Nintendo Switch-emulator suyu is offline na DMCA-verzoek

De bètaversie van Nintendo Switch-emulator suyu is donderdag van GitLab gehaald na een verzoek in het kader van de Digital Millennium Copyright Act. De op Yuzu gebaseerde emulator was eerder deze week beschikbaar gesteld.

Het offline halen van suyu is bevestigd door een woordvoerder van GitLab aan overkill.wtf. De woordvoerder zegt dat de site 'een DMCA-verzoek had ontvangen van een vertegenwoordiger van de rechthebbende'. Of suyu op een andere site beschikbaar komt, is nog niet bekend.

Suyu is gebaseerd op Yuzu, een Nintendo Switch-emulator van gamebedrijf Tropic Haze, en is eerder deze maand aangekondigd. De ontwikkelaars hadden de broncode van de emulator aangepast waardoor gebruikers hun eigen Switch-encryptiesleutels en -firmware moesten aanleveren. Alle verwijzingen naar Yuzu zijn verwijderd. Ook benadrukken de makers op hun websites en Discord-server dat suyu niet bedoeld is voor piraterij en dat op deze platforms niet over piraterij mag worden gesproken.

Nintendo had Tropic Haze in februari aangeklaagd voor 'het faciliteren van piraterij op grote schaal' en wilde dat de emulator offline zou worden gehaald. Eerder deze maand schikte Tropic Haze met Nintendo voor 2,4 miljoen dollar en haalde het Yuzu uit de lucht. Daarnaast werd de 3DS-emulator Citra uit de lucht gehaald.

Update: In een vorige versie van het artikel stond dat suyu van GitHub was gehaald. Het moest echter GitLab zijn. Daarom is het artikel aangepast.

Door Loïs Franx

Redacteur

22-03-2024 • 08:23

127 Linkedin Whatsapp

Submitter: JapyDooge

Reacties (127)

127
122
72
6
0
31
Wijzig sortering
Ze hebben ook nog een eigen git repo draaien op https://git.suyu.dev/suyu/suyu . Er is dus geen echte impact voor het team.

Voor degenen die wel van humor houden, druk voor de grap eens op het DMCA linkje op de bodem van die pagina.
Ze hebben ook nog een eigen git repo draaien op https://git.suyu.dev/suyu/suyu . Er is dus geen echte impact voor het team.
Ja, maar alle links op die pagina onder Development, Downloads & Building verwijzen naar de GitLab repo. Na inloggen krijg je bij alle links een 404 Not Found pagina.
Ze hebben deze mirror net opgezet en de README.md in hun code is nog niet geupdate om naar de nieuwe host te verwijzen.
Devs hebben zelf gezegd dat de DMCA nep is. Nintendo zelf heeft nog niks gedaan tegen Suyu. Het was gewoon een troll die iets wou bereiken. ( Snap het motief erachter niet )
Ja, maar alle links op die pagina onder Development, Downloads & Building verwijzen naar de GitLab repo. Na inloggen krijg je bij alle links een 404 Not Found pagina.
De links zijn verouderd en niet meer geldig, maar de informatie is hier en daar gewoon beschikbaar. Releases zijn hier te vinden. De documentatie zal men mettertijd wel weer beschikbaar stellen. Zolang de broncode er is, komt het allemaal wel goed.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 maart 2024 12:01]

Ze hebben ook nog een eigen git repo draaien op https://git.suyu.dev/suyu/suyu . Er is dus geen echte impact voor het team.

Voor degenen die wel van humor houden, druk voor de grap eens op het DMCA linkje op de bodem van die pagina.
Goud, hier hou ik wel van.
Ze hebben ook nog een eigen git repo draaien op https://git.suyu.dev/suyu/suyu
Het kan niet lang duren:
  • git.suyu.dev maakt gebruikt van het Amerikaanse CloudFlare.
  • suyu.dev is geregistreerd bij de Amerikaanse registar PorkBun.
  • Het .dev tld is eigendom van het Amerikaanse Google.
En laat DMCA nou net een Amerikaanse wet zijn :')
Ik zit in hun Discord, en volgens een head admin gaat het hoog waarschijnlijk om een copyright troll. Alleen om dit aan te vechten moet hij zijn echte gegeven geven aan GitLab. Hier heeft hij geen zin in waardoor het niet aangevochten gaat worden.

Voor de geintresserde hier is de link naar de Discord message. https://discord.com/chann...77621/1220656346861670501
Binnen 5 seconden via Google heb ik een mirror gevonden op GitLab. Nog eens 10 seconden, en ik heb zelf een clone gemaakt van die repository.

Deze soep wordt niet zo heet gegeten als opgediend. GitHub van Microsoft is gevoelig voor DMCA-verzoeken (of die nu terecht zijn of niet), en dat had iedereen van te voren kunnen weten door te kijken naar het verleden.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 maart 2024 08:32]

in feite moet elk platform aan DMCA-takedowns voldoen. Platformen die dat niet doen of de code clonen zullen, indien ze het niet doen, net zo hard aangepakt worden als ze geen gehoor geven.
in feite moet elk platform aan DMCA-takedowns voldoen.
Elk platform dat actief is in de VS. Voldoende Git(Lab)-instanties die dat niet doen.
Platformen die dat niet doen of de code clonen zullen, indien ze het niet doen, net zo hard aangepakt worden als ze geen gehoor geven.
Succes met het aanpakken van (self-)hosting in landen waar bewijslast aan de juiste kant ligt.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 maart 2024 08:37]

Gitlab is gewoon een Delaware incorporated bedrijf. Mag dan wel NL roots hebben, het is gewoon GitHub versie 2.
Als GitLab (het bedrijf) een DMCA-verzoek krijgt, dan zullen ze daar waarschijnlijk aan voldoen. Dan gaat men verder met GitLab (als self-hosted oplossing).

Can't stop the signal, Mal.

[edit]
Zie de reactje van @rjd22. Het is geen GitLab, maar wel hetzelfde idee (self-hosted oplossing). :)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 maart 2024 09:35]

[...]


Elk platform dat actief is in de VS. Voldoende GitLab-instanties die dat niet doen.
Geloof me EU wetgeving is net zo zwaar, en die in de meeste landen. Muv. misschien China of Rusland.
[...]


Succes met het aanpakken van (self-)hosting in landen waar bewijslast aan de juiste kant ligt.
Natuurlijk ga je het nooit 100% stoppen, 99% is voldoende.
Geloof me EU wetgeving is net zo zwaar, en die in de meeste landen.
Graag een bron i.p.v. "trust me, bro'".
Natuurlijk ga je het nooit 100% stoppen, 99% is voldoende.
Net als met piraterij. "Door deze ene website te stoppen lossen we het probleem op. Eerlijk waar."

Piraterij heeft het nog nooit zo goed gedaan als nu. :+

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 maart 2024 08:42]

Graag een bron i.p.v. "trust me, bro'".
Europese Copyrightwet Artikel 17 - Specifiek: Sectie V, artikel 17, lid 4 punt c
https://eur-lex.europa.eu...ML/?uri=CELEX:52021DC0288

Het is niet echt een pageturner, maar het komt op hetzelfde neer.
Kan je specifieker citeren naar wat deze wetgeving net zo zwaar maakt als de DMCA-wetgeving in de VS? Graag met jurisprudentie.

Let op dat het niet gaat om auteursrecht waarvoor de DMCA wordt gebruikt, ondanks de naam. Suyu bevat geen broncode van Nintendo.
Ik ben echt aan het overwegen om meer series te kijken via piraterij. Het is echt ABSURD hoe weinig series beschikbaar zijn in België op legitieme streamingdiensten. Heb recent nog een lijst van 30 police procedurals met eccentrieke consultants overlopen. Van de 30 waren er 18 niet te streamen in België via Netflix, Amazon of D+, maar wel in andere landen...
Je refereert naar auteursrecht (copyright). Dat heeft niets te maken met DMCA of met dit onderwerp. De broncode van Suyu bevat geen code van Nintendo. Verder ligt voor auteursrecht de bewijslast aan de kant van de aanklager.
DMCA = Digital Millennium Copyright Act. Dit heeft ALLES met auteursrecht te maken. En ja, Nintendo kan prima bewijzen dat zij de eigenaar zijn van de Switch encryptiesleutels. De emulator kan niet bewijzen dat deze van een originele Switch afkomt dus voldoende reden om deze offline te halen.

[Reactie gewijzigd door ShadLink op 22 maart 2024 08:54]

De naam van Amerikaanse wetgeving heeft niet altijd betrekking op waar de wetgeving voor staat. DMCA-verzoeken worden voor veel meer redenen gedaan (en gerespecteerd) dan auteursrecht, en bij DMCA ligt de bewijslast bij degene die beschuldigd wordt.

De EU kent geen DMCA. De bewijslast is in de EU bij degene die de claim doet van misbruik van het auteursrecht.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 maart 2024 08:52]

De naam van Amerikaanse wetgeving heeft niet altijd betrekking op waar de wetgeving voor staat. DMCA-verzoeken worden voor veel meer redenen gedaan (en gerespecteerd) dan auteursrecht, en bij DMCA ligt de bewijslast bij degene die beschuldigd wordt.

