Woensdagochtend was er opnieuw een wisselstoring rond het treinstation van Schiphol. Het probleem begon in de spits en hield aan tot 9.15 uur.
Uit cijfers van Rijdendetreinen.nl blijkt dat er in de eerste drie maanden van 2024 meer storingen waren dan in dezelfde periode in de afgelopen drie jaar. Schiphol betreurt het dat de luchthaven daardoor minder goed bereikbaar is.
"Het is belangrijk dat reizigers de trein als betrouwbaar vervoermiddel zien." Tegelijkertijd zegt de woordvoerder van de luchthaven te begrijpen dat onderhoud aan het spoor nodig is en dat zich altijd incidenten kunnen voordoen.
Spoorbeheerder ProRail is zich bewust van de kritiek op de betrouwbaarheid van de treinverbinding met Schiphol. ProRail probeert met "goede communicatie" reizigers op tijd te informeren en het onderhoud zo gunstig mogelijk in te plannen.
Wisselstoring had te maken met technische storing
De vertragingen van de afgelopen weken hebben volgens de woordvoerder te maken met incidenten naast de geplande werkzaamheden aan de Schipholtunnel. Tot en met 2028 worden onder meer sporen, dwarsliggers en de bovenleiding vernieuwd.
"De overlast is groter als je ook nog groot onderhoud op een station hebt. Maar dit onderhoud is noodzakelijk om de treinen betrouwbaar te houden", zegt de woordvoerder van ProRail.
De wisselstoring van woensdagochtend had volgens ProRail niet te maken met achterstallig onderhoud. Het ging om een technische storing in het beveiligingssysteem van de wissel. De oorzaak van dat probleem is niet bekend.
NS vindt vertraging 'ongelofelijk vervelend'
De NS vindt het "ongelofelijk vervelend" dat treinreizigers rond Schiphol naast beperkingen door werkzaamheden ook te maken krijgen met verstoringen. Volgens een woordvoerder is de afgelopen tijd "erg veel en intensief" aan het spoor bij de luchthaven gewerkt.
Er is volgens haar geen eenduidige oorzaak aan te wijzen voor de storingen die daarbovenop zijn gekomen.
Door de werkzaamheden in de Schipholtunnel is de helft minder sporen beschikbaar, zegt de NS. Dat had flinke hinder voor het treinverkeer tot gevolg. "Daaroverheen zijn nog verschillende reguliere verstoringen gekomen. We begrijpen dat dat heel pittig is voor onze reizigers."
Wel benadrukt het spoorbedrijf dat werkzaamheden noodzakelijk zijn om het spoor goed te kunnen blijven gebruiken. Volgens de woordvoerder staan tot het eind van het jaar geen ingrijpende werkzaamheden meer gepland zoals die bij Schiphol de afgelopen tijd. Ook geeft ze aan dat ProRail over het beheer van het Nederlandse spoornet en de afhandeling van verstoringen gaat.
De NS kan verder geen uitspraken doen over hoeveel reizigers de afgelopen tijd compensatie hebben aangevraagd. Dergelijks cijfers worden in principe pas bekendgemaakt in de jaarcijfers van de NS.