Nikon: geen grote wijzigingen in productline-up van Red na overname

Camerafabrikant Nikon heeft toegezegd dat de huidige productline-up, diensten en lopende partnerschappen van Red ongewijzigd blijven na de overname. Klanten van Red kunnen bij de fabrikant blijven aankloppen voor reparaties, garantie en de klantenservice.

Nikon heeft een korte verklaring gegeven aan fotografienieuwssite Newsshooter waarin het toezegt dat er na de overname 'niets zal veranderen aan Reds aanbod'. Red bracht vorige week een soortgelijk bericht naar buiten, dat nu door Nikon wordt bevestigd.

Red is eerder deze maand akkoord gegaan met een overnamebod van Nikon. Hoe hoog het bedrag is dat Nikon heeft geboden, is niet bekend.

Door Loïs Franx

Redacteur

29-03-2024 • 12:50

31 Linkedin Whatsapp

Reacties (31)

31
31
15
3
0
15
Wijzig sortering
Hoewel er voor RED wellicht weinig zal veranderen, gaat vooral Nikon hier waarschijnlijk mee vooruit omdat ze nu Internal N-Raw kunnen aanbieden op hun Nikon camera's zonder aangeklaagd te worden door RED vanwege inbreuk op patenten op het gebied van compressie technieken.

nieuws: Red klaagt Nikon aan vanwege vermeende inbreuk op videocompressiepate...

Nikon is nu een beetje een meme als de potatoe camera binnen de de camera-wars tussen de Sony, Canon en Nikon fanboys. Met N-RAW kunnen ze wel echt markt aandeel winnen op de professionele markt. Alleen nu het nog steeds logisch om een Canon te hebben icm RED ivm canon lens mounts.

[Reactie gewijzigd door KoningSlakkie op 29 maart 2024 13:45]

Die inbreuk was ondertussen al van tafel geveegd wegens te absurd. Wat er achter de schermen beslist is met die case dismissed, is natuurlijk niet publiek gemaakt.

"Patent op interne compressie van RAW video". Je kan zo ook een vaag patent hebben op "wagen met elektrische motor" ...
Nu kunnen ze ook de RED raw met "inbreuk" doen. Immers is het van hunzelf.
Exact . Ik acht de kans wel heel groot dat Nikon over niet al te lange tijd uitkomt met een cinema lijn van lenzen.
Laten we Nikon nog maar even de 'potato' noemen. Dat zal zeker schelen in de prijs. Ik bezit zowel een Nikon Z9 als een Zf, en beide zijn uitstekende camera's. Ik film regelmatig met de Z9, en de kwaliteit is echt heel goed. Natuurlijk kan het dynamisch bereik en de latitude niet vergeleken worden met een Arri Alexa, maar die is dan ook vijftien keer zo duur. Vergeleken met Sony en Canon bieden ze aanzienlijk meer kwaliteit voor de prijs. De overname samen met RED is interessant; ik ben benieuwd wat deze zal brengen.
Red? Wat is Red, anders dan de kleur Rood?
:+
Grote kans dat je wel degelijk bekend bent met het werk van RED:
https://www.imdb.com/list/ls079164571/
:)
niet zo relevant, maar de lijst van REDsite zelf is flink langer: https://www.red.com/shot-on-red?sort=release_date_us%3Aasc
Weet er niet zo veel vanaf, maar volgens mij is Red een beetje de gouden standaard van filmcamera's. Extreem duur, maar gangbaar in de grote studios.
Ze zijn dacht ik de directe concurrent van Arri; die volgens mij wel vaker gebruikt worden dan RED vooralsnog
RED is helemaal niet op het niveau van Arri. RED is op globale schaal een heel klein bedrijf met amper 400 werknemers.

Arri & Sony zijn de top, RED zit in de categorie eronder. Ze hebben wel wat teweeg gebracht in de branche door 4K aan te bieden in een compacte gestroomlijnde setup, dat wel. Ze zouden ook de overgang van analoge cinema naar digitaal versneld hebben.
Niet vergelijkbaar met Arri, dat ligt echt een aantal niveaus hoger dan RED.
Het is een standaard maar zeker niet de gouden. Daar denken ze in Hollywood wellicht anders over maar hier binnen Europa is RED best wel impopulair. ARRI daarentegen wordt wereldwijd wel gezien als de kroonjuweel van cinema camera’s, al is dit ook deels subjectief.
Sony volgt hierin met hun eigen line up aan cinema camera’s, met name de VENICE, die ook vrij populair is binnen de wereld.
Red is zeker geen gouden standaard maar het is wel een standaard in de filmwereld. Arri, Panavision in rental en lenzen, Sony en Kodak zijn toch wel de gouden standaarden in de filmwereld.
Arri wordt vaker gebruikt. De Sony Venice-lijn is ook bekend. Red heeft een kleiner marktaandeel. De reden hiervoor is niet alleen de kwaliteit, maar ook de beschikbaarheid bij verhuurbedrijven. De high-end filmindustrie is behoorlijk conservatief.
een high end film camera ipv foto camera.

Nikon maakt nu film camera met canon mount :-P.
De mount is van minder belang. RED is nu compatible te maken voor Angenieux, Canon, Cooke, Fujinon, Hawk, Laowa, Leitz, Schneider, Sigma, Zeiss en Tokina lenzen. Ik denk dat Nikon ook graag in dit rijtje had willen staan, want vooral prime lenzen voor filmcamera's zijn erg dure paradepaardjes waar vast ook flink geld mee te verdienen valt. Net als met de peperdure camera's zelf trouwens.
RED is een fabrikant van hoogwaardige (film)camera’s, veelgebruikt in o.a. hollywood.
Een 'filmcamerafabrikant', aldus Tweakers.
Meestal is dat geruststellend maar zou Red er geen baat bij hebben als ze dingen wel anders gingen doen? Zou het niet leuker zijn als ze iets revolutionairs gingen doen met de overname?
Standaard mededeling na een overname om klanten die voor een aankoop staan niet af te schrikken. De echte vraag is het waarom van de overname (where is the profit?), ik ken de markt niet maar misschien iemand die dit kan toelichten.
Mischien iets te doen met N-RAW. Nu kunnen ze die ook gebruiken voor meer mainstream camera's.
Die patentinbreuk aanklacht was al dismissed. Dit lijkt mij meer een combinatie van RED die het wat minder doet financieel (?) en Nikon die graag een tech portfolio overneemt zodat ze zelf geen R&R moeten doen om uit te breiden in de cine kant van de cameramarkt. Want Nikon heeft hiermee uiteraard ook de global shutter tech binnen, om de concurrentie verder aan te gaan met Sony & Canon.
De reden lijkt me heel simpel: er is geen groei (eerder een krimp) in de traditionele camerabusiness van Nikon maar voor hoge kwaliteit filmcamera's is er nog wel groei. Bovendien kunnen ze dan meer objectieven gaan verkopen. En voor dit soort toepassingen heb je het niet over plastic zoomlensjes van 399 euro maar om hoge kwaliteitsspullen.

Bijkomend voordeel is dat je met professionele spulleboel meestal betere marges kunt halen omdat door de potentiele klanten kwaliteit belangrijker is dan de laagste prijs.
Je ziet dat de producten gericht op de professionele gebruiker redelijk stabiel blijven, het is de lage en midden markt waar heel veel aanbieders zijn, en een terugloop in verkopen.

Als je kijkt naar de Z9 en Z8 - beide gericht op (semi)professioneel gebruik, dan zie je beide camera's al zijn gefocussed op zowel foto als film toepassingen, met functionaliteit en kwaliteit die prima toepasbaar is voor professionele pro.
De markt voor traditionele mark voor camera’s is kleiner en kleiner geworden. Het lage segment (point en shoot’s etc) is vrijwel volledig weggevaagd door de smart phone.

Waar nog groei ruimte zit is aan de bovenkant van de markt en dan met name in het video segment.

Voor veel YouTube creators is een smartphone te beperkt maar een filmstudio camera te veel. In dit segment zijn Canon en Sony sterk vertegenwoordigd, maar Nikon niet. De laatste generatie high-end Nikon’s zijn geweldige foto camera’s maar qua video lopen ze achter.

Red camera’s zijn voor YouTube creator echt het top segment (Linus Tech Tips heeft er bijvoorbeeld gebruik van gemaakt).

Ik denk dat Nikon Red heeft gekocht om zo de video mogelijkheden van hun traditionele foto camera te verbeteren..
Niet zo verbazend dat ze het aanbod van beide merken gelijk laten. Ik vind het een overname die wat lastig te duiden is. Verschillende markten, verschillende producten. Korte termijn synergie zit er niet echt in.
Sony staat wel veel beter gepositioneerd zo is de afgelopen jaren gebleken. Eén lensmount met een korte flange die in te zetten is in de markt van consument tot high end. Het heeft ze geen windeieren gelegd. Nikon maakt inmiddels weer hele mooie spullen (na een donkere periode) maar tussen het geweld van Canon en Sony krijgen ze niet de aandacht en het marktaandeel waar ze met hun kwaliteit misschien wel recht op zouden hebben.
Filmen met een Nikon? Ja natuurlijk, maar: er is geen cine-glas en de vorm blijft die van een fotocamera. Twee zaken die een deel van de markt niet wil.

Nikon kan nu met de overname van Red op termijn ook naar integratie toe werken. Simpel is het nog niet. Een Red camera met een Nikon FZ Mount lijkt een prima idee. Een vervelend detail: Red maakt geen cine glas, Nikon ook niet. Cine glas met FZ Mount bestaat niet voor zover ik weet. De markt waar Red in opereert gebruikt bovendien bij voorkeur PL Mount. Nou is dat allemaal met adapters op te lossen, maar toch. Natuurlijk kan Nikon cine objectieven gaan bouwen. Maar die markt is al best verzadigd.

Het is een overname die vooral ingegeven lijkt om voldoende massa te houden op lange termijn om mee te kunnen blijven doen. De onderkant van de cameramarkt is/ wordt door smartphones opgegeten. Of ze er vlot camera's meer door gaan verkopen, ik betwijfel het. Heel pijnlijk blijft dat ze laat op het feest arriveren.
Maar juist omdat ze nu RED in huis hebben kunnen ze de cinelens markt gaan aanboren. En dat laatste is altijd relatief. Sommige merken zijn nooit als eerste maar zijn dan weer op andere gebieden beter.
Dat is toch altijd zo na over namen. We houden beide bedrijven op zich zelf. En dan na 2 a 3 jaar gaat er toch een over op de ander....
Ik snap de overname wel. De markt van consumentencamera's wordt steeds kleiner. Nikon is veel kleiner dan Canon en Sony. Sony is natuurlijk ook een veel breder concern. Dus of ze moeten de komende jaren steeds verder afslanken of een strategische koerswijziging doorvoeren. Ze proberen zich denk ik nu te positioneren in de richting van de professionele markt. Ik zou als ik Nikon was juist niet al teveel willen integreren. Zoek de synergie op, maar ga van Red niet een Japans bedrijf maken. Als dit de lijn is en ze hebben de mogelijkheid zou een overname van een bedrijf als Hasselblad of Phase One ook nog een optie zijn.
Ik begrijp de opmerkingen niet over dat arri de top is en RED een aantal niveau s minder is. Wat maakt het niveau lager aan een RED dan? Ik heb met beiden heel veel gewerkt, en we hebben uiteindelijk gekozen om een red aan te schaffen zo'n 10 jaar terug, en 4 jaar terug. Het werkt fantastisch, stevig, robuust, makkelijk te bedienen, de highlight rolloff is prachtig, en op het RAW vlak is het natuurlijk onverslaanbaar. Bij het editen en graden loopt het al lekker zonder proxies. Arri is ook prachtig. Dat ze een groter bedrijf zijn met net wat meer vingers in de pap interesseert me dan weer minder.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee