Zonneplan gaat klanten de mogelijkheid bieden hun omvormer automatisch uit te laten schakelen als er een energieoverschot is. Bij de dynamische contracten van de energieleverancier betalen klanten in zo'n geval geen negatieve prijs als ze stroom terug moeten leveren aan het net.
Zonneplan, dat alleen dynamische energiecontracten aanbiedt, noemt dat systeem Powerplay. Dat is een tool die klanten in hun Zonneplan-app kunnen inschakelen. Als klanten dat doen, schakelt Zonneplan automatisch hun omvormers uit in situaties waarop de stroomprijs negatief is.
Het bedrijf noemt daarbij zelf verschillende mogelijke scenario's waarop dat gebeurt. Dat kan in de lente en zomer als de uurprijzen voor stroom met name 's middags negatief zijn omdat er een overschot is. Maar de tool houdt er ook rekening mee dat de omvormer alsnog weer kan worden ingeschakeld als de uurprijs negatief is maar er, bijvoorbeeld door bewolking, tijdelijk geen stroomoverschot is. Het kan ook zijn dat de leverprijs wel positief is maar dat er toch een overschot op het stroomnet is. Ook in dat geval kan Zonneplan de omvormer uitschakelen.
Powerplay werkt op basis van een algoritme dat bepaalt wanneer de omvormer aan of uit staat, zegt Zonneplan, al geeft het bedrijf daar verder geen details over. Klanten kunnen aangeven of ze een jaarlijks overschot hebben van minimaal 500kWh. In dat geval wil de leverancier de omvormer vaker uitschakelen dan wanneer het overschot kleiner is. Op die manier is de kans kleiner dat klanten aan het eind van het jaar energiebelasting moeten betalen over de teruggeleverde stroom.
Naast de omvormer kan Powerplay ook thuisbatterijen aansturen als klanten die hebben. Zonneplan verwijst dan specifiek naar de Nexus-accu's die het onlangs zelf introduceerde - voorlopig lijken alleen die te werken met de tool. Later in het jaar wil het bedrijf ook zijn eigen laadpalen kunnen koppelen aan de tool. Ook wil het bedrijf in de toekomst omvormers en andere producten van andere fabrikanten kunnen aansturen.