Koopjes bij kringloopwinkels worden duurder: 'Wij zijn echte bedrijven'

© Omroep West
REGIO - 'Jullie krijgen het gratis. Waarom moet er dan geld voor gevraagd worden?' Op social media klinkt met regelmaat verontwaardiging over de prijzen in kringloopwinkels. 'Zolang ik er werk, al twintig jaar, zijn onze prijzen onderwerp van gesprek,' zegt Gert-Jan Dekker, directeur van stichting RataPlan. 'Wat mensen niet altijd begrijpen, is dat kringloopwinkels echte bedrijven zijn. Weliswaar met een sociale doelstelling om mensen aan het werk te helpen, maar ook met echte kosten.'
'Net als andere bedrijven hebben wij te maken met grote kostenstijgingen, waarvan de belangrijkste de loonkosten zijn', vervolgt de directeur van RataPlan, dat kringloopwinkels heeft in onder meer Delft, Den Haag, Hillegom, Monster, Naaldwijk en Rijswijk.
'Zestig procent van onze totale kosten zijn loonkosten en die stijgen al jaren, elk jaar met tien procent. Wij hebben 1200 werkplekken, een groot deel bestaat uit kwetsbare mensen op de arbeidsmarkt. Zonder ons zouden die geen kans op werk hebben. En mensen aan werk helpen kunnen we niet doen als we onze producten gratis weggeven.'

10 tot 15 procent meer klanten

Dekker meldt dat de prijzen bij zijn kringloopwinkels het afgelopen jaar twee procent omhoog zijn gegaan. 'En ondanks de lichte prijsstijging en de verontwaardiging daarover, krijgen we per jaar nog steeds tien tot vijftien procent meer klanten binnen.'
Nathalie van der Bol, bedrijfsleider van RataPlan Den Haag, ziet ook dat het steeds drukker en hipper wordt. 'Er wordt hier heel veel gefilmd in de winkel. Heel veel jonge meiden die hier allemaal vlogs maken om elkaar tips and tricks te geven', ziet ze.

Irritatie bij handelaren

'Misschien dat mensen zich vroeger schaamden omdat ze weinig geld hadden en daarom naar de kringwinkel moesten. Nu is het heel erg hip om voor meubels en vintagekleding te shoppen. Hele studentenverenigingen komen tegelijkertijd binnen, of mensen die er een dagje uit van maken.'
Irritatie over de gestegen prijzen merkt Van der Bol vooral bij handelaren. 'We zien hier veel handelaren die drie keer per dag komen struinen. Zij zijn niet blij als de prijs voor een langspeelplaat van 1 naar 3 euro gaat.'

Vaasje van 1000 euro

Maar een consument is juist blij met de kans om ook die plaat waarnaar al een poosje gezocht werd te kunnen kopen. Een bezoeker van de Haagse kringloopwinkel die in een platenbak zoekt, zegt: 'Je vindt niks meer als de prijzen heel goedkoop zijn. Natuurlijk is het jammer dat ik nu wat meer moet betalen, maar ik snap het ook.'
En een bijzonder artikel voor een habbekrats kopen kan ook nog steeds, zegt de directeur van RataPlan. Dekker: 'Laatst wilden we een vaasje verkopen voor 50 euro en daar vocht men om, want het bleek 1000 euro waard te zijn.'

'Volgende keer wat duurder'

'Wel worden we professioneler. Als we merken dat iets al uit onze handen wordt gegrist voordat wij het op de plank kunnen leggen, dan maken we het de volgende keer wat duurder. Daar leren wij wel van. Maar wij verkopen het nooit voor een prijs die een commerciële vintagewinkel zou hanteren', zegt Gert-Jan Dekker tot besluit.