Dragon's Dogma 2 heeft toch microtransacties

De roleplayinggame Dragon's Dogma 2 blijkt microtransacties te hebben, hoewel ontwikkelaar Capcom dit niet van tevoren heeft aangegeven. Het spel is op 22 maart verschenen voor de PlayStation 5, de Xbox Series X/S en Windows.

Op de Steam-pagina van Dragon's Dogma 2 zijn verschillende ingame items te zien die tussen de 1 en 5 euro kosten. Het grootste deel van die items is eenmalig te gebruiken. Zo is er een Portcrystal, die de speler naar een andere locatie teleporteert. Deze kost 3 euro. Het uiterlijk van een personage aanpassen kost 2 euro.Verder zijn er zogenoemde Rift Crystals te koop die 'gebruikt kunnen worden om Pawns in te huren of speciale items te kopen'. De items zijn overigens te gratis te krijgen in de game zelf.

Het was nog niet eerder bekend dat Dragon's Dogma 2 microtransacties zou bevatten. Zo maakt de officiële launchtrailer die donderdag is verschenen, hier geen melding van. Steam-gebruikers reageren in hun reviews van Dragon's Dogma 2 negatief op de microtransacties. Ook hebben ze kritiek op de problemen met de framerate van het spel en de aanwezigheid van de omstreden drm Denuvo. Verder regent het klachten op de onofficiële subreddit van de gameserie. Capcom heeft nog niet op de kritiek gereageerd.

Aanvulling: Toegevoegd dat de items die te koop zijn ook te vinden zijn in de game zelf.

Door Loïs Franx

Redacteur

22-03-2024 • 11:10

137 Linkedin Whatsapp

Reacties (137)

137
135
87
3
0
24
Wijzig sortering
Deze game niet kopen, en als je dat wel gedaan hebt meteen refunden. Micro transacties voor cosmetische items zijn nog tot daar aan toe maar dit zijn items die je daadwerkelijk een voordeel geven in het spel. En waarom moet je betalen om je karakter aan te passen? Dit is toch compleet gestoord?
Is inderdaad bizar. Kun je echt maar 1 character aan maken?
Ik doe juist regelmatig restarts van games omdat ik eens een andere playstyle wil proberen of wil kijken wat voor gevolgen andere quest keuzes hebben.

Deze game stond op m'n wishlist om te kopen als ik m'n pc geupgrade had, maar komt voorlopig m'n library niet in.

Op zich niets tegen cosmetische microtransacties voor multi-player games zolang de advertenties niet tijdens het spelen te zien zijn, maar voor single player games is dat gewoon echt extra geldklopperij.
Het spel werkt inderdaad met maar één karakterslot / actieve playthrough, net als de voorganger. Gelukkig is dit niet zo beperkend als het klinkt; je kunt tijdens het spelen zo goed als alles bijwerken aan je karakter, wat actief gestimuleerd wordt in de game. Je maakt vaak een combinatie van klasses (vocations), en kunt dat helemaal opnieuw doen wanneer je wilt. Daar is geen echt geld voor nodig - je kunt de benodigdheden voor een reset vrij vlot vinden. Het is een vreemde keuze - zelfs simpelweg helemaal opnieuw beginnen is alleen mogelijk door handmatig de savegame te verwijderen - maar dit hoort een beetje bij de specifieke opzet van deze spellen. Je kunt alle vocations en skills zien in één playthrough, voor je eigen karakter of je kompanen (pawns), en er is New Game +.

Evengoed blijft het droevig om dit herstellen/aanpassen van je karakter ook als micro-transactie te zien, naast end-game currency en zelfs fast-travel. In een full-price game, waarbij de microtransacties ook nog eens specifiek verborgen waren voor reviewers. Buitengewoon lelijk dit, in een anderzijds zeer interessante game.

Ik ga 'm alsnog kopen en spelen, maar zal de MTX zelf buiten beschouwing laten. Dat kan prima - alles is te verdienen in de game zonder extreme grind - maar dat maakt deze praktijken nog niet oké.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 22 maart 2024 15:42]

Fijn dat je op zich wel alles kunt doen met 1 character, maar dan nog...

Zelfs in bijv. Final Fantasy IV waar je probleemloos met 1 char alle classes kunt zijn vond ik het fijn om te herstarten nadat ik een jaar of 2 niet gespeeld had. Maar om dan meteen de oude weg te gooien vind ik dan ergens toch zonde.
Prima als je bij een game max 4-8 chars mag maken, maar eentje is wel heel mager.

Ik kan me op zich voorstellen bij multiplayer games dat je wilt voorkomen dat mensen hun hele inventory willen overhevelen naar een ander character (zeker als er pvp is), maar bij single player heb je dat probleem toch al niet als je wereld bij opstarten "clean" is.

Sowieso vind ik het fijn om een oudere savegame te kunnen openen als een quest failed is, of ik toch niet helemaal happy was met mijn keuze.

Ik ben ook zo iemand die overal op klikt qua boeken/beweegbare items en alle npcs aanspreekt etc omdat ik ook gewoon benieuwd ben wat de effecten zijn.
Zeker bij quests hebben toch ook game devs/schrijvers hun best gedaan om de consequenties van een andere keuze in te bouwen, dus dan is het toch alleen maar leuk om die ook te zien.

Overigens heb ik deel 1 niet gespeeld, dus ik heb geen idee hoe het daar is.
Gezien je klacht is het dan ook duidelijk dat je deel 1 niet gespeeld hebt. Niet lullig bedoeld overigens, maar DD is net ff wat anders dan een Final Fantasy.

Zonder het te spoilen: De essentie van de game is juist dat je met meerdere klasses experimenteert en daarvoor expliciet niét opnieuw begint. In tegenstelling tot de meeste games is het namelijk ook juist compleet in-lore, wat dus een zeer goede reden is juist om slechts 1 savegame aan te houden.

Ook het anders laten lopen van bepaalde quests en om moeten gaan met de gevolgen van je keuzes is natuurlijk inherent aan een RPG, al vond ik dat in deel 1 nooit een negatief iets. Ik zou me daar met deel 2 ook geen zorgen over maken, het concept staat als een huis, de techniek daarentegen...

[Reactie gewijzigd door Cid Highwind op 23 maart 2024 01:10]

Gezien je klacht is het dan ook duidelijk dat je deel 1 niet gespeeld hebt. Niet lullig bedoeld overigens, maar DD is net ff wat anders dan een Final Fantasy.

Zonder het te spoilen: De essentie van de game is juist dat je met meerdere klasses experimenteert en daarvoor expliciet niét opnieuw begint. In tegenstelling tot de meeste games is het namelijk ook juist compleet in-lore, wat dus een zeer goede reden is juist om slechts 1 savegame aan te houden.

Ook het anders laten lopen van bepaalde quests en om moeten gaan met de gevolgen van je keuzes is natuurlijk inherent aan een RPG, al vond ik dat in deel 1 nooit een negatief iets. Ik zou me daar met deel 2 ook geen zorgen over maken, het concept staat als een huis, de techniek daarentegen...
Klopt helemaal, daarom probeerde ik ook wat informatie in te winnen om mogelijk weer eens wat anders te proberen. Zo had Sacred 2 ook bijv. geen "do-overs" en baalde ik altijd gigantisch als ik per ongeluk een escort quest had getriggered waar ik nog niet klaar voor was en daardoor een fail in m'n quest log had staan. Bij een volgende character wist je dan beter waar je op moest letten.

Misschien is Dragons Dogma ook gewoon niet mijn genre.
Bij een aanschafprijs van een paar euro wil je nog wel eens wat proberen, maar voor 70 eur vind ik dat mogelijk toch zonde. Zeker als de reviews ook nog eens zo slecht zijn. :X
Heb deel 1 toevallig een jaar of 2 geleden ofzo uitgespeeld hoewel ik me niet alles herinner.
Ik begrijp je zorgen maar je moet echt bedenken dat het in geenszins een traditionele CRPG is zoals jij lijkt te beschrijven, alle eigenaardigheden hebben een reden en zijn volledig verklaart in het universum waarin dit spel plaats vindt. Ik zou zelfs stellen dat het een subversie van het genre is in de zin dat al die traditionele elementen aanwezig zijn maar op een compleet andere manier werken,
het is echt iets unieks en dat is ook wat het een waardevolle ervaring maakt.

Globaal gezien, moet je iig niet denken aan een spel met vertakkende verhaallijnen oid.
Er zat bijvoorbeeld iets in waarbij de antagonist uiteindelijk een van de karakters in het spel ontvoerd en dat is degene waarvan hij/het geloofd dat jij het meeste om geeft. Dat wordt dan bepaald op basis van waar je de meeste quests voor hebt gedaan oid.
Dit is dus technisch gezien een keuze maar als je dat tevoren weet dan ik de hele impact natuurlijk weg, en zo werken veel dingen in dit spel. Vanuit het perspectief van de schrijver is het juist belangrijk dat jij keuzes maakt op basis van jouw intuïtie, dat geeft hem de mogelijkheid om daarmee te spelen.
Het spel werkt inderdaad met maar één karakterslot / actieve playthrough, net als de voorganger.
Anders dan de voorganger heeft DD2 geen "new game" optie. Er is kunst- en vliegwerk voor nodig om je playthrough te verwijderen en zo de optie te krijgen opnieuw te beginnen.
Het zijn letterlijk mtx voor items die echt de moeite niet waard zijn. Rift cristals kopen en daarmee pawns huren boven jouw level(eigen level kost niks) verpest de balance tevens verdien je die crystals in overvloed.
De dev heeft zelf letterlijk vermeld dat quick travel alleen voor saaie games is en dus daarom amper in de game zit, net als deel 1.
Teleport stones kopen met echt geld verpest dus ook de game.
Een camping site verpest ook de spanning van de game, zie het als een extra bonfire in dark souls.

Dit zijn echt mtx omdat ze weten dat er idioten zijn die het kopen, de game balance is intact.

Ik snap de "knee jerk" maar het gaat ten kosten van niks(okee character edit is een beetje zuur)
Wauw, het is dus nog erger dan ik dacht. Het is daadwerkelijk pay to win. Wat een schande
Ja in een singleplayer game. Kan je je vrienden in de bar voor de gek houden dat je het spel uitgespeeld hebt zonder hulp.
Rift cristals kopen en daarmee pawns huren boven jouw level(eigen level kost niks) verpest de balance tevens verdien je die crystals in overvloed.
Met de rift crystals die je in overvloed verdiend in de game kan je toch net zo goed de balance verpesten?
Grote kans dat zij de komende weken hun vingers in hun oor doen, even het geld naar binnen laten stromen door mensen die wel gek genoeg zijn om erin te trappen, om daarna met een verhaal te komen 'wij hebben geluisterd naar de gamers' en slopen zij het weer uit.

Zal mij niks verbazen dat zij al lang een patch klaar hebben staan die alles eruit haalt (behalve de cosmetics)

Even paar weken cashen om het daarna zo te brengen dat zij het beste voor hebben met de gamers.

Mocht dit echt zo zijn, dan zijn het echt smerige praktijken. Wat het natuurlijk nu al is.

[Reactie gewijzigd door Mooraalkikker op 22 maart 2024 11:48]

Dan moeten we het denk ik maar counteren door t op de eerste dag te kopen, onszelf te dwingen het binnen een uur te evalueren waar nodig en dan na een maand pas te refunden; kijken hoe leuk ze dat vinden als de geldkraam een waterstofzuiger wordt. weten ze ook eens hoe dat voelt :+
Welke store laat je na een maand nog refunden?
Steam. <2 uur spelen, ook na een maand in de library.
Slechts tot 14 dagen in je library, tenzij je voorwaarden in NL en het VK anders zijn, maar meen dat ook NL 14 dagen is.
Goed idee, ga ik doen. Maar ik hou het op 14 dagen op Steam
Het probleem is dat voor elke persoon die dit denkt of doet, er waarschijnlijk 5 zijn die betalen voor microtransacties. Of een kleine groep die enorm veel geld uitgeeft aan zulke zaken.
En zo blijft het maar lekker doorgaan.

Die 1:5 is gewoon al voorbeeld, ik heb geen bron :)
Je schijnt het item om je karakter te wijzigen ook vrij vroeg in het spel zelf te kunnen verkrijgen, maar het blijft een slechte zaak. Zelfde verhaal met Monster Hunter.
Waardeloos om zo'n basisfunctie niet gewoon vrij toegankelijk te maken.
Zelfs cosmetic items vind ik ergens vreemd. Vroeger (toen de dieren nog spraken) zat alles gewoon in het spel. Hooguit moest je het nog vrij spelen of een cheat code gebruiken.
Cheats. Nog zon dingetje... :) vermarkt! Heerlijk dat online single player gamen nietwaar

[Reactie gewijzigd door Vayra op 22 maart 2024 17:55]

Ja schandalig dit, ik heb de game direct gerefund.

Denuvo schijnt ook een giga hit op performance te doen in deze game, maarja eerst microtransactions dan pas patchen natuurlijk.

Ook met trots verkondigen dat je maar één save kan maken zodat je niet terug kan komen op je keuzes in de game.
Leuke smoes om geen nieuwe game te kunnen maken om mensen vervolgens te laten betalen voor een character edit.
Geen New Game kunnen starten zonder MTX. Hilarisch! Op zich is het goed dat dit gebeurt. Mooie reality check voor de jonge generatie en aan sommige treurige posts te zien zelfs volwassenen. Als je dit koopt of verdedigt ben je op niveautje Thierry Baudet beland. Zelfdestructie is niet ver weg.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 22 maart 2024 17:53]

Nou deze reactie is ook een beetje overdreven imo.

Letterlijk alle store items zijn ingame te verkrijgen en de meeste voor niet eens zo gek veel currency.
Net als die character appearance aan passen is ook voor ingame currency gewoon te koop.

Ik ben het met je eens dat het compleet gestoord is dat ze hiervoor een mtx shop hebben voor deze game.

Maar de game aan zich gewoon ontzettend veel plezier mee en geniet er van :)
Nee, ik ben helemaal klaar met microtransactions. Mijn absolute grens ligt bij cosmetische items, als je er het gedrag van de game zelf mee kan beïnvloeden is het gewoon een kromme versie van pay to win. Het is een grote schande.
Ja ben het daarmee eens hoor. Dat is ook waarom hij direct massaal gereview bombed werd. Die reviews zijn zich overigens ook weer aan het bijstellen.. staat in de loop van de ochtend weer op Mixed ipv Mostly Negative
staat in de loop van de ochtend weer op Mixed ipv Mostly Negative
Van 38% naar 40%. Net op het randje.
Je zou haast denken dat er moderatie plaatsvindt ihkv review bombing :+
Volgens mij kun je het alleen als review bombing classificeren als de negatieve reviews geplaatst worden om redenen die niet inhoudelijk op het spel in gaan, zoals bijvoorbeld toen de witcher 3 review bombs kreeg na de reactie van de ontwikkelaar op de oorlog in Oekraïne.

[Reactie gewijzigd door langestefan op 22 maart 2024 19:15]

Het is een single player game, het feit dat er überhaupt een store en een verplichte cloudsave bij Capcom in verwerkt zitten is gewoon te absurd voor woorden. Je kunt niet eens een nieuwe game beginnen, even ophouden nou.

Of de game nou leuk is of niet (de staat waarin de game verkeerd daar gelaten..) dit zou niemand moeten kopen.
Dit is een spel die alleen maar “alleen” kan spelen dus in hoeverre is het erg dat iemand die te weinig tijd heeft zichzelf vooruit kan kopen bijvoorbeeld? Ik heb geen idee wat het doet maar ik heb alleen bezwaar bij microtransactions bij multiplayer games die vooruitgang geven die je niet zonder kopen kan verkrijgen.

DRM is slecht inderdaad maar zolang ontwikkelaars nog steeds denken dat hier geld in moet om hun potentieel gemiste sales door te compenseren zal dat niet verdwijnen.

Ik heb de game voor €48 - 6 uur gespeeld en vermaakt voor 10 tot heden. Nog niet gezien waarvoor ik zou kunnen betalen. Ik heb een 3080 en misschien stel ik weinig eisen met 60 fps - alleen in de grote stad duikt die aanzienlijk maar hij is redelijk bugfree - tis geen cyberpunk 2077 bij release dat was een game die onspeelbaar was.
Dit is een spel die alleen maar “alleen” kan spelen dus in hoeverre is het erg dat iemand die te weinig tijd heeft zichzelf vooruit kan kopen bijvoorbeeld?
Mensen zijn hier gevoelig voor. Er zitten heel veel psychologische trucjes achter microtransactions, het is hele smerige business maar levert helaas heel erg veel geld op omdat mensen er massaal intrappen. En dat zijn voornamelijk niet mensen met geld teveel en tijd tekort.
Ik vind dat men gewoon zelf verantwoordelijkheid moet dragen, anders krijg je zo’n bemoeienis van bijvoorbeeld de overheid als je games wilt kopen. Ik zit er persoonlijk niet op te wachten dat ik door een mentale keuring mag om een game te spelen. Als je het enorm ver doortrekt is dat eigenlijk wat je zegt. Microtransacties mogen niet want mensen kunnen verslaafd raken. Bier ligt ook in de supermarkt en die discussie is zo oud als Rome.

Rechten en regels, zijn er genoeg, als jezelf niet in de hand kan houden is alles weghouden wat iemand tot verleiding kan brengen geen oplossing maar om een probleem heen werken.
Nee, zo werkt het niet. De overheid heeft een zorgplicht. Mensen moeten hier tegen beschermd worden, net zo goed als ze beschermd worden tegen drugs of andere verslavingen.
Ik heb in de 6 uur nog niets gezien van een voorwerp dat ik kan kopen. Bij games zoals Clash of Clans word je letterlijk gespamd om je bouwtijden te versnellen.

In Ubisoft zitten ook dit soort microtransacties en daar hoor je niemand over. Wat Capcom met bepaalde drm doet vind ik “erger” dan microtransacties plaatsen. Die kan je gewoon niet doen en bij gebrek aan multiplayer aspect mis ik naar mijn mening niets. De gameplay zelf is prima - daar speel ik het voor.
Als ik de Steam reviews niet zag, had ik niet eens geweten dat er microtransacties in de game zaten. Psychologische trucjes kunnen moeilijk als er geen store in je gezicht wordt gedrukt wanneer je in-game bent.
Nou en? Hoe is dat relevant?
''Er zitten heel veel psychologische trucjes achter microtransactions''.

Mijn antwoord hierop was dat er geen store in je gezicht wordt gedrukt wanneer je in de game bent, en je de microtransactions dus over het hoofd zou kunnen zien. Hoe is dat niet relevant? Welke psychologische trucjes heb jij het dan over sinds dat dat, blijkbaar, wel relevant is?
Hier staat e.e.a over het psychologisch effect: https://www.tuw.edu/psych...behind-microtransactions/

Die teleporteer functie zal wel goed over nagedacht zijn.
Oke, maar ik kan gewoon teleporteren door de game te spelen, dus?
DRM is slecht inderdaad maar zolang ontwikkelaars nog steeds denken dat hier geld in moet om hun potentieel gemiste sales door te compenseren zal dat niet verdwijnen.
DRM is vooral een gebrek in het vertrouwen van het hebben gemaakt van een goede game.
CDPR heeft nu twee gigantische titels DRM vrij uitgebracht en het held klotst er tegen de plinten op.
Zelfs met Cyberpunks beroerde launch.

Ik koop het gewoon niet als er Denuvo ofzo in zit.
Je moet niet betalen om je karakter aan te passen. Na de intro kan je ingame gewoon ook je character aanpassen voor ingame currency waarin je dan al zwemt.

Myth debunked.
Ik zie niet in hoe dit de myth (welke myth?) debunked.
Je snapt er niet veel van. Zoveel is duidelijk.
Het zijn precies de items die met een deluxe aankoop had gehad. Als je de deluxe versie niet hebt gekocht en je had één van deze items willen hebben dan kun je die op deze manier seperaat erbij kopen ipv een hele deluxe bundel.
Als ik het zo lees online dan is alles gewoon ingame te vinden voor een schappelijke prijs. De microtransactions lijken mij gewoon betaalde cheats. Ik zie daar niet meteen een probleem in.
Ik hoorde dat je geen nieuwe game kon starten via de UI, maar daarvoor óf een microtransaction moest doen, óf zelf een folder uit je appdata folder verwijderen.

Andere primaire features van een singleplayer RPG achter microtransacties stoppen is wel schandalig IMO.

Als dit echt zo is dan is dat zeer triest.
Erger: er zijn meerdere cloud backups die je verhinderen om je saves te wissen zodat je een nieuw poppetje kan maken. Die kan je ook omzeilen, maar wat een gedoe. Heeft deze game niet quests die je kan falen?
Dit is toch vragen om piraterij?

Ik vind het niet erg om te betalen voor een goed spel, maar om eerst volle pot te betalen en daarna gemolken te worden voor single player features, dat gaat te ver.
Met die denuvo DRM komen we jammer genoeg niet ver met piraterij...
Meh, geef het een maandje of 2.
Niet meer het geval jammer genoeg, vele games die al jaren niet gekraakt zijn tenzij de dev zelf de DRM er af haalt, komt omdat we maar 2 mensen hebben die het kunnen kraken met veel moeite en beide zijn schizo.
dit is juist andersom, de DRM word er afgehaald omdat het gekraakt is, dan is er geen reden meer om de intrusive DRM die performance tankt er nog in te houden
Niet altijd, Nier Replicant bijvoorbeeld was nooit gekraakt maar daar werd uiteindelijk wel de DRM van af gehaald met een update.

Resident Evil village was gekraakt, maar niet de DLC, maar daar is ook Denuvo van af gehaald.

Andere games, zoals Persona 5, zijn nooit gekraakt (want 1 van de schizo's haat anime, ookal denken ze zelf dat ze van het vrouwelijke geslacht zijn en een letterlijke koningin, praat ook in derde persoon en heeft eigen theme songs...zucht)

[Reactie gewijzigd door Joshuffle op 22 maart 2024 13:10]

Het zal mij werkelijk niks verbazen als crackgroepen zowel afgekocht als gescout worden door Denuvo en gerelateerde partijen.

DRM toepassen incl. 'Always online' komt bij mij over dat de developers weinig vertrouwen hebben in het eigen product, Baldur's Gate 3 is DRM-vrij (beschikbaar) vanaf dag één en verkoopt als zoete broodjes bij aankondiging van volledige release en de accolades. Dat spel is inmiddels (ver boven) 10 miljoen keer verkocht.

Vandaag de dag spelen nog circa 100.000 mensen BG3 op Steam alleen, 5 maanden na release vind ik dat best een knap gegeven.

Ik heb in het verleden spellen zoals Crusader Kings II, Divinity Original Sin en nog wat anderen via torrents binnengehaald, toen bleek dat deze spellen mij meer bevielen dan ik had gedacht heb ik ze ook op Steam aangeschaft. Baldur's Gate 3 had ik als verjaardagscadeau gekregen op Steam dus daar heb ik niks voor hoeven te doen.

De spellen die mij uiteindelijk niet bevielen had ik in het scenario dat ik ze netjes via Steam had gekocht, gerefund in kortere tijd (binnen 2 uur) dan dat ik erin gestoken heb via de andere wegen. Sommige spellen hebben immers simpelweg wat meer tijd nodig om je mening te geven, als je een half uur kwijt bent aan character creation omdat je gelijk goed wilt doen en een tutorial krijgt waar je 15-30 minuten aan kwijt bent... dan heb je nog een uurtje over om de rest te bekijken.

Bijvoorbeeld bij Cities Skylines 2 komen de ergste, gamebreaking en immersie dervende bugs pas zichtbaar als je een grotere stad hebt gebouwd, dan ben je inmiddels boven de 2 uur kwijt om dat punt te bereiken. Vandaar dat dit spel ook zeer negatieve reviews ontvangt op Steam.
Denuvo wordt al een tijdje niet meer gekraakt, Empress is al lange tijd stil en de laatste versie(s) zijn sowieso nog nooit gekraakt.
Nee dat is het nooit. Het is wel een reden om de game links te laten liggen
Hoezo niet, de pirates en modding community gaan wss prima laten zien wat daadwerkelijk is wat de spelers willen, als de developer nog een paar werkende constructieve hersencellen over heeft gebruiken ze dat project als voorbeeld. zoniet, *their loss, not ours*
Wait what?

Je kunt niet makkelijk extra karakters aanmaken?
Je kan zover ik lees, vrijwel helemaal geen extra karater aanmaken. Je kan via een omweg wat niet altijd werkt alleen je huidige save overschrijven met een nieuwe game
Je kan via een omweg wat niet altijd werkt alleen je huidige save overschrijven met een nieuwe game
Een andere omweg voor consoles is om met meerdere profielen te werken.

Natuurlijk nog steeds belachelijk dat een dergelijke omweg nodig is.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 maart 2024 11:26]

Huh? Je mag maar één karakter aanmaken?
[spoiler]


In het eerste deel was dat dus de essentie van de game. Je kon ten allen tijde van klasse wisselen en ook aan je build bouwen zoals je wilde. Daar waren eigenlijk geen beperkingen in, sterker nog, het spel motiveerde je echt alle klasses binnen eenzelfde run te ontdekken.

Daarnaast speelt het spel juist in op het doen van meerdere runs, middels een systeem wat nog het meeste lijkt op een in-lore reïncarnatie. Omdat dit dus juist dusdanig essentieel is aan de spelwereld, zou het compleet onlogisch zijn juist een "finished" savegame te hebben en te willen behouden en een nieuwe te starten.
[/spoiler]

Ik heb het idee dat een hoop klachten en verontwaardiging gaan omdat men echt compleet gebonden is aan verwachtingen en concepten die standaard zijn in games, terwijl het bijzondere van het orgineel was dat het dus brak met bepaalde standaarden en op een uniek systeem gestoeld was. Net zoals je hier dus ook geen multiplayer moet verwachten.
Dat zal het idee zijn, je hebt 1 karakter en je doet 1 run, en als je quest faalt kun je ze in new game plus opnieuw proberen.
Wel een bijzondere keus om geen new game mogelijkheid erin te stoppen, zeker als er bugs in het verhaal blijken te zitten die progressie blokkeren.

Wat betreft de Micro transacties, het schijnen allemaal items te zijn die je in game ook kan vinden, maar het blijft een slechte zaak wat mij betreft.
Erg zonde want het kost ze hun reputatie.
Juist als het om items gaat die je in de wereld kan vinden, dan maakt het gewoon betaald cheaten. Hou dat soort onzin bij exclusive cosmetics ofzo (of liever, gewoon helemaal niet).

Probleem hiermee is dat je gewoon niet kan weten hoeveel er om de mtx heen gebouwd is. Heb je er straks tientallen uren inzitten, kom je erachter dat sommige dingen toch wel een tikkeltje te grindy zijn, en dat is dan om die microtransactions te pushen.

Weet niet of dat zo is bij deze game natuurlijk, maar ik zou vanaf begin af aan er al ontzettend sceptisch naar kijken, liefste vermijd ik dit soort games dan gewoon.
Dragon's Dogma heeft altijd al een 1 single-character slot ervaring gehad. Dat kan omdat je letterlijk -alles- aan je character kan aanpassen 'on the fly' in een taverne in een grote stad. Dat bevat dus ook je cosmetische look and feel en je build. Niks is permanent.

De wereld krijgt een reset nadat je de game hebt uitgespeeld in een New Game+ modus. Dat is onderdeel van de Dragon's Dogma mythos.

Myth debunked.
Game design proberen te rechtvaardigen met in-game lore maakt het nog geen goed game design.
en toch vragen ze voor deze features geld in microtransactions. Dat DD1 dat had betekend niet dat het de norm moet zijn, technishe limitaties waren toen een stuk groter, QOL was lang niet zo belangrijk als nu, vooral met hoeveel de industrie gegroeit is.
Maar je kan wel een 2de character aanmaken als je betaald. Dat kon in deel 1 toch niet? Ze hebben het dus toch veranderd ten opzichte van deel 1.
"We hebben het altijd zo gedaan"

Zat games die het probleem wel kunnen tackelen en het gewoon aan de eindgebruiker overlaten of daar extra schijfruimte aan gebruikt mag worden, het is geenszins een technische beperking; zat andere games met dynamische gameworlds die die seed of gameworld storen in een filesystem.

Daarbovenop niet eens een normale delete-knop toevoegen is je-reinste onzin en enkel om de "character remake" upgrade te kunnen verkopen. er is eigenlijk geen beter voorbeeld dat ik kan verzinnen voor digitale snake-oil ná "download more ram".

Iedereen snapt waarom; want stel je voor dat iemand zonder tegenslag of extra handelingen een backup kan maken of saves kan editen... die gaat natuurlijk nooit de MTX daarvoor kopen *kots*
ja wat? het is toch een singleplayer game?

[Reactie gewijzigd door Annihlator op 22 maart 2024 13:12]

Dat zou zo bizar zijn, dat betekend toch de ondergang van een game?
Nee, want het overgrote merendeel van de mensen zal het allemaal geen drol boeien. Die maken 1 keer een karakter, spelen daarmee de game uit of half uit en kijken er dan niet meer naar om.
Helaas is de huidige staat van de gaming industrie inderdaad zeer triest.

Gelukkig zijn er nog een paar lichtpuntjes.
Voor mij zijn dat Elden ring en BG3
Ik vind de microtransacties niet zo erg, als ik ze maar kan negeren. De performance problemen vind ik wel interessant. Op de PS5 is de FPS niet gecapped en de 30fps halen ze vaak niet. Misschien maken ze zich op voor een PS5 Pro? :)

[Reactie gewijzigd door shadylog op 22 maart 2024 11:19]

Toch blijkt het op PC ook niet veel beter te zijn, dus lijkt me meer een algemeen performance ding.
Ik heb zelf performance wise geen problemen. Volgens mij gaat het fout als je een 6GB VRAM of minder kaart hebt.
Wat ik begrepen had is de CPU de bottleneck in de performance in Dragon's Dogma 2. En aangezien de PS5 Pro er qua CPU niet veel op vooruit gaat zal dat niet veel helpen voor deze game toch?
Daarom preorder ik niks meer.
Micro transactions in single player games vind ik onzin en gewoon een cashgrab, las inderdaad ook dat je je savedgame niet kan verwijderen maar door voor 2 euro iets te kopen kan dat wel.

Ook de performance issues zijn triest.
De reden waarom ik een ps5 had aangeschaft is om toch 60fps te krijgen op action rpg games zodat ik fijn op de bank kan zitten.
Toch besloten om mijn pc maar een upgrade te geven aangezien die 1080p 60 fps nog ver te zoeken zijn op consoles.
Het schandalige in dit geval, is dat je zelfs mocht wachten met aankopen tot na het lezen van de eerste reviews, je hier nog steeds gepakt worden met schimmige praktijken die 1) niet aangekondigd waren en 2) niet in de reviews terug te vinden waren.

Er moet dringend een wet komen die consumers het recht geeft om indien gewenst het aangekochte goed in de staat van aankoop te kunnen behouden (m.a.w. als bij moment van aankoop er geen MTX inzitten, je het recht blijft hebben op deze versie zonder MTX (en evt. dus ook geen andere recente feature updates e.d.)).

[Reactie gewijzigd door PearlChoco op 22 maart 2024 12:23]

Ik wil nog verder gaan; een wettelijke bepaling die het geheel verbiedt om single-player only games , nóch singleplayer campaigns in games mét multiplayer, van non-cosmetische MTX, niet-lokaal savebeheer nóch online-only te voorzien en zoja mag de verkoopprijs niet meer boven een tientje liggen, wat de consument met terugwerkende kracht mag afdwingen. Dit geldt ook bij het achteraf invoeren, dan mag zelfs de hele koop ontbonden worden met behoud van de licentie; kijken wie dan dat risico wel nog aandurft van die galbakken.

Dit soort praktijken verkloten het hele vertrouwen van ook andere studio's. Het is toch van de zotte dat enerzijds de bedrijven lopen te klagen over de scepsis omtrent single-player "AAA(A)" titels, terwijl keer op keer bij genoeg releases die scepsis geheel gegrond blijkt; en dan allervaakst nog achteraf ná de reviews?

Tenminste, het is inmiddels overduideliijk dat zonder betere methoden voor de koper om pressie te zetten op het feit dat de verkoper gewoon moet aanbieden wat hij beweert aan te bieden danwel directe wetgeving er meer dan 0 (en dus teveel) partijen deze vorm van oplichting/misleiding ook maar pogen uit te voeren. Tenminste, wie weet wél te verdediging dat dit geen misleiding met opzet is als je kijkt naar de timing tussen het toevoegen van dit soort meuk en het (schijnbaar) missen ervan ten tijde dat de review samples uitgegeven waren... ook na meer dan 2 uur speeltijd en ongeacht het platform.

Moet het echt zo ver gaan voordat het anders kan vraag ik mij af... ik krijg er inmiddels een vrij hard hoofd in, en ik betreur dat ten zeerste.

"Vroegâh" speelde ik games ook vele uren zónder dit soort indirecte timegate of financiel investment pogingen en ook een game die ik helemaal de pleuris in cheatte speelde ik veelal meer uren (en met vele malen meer spelplezier) dan dit soort gewauwel; hoezo verkoopt men een mogelijk zo veel negatievere ervaring nog steeds als "AAA", daar mogen ook eisen aan gesteld gaan worden m.i. want het is botweg frauduleus.
Een game die dat soort arbitraire technieken nodig heeft is gewoon vanzelfsprekend van lagere kwaliteit en de developer/verkopen mag gewoon niet anders beweren.

Zo ook de Sims, de nieuwere delen zijn zo makkelijk geworden dat ze ronduit saai zijn, en het is te merken dat de oudere delen makkelijker moeilijker konden zijn OMDAT de spelers die dat of niet willen of aankunnen gewoon oneindig geld konden cheaten; win win win.
zeker als je kijkt naar de legio expansiondisks die in de sims 1 en 2 tijd zelfs veel beter verkocht leken te worden dan heden ten dag in Sims 3 en 4; niet voor niks dat die series zo veel beter in leven bleven met veel diversere content... de nieuwe 2 hebben alleen de nieuwe "content" als lifeline omdat de gameplay zelf gewoon inherent oninteressant is geworden voor alles behalve de gamer-technische kleuters. Dat is helemaal nergens voor nodig en zonde. maar de gemiddelde "expansion" met mechanics bevat nog niet de helft van een oldschool sims 1 of 2 expansion.

[Reactie gewijzigd door Annihlator op 22 maart 2024 13:08]

Puur op de emotie ben ik het met je eens. Maar dan de praktijk...
Ben zo ook een paar keer gebeten geweest door release versies van games. Tegenwoordig wacht ik op korting en fixes om nog maar te kopen. Het enige wat ik nog effectief preorder is WoW expansions, en zelfs die preorder ik doorgaans pas een paar weken voor release, zodat ik grondig de alphas en betas heb kunnen bekijken.

Het is tegenwoordig echt een nadeel aan het worden om games te preorderen, zelfs in betrouwbare series en van betrouwbare developers...
Dit had de originele game toch ook? Volgens mij waren het items die in game te vinden zijn, maar die je optioneel kon aanschaffen?

https://dragonsdogma.fand...Downloadable_Content#Misc

Ook het hebben van 1 character is niets nieuws van de originele game, voor mij persoonlijk is dat een beetje de spirit van de serie. Je maakt een persoonlijk karakter, met de eerder beschikbaar gestelde creator, en met dit karakter ga je het verhaal aan.
Hebben van1 character kan ik nog inkomen, maar dan moet je die wel kunnen resetten en opnieuw beginnen.
Zeker als het een spel is dat je niet kent of voor der eerste keer speelt wil je wel eens experimenteren, om tot jouw gewenst personage te komen.
Ja, alleen kun je daarna zonder te betalen of omslachtige technische omweg, nooit een nieuw karakter aanmaken. Zie je oprecht niet in hoe giftig dit is?
Wat ik zo lees gaat het om microtransacties voor items die ook in de game te verkrijgen zijn door te spelen. Heb ik geen problemen mee, zolang het hierbij blijft.
Weet niet, betreft gewoon een singleplayer game en daar hebben mtx voor ingame resultaten niks te zoeken.

Iedere game die dat basisprincipe niet begrijpt vraagt gewoon om een Jolly Roger naar mijn meest ongezouten mening.

Waar zijn de tijden dat ik zelf af en toe dingen als "rosebud" of "cheesesteakjimmys" etc in een console kon en mocht plempen.

Het enige waar dit soort mtx voor zorgen is een kapstokargument om ee exe etc dicht te timmeren en vol te hangen met anticheat en een always-online "belang"... in een singleplayer game... voor 65 euro.

[Reactie gewijzigd door Annihlator op 22 maart 2024 11:50]

Is het zoveel anders als een deluxe versie die 10-20 euro duurder is maar je bepaalde items geeft? Maar dat is acceptabel op de één of andere manier want de term basic/deluxe/ultimate is net wat anders dan het woord microtransacties.
Items waar nooit over gesproken is, maar werden verborgen onder het mom van "Reizen is onderdeel van de ervaring, als dat niet leuk is heb je een slechte game gemaakt. Wij willen zo min mogelijk fast travel". Om vervgens de dag. Van lancering single use fast travel items te verkopen voor drie euro.

Het gaat niet eens om de MTX transacties anzich, maar om de leugens en smerige trucjes die Capcom al jaren uithaalt.
Dit soort fratsen stemmen me niet heel positief met waar het heen gaat in de game industrie. Ontwikkelaars lijken hopeloos op zoek naar nieuwe manieren om nog even wat meer marge uit een game te persen. Ook met al die ontslagen van de laatste tijd ziet het er niet al te rooskleurig uit voor AAA games.
Laat het maar naar rock bottom afglijden, krijgen we daarna weer pro consumer producten
Ik stond echt klaar om dit te spelen, hierom uiteindelijk niet aangeschaft. F*ck off met deze praktijken.

Media reviews benoemen dit ook niet:

"That’s crazy I read the ign and pcgamer reviews and don’t remember seeing a mention of mtx. Seems like they pulled a fast one lol"

Ik was al wel van mening dat media reviews gecencureerd zijn (zie ook CP 2077), hieruit blijkt dat maar weer. Ook die opgeblazen cijfers vallen op, er is bijna niets lager dan een 7(0). Het houdt elkaar in stand.

[Reactie gewijzigd door jellybrah op 22 maart 2024 12:29]

De reviewers wisten niets af van de microtransactions...
Anoniem: 1486766
@jellybrah22 maart 2024 13:06
Daarom niet pre-orderen en niet op laten hypen.
Slechte prestaties was voor mij een reden om te wachten. Nu de mtx er nog eens bijkomt komt de game misschien in de toekomst voor een hele dikke deal pas in huis.
Klaar met deze praktijken.
Even een paar kleine opmerkingen:

- Capcom stopt al jaren MTX in zowel MP als SP games zoals Resident Evil en Monster Hunter. Dit zijn items voor de 'lazy' mensen die direct iets willen hebben. De potions, rift stones, etc. zijn allemaal gewoon ingame te krijgen, alleen niet direct beschikbaar. Zelfs de character reset kan je gewoon voor ingame currency kopen.

- Wat betreft de opmerking dat niemand wist dat er MTX beschikbaar zou komen is dit ook incorrect. Reviewers hebben een info sheet gekregen waarbij duidelijk vermeld werd dat er MTX beschikbaar zou komen. Dat reviewers dit vervolgens niet gemeld hebben is aan hun.
Maar als reviewers dat dus niet vertellen (om logische redenen), dan klopt het toch dat verder niemand dit wist? Hoe anders had jij/ik kunnen weten dat ze er zouden zijn, als werkelijk niemand er maar iets over schrijft?

Wat hypocriet genoeg zijn diezelfde 'reviewers' nu ook nieuws aan het schrijven over hele MTX verhaal, dat is gewoon tactisch doordacht om extra kliks te pakken voor beide verhalen. 1 ervan heeft zelfs nog een editors note toegevoegd:
Editor's note (Jez Corden): I just want to add here that Capcom didn't hide these microtransactions from us before I published my review, they were detailed in the review guide via a link detailing DLC, which I had assumed referred to preorder bonuses. Either way, when I typically when I review games, I avoid reading the review guide, because I want to go in with a blank slate as if I was playing purely as I would in yesteryear as someone who had just purchased the game for the first time. In the past I've received review guides that included developer explanations with PR language that I felt might be designed to try influence my opinion of a game. I feel like discovery is part of the gaming experience, and so, I've typically avoided review guides. I hadn't shared the guide with my team, either.
De grootste ironie die je kan vinden onder 'reviewers'.
Ze hebben het niet gemeld omdat het allemaal wel meevalt, blijkbaar.
Onze reviewer Marcel noemt de situatie echter 'een storm in een glas water'. "Zeker dat item waarmee je een fast-travel point kunt maken, waarvan je er overigens maar maximaal eentje kunt kopen", zegt hij.

"Dat is weliswaar een zeldzaam item om te vinden in-game, maar je hebt er weinig aan zonder de eveneens zeldzame en dure ferrystones (die niet via microtransacties te koop zijn). Die moet je alsnog zelf zien te vinden of in een in-game winkel kopen. Bovendien zijn geen van deze items noodzakelijk. Sterker nog, ik zou eerder zeggen dat ze afbreuk zouden doen aan de spelervaring, het organisch ontdekken van de spelwereld."
Bron: https://gamer.nl/nieuws/o...es-en-framerateproblemen/

Ik vertrouw Marcel zijn mening.
Het is imo wel de volgende stap in de verkeerde richting. Maar heel erg? Mwa, we hebben erger gehad en als ik verder reviews lees is het een hele vette game om te ervaren.
Het is gewoon een glijdende schaal.
En door met z'n alle doodleuk games met deze rotzooi erin te blijven kopen glijden we alleen maar verder af. Dat is voor mij de reden dit soort spellen te mijden.
Lol wat een reacties zeg. De game is gewoon goed (op wat performance na). Microtransacties kan je voor kiezen als je er geld aan uit wil geven. De game word er niet beter of anders door, alles wat je kan kopen (op deluxe edition items na) krijg je ook al in game.... Microtransacties is in dit geval puur voor mensen die geen geduld hebben en zsm willen uitspelen, logisch dat als deze doelgroep bestaat en er geld voor wil over heeft, Capcom dit als commercieel bedrijf gewoon uitnut...
Hou toch op. Dat is wel een bijzonder naive manier van denken zeg.
Ze verdienen een fortuin aan het spel zelf, ook zonder microtransacties. Dus ook dat "Het is een commercieel bedrijf, blablabla" gaat er niet in.

Liegen en bedriegen, winst maximalisatie ten kosten van alles is gewoon crimineel en zou verboden moeten worden.

Je kunt op de klompen aanvoelen dat ze het spel zo hebben ontworpen om mensen aan te sporen microtransacties te kopen, dat zie je ook bij multiplayer games. En dit is een singleplayer notabene!

Nee, dit is absoluut geen goede game. De performance is ruk, day 1 DLC en patches, saaie uitgeholde gameplay om fast travel te promoten. Het is een goede geldmachine met wat gameplay mechanics.

Deze game zou iedereen moeten boycotten met een grote middelvinger richting capcom.
Je kunt op de klompen aanvoelen dat ze het spel zo hebben ontworpen om mensen aan te sporen microtransacties te kopen, dat zie je ook bij multiplayer games.
En toch verbaasd en boos reageren.
De game is overigens prima. Performance rond 60fps met dips daar onder is iets wat niemand onbekend voorkomt. Als dat je ervaring zodanig verpest dat je het niet leuk meer vind is dat jammer. Veel games met mindere performance of fps-caps waren nog steeds goede games. Als GTA VI dezelfde performance heeft gok ik dat minder mensen zo hoog van de toren blazen. En trust you me, die game gaat microtransacties bevatten.
Alleszins niet voor het singleplayer gedeelte.
Daar reageer ik inderdaad boos op.
Gamen is een hobby waar ik al sinds mijn kindertijd van geniet. Helaas lijkt de industrie vastbesloten om die hobby de nek om te draaien door alle fun eruit te zuigen en te vervangen door zielloze geld graaierij.

Dacht dat singeplayer games nog enigzinds veilig waren, maar ook dat blijkt steeds vaker een uitzondering.
Ik vrees idd dat je gelijk hebt. Gelukkig heb ik nog altijd de keuze mijn geld aan andere dingen uit te geven. En dat zal in geval van MTX in de singleplayer mode ook zeer zeker gebeuren.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee