Denuvo-drm krijgt onzichtbaar watermerk in games om lekken tegen te gaan

Denuvo-maker Irdeto heeft TraceMark for Gaming aangekondigd, een Denuvo-functie waarmee ontwikkelaars zichtbare en onzichtbare watermerken in games kunnen plaatsen. Zo moeten ontwikkelaars uitgelekte beelden kunnen herleiden naar de bron.

TraceMark for Gaming is een tool die op verschillende platforms kan worden gebruikt en ontwikkelaars laat kiezen of ze zichtbare of onzichtbare watermerken, of allebei, willen gebruiken. De tool kan ook gebruikt worden om die onzichtbare watermerken in beelden te kunnen herkennen. Daarbij kan de tool watermerken herkennen als lekkers de helderheid aanpassen, of als ze de beelden blurren, comprimeren of croppen, stelt Irdeto. Met de tool kunnen ontwikkelaars volgens de drm-maker individuele gebruikers herkennen.

De watermerktool kan zowel met als zonder andere Denuvo-functies gebruikt worden. Irdeto zegt de tool te hebben gebaseerd op watermerktools die ook door de film- en sportbranche gebruikt worden. De tool is voornamelijk bedoeld voor playtests en gesloten bèta's, wanneer ontwikkelaars willen voorkomen dat er beelden uitlekken, of gamecodes die onder embargo worden uitgegeven aan journalisten en andere reviewers.

Door Hayte Hugo

Redacteur

20-03-2024 • 07:42

123 Linkedin Whatsapp

Reacties (123)

123
123
49
1
0
56
Wijzig sortering
En over een tijdje: Ze geven iedere kopie van de game bij download een unieke ID met uniek watermerk, zodat je kan zien wie deze game gepirate heeft...
Opzich fair enough toch? Het is niet zo dat je tientallen-miljoenen investeert om vervolgens gratis weg te laten geven?

Als het maar niet gepaard gaat met performance-degradatie of andere online-only lock-in.
Want die nadelen kunnen dan waarschijnlijk juist door piracy en modding opgelost worden ....
Mwah ik vind dat piracy toch wel ergens een rol heeft in de game wereld.

Vrijwel alle games die ik in de afgelopen jaren gekocht heb heb ik eerst gedownload om even te kijken óf het fatsoenlijk draait en even kort de gameplay te voelen. Verdient dat de schoonheidsprijs, zeker niet maar je moet wat als consument met alle brakke releases van games tegenwoordig. Demo's doen we niet meer aan, trailers zijn gewoon hartstikke nep.
En om even €50 (of zoiets) op de gok neer te tellen :X

Daarnaast zorgt al die DRM ellende en launchers en zooi er voor dat pirated games vaak veel makkelijker en sneller werken. Zo heb ik GTA V 2x legaal en speel op de PC de pirated versie want die start een stuk makkelijker en sneller op 8)7 \

Is dat allemaal netjes nee. Net zo min dat de marketingtacktieken die gebruikt worden om consumenten te misleiden niet netjes zijn maar dat mag wel want die arme bedrijven zijn zo zielig.
Overigens ben ik benieuwd of er een vergelijkbaar onderzoek is over de effecten op de game markt van pirated games zoals er ook was over pirated muziek jaren geleden. Daaruit bleek dat de effecten van piracy netto positief waren omdat mensen uiteindelijk meer kochten en uitgaven aan concerten.

Edit: Laat ik even toevoegen/verduidelijken, ik vind het helemaal prima hoor wat Denuvo doet en het is het goed recht van elke game ontwikkelaar. Van mijn part timmeren ze alles helemaal compleet dicht, helemaal goed hoor. Ik koop het dan alleen niet of heel laat :+

[Reactie gewijzigd door sapphire op 20 maart 2024 09:44]

Zou je voor je eerste argument niet gewoon refund mechanismes gebruiken, ipv jezelf te exposen voor malware en virussen?
Daar heb je o.a. Virtuele machines, een tweede (test) PC, Windows Sandbox(?), of Sandboxie (Plus) voor https://github.com/sandboxie-plus/ om dat te voorkomen.


Refund mechanismes hebben zin als je niet te maken hebt met:
- Spellen met (uitgebreide) character creation waarin je rustig 30+ minuten in kan steken.
- Spellen met aardig lange tutorials zoals Starfield, waardoor je al rustig 30-60 minuten bezig bent met enkel de tutorial.
- Matchmaking of queuing zoals in New World waar je uren zit te wachten totdat je toegelaten wordt, om vervolgens midden in de queue eruit geknikkerd te worden.
- Bij een aantal spellen ben je bezig met deze werkende te krijgen, of de performance te verbeteren en zit je zo rustig aan de 2 uur 'speeltijd', terwijl je geen minuut gespeeld hebt en refunds krijg je niet altijd na 2 uur speeltijd op Steam.
- Sommige bugs en problemen komen pas later in het spel zichtbaar, kijk maar naar bijvoorbeeld Cities Skylines 2, de grootste problemen daarin komen pas zichtbaar als je een stad opgebouwd hebt met honderdduizenden inwoners, dan ben je enkele uren kwijt om tot dat punt te komen.

Wat betreft een aantal heb je soms ook het gevoel dat de makers 'expres' zoveel mogelijk van je tijd verspillen in menu's, character creation, queues en tutorials zodat je dat arbitraire punt van 2 uur gespeeld voorbij bent op Steam.

Kijk maar naar New World, Amazon heeft bij wijze van alle serverruimte die je maar kan wensen, echter hebben mensen uren in New World vastgezeten in de queue, dat terwijl de developers neem ik aan een directe lijn heeft naar serverbeheer waardoor opschalen van (virtuele) servers binnen x tijd gepiept zou moeten zijn.

[Reactie gewijzigd door Kantenklaar op 20 maart 2024 12:26]

Kijk maar naar New World, Amazon heeft bij wijze van alle serverruimte die je maar kan wensen, echter hebben mensen uren in New World vastgezeten in de queue, dat terwijl de developers neem ik aan een directe lijn heeft naar serverbeheer waardoor opschalen van (virtuele) servers binnen x tijd gepiept zou moeten zijn.
Feitje uit de praktijk: Ik wacht nu al ruim een maand om productie GPU op te schalen, voor elke server die ik bij AWS er bij wil moet ik aanvragen indienen om mijn limieten te verhogen, en aangezien wij een klant zijn met een "laag spendeergehalte" zijn de meeste van de services die zij aanbieden niet beschikbaar. Tot zo ver cloud compute.
+1, maar wel met de kanttekening dat niet elk platform deze mogelijkheid biedt.
Neuh. Valt wel mee met die malware. Ik heb in 25 jaar downloaden 1x een virusje naar binnen getrokken. En dat was heeeel lang geleden. Bangmakerij. Je loopt honderd keer meer risico in je mailbox of bij het niet hebben van een adblocker. Ironisch, niet?

Als je wegblijft bij de commercie heb je nog altijd ook een betere game ervaring. Je hebt dan een portable versie, offline, die niet om de haverklap door patches verandert. Je pakt daarmee de controle terug. Zelfs van games die ik bezit heb ik soms een pirated versie staan die 100% stabiel is.

Al met al is er weinig veranderd in de game distributie, behalve het feit dat heel veel games kosten noch moeite sparen om een 'online requirement' in te bouwen terwijl de game dat helemaal niet nodig heeft. Ik merk dat ik veel games die dat zo forceren graag oversla. Als game stelt het dan vaak ook niet veel voor, want always online betekent ook always manipulated into een verdienmodel na aankoop. Dikke lul drie bier daarmee. Er wordt minder 'illegaal' gedownload, maar de argumenten om het wel te doen zijn onveranderd, of misschien nog wel veel actueler geworden dan 20 jaar geleden. We worden als gamers constant genaaid, met name door de publishers die zorgen voor DRM in games. Dat spreekt boekdelen. Indie/kleinere games hebben het vaak niet, en staan toch gek genoeg niet allemaal op omvallen.

