Die sterke groei leverde een winst op van ruim 2 miljard dollar (bijna 1,9 miljard euro). Dat is veel meer dan de 700 miljoen dollar winst die SHEIN in 2022 boekte. Klanten kochten in 2023 in totaal voor 45 miljard dollar aan kleding en andere mode-items via de webwinkel.
SHEIN staat erom bekend razendsnel trendy kleren in de digitale schappen te leggen tegen zeer lage prijzen. De werkwijze van het bedrijf, dat eind 2021 naar Singapore verhuisde, krijgt veel kritiek. Zo stellen maatschappelijke organisaties dat de makers van de kleding op SHEIN te weinig betaald krijgen. Ook heeft het milieu volgens de organisaties zwaar te lijden onder de massale productie van kleding.
Vergeleken met Europese grote modeketens als ZARA voegt SHEIN razendsnel nieuwe kleding toe aan het assortiment. ZARA introduceerde in een jaar tijd zo'n 40.000 verschillende modellen confectiekleding. SHEIN gaat daar ver overheen en zette vorig jaar 1,5 miljoen kledingstukken op de markt, berekende mode-expert Sheng Lu van de University of Delaware.
Maar niet alle ontwerpen lijken even origineel te zijn. De webwinkel voor duurzame kleding Ethically Dressed plaatste vorig jaar een blogpost met voorbeelden van kledingstukken waarvan SHEIN het ontwerp zou hebben gepikt van kleinere concurrenten.
SHEIN onderweg naar de beurs
De jaarcijfers van SHEIN komen naar buiten op het moment dat het bedrijf werkt aan een beursgang in New York. Amerikaanse en Chinese toezichthouders moeten nog wel akkoord gaan met de beursgang. Binnen de Amerikaanse politiek wekt de komst van het internetbedrijf argwaan.
De Amerikaanse Senator Marco Rubio riep beurswaakhond SEC in een open brief op SHEIN extra goed te controleren op mogelijke banden met de Chinese Communistische Partij en de Chinese overheid.
NUjij: Uitgelichte reacties