Verkeersinfarct dreigt door Operatie Ring Zuid in Groningen. 'Vooral op de drukste werkdagen'

Een alweer 'historisch' beeld van het Vrijheidsplein in Groningen.

Een alweer 'historisch' beeld van het Vrijheidsplein in Groningen. Foto: Jaspar Moulijn

Met de start van Operatie Ring Zuid gaat Groningen een paar spannende maanden tegemoet. De grote vraag: kun je nog snel ergens komen met de auto of loopt de stad vast?

Lees meer over
Stad

Een deel van de ringweg is afgelopen vrijdag om 22 uur dichtgegaan en dat blijft tot 2 september altijd wel ergens zo. Na een uitgebreide campagne met waarschuwingen door Groningen Bereikbaar is het woord nu aan de automobilist.

Hamvraag: houden weggebruikers zich aan het advies?

De grote vraag: houden we ons een beetje aan het verzoek om de auto alleen te gebruiken als het echt nodig is, of blijven we klakkeloos onze vierwielers gebruiken?

Van het antwoord op die vraag hangt volgens Groningen Bereikbaar veel af. Volgens die organisatie blijft de stad bereikbaar als het totaal aantal ritten in en door de stad met minstens 20 procent afneemt. Daarvoor moet iedereen die dat kan, de auto zoveel mogelijk laten staan.

Ook bij een afname met 20 procent kan er, afhankelijk van de situatie, sprake zijn van verkeerhinder. Lukt het niet, dan kom je straks soms stil te staan en dreigen ook hulpdiensten en het openbaar vervoer in de file te belanden. De andere wegen in de stad zijn domweg niet berekend voor ringwegverkeer.

Middagspits op dinsdag en donderdag het spannendst

Joris Hoogenboom legde deze week tijdens een webinar van Groningen Bereikbaar nog maar eens uit waarom de organisatie probeert om doorgaand verkeer uit de stad weg te houden en weggebruikers over te halen om te gaan fietsen of het openbaar vervoer te gebruiken.

De dreiging van een gridlock , dat alles vaststaat, is volgens hem met name realistisch tijdens de middagspits op dinsdag en donderdag. „Dat zijn de drukste werkdagen en ‘s middags vertrekken mensen overal vandaan. Dat is voor ons veel moeilijker te reguleren dan het ochtendverkeer dat over vaste toegangswegen de stad binnenrijdt.”

Ook op andere momenten en op soms onverwachte plekken is het risico op vertraging groot, zegt Hoogenboom. „Houd daarom 24/7 rekening met extra reistijd. Het gaat de hele periode tijd kosten om in onze mooie stad te komen.”

Zijn belangrijkste adviezen: reis zoveel mogelijk buiten de spits en volg de aangegeven omleiding. Als dat lukt, kan ‘alles’ volgens hem gewoon doorgaan, inclusief evenementen, concerten en drukke shopdagen in de binnenstad.

Genoeg capaciteit op (noordelijke) ringweg

De belangrijkste omleidingsroute voor de Zuidelijke Ringweg gaat over de andere delen van Ring Groningen. „Daar zal heus wel eens een filetje ontstaan, maar die weg kan veel drukte aan. Tijdens Operatie Julianaplein in 2022 ging er bijvoorbeeld tweemaal zoveel verkeer over de noordelijke ringweg en dat was geen probleem.”

Met tijdelijke maatregelen probeert Groningen Bereikbaar het verkeer, en dan met name bussen en hulpdiensten, in beweging te houden. Het gaat daarbij onder meer om het anders afstellen van verkeersregelinstallaties, andere voorrangssituaties en het voorkomen van kruisend verkeer.

Er zijn ook een paar tijdelijke verkeerslichten geplaatst. Die doseren het verkeer op belangrijke routes en moeten er ook voor zorgen dat de officiële omleidingsroute altijd sneller is dan een sluipweg. En dus ook automatisch door navigatiesystemen wordt aangeven.

Groningen Bereikbaar probeert sluipverkeer te voorkomen

De maatregelen zijn ook bedoeld om zoveel mogelijk sluipverkeer door woonwijken tegen te gaan. Dat veroorzaakte in 2022 problemen op plekken in de stad die soms verrassend ver bij het Julianaplein vandaan lagen (onder meer Vinkhuizen).

„Veel mensen menen een sluipweg te weten en gaan die uitproberen. Maar laat ik iedereen uit de droom helpen: een sluipweg hou je niet voor jezelf. Die kent een ander net zo goed en wij ook. En anders kom je daar snel genoeg achter. Met alle problemen van dien voor de bewoners en bedrijven in zo’n wijk. En uiteindelijk voor jezelf want je komt ook in de rij.”

Toch verwacht Hoogenboom opnieuw, ook buiten de spits, veel extra verkeer op routes over de Stationsweg (Hoofdstation), Petrus Campersingel (bij UMCG) en het Hoendiep (richting Hoogkerk). „De ervaring leert dat het een stuk drukker wordt op routes langs de binnenstad. Dat zal nu niet anders zijn.”

Niet met de auto naar de stad kan ook

Om verkeersproblemen te voorkomen hoopt Groningen Bereikbaar dat weggebruikers gaan fietsen, voor het openbaar vervoer kiezen (tenminste bij een P+R overstappen op de bus), thuis blijven of zich op een andere manier aanpassen.

Volgens Hoogenboom gebeurt dat ook, al is de omvang nog onduidelijk. „In elk geval stapt bloedonderzoeksorganisatie Certe in de stad deels over van de auto op de bakfiets, roepen ziekenhuizen patiënten uit de stad vroeger op dan uit provincie, laten scholen niet alle klassen tegelijk beginnen en geldt bij DUO en de belastingdienst weer een thuiswerkadvies.

„Wij hopen dat veel mensen die voorbeelden navolgen en met name stoppen met de vaste kantoordagen op dinsdag en donderdag. Als je elkaar wilt zien, spreekt dan een keer op locatie buiten de stad af, in plaats van op kantoor. Bijvoorbeeld in een café in Zuidlaren als jij en je collega daar in de buurt wonen.”