vandaag zijn de automobilisten van morgen.’’
Reageren kan onderaan dit artikel. Alleen reacties voorzien van een volledige naam worden geplaatst. We doen dat omdat we een debat willen met mensen die staan voor wat ze zeggen, en daar dus ook hun naam bij zetten. Wie zijn naam nog moet invullen, kan dat doen door rechts bovenaan op onze site op ‘Login’ te klikken.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Arie toverde oude boerderij om tot heiligdom voor oldtimers: ‘Alles wat je verkoopt, ben je kwijt he!’
Hoeksche Waard -
auto-expert
Dit zijn de veiligste zitplaatsen in een bus
Busvervoer staat als relatief veilig bekend. En toch waren er vorige week vier doden te betreuren bij een eenzijdig busongeval in Duitsland. Lezer Jancko Rijpma vraagt zich af of er wel voldoende eisen worden gesteld aan bussen. Onze auto-expert Niek Schenk geeft antwoord. -
Bij deze tien trucks verbleken alle tientonners
Ze zijn tot meer dan 10.000 pk sterk, hebben wielen van 4 meter doorsnee en wegen meer dan een Boeing 747. Op de openbare weg mogen ze niet komen, omdat ze dan meerdere rijstroken in beslag nemen. Dit zijn de tien grootste vrachtwagens ter wereld. -
Ouderwetse trommelremmen in moderne elektrische auto: roest krijgt minder kans, maar er is nóg een voordeel
Elektrische auto’s staan bovenaan als het gaat om technologische ontwikkelingen, maar toch zijn ze vaak voorzien van vreemde ‘dichte’ velgen en soms zelfs van ouderwetse trommelremmen. Hoe komt dat? -
autotest
De Polestar 4 heeft geen achterruit en bezit toch een pretfactor
De Polestar 4 zal waarschijnlijk al gauw bekend staan als ‘de auto zonder achterruit’. Als argeloze passant valt het ontbreken ervan direct op. Maar de ingreep was nodig om fatsoenlijk achterin te kunnen zitten, blijkt tijdens de eerste testritten met de nieuwe, elektrische SUV-coupé.
-
2
De goedkoopste nieuwe auto van Nederland is puur elektrisch en kost netto 16.000 euro
-
-
-
Het is over en uit voor de ooit zo revolutionaire tweepersoons Smart
Mercedes-Benz heeft nooit één dag winst gemaakt met de auto die zijn tijd te ver vooruit was. Ooit bedoeld als onderdeel van een mobiliteitsconcept met elektromotor, verwerd de veel te dure Smart tot een soort rijdende reclamezuil. Nu trekt nieuwe eigenaar Geely de stekker eruit. -
PREMIUMMet video2
Experts delen hun tips om lastminute zomerfit te worden: 'Stop 2 weken met alle suikers’
Eindelijk mooi weer op komst! Alleen: hoe zit jij in je vel? Moet er nog wel het een en ander gebeuren? Wie nú in actie komt, is nog op tijd om de winterkilo’s aan te pakken. Twee experts delen hun beste tips en oefeningen voor billen, buik en armen. ,,Stop met alle suikers en doe drie keer in de week krachttraining.’’
-
Saharazand op komst: zo voorkom je dat je auto wordt geschuurd
-
PREMIUM
Eerste geval ‘Ierse oplichtingstruc’ in Nederland: slachtoffer neemt op briljante wijze wraak
Een 34-jarige man uit Ridderkerk is eind maart geld kwijtgeraakt door de zogeheten Ierse oplichtingstruc, waarbij hij als borg een aantal sieraden kreeg. Die sieraden bleken nep te zijn, waarop de man een list verzon om de dieven te achterhalen. -
-
PREMIUM
Trombose kan levensgevaarlijk zijn: dit zijn mogelijke tekenen volgens de arts
2 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerRemco van Dijk
Jeanne Van Maasakkers