Ads Top

Nieuwe treinen op MerwedeLingelijn vanaf eind 2027

De MerwedeLingelijn tussen Dordrecht en Geldermalsen krijgt nieuwe treinen met meer deuren per treinstel om gemakkelijker in te stappen en toiletten aan boord. Door een nieuw veiligheidssysteem op het spoor waren nieuwe treinen nodig. Qbuzz investeert, samen met de provincie Zuid-Holland, in nieuwe treinen en mag tot december 2033 het openbaar vervoer verzorgen in de regio Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (DMG).

Op 14 maart tekenden Gerrit Spijksma, CEO van Qbuzz, en Julen Barrutia, Directeur Verkoop van fabrikant CAF, de contracten voor aanschaf van nieuwe treinen voor het openbaar vervoer in de regio DMG. De nieuwe treinen worden eind 2027 in gebruik genomen.

De aanleiding voor het verlengen van de concessie is de Europese uitrol van het digitale veiligheidssysteem op het spoor, ERTMS. Binnen enkele jaren moeten alle treinen die rijden rondom station Dordrecht aangepast of vervangen worden. Het ombouwen van de bestaande treinen is onderzocht maar bleek veel te duur ten opzichte van de resterende levensduur van de treinen. Daarnaast waren er twee belangrijke verbeterpunten: meer deuren en toiletten aan boord. Daarom heeft de provincie besloten om samen met het ministerie van I&W extra geld vrij te maken voor de aanschaf van nieuwe treinen. Zo wordt met de investering in veiligheid ook het comfort voor reizigers verhoogd. Om de nieuwe treinen te kunnen laten rijden, gaat ProRail de komende jaren aanpassingen doen aan de railinfrastructuur tussen Dordrecht en Geldermalsen.

De nieuwe treinen bestaan uit drie rijtuigen en krijgen twee deuren per rijtuig. Het in- en uitstappen gaat gemakkelijker en sneller, omdat de trein slimmer is ingericht. Hierdoor kan de trein vaker op tijd van het perron vertrekken. In het midden van de trein is plaats voor twee reizigers in een rolstoel. Reizigers in een rolstoel kunnen zelfstandig de trein in en uit via een brede uitschuiftrede die tot aan de perronrand komt. In de trein bevindt zich hier een toilet (ook rolstoeltoegankelijk), waarmee een langgekoesterde wens van reizigers en de politiek wordt gerealiseerd. Aan de uiteinden van de trein zijn twee fietsgedeeltes met plek voor 12 fietsen. De handige inrichting van deze gedeeltes maakt het in- en uitstappen van reizigers met hun fiets nog makkelijker.

Nu de nieuwe treinen besteld zijn, worden de nieuwe afspraken tussen de provincie en de vervoerder van kracht. Qbuzz verzorgt volgens deze afspraken 7 jaar langer het openbaar vervoer in de regio DMG. In deze periode wordt de dienstregeling van een aantal R-net en snelBuzzlijnen uitgebreid. Daarnaast zijn uiterlijk begin 2030 alle bussen vervangen door elektrische bussen of andere uitstootvrije bussen. De bussen rijden hierdoor straks niet alleen uitstootvrij, maar zijn ook stiller en comfortabeler.

De provincie draagt zo’n 12 miljoen euro bij aan de vervroegde afschrijving van de huidige treinen. Voor de nieuwe treinen hebben Provinciale Staten 13,8 miljoen vrijgemaakt voor de periode tot en met 2033. Hiervan betaalt de provincie maximaal 10 miljoen mee aan de rentekosten, omdat de rente op leningen flink is gestegen. De overige 3,8 miljoen wordt uitgegeven om de dienstregeling op peil te houden. Zonder deze bijdrage waren verdere bezuinigingen in de dienstregeling nodig geweest, door een achterblijvend aantal reizigers, onder andere als gevolg van het vaker thuiswerken. Door de investeringen in een beter ov blijft Zuid-Holland ook in de toekomst voor iedereen prettig leefbaar en bereikbaar.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.