Die wantrouwende economie mag wat mij betreft gisteren nog de nek om worden gedraaid. Het leidt alleen maar tot ellende, niemand wordt er beter van, alleen de grootste ratten in de industrie worden er rijker van. Piracy is 100% essentieel in software, al was het maar om legacy en een gezonde machtsbalans tussen content aanbieder en consument te behouden. De markt voor gaming heeft sinds zijn bestaan jaar op jaar alleen maar groei gekend. Er is geen probleem.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 20 maart 2024 10:54]

Zou je voor je eerste argument niet gewoon refund mechanismes gebruiken, ipv jezelf te exposen voor malware en virussen?
Is dat overal beschikbaar dan? Pasgeleden heel eventjes de Stalker Trilogy op Xbox geprobeerd en vond het een verschrikking, maar een refund werd gewoon geweigerd vanwege 'al gespeeld'.
welke refund mechanisme? 9 van de 10 keer kom je nergens voor in aanmerking... Plus het feit dat je epic games store asshats heb waarbij ze exclusives opkopen om naar platform te lokken al die games zijn gratis door piracy daar betaal ik dus geen cent voor.. Terwijl ik juist al mijn games koop afgelopen 15 jaar

[Reactie gewijzigd door Snarewin op 20 maart 2024 13:50]

Dat is vaak zo beperkt qua tijd dat je niet fatsoenlijk kunt testen. Bovendien als je daar vaker gebruik van maakt zul je snel geweigerd worden.
Als je tegenwoordig 2 dagen queue time hebt wil ik wel weten of steam dat bijvoorbeeld refund, ik denk van niet :+
Really? Malware en virussen? We gebruiken al heel lang geen limewire meer hoor.
Denk je ook zo over piracy als jullie klanten alternatieve wegen vinden om jullie producten/diensten te kunnen gebruiken zonder te betalen waardoor inkomsten van jouw werkgever onder druk komen te staan?
Ik werk in de zorg dus als ze zorg piraten vind ik dat knap :+

Maar ik koop de producten toch gewoon. Van de 10 laatste games die ik gedownload heb, zijn er 9 gekocht. Je moet wat als je anders 0 mogelijkheid hebt om van ter voren iets te bekijken/proberen zoals de aloude demo die je vroeger had. Die 10e game heb ik gewoon verwijderd want dat vond ik niks.

Maar om de vergelijking met software pakketten of zoiets te trekken, die leveranciers bieden voordat je wat koopt iig de mogelijkheid om dingen door te spreken wat ze aanbieden en eventueel te proberen.
Je haalt me de woorden uit de mond, nu moet ik wel zeggen dat je bij Steam wel je geld terug krijgt als het spel je niet bevalt ( binnen 2 uur ) voor de rest is het praten tegen een muur bij de auteursrechten boys, geen disccusie mogelijk en het draait tegenwoordig voornamelijk om het graaien van centjes
Maar is die 2 uur realistisch? Ik bedoel: stel dat het een game van 80 GB is en je slechts een gemiddelde internetverbinding hebt, dus, zeg, 100 of 200 Mbit. En dat is dan nog naar Nederlandse begrippen; zit je onder gemiddeld of neem je een gemiddelde in een ander land, dan kan het al anders uitpakken.
Maar goed, dan ben je dus al een aardig tijdje bezig met downloaden en dan moet je nog gaan installeren. Vervolgens moet je waarschijnlijk het een en ander instellen (globale instellingen van de game of via zo'n tutorial/instelhulp vooraf). En dan heb je vaak nog allerlei cutscenes en zo voordat de game daadwerkelijk begint én moet je nog gaan leren hoe een en ander werkt (video's van anderen vooraf kunnen helpen, maar zelf spelen is toch vaak anders dan dat je het anderen *ziet* doen). Voordat je er een beetje inzit kun je dus al best meer dan 2 uur nodig hebben.

Die demo's van vroeger waarom daarom ideaal.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 20 maart 2024 11:50]

Steam gaat pas tellen als je daadwerkelijk het spel speelt, download tijd zit niet inbegrepen.

Tja cutscenes horen nou eenmaal bij een game, meestal heb ik wel al naar 1 uur door of ik een spel wel of niet leuk vind maar iedereen verschilt.

Tevens zijn er ook speedrunners die het spel binnen 2 uur uitspelen en dan een refund vragen :D
Dat hangt sterk van het type spel af, als je 2 uur of langer in een queue vastzit zoals bijvoorbeeld New World, een ellenlange 'tutorial-missie' in Starfield hebt nadat je net een half uur in character creation hebt lopen klooien of gamebreaking bugs die pas zichtbaar worden na enkele uren een stad opbouwen in Cities Skylines 2..

......tja..... dan is 2 uur simpelweg niet voldoