AMD heeft versie 3.1 van FidelityFX Super Resolution aangekondigd. FSR 3.1 kan volgens het bedrijf hogere framerates halen via betere temporal upscaling, bij stilstaande beelden en bij bewegende objecten.
AMD heeft FSR 3.1 officieel beschikbaar gemaakt. Het bedrijf toonde de nieuwe tool tijdens de Game Developers Conference. FSR 3.1 is een grote upgrade ten opzichte van versie 3.0, dat in september vorig jaar uitkwam, zegt AMD. De grootste verbetering in de technologie zit volgens het bedrijf in de manier waarop het aan temporal upscaling doet. Die technologie zorgt ervoor dat videokaarten games met een lage resolutie genereren maar vervolgens schaalt de software die op, zodat een game hogere framerates krijgt. Tweakers schreef in 2022 een achtergrondartikel over de technologie. Volgens AMD werkt temporal upscaling in FSR 3.1 niet alleen goed bij stilstaande beelden, maar juist ook bij bewegend beeld waarbij er 'minder flikkeringen en shimmering voorkomt'. Ook zou er veel minder ghosting in de beelden moeten zitten.
Een andere belangrijke aanpassing is dat de Frame Generation-feature wordt losgekoppeld van het upscalen van FSR 3. Die technologie zorgt voor een prestatieboost, maar werkte alleen met FSR 3. AMD wil de framegeneratietechnologie vanaf versie 3.1 ook beschikbaar maken met andere upscaletechnologieën, al specificeert het bedrijf niet om welke technologieën het dan gaat en of daar Nvidia's DLSS of Intels XeSS bij zitten.
Verder brengt AMD een nieuwe FidelityFX-api uit waarmee het makkelijk wordt om de techniek te debuggen. er komt verder ondersteuning voor games die gebruikmaken van de Vulkan-api en voor de Xbox Game Development Kit. AMD zegt dat de nieuwe versie van FSR in het tweede kwartaal van het jaar definitief beschikbaar komt voor ontwikkelaars. AMD kondigde verder al in ieder geval een game die de technologie definitief gaat ondersteunen. Dat is Rachet & Clank: Rift Apart, die een update krijgt.