Docent Matthijs Oosterhoff van het Ichthus College.
Volledig scherm
PREMIUM
Docent Matthijs Oosterhoff van het Ichthus College. © VINCENT JANNINK

Meer dan de helft van docenten maakt lesmateriaal grotendeels zelf: ‘Er bestaat zoiets als ChatGPT’

Een wirwar aan nauwelijks leesbare, zwart-wit gekopieerde stencils in je tas terwijl de duurbetaalde boeken thuis blijven: een herkenbare situatie voor veel scholieren en hun ouders. Leraren zijn namelijk ontevreden met het lesmateriaal. Meer dan de helft van de docenten maakt het grootste deel van het lesmateriaal zelf, blijkt uit onderzoek. Kan dat niet anders?

17 reacties

  • Kato Nooren

    1 maand geleden
    @Marinus Burger. De leerlingen krijgen nu 't ex-kofschip, dat is de vooruitgang, en breuken vanaf groep 6. Engels wordt overigens steeds vaker gedurende de hele basisischool periode aangeboden. Ik veronderstel dat veel docenten de methode als leidraad gebruiken en zelf extra informatie, instructie of verdieping toevoegen. Er zijn ook scholen die zelf lesmateriaal ontwikkelen. Dan zit je dus al snel aan die vijftig procent. Een methode is ook maar een interpretatie van de leerstof en doelen.
  • Jan Bastiaansen

    1 maand geleden
    Ik herken me hierin. Ik heb 20 jaar op het MBO gewerkt. Les gegeven aan niveau 2 leerlingen. Het niveau van het taalgebruik van de lesboeken is sowieso voor deze leerlingen te hoog gegrepen. Ik heb dus mijn lesmateriaal altijd zelf geschreven. Er is qua taalgebruik in de lesboeken voor niveau 2 helaas niets veranderd.
  • Julia van Damme

    1 maand geleden
    Beste @C.J.H. PIETERSE: Onderwijzers met Mulo + kweekschool gaven echt geen les op een lyceum hoor. Trouwens, ik kreeg wel Latijn op het lyceum.
  • C.J.H. PIETERSE

    1 maand geleden
    @Van Velthuizen: Dus op de MTS was er tijd over om alvast op 'n hoger niveau les te geven...? En: "Wij kregen op de lagere school zelfs Engelse les om ons voor te bereiden op 't voortgezet onderwijs": Ik kreeg Frans als voorbereiding op 't Lyceum: toen vond ik dat wel leuk, maar 't was achteraf onzinnig; op 't Lyceum begonnen we met 'n ander lesboek, deel 1, hoofdstuk 1: vervelend! Ze hadden beter Latijn kunnen geven, maar ja, dat hadden onderwijzers met Mulo + kweekschool zelf nooit geleerd...
  • Julia van Damme

    1 maand geleden
    Nou @Gerard van der Linden, ik heb mijn Franse boekjes nog uit de 5de en 6de klas van de lagere school (1962/1963) en die zijn héél saai hoor. 😆 Gelukkig kon ik later als docent met aantrekkelijker materiaal werken.
  1. Het grootste oorlogsarchief wordt openbaar, dat ligt zwaar op de maag: 'Dit is heel gevoelig materiaal’
    PREMIUM

    Het grootste oorlogsar­chief wordt openbaar, dat ligt zwaar op de maag: 'Dit is heel gevoelig materiaal’

    Wie heulde met de Duitsers, wie verraadde wie, wiens voorouders waren lid van de NSB? Dat kan iedereen straks opzoeken in 485.000 dossiers van verdachte ‘foute Nederlanders’. De meeste Nederlanders juichen toe dat het grootste en meest beladen oorlogsarchief openbaar en online wordt gezet, blijkt uit een enquête. Maar het ligt ook zwaar op de maag. Worden trauma’s opgerakeld, familiegeheimen onthuld en nazaten aan de schandpaal genageld?