RTL Nieuws RTL.nl

Let op, binnenkort verhuist RTL Nieuws naar RTL.nl

Al onze nieuwsberichten en video’s vind je straks op RTL.nl.

Neem alvast een kijkje

Ga naar de inhoud
Editie NL

Verpakte lucht: A-merk heeft vaak minder inhoud dan huismerk

Beeld © Getty Images

Huismerken zijn vaak niet alleen goedkoper dan A-merken, er zit ook veel meer in de verpakking. Dat concludeert de Consumentenbond naar aanleiding van een steekproef. Zo bevat een rol huismerk aluminiumfolie drie keer zoveel meter folie dan een rol A-merk. "Kijk goed naar de inhoud."

De consumentenbond onderzocht vergelijkbare producten van zowel huismerken als A-merken. "We zien dat de verpakkingen vaak even groot zijn", zegt woordvoerder Babs van der Staak tegen Editie NL. "Maar dat er vervolgens veel minder in zit." 

Consumentenbond
Lees ook:
Consumentenbond wil krimpflatie via de rechter aanpakken

"We raden consumenten aan om goed naar de inhoud te kijken. De verpakkingen zien er vaak hetzelfde uit, waardoor je als consument denkt dat er wel hetzelfde in zal zitten. Maar huismerken stoppen vaak veel meer in de verpakking. Hierdoor zijn de producten ook nog eens goedkoper."

Vaatwastabletten

Vooral bij wasmiddelen en vaatwastabletten is het volgens de consumentenbond goed om op te letten. "Een doosje Sun vaatwastabletten bevat 21 stuks, maar huismerken geven met 40 tabletten in een kleinere doos bijna twee keer zoveel. Dat zet consumenten op het verkeerde been, en het is ook niet bepaald duurzaam."

Inhoud: 

Zo zitten er bij Tempo maar 70 tissues in een doos, bij veel huismerken zijn dat er 100. Dat is 43 procent meer, terwijl de dozen ongeveer even groot zijn. Robijn stopt 15 wascapsules voor witte was in een doosje, de huismerkverpakking bevat 24 capsules. In een rol San Francisco koekjes van Verkade zit 170 gram minder dan in vergelijkbare rollen tarwebiscuits van huismerken. En op een rol aluminiumfolie van Dumil zit 10 meter, op die van het huismerk 30 meter, dat is zelfs drie keer zoveel.

Bron: Consumentenbond

Dit lijkt niet direct een gevolg van krimpflatie te zijn. Waarbij producenten minder producten in de verpakking stoppen of de verpakkingen kleiner maken om zo kosten te besparen. "We zagen in eerdere onderzoeken dat krimpflatie zowel bij huis- als A-merken plaatsvond."  

PLUS
Lees ook:
PLUS roept garnalencocktail terug: te veel zuurstof in verpakking

Vond je dit artikel leuk? Klik dan hier om meer van Editie NL te lezen. Volg ons ook op Instagram en Facebook