De EU kent geen DMCA. De bewijslast is in de EU bij degene die de claim doet van misbruik van het auteursrecht.
En dat is prima te bewijzen.
Ben benieuwd naar welke broncode in Suyu volgens jou copyrighted is.
We wachten af naar je bronnen met smart.

Fun fact, DMCA is niet van toepassing buiten Europa.
De enige reden waarom Nederlandse hosting maatschappijen vaak de DMCA behandelen, is omdat ze zelf ook Amerikaanse klanten hebben, en dan moeten ze DMCA's behandelen, maar hier schieten ze vaak heel erg mee door. Er is namelijk ook een Europese "DMCA" variant, maar die gebruiken ze liever niet, omdat het een beest zonder tandjes is.

DMCA is redelijk makkelijk te negeren, zolang je de juiste wegen gebruikt, maar "technisch" gezien hoeven niet-Amerikaanse landen de DMCA niet toe te passen, aangezien het enkel en puur een Amerikaans dingetje is.
Hoe? Want zover ik weet maken geen gebruik van Nintendo code in welke vorm dan ook.
Het hoeft ook niet direct verboden materiaal te bevatten. kijk naar de gehuegenkaartjes welke bij de DS gebruikt werden. De kaartjes opzich niets illegaals aan, echter zijn deze wel verboden, omdat er voornamelijk illegale handelingen er mee werden gedaan. Dit kan prima op een dergelijke emulator van toepassing zijn.
En Zover ik weet deden die kaartjes een beveiliging omzeilen en dat mag niet.

Maar een emulator hoeft niet direct een beveiliging te omzeilen.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 22 maart 2024 19:14]

Probleem is dat er 10 nieuwe aan gemaakt kunnen worden voor elke takedown en takedown is een papier process.

Net als met torrent sites , haal er 1 weg en er spawnen 10 nieuwe domains.

hoeveel piratebay proxy domains zijn er inmiddels wel niet. ?

Its a lozing battle.

Wat ik alleen niet snap is als deze partij 100% legaal claimt waarom hebben ze dan een takedown dan was er dus toch iets niet legaal / volgens de copyright
Torrents zijn voor mijn gevoel veel minder populair, al zullen de streaming diensten daar ook debet aan zijn.
Niet helemaal. Als je als persoon/bedrijf in een land zit die niet meedoet aan DMCA, dan is het net zo veel waard als wc-papier. Dus als ze hun servers in bijvoorbeeld Rusland hosten, kunnen diegene die dat DMCA verzoek indienen hoog of laag springen, maar het zal niet veel doen.

Dan zou je een hele lang weg kunnen bewandelen, plus kosten maken om die server/domein te blocken. Maar dan in 2 minuten gooien ze het op een andere server/domein.

Zinloos dus.
Beetje te kort door de bocht. Er zijn enorm veel scammers actief die valse dmcas indienen. Waardoor onschuldige hun videos, apps of websites kwijt raken. Vind je dat eerlijk? Nee dat dacht ik ook.
Op valse DMCA claims staan ook mogelijk zware straffen. Maar Nintendo is geen scammer.
Daar denken anderen anders over. Nintendo is wel degelijk een parasiet in de dmca wereld. Genoeg info over te vinden. Ze zijn er waarschijnlijk na Sony de grootste in.
Sony? Wat dcma'd die dan allemaal? Want lets plays en al de emulatoren zijn al jaren beschikbaar ?
Sony omvat voor veel mensen ook Sony Music welke de grootste DMCA klant is.
Nintendo heeft ook met Japanse wetgeving te maken, dat maakt mede waardoor nintendo er zo boven op zit. Als zij hun merk niet actief verdedigen dan raken zij het kwijt. Daarnaast waar worden dee emulatoren het meest voor gebruikt, niet om legaal verkregen games te spelen.

Kijk naar de geheugen kaartjes welke bij de DS zo populair waren. Opzich niets illegaals aan, maar werden wel voornamelijk gebruikt voor illegale doeleinden, hierdoor is er dan ook een verbod gekomen op het verkoop ervan.
https://copyright.byu.edu/copyright-myths

Myth #11: If I don’t defend my copyright I may lose it
False. Copyright protection is effectively never lost, unless explicitly given away or the copyright has expired. However, if you do not actively defend your copyright, there may be broader unauthorized uses than you would like. It is a good idea to pursue enforcement actions as soon as you discover misuse of your copyright protected material.

Tenzij dat in Japan anders is wil ik daar graag wel een bron van zien.
@_Dune_ heeft het echter over het verdedigen van hun merk, niet per se het auteursrecht. In deze half uur durende video-essay wordt uiteengezet waarom Nintendo veel doet om hun merken te beschermen. Het is zeker mogelijk om je merk te verliezen. De video noemt o.a. als voorbeeld het merk aspirine van Bayer. Dat is geen merk meer.
Ik heb de video niet helemaal bekeken.(wil ik nog wel eens doen) Maar wat ik er van begrijp is dat Nintendo het doet vanuit bepaalde dingen in het verleden en niet zo zeer we moeten dit allemaal doen anders raken we alles kwijt vanuit de wetten. Anders was elk bedrijf bijna alles kwijt. Ze halen zelfs YouTube Gameplay video's offline...

En Bayer Asperine is wel iets meer aan de hand als niet beschermen. En wat ik heb gelezen heeft Bayer zijn octrooi weer terug na wat rechtzaken.
Op valse DMCA claims staan ook mogelijk zware straffen. Maar Nintendo is geen scammer.
Ja, maar niemand handhaaft dat dus het is 1 grote grap. Geen enkel bedrijf klaagt andere bedrijven aan die ongegronde of valse DMCA's indienen.

[Reactie gewijzigd door Remzi1993 op 22 maart 2024 15:39]

Dat staat toch los van het feit dat ieder platform moet voldoen aan DMCA-takedowns? Dat er misbruik van gemaakt wordt door fraudeurs staat daar los van. Ik moet ook luisteren naar de politie. Als er een fraudeur in een politiepak rondloopt, veranderd dat niets.

En inderdaad, je voorbeeld is niet eerlijk.
Ligt eraan. Je ziet nu dat er veel last is door valse dmcas. Het zijn vooral grote partijen die voordelen genieten. Die kunnen namelijk niet zomaar door een dmca verdwijnen. Oneerlijke voorkeurs behandeling krijgen van platform aanbieders (google, apple, microsoft etc).
Wat op internet komt is moeilijk volledig van af te krijgen, dat is algemeen bekend.
Het is Nintendo niet te doen om de code volledig te laten verdwijnen, maar om te voorkomen dat derde partijen een business model maken van het spelen van Switch games op andere hardware.
Als Nintendo zou kunnen zouden ze alle emulatie van hun systemen van het internet afhalen hoor... Maar gelukkig is het rechtssysteem nog niet zo kapot dat dat lukt.

Dit dmca verzoek is ook zeer de vraag of dat terecht was, Nintendo is ook niet vies van onterechte claims indienen volgens mij. Maar gezien de zeer beperkte impact zal er weinig reden zijn zelfs te overwegen om er met Nintendo over te gaan vechten.
Dit dmca verzoek is ook zeer de vraag of dat terecht was, Nintendo is ook niet vies van onterechte claims indienen volgens mij.
Je bent wel lekker bevooroordeeld tegen Nintendo. Als je het artikel hebt gelezen zijn het de 'rechthebbenden' die een claim hebben ingediend. Volgens mij is Nintendo geen eigenaar van de code van Suyu dus het zou ook best kunnen dat de makers van Yuzu vanuit hun schikkingsafspraak met Nintendo moeten optreden tegen verdere verspreiding.
Ik ben geen advocaat en heb me er niet heel ver in verdiept ook, maar uit comments bij eerdere nieuwsberichten heb ik begrepen dat yuzu onder een open source licentie verspreid is en dat het niet mogelijk is om nu te besluiten dat het niet meer verspreid mag worden. Daar baseer ik me op.
Volgens mij is Nintendo geen eigenaar van de code van Suyu dus het zou ook best kunnen dat de makers van Yuzu vanuit hun schikkingsafspraak met Nintendo moeten optreden tegen verdere verspreiding.
Als dat onderdeel is van de schikkingsafspraak met Nintendo, dan is de oorzaak nog steeds Nintendo, ook al laat die partij door een ander het werk doen.
Als Yuzu geschikt heeft zijn ze er kennelijk niet van overtuigd dat ze niet in overtreding zijn en zeker ook mede veroorzaker.
Je kunt ook schikken omdat je niet verdere kosten wil of kan maken.
Je kunt zo onschuldig als een baby zijn en nog steeds schikken.

Zou daar niet te veel waarde aan hechten...
Ze maken inderdaad geen schijn van kans, maar dan vooral omdat Nintendo een iets groter budget heeft. In dit soort zaken is gelijk hebben minder belangrijk dan gelijk krijgen.
Ze maken geen kans omdat ze commercieel gegaan zijn met een Patreon en support op het illegaal draaien van nieuwe games verkochten.
Sterker nog, emulatie in de VS is legaal, alleen beveiliging openbreken niet en die twee zijn nog niet opgewogen met elkaar in een rechtszaak.
Klopt, maar dat wil niet zeggen dat je niets moet doen. Het is ook moeilijk om drugs uit de maatschappij te krijgen, maar dat wil niet zeggen dat de politie en recherche dan maar moeten stoppen met het aanpakken van drugscriminaliteit.
Nee klopt,

maar doelde meer op dat je het altijd wel weer ergens kan halen als het eenmaal op het internet is geweest ondanks het natuurlijk niet toe is gestaan.
Deze soep wordt niet zo heet gegeten als opgediend. GitHub van Microsoft is gevoelig voor DMCA-verzoeken (of die nu terecht zijn of niet), en dat had iedereen van te voren kunnen weten door te kijken naar het verleden.
Altijd leuk om dit soort onzinnige "typisch Microsoft" reacties te lezen terwijl het helemaal niet over Microsoft gaat. GitLab moet net zo goed voldoen aan dit soort verzoeken als ieder ander bedrijf dat actief is in de VS... Ze zijn daar echt niet "beter" in.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 22 maart 2024 09:46]

GitHub van Microsoft is gevoelig voor DMCA-verzoeken (of die nu terecht zijn of niet), en dat had iedereen van te voren kunnen weten door te kijken naar het verleden.
Oké, maar wat heeft dat hier mee te maken? Het betreft GitLab, niet GitHub.
Het artikel bevat een fout, het gaat hier niet om Github maar om Gitlab. MIcrosoft heeft hier dus niets mee te maken.

Artikel is wat vluchtig en onnauwkeurig geschreven.

[Reactie gewijzigd door gybe op 22 maart 2024 08:38]

Dan lijkt de bron incorrect. De GitHub-mirror is offline. Het project op GitLab bestaat gewoon nog, inclusief releases.

[edit]
Ah, de broncode repository is offline. De rest (inclusief release) niet. Nuttig...

Hier is een kopie van de missende repository. ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 maart 2024 08:46]

Als je in de bron kijkt, waar ook het takedown verzoek staat, staat ook de URL van takedown request:
https://gitlab.com/suyu-emu/suyu

Deze is ook niet meer te bereiken.
Ze moedigen geen piraterij aan, maar om de emulator te gebruiken heb je wel firmware en encryptiesleutels van een switch nodig? Deze firmware en encryptiesleutels zijn niet zonder meer beschikbaar, daarvoor moet je eerst beveiliging op je switch omzeilen (Unlike Yuzu, Suyu will not run if you don't use prod.keys, title.keys and the Nintendo Switch firmware. The only way I can tell you to get this, is by dumping them yourself from your jailbroken Nintendo Switch.: https://overkill.wtf/suyu-switch-emulation-steam-deck/) is dat op zich genomen al niet in strijd met de DMCA?

In aanvulling op de discussie hieronder:
Ljkt me dat er een onderscheid is te maken tussen omzeilen beveiliging (jailbreak) en het kopiëren van de software voor ander gebruik? Als ik een Laptop met Windows koop mag ik die Windows licentie toch ook niet kopiëren naar een andere laptop welke ik heb liggen?

[Reactie gewijzigd door pietje63 op 22 maart 2024 09:22]

Het omzeilen van de beveiliging van je eigen apparaat, jailbreaken oid, is in veel landen gewoon toegestaan. Nintendo kan het niet leuk vinden, maar voor eigen gebruik is legaal gebruik van deze emulator in veel landen wel degelijk mogelijk.

Dat de software onrechtmatig gebruik mogelijk maakt is niet van belang. Met zo'n redenatie zou je kunnen stellen dat auto's die harder dan 130 km/u kunnen ook niet meer de weg op mogen.

De Amerikaanse wetgeving is geen internationale wetgeving, dus wanneer software gehost wordt buiten de VS kunnen ze er volgens mij momenteel niets tegen doen.
Het omzeilen van de beveiliging van je eigen apparaat, jailbreaken oid, is in veel landen gewoon toegestaan.
Voor de kijkers thuis: hier in Nederland is het dus niet toegestaan.
Bron? Alles dat ik vind op het internet zegt juist dat het expliciet wel legaal is in Nederland
hangt er vanaf wat je onder beveiliging ziet en wat je reden is en hoe je het doet..
https://www.iusmentis.com...eren%20of%20te%20omzeilen.

maar een reservekopie is blijkbaar al niet voldoende voor een modchip dan blijven er weinig reden over behalve een all in one apparaat willen bouwen.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 22 maart 2024 09:41]

Het verschil hier is dat emulatoren die een authentieke encryptiesleutel nodig hebben, geen beveiliging kraken of omzeilen. De beveiliging blijft intact. De emulator krijgt de sleutel gewoon aangeleverd, en daarom kan het werken. Het is een reverse-eningeered herimplementatie van dezelfde beveiligingslaag als in het authentieke origineel.

Zou iemand de encryptie van BR weten te reverse engineeren, en een niet gelicenseerde kloon op de markt te brengen die verder wel de bestaande beveiliging van de schijfjes blijft respecteren, dan wordt het niet een kwestie van illegaliteit omdat het piraterij mogeljik maakt, maar wordt het een kwestie van civielrechtelijk getouwtrek over intellectueel eigendom inzake het encryptie-algoritme en in hoeverre er gebruik gemaakt is van clean room reverse-engineering welke niets van het origineel herbruikt heeft.

Met dit soort emulatoren zoals Yuzu en Suyu zou het niet anders moeten zijn.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 22 maart 2024 18:43]

Dat zal best. Maar een beveiliging omzeilen mag 9/10 keer niet en dat werd ontkent hier.
Wel een leuk stukje uit een vonnis mbt PS2 reservekopie
Sony c.s. hebben voldoende aannemelijk gemaakt dat er geen noodzaak bestaat voor het maken van een reservekopie of backup van een PS-spel, door te stellen dat de stand van het spel op memorycard wordt opgeslagen, welke memorycard gekopieerd kan en mag worden, teneinde het voortzetten van een spel op een ander PS-console mogelijk te maken, terwijl een kopie ook voor een beschadiging niet noodzakelijk is, omdat beschadigingen op eenvoudige wijze kunnen worden hersteld.
Volgens mij gaat dat argument nu niet meer op. Beschadigingen van je PS-spellen kunnen nu zeker niet meer op eenvoudige wijze hersteld worden.
daar heb je zeker punt. voor switch games is dat nog wel makkelijk. maar oudere games inderdaad niet.
Maar je hebt geen modchip nodig, je hebt alleen custom firmware nodig. Dat hoeft niet met kopiëerbeveiliigng te maken hebben, het doeleind kan ook het draaien van eigen software op je eigen apparaat zijn, net zoals bij het jailbreaken van een iPhone het geval is.
Maar het ging om het omzeilen van beveiliging in het algemeen. vandaar de "hangt er vanaf wat je onder beveiliging ziet"
De Switch jailbreak je niet met een modchip.

Daarnaast hoeft het niet eens om het draaien van gedownloade games te gaan maar kun je de Switch ook jailbreaken voor het draaien van Homebrew.

Het jailbreaken van een Switch is niet illegaal.
Zoals al eerder gezegd het gaat niet specifiek om deze casus maar beveiliging in het algemeen die je mag omzeilen in NL wat niet correct is anders waren modchips wel legaal.
Artikel 29a Auteurswet. https://wetten.overheid.n...z=2022-10-01&g=2022-10-01

Ja, er zijn uitzonderingen maar in beginsel is het verboden.

[Reactie gewijzigd door bzzzt op 22 maart 2024 09:38]

Hehe, jammer, maar nee, zo is in Europa en Nederland reverse engineering gewoon toegestaan.
Je zou dus een Firmware kunnen schrijven aan de hand van de reversed data van hun Firmware en overige data.
Kortom, geen idee welke bron data je hiervoor gebruikt, maar dit is pertinent gewoon niet waar.
Reverse engineering is een totaal andere bezigheid dan een beveiliging kraken.
Deze emulatoren kraken niets. Ze reverse-engineeren de bestaande beveiligingstechniek en herimplementeren die. Deze emulatoren gaan niet proberen de bescherming te kraken of een sleutel te brute-forcen. Iedere gebruiker wordt geacht zijn of haar eigen legitieme sleutels aan te leveren voor gebruik.
Om die sleutels aan te leveren moet je dus wel de beveiliging omzeilen. Klinkt als uitlokking…
Uhh nee, dit is namelijk hoe de meeste games "gecracked" worden.
Reverse engineering kan je namelijk ook gebruiken om iets te herschrijven met aan de hand van reversed engineered code. Dit is geen "andere" bezigheid.
Reverse engineering kan toegepast worden om interoperabiliteit te bouwen. Kraken is een specifieke vorm hiervan met als primair doel om beveiligingen te omzeilen. Dat eerste is binnen bepaalde grenzen toegestaan, dat tweede als regel niet.
Dat tweede mag altijd nog, zolang je het niet distributeerd.
Dat het pertinent niet mag, is dus niet waar.
Het ligt er weldegelijk aan wat je met deze content doet.
reverse engineering is dat niet nee. maar als er op bv een dvd/blu-ray/memorycard een beveiliging zit en die wil je omzeilen is dat weer illegaal omdat je al vrijsnel op winstbejag en reservekopie geen gledig noodzaak is.

https://www.iusmentis.com...eren%20of%20te%20omzeilen.
En laat een DVD daar weer een uitzondering op zijn omdat de CSS beveiliging van DVDs al zo lang gekraakt is en de manier waarop alsook de nodige sleutels enorm vlot beschikbaar zijn. Daarom wordt CSS op DVDs niet langer aanzien als een effectieve beschermingsmethode en is het kraken ervan legaal.

Dat wil nog niet zeggen dat je zomaar kopieen mag maken van DVDs en deze weer mag weggeven of doorverkopen, want dat blijft wel een schending van het auteursrecht. Een kopie voor eigen gebruik kan men dan weer niet afstraffen.
https://blog.iusmentis.co...digitaliseren-auteurswet/

tenzij je iets anders bedoeld of er een nieuwe zaak is is dat in hogerberoep terug gedraait.
Uhm, reverse engineering code schrijven, is zeg maar een "cover" maken.
Je vergelijken slaat de plank nogal mis.
volgens mij is het juist wel toegestaan in Nederland, heb je een bron?
Zeer zeker wel, als jij een schroevedraaier in je Switch wil zetten, dan doe je dat maar.
Echt niet? Eh, heb toch al een modded Switch Oled liggen om mijn eigen games etc te dumpen.
De vergelijking met auto's gaat altijd een beetje mank natuurlijk. Want die 130km is geen beperking aan de auto, maar aan de weg. Je zou ook het tegenovergestelde kunnen beredeneren, als jouw brommer (of elektrische fiets) harder kunnen dan toegestaan mogen ze de weg niet meer op.
Alleen heeft die wetgeving, net zoals die 130km/u, echt helemaal niets te maken met het wel of niet mogen omzeilen van de beveiliging van je eigen apparaat.

Ik vond bijvoorbeeld dit artikel: https://www.ejure.nl/2014...-een-ios-apparaat-legaal/ en daarin is de conclusie dat jailbreaken an sich niet expliciet verboden word, maar het aanpassen van auteursrechtlijke beschermde software is niet zonder meer legaal. Er is echter nog geen jurisprudentie om echt een duidelijke uitspraak te doen.
Het is jouw device toch? Daar mag je mee doen wat je wil.
Nee, want de eula (of het verkoopscontract, of een ander document met kleine grijsgedrukte lettertjes dat je geacht gelezen en begrepen te hebben) bepaald wat je mag doen met de software en hardware. En jailbreaken zal er waarschijnlijk wel expliciet vermeld staan. Waardoor ze wel degelijk dmca klacht kunnen indienen. Hoe belachelijk het ook is.
EULA is helaas geen rechtsgeldig stukje papier.
Er zijn al vaker rechtszaken geweest van het "schenden" van de EULA, en het enige wat zo'n bedrijf kan doen is bijv. als ze een account hebben van je, deze blokkeren, maar ze mogen je niet "voorkomen" dat je dan niks meer kan met je apparaatje, want dat is weer een schending van andere wetgevingen ;)
EULA is helaas geen rechtsgeldig stukje papier.
Een EULA mag niet onredelijk zijn, en als gebruiker moet je de gelegenheid hebben deze te bekijken voor je tot aanschaf overgaat.
Maar de EULA is ook het bewijs dat je een licentie hebt om software te gebruiken. Zonder heb je die niet en ben je hoe dan ook in overtreding.
Maar als ik een licentie heb om de software te gebruiken, dan maakt het toch ook niet uit of ik een kopie van mijn cartridge maak? Want immers, ik heb al een licentie. Ik heb (volgens de tech-bedrijven) de game niet gekocht maar heb een licentie genomen op de software.

Aan de ene kant willen bedrijven doen alsof je iets koopt... Want dan betaal je voor die "kopie" en mag je hem niet zomaar kopieren. Maar als het ze uit komt koop je een licentie en mogen ze die intrekken als het ze uit komt :+
Als je een Windows licentie hebt mag je die toch ook niet gebruiken op meerdere devices?
Nee maar ik kan wel een kopie maken van de disk en deze gebruiken als backup. Dat is iets wat nu dus blijkbaar niet mag bij de switch. Cartridge kwijt = game kwijt. En bij online aangekocht: Nintendo shop offline, game niet meer te downloaden. Kopie maken mag niet.... backup van je switch mag ook niet, want gaat via online abbo.

Dus je mag geen kopie maken, want je koopt software als cartridge
Nee je bent geen eigenaar, want je koopt een licentie.

Rara wat is het nu? ;-)
Simpel toch? Je koopt een fysieke cartridge (waar software op staat die je niet mag draaien zonder gebruiksrecht) en krijgt daarbij ook nog een gebruiksrecht om die software conform de voorwaarden van Nintendo te draaien.

Iets als een recht om backups te maken bestaat niet, dus geen idee waarom je dat er bij haalt.
Maar als ik een licentie heb om de software te gebruiken, dan maakt het toch ook niet uit of ik een kopie van mijn cartridge maak?
Heb je de voorwaarden van de Nintendo licentie wel gelezen?
Voorwaarden gaan niet altijd boven de wet. Gelukkig maar ook....
Er is nog nooit iemand veroordeelt vanwege de EULA.
Heb zelf met Blizzard te maken gehad, en die konden he-le-maal niks in Europa.

[Reactie gewijzigd door Power2All op 22 maart 2024 11:47]

Je mag idd doen met je hardware wat je wil. Maar je mag anderen niet informeren hoe ze dat moeten doen of tools maken/verspreiden waarmee je het kan doen.
Mooi verzonnen...
Bron?
Deze firmware en encryptiesleutels zijn niet zonder meer beschikbaar, daarvoor moet je eerst beveiliging op je switch omzeilen (Unlike Yuzu, Suyu will not run if you don't use prod.keys, title.keys and the Nintendo Switch firmware. The only way I can tell you to get this, is by dumping them yourself from your jailbroken Nintendo Switch
Wat natuurlijk gewoon een "diplomatiek" antwoord is. De product en title keys zijn super eenvoudig via Google te vinden en worden door andere partijen er vaak gewoon bijgeleverd. Het spel wat men hier probeert te spelen is het verschuilen achter "niet bestemd voor illegaal gebruik" terwijl iedereen weet dat dit de meest voorkomende use case is. Het aantal spelers dat daadwerkelijk met een echte switch aan de gang gaat om keys te dumpen ligt naar verwachting erg laag.
Nou. dat heeft ook niet lang geduurd.

Nintendo ninja lawyers gonna get'cha... ;)
Nintendo Ninja's kunnen wel overuren maken...zulke dingen hou je toch nooit tegen
En die maken ze graag en overigens erg succesvol, want Nintendo zit er, helaas voor zulke initiatieven, altijd heel dicht bovenop. De enkeling die daar doorheen komt, heeft simpelweg geluk of is de moeite van het aanklagen niet waard.
De DMCA was nep. Suyu is er gewoon nog.
Ik had het al voorspeld. Als ik ontwikkelaars van een emulator kan adviseren: maak geen emulator gebaseerd op Yuzu. Die zullen direct door Nintendo weer offline gehaald worden.
ShadLink in 'Ontwikkelaars komen met bètaversie Switch-emulator die geen piraterij bevat'
De DMCA was nep, Suyu is er gewoon nog.
Het feit dat de DMCA nep zou zijn geeft een groter probleem van DMCA aan.
toch hoop ik dat de switch ooit dezelfde mate van emulatie krijgt als ik nu heb op mijn 3ds. En dan bedoel ik: als Nintendo de switch store dichtgooit en niks meer wil ondersteunen.
Dit was op Gitlab, niet Github, zoals ook vermeld in de bron op overkill.wtf.
Wat apart is, want de repository op GitHub is offline terwijl ik het project nog wel op GitLab tegenkom.

[edit]
Het overkoepelende project op GitLab is nog online (inclusief releases). Enkel de repository met de broncode is offline gehaald. Zie mijn andere reactie voor links en een mirror.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 maart 2024 08:50]

Dit is voor niemand een verrassing neem ik aan? Suyu is vrijwel gelijk aan Yuzu. Geen verrassing voor mij. Dit werd bij de release al voorspeld.

[Reactie gewijzigd door Bor op 22 maart 2024 09:00]

De DMCA was nep, Suyu is er gewoon nog, denk wel dat zolang ze er geen geld voor vragen ze ok zullen zijn.
Het kwaad is grotendeels toch al geschied, de laatste versies van yuzu/suyu waren gemeengoed voor bijna alle games en er komen bijna geen nieuwe Switch games meer uit. En daarbij elke keer als er iets van een emulator in het nieuws komt, worden er weer nieuwe mensen wakker, die denken hè kan je dat ook op de PC of Steamdeck spelen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee