Windows Kladblok krijgt spellingscorrectie

Windows Kladblok krijgt spellingscorrectie. Dat heeft Microsoft bekendgemaakt. De functie zit vanaf nu in een testversie van de app voor Windows 11.

De spellingscheck zit in versie 11.2402.18.0 van Kladblok, zegt Microsoft. Bij sommige bestandsformaten staat de functie standaard aan, maar in logbestanden staat hij juist standaard uit, zo zegt het bedrijf. De functie is niet beschikbaar voor alle testers, maar staat aan voor een deel van de gebruikers die Windows 11 hebben vanuit het Canary- of Dev-channel. Wanneer de spellingschecker in de stabiele versie van Kladblok komt, is onduidelijk.

Spellingscheck in Windows Kladblok, maart 2024
Spellingscheck in Windows Kladblok, maart 2024

Door Arnoud Wokke

Redacteur

21-03-2024 • 20:32

90 Linkedin Whatsapp

Reacties (90)

90
90
36
3
0
14
Wijzig sortering
Ik hoop dat dit hard uitgezet kan worden, ik zou niet willen dat mijn notepad zaken naar de cloud worden gestuurd ter controle.

Aanvullend: Ik zie een use case voor een simpele Windows app die gewoon weer Notepad is.
Je bedoelt notepad++?
Het is bijzonder dat je Notepad++ noemt want dat is nu precies geen simpele "notepad" app maar een editor die vol met features zit inclusief spell check plugins. Deze vergelijking gaat daarom niet op.

Ik vind zelf een spell checker mits hij opt-in is prima in notepad. Ik gebruik, net als vermoedelijk veel andere mensen, notepad met regelmaat om even een stukje tekst te editen om dat vervolgens ergens anders in te verwerken. Als je daar direct spelling kan controleren is dat alleen maar toegevoegde waarde.
Dat ie barstensvol zit met features ben ik helemaal met je eens, maar je kan deze wel perfect als een domme versie gebruiken, daar hoef je niks extras voor te doen iig. Het is denk ik net hoe je het bekijkt.

[Reactie gewijzigd door Thijs_Rallye op 22 maart 2024 10:17]

Ik gebruik nog steeds Metapad.

https://liquidninja.com/metapad/

Aanvankelijk had dat als grootste voordeel dat het grotere bestanden kon openen dan (de toenmalige) Notepad, maar het is nog steeds heel bruikbaar, met weinig toeters of bellen.
Beetje jammer dit, notepad is toch een van mijn goto tools om configuratie bestanden te editen, als ik snel even iets moet copy/pasten of een stukje tekst/sterk wachtwoord tijdelijk even moet bewaren.

Het was al een doorn dat ze nu met tabs werken en dat hij standaard geopende bestanden bewaart en heropent.

Even een headsup, als je iets op een USB stick opent, je sluit notepad, je verwijdert de stick en je heropent notepad dan heeft hij dat bestand nog in z'n geheugen staan. Blijkbaar slaat notepad dat bestand ook nog eens ergens lokaal, echt een dooddoener als je het gebruikt voor gevoelige keys en wachtwoorden. En nog erger dat hij het heropent, dus als je even vergeet dat tabblad te sluiten dan kan de volgende gewoon dat bestand inzien.

Maar goed dat alles kan je uitzetten, maar dan vraag ik me af waar dat alles voor nodig is. Je hebt VS Code en je had WordPad.
leuk als je straks een code bestand opent en alle syntax krijgt rode lijntjes.
In de officiële Microsoft aankondiging:
https://blogs.windows.com...-out-to-windows-insiders/ staat het volgende:
This feature is enabled by default for some file types but is off by default in log files and other file types typically associated with coding. You can toggle this setting on or off globally or for certain file types in Notepad app settings or temporarily for the current file in the context menu. We’ve organized the settings page as well to make it easier to find and adjust Notepad app settings.
Dus geen probleem met code bestanden, en je kunt zelf de extensies kiezen waar het aan moet staan.
En hoe zit het bij naamloze notepad instanties? Want daar bewaar ik de meeste tijdelijke code in.
Soms is het probleem ook gewoon echt de gebruiker ;)
Ben ik met je eens. Alleen soms heb ik zelf wel zoiets van. Hou het lekker bij de basis. Sommige programma’s hebben zijn juist goed omdat ze bepaalde toeters en bellen niet hebben. Kladblok en Paint zijn er twee van. Gewoon lekker eenvoudig houden. Als iemand bepaalde opties wilt zijn er zoveel goeie alternatieven.
Precies.
Met betrekking tot Paint, hierin gaat ook GenAI geïntegreerd worden; Paint Cocreator. waar vervolgens credits voor gekocht moeten gaan worden om het te gebruiken.
Ik snap dat je een visuele AI tool wilt integreren in een beeldverwerker, maar had liever gezien dat de standaard paint het bij de standaard functionaliteit hield.
Precies dit inderdaad!
De reden dat ik voor bepaalde soorten aantekeningen kladblok gebruik, is juist dat er geen spellingscontrole in zit. Hopelijk is dit straks makkelijk uit te zetten!
Terechte vraag van @scribly3
Vaak open je kladblok, plak je er even wat in en sla je het in de meeste gevallen nooit op. Zeker nu kladblok nu automatisch je data bewaart, ook als je het niet zelf in een bestand opslaat.
Neem aan dat het dan wel default uit zal staan..?
Standaard uitzetten voor alle bestanden en dan alleen aanzetten bij de bestandstypen waarbij je wel spellingscontrole wil hebben.
Dan word het tijd voor Notepad++
Dan gebruik je notepad++ of vscode
maar in logbestanden staat hij juist standaard uit,
Vast wel als het in logs ook uit is.
Naast Nederlands, Frans, Duits, etc... zijn PHP, JavaScript, C++, Python, etc... ook talen.
Op zich werkt een spellingchecker door eerst te zoeken over welke taal het gaat en gaat nadien in de eenvoudigste vorm een woordenboek laden en de woorden 1 voor 1 hiermee vergelijken of in een 2de variant ook grammatica toepassen. Codestructuren zou je als grammatica kunnen aanzien en je spellingchecker hierop voorzien.

We hebben in VS Code gezien dat al deze features (incl syntax highlighting) eigenlijk erg lightweight kunnen zijn. Het zou me niet verbazen dat er "in babysteps" dergelijke zaken geïmplementeerd gaan worden. Natuurlijk ligt de focus bij Notepad op 'lightweight' waar VS Code meer uitbreidbaar is en per workspace eenvoudige toegang geeft en mee gebruikt in de code-logica. (een functie uit een ander bestand herkent hij in jouw bestand en ziet hij niet als iets ongebruikt of ongedefinieerd).
Als je kladblok nog gebruikt om te programmeren is dat misschien meer PEBKAC

Straks ga je me ook vertellen dat je dropbox gebruikt als "version control"

[Reactie gewijzigd door jaapzb op 21 maart 2024 21:36]

Nee, maar wel precies voor hoe het programma heet: kladblok.

Even snel iets wat onder je Ctrl-V zit plakken. Kladblok start sneller op dan de meeste dev-tools en als het voor een paar klad-regels is…

Ik heb kladblok altijd wel open staan
Als je Windows gebruikt kan je i.p.v. CTRL-C / CTRL-V ook WIN-C / WIN-V gebruiken. dan krijg je een popup van je clipboard historie. Hoef je niet nog apart een programma te openen, te plakken en dan zo later weer terugzoeken in welk tabje dat ook weer geplakt had.
Dat gaat allemaal onder elkaar in kladblok. Stukje code van 2-5 regels, linkje naar een website. SQL-dingetje wat je even moet proberen.

Nee, win-tab vind ik daar niet handig in :)

En t mooiste is, we hebben allemaal onze eigen workflow, dus wat voor mij werkt kan voor een ander *drama* zijn.
Versies hou je toch alleen lokaal? Nooit een backup maken! :+
Sowieso beter idee om daar iig notepad++ voor te gebruiken..
Of nog beter: VS Code!
Wel beter. Maar Notepad++ is native win32 en start veel vlotter. Plus geeft je direct een edit scherm, zonder dat je eerst een bestand aan hoeft te maken.
Sowieso beter idee om daar iig notepad++ voor te gebruiken..
Sinds jaar en dag Notepad++

De killer feature was voor mij de ‘diff’ functie en ‘spell check’.

Maar de top real feature is dat de geopende tabs met geschreven tekst niet verloren gaan als je de app afsluit of te maken krijgen met een spontane reboot.
Gezien 2/3 functies dadelijk in notepad zitten, ga je daar wel blij van worden!

Ik vraag mij serieus af of de dag nog komt dat MS notepad++ overneemt en deze notepad laat vervangen.
Denk niet dat Microsoft notepad++ over gaat nemen als ze al een goed alternatief hiervoor hebben, namelijk: vscode
Ja precies. "new 1523" FTW
Een beetje kladblok herkent de taal, zelfs programmeertaal
Come on denk je nou echt dat Microsoft niet denkt aan zoiets..
En auto correctie uitzetten voordat je het bestand laadt :’)
Waarom gaat Microsoft nu de meest simpele, fantastische (in zn simpelheid), tekst editor zo volstoppen met bloatware??

Hebben ze daar niet al Word voor? Of alternatieven zoals Notepad++? Desnoods maken ze een kloon waar ze die meuk instoppen en noemen het.. hmm.. Wordpad? Zomaar een idee.

De kracht van Notepad is juist de eenvoudigheid. De onafhankelijkheid van externe troep zoals een controle mechanisme, tabjes enz. (waar ik mij tot op de dag van vandaag nog aan erger)

Windows heeft genoeg potentie, maar sommige zaken mag je erbij bouwen ipv aanpassen. Met name de basis tools, die moeten ver van dat Store-framework blijven waarmee de werking kapot gaat.

Ik erger mij nog steeds aan calc dat trager (ok, met nieuwste ssd's valt het wel mee) is dan het origineel. Maar het standaard vinger-vriendelijke grootte (25% groter) is echt idioot.

[Reactie gewijzigd door Triblade_8472 op 21 maart 2024 20:46]

Het gebruikersnaamveld van de Tweakersloginpagina heeft spellingscontrole. Dit is echt niet zo'n grote wijziging.

Notepad (en Wordpad) waren ooit meer bedoeld als een demo/proof of concept van de text edit/rich text edit controls die in de Windows-API zitten dan als professionele tool. Sinds Windows 8 is spell checking ook gewoon onderdeel van de standaard-controls van Windows. Ze zetten eigenlijk alleen de flag aan. Dit is een feature die er al tien jaar geleden in had moeten zitten, niet een manier om geld te verdienen zoals hun AI-gedoe.

Er is genoeg te klagen over de laatste paar iteraties van Windows, maar "spellingscontrole in een app waarin je aantekeningen maakt" is toch wel echt een van de onzinnigste dingen om over te klagen.

[Reactie gewijzigd door GertMenkel op 21 maart 2024 21:24]

Nee, het is en blijft zinloze bloat. Niemand gebruikt Notepad voor de spellingcontrole. Men gebruikt Notepad 'if all else fails'. En dan wil je het juist zo simpel mogelijk hebben, dus niet een API gebruiken omdat deze bij toeval toch al rondslingert. Daarnaast ga je weer afhankelijkheden (van externe libraries) krijgen waar Microsoft juist om berucht was.

Hoe meer onderdelen erin zitten die kapot kunnen, hoe slechter.

Alles wat Microsoft nu maakt is met hoog-level programmeer spul gemaakt en dat is van nature al zo bloated als wat. test dll's, paden die niet bestaan of typ fouten bevatten, kan allemaal nu. En we merken het niet omdat de PC's 'te' snel zijn. Maar al die foutjes bij elkaar opgeteld maakt de hele wereld toch een stuk trager en zelfs minder energiezuinig.
Ik vind spellingcontrole wel handig.

Die afhankelijkheden heb je dus al, spellingcontrole zit al tien jaar in de edit control die notepad al gebruikt.

In het slechtste geval crash de spell check en zie je meer rode lijntjes dan je verwacht. Dan zul je helemaal naar de instellingen moeten gaan en de instelling uitzetten. Wat een drama, zeg.
En voor hetzelfde geld is het aanspreken van de class oid in de library juist wat een probleem veroorzaakt. Gezien ik geen glazen bol heb weet ik niet of en wat er fout kan gaan.

Ik blijf erbij, laat Notepad zo kaal en simpel mogelijk. Het liefst terug naar de vorige versie ipv de getabte versie. Ja, het is handig om de tekst nog te hebben bij een reboot, maar het kan ook zorgen voor meer wat kapot kan. Er zou gewoon voor alles 1 tool moeten zijn die het zo simpel mogelijk doet. En voor notities is dat Notepad wat mij betreft.
In dat geval kun je misschien beter de notepad.exe van Wine downloaden, die komt een stuk dichter in de buurt bij de minimale implementatie die in Windows 95 zat dan de notepad van vandaag de dag.
Downloaden? Het zou standaard uitrusting in een vers geïnstalleerd OS moeten zijn. Alles wat meer features bevat, dát zou gedownload moeten worden.

Zo kaal, snel en klein mogelijk OS is beter. Alle extra's mogen daarna gedownload worden.
Iemand die geen internet verbinding heeft om een spellcheck programmatje te downloaden zal daar waarschijnlijk ook echt niet om malen.
Juist. Het is hele idee is dat je meer applicaties hebt en niet 1 applicatie met alle functies. Notepad gebruiken om iets te delen/publiceren is ook niet de bedoeling en dus maakt het niet uit of de spelling onjuist is.
Compleet mee eens. De teloorgang van Microsoft Windows is wat mij betreft begonnen na Windows XP. Na overstap op Windows 11 lijken basale features als klassieke window management (cascade windows via system tray, kleine icons in taskbar zodat er meer op past, niet groeperen van windows) meer een afterthought. Als ze al überhaupt mogelijk worden gemaakt. Bloated window over window (klassieke dialoogvensters blijven soms de enige manier om bepaalde zaken in te stellen, maar zitten verborgen in vensters zonder inhoud), trage interfaces (Windows Verkenner start traag op, en dropdowns blijven hangen op het scherm) en slechtere usability.

Notepad is ook bloated geworden. Mooi dat er nu sessies worden bijgehouden, maar de eenvoud van snel meerdere bestanden na elkaar bekijken in dezelfde enkelvoudige Notepad-window is door de tabs verloren gegaan. Elke tab moet handmatig afgesloten worden, een extra handeling. En de nieuwe Notepad gebruiken in Virtual Desktops is ook lastig; als je in een virtual desktop een bestand opent in Notepad, opent Windows deze in een Notepad-venster die al openstaat op een andere virtuele desktop.
Je wilt notepad juist zo simpel en eenvoudig mogelijk hebben. Alles wat je er aan toevoegt maakt het programma langzamer in opstarten, te veel features etc.

Als ict'er gebruik je notepad om dingen te doen als logs openen, config files openen, heck, zelfs als ik opmaak wil wissen uit een stuk tekst wat op mn kladblok staat: notepad.

Als je straks alleen maar meer dingen toegevoegd krijgt ga je ongeveer word krijgen. Dan werkt het niet meer zoals het hoorde te werken. Snel wat text intikken en opslaan, output van een cli erin, dat soort dingen. En snel werken, niet geven om opmaak, spelfouten e.d. dingen die niks toevoegen.
Logs en config zullen dus de spell checker standaard uit hebben staan volgens Microsoft. En zelfs dan is notepad eerlijk gezegd een tool van last resort, als je vaker met die bestanden werkt zijn er veel betere oplossingen (notepad++ bijvoorbeeld) die syntax highlighting en regex zoeken toevoegen.

Word ga je niet krijgen, Microsoft heeft juist wordpad verwijderd met het advies "gebruik gewoon Word online als je een document wilt typen".
Juist omdat het een tool van last resort is e.d. wil je geen spellcheck hebben. Het heet in het Nederlands niet voor niets 'kladblok', voor kladjes, niet voor documenten. Als je spellcheck wilt 'gebruik dan gewoon word online' om in de context te blijven ;) Ik zit er niet op te wachten dat er allemaal meuk toegevoegd moet worden. Recentelijk duurt cmd openen ook al langer op mijn pc sinds ik op W11 zit. Ik wil gewoon windows toets + r, cmd, enter, ping/ipconfig/netsh etc intikken achter elkaar, maar regelmatig vallen de eerste 2-3 letters weg omdat cmd zo langzaam opstart.

[Reactie gewijzigd door Nox op 22 maart 2024 09:05]

Uh, ja?
Bloatware is hetgeen wat ongewenst/onnodig is toegevoegd. (tenzij je graag een andere term wil geven voor een ongewenste toevoeging)

Er zijn legio software pakketten die spellingcheck bieden. Waarom voeg je dat toe aan iets wat zo basis mogelijk moet blijven?

Word, Notepad++, OpenOffice\LibreOffice, diverse websites.

Waarom moet per se Notepad dit ook hebben? Waarom is dit belangrijk? Notepad zou zo simpel mogelijk moeten blijven om meerdere redenen die ik eerder (hierboven ergens) genoemd heb. Genoeg alternatieven voor mensen die meer willen.

Edit: toevoeging stukje over bloatware

[Reactie gewijzigd door Triblade_8472 op 21 maart 2024 22:08]

Yep - ben het met Triblade_8472 eens hoor. Notepad's kracht was dat het de meest basic editor was. Wist je zeker dat het alle formatting weghaalde en eigenlijk ook dat het altijd zou werken, ongeacht de staat van je Windows installatie. Hoe meer er aan wordt toegevoegd des te meer kans dat het dus kuren kan gaan vertonen enne... als je meer nodig hebt dan Notepad laat de gebruiker dan zelf lekker de keuze maken wat ze willen gebruiken.
Als jij een brief schrijft controleer jij je spelling neem ik aan. Doe je dat ook als je even een kladje schrijft met bijvoorbeeld je boodschappen of als je even snel iets opschrijft wat je niet wil vergeten dat moment?
Ja, toch? Het is geen tekst-verwerker. Een kladblok hoeft toch ook niet ingebonden te worden en 120 grams papier te zijn?
Helemaal mee eens. Een notepadfile zonder tekst zou precies 0 KB moeten zijn!
Dat heeft toch helemaal niets met spellingscontrole te maken? Het bestand wat een editor aanmaakt en de omvang hiervan staat compleet los van de features van het programma zelf.
Het gaat erom dat je een bestand kunt aanmaken zoals bijvoorbeeld rdp.txt en dat je dan de extensie kan wijzigen in bijvoorbeeld .rdp en dat je dan dus een leeg bestand hebt. Snappie?
Ja, en dat kan nog steeds? Net even getest; je krijgt een net leeg bestand van 0 KB. Dit staat compleet los van de spellingscontrole toevoeging en is niet veranderd.
Tja, vind dat kladblok juist zo simpel mogelijk moet blijven en zo'n spellingchecker alleen maar extra 'gewicht' toevoegd. En ja de kladblok is juist bedoeld om gewoon even een krabbeltje te maken en verder geen belangrijke teksten. Of, waarvoor ik kladblok vaker gebruik is om tekst even in te kopieren en dan is een spellingchecker ook niet nuttig.
Ik gebruik Notepad altijd voor het opschonen van tekst. Even snel tekst in kopieren en dan weer selecteren en kopieren en voila, je bent alle opmaak in een keer kwijt.
Ctrl-Alt-V of Ctrl-Shift-V werkt vaak ook, afhankelijk van de (Microsoft) applicatie.

Scheelt Notepad openen.
Oh deze ga ik onthouden, thanks.
Ja, maar werkt niet overal.
Notepad werkt altijd
je bent alle opmaak in een keer kwijt.
Precies waarvoor ik het ook vaak gebruik.
Het is waar 99,99% van de gebruikers Notepad voor gebruikt gok ik.
Denk ik ook wel want ik kan mij niet echt voorstellen dat er mensen zijn die complete brieven in Notepad gaan schrijven. Alhoewel, kan mij van vroeger nog wel heel goed Word Perfect herinneren en dat werkte ook net zo goed.
Soms erg handig om lokaal je e-mail te dichten en dan in 1x in de knaketrage ‘webmail’ van m’n werkgever te plakken - scheelt enorm veel tijd :D
precies dat ja ;)
Voor andere taken hebben we visual studio code en tekstverwerkers
Laat maar komen! Ik gebruik kladblok enorm veel, en heb echt helemaal niets met alternatieve als Notepad++

Notepad is eigenlijk een beetje mijn vluchtig geheugen :)
Maar is een spellcheck nuttig voor je geheugen? Ik gebruik notepad vaak als tijdelijk notitie waarbij een spellcheck alleen maar afleid van waar het om hoort te gaan - notities.

Ik mag aannemen dat je geen complete proza aan het schrijven bent, dus ik zie echt de nut van een spellcheck niet.
Om de AI te trainen?
Ik neem aan dat iedereen toch code bestanden opent in een edtitor die daarvoor is bedoeld en dan heb je dat soort problemen niet, beetje spijkers zoeken op laag water vind ik dit.
Code als AutoLisp? Daarvoor is kladblok de enige zinnige editor :P
Toegegeven, dat is een van de weinige 'talen' die geen eigen editors hebben.

Voor mij heeft kladblok een paar zeer belangrijke functies:
- Platte data plakken en ctrl+h om een individuele teken(reeks) te zoeken en vervangen, wat lastiger is in zowel bron- als doelprogramma
- cryptografische aantekeningen tijdens een telefoongesprek of om ruwe data over te nemen waar ik iets mee moet (succes spellingscontrole!)
- opmaak volledig verwijderen
- AutoLisp maken/inzien

Allemaal stukje data waarvoor spellingcorrectie dodelijk is. Ik ben wel benieuwd naar de resultaten die spellingscontrole voorstelt. Dat kan nog wel een paar seconden een glimlach maken. 'defun' en 'princ' bieden nogal wat ruimte voor interpretatie :')
van een simpel no-nonsens notitie programma wordt het weer opgeblazen met de meest nutteloze verplichte functies, net zoals de rest van het OS. Jammer weer
Dat is goed nieuws, nu de Tweakers-redactie nog! Spellingchecker, spellingcorrectie, spellingcontrole. 8-)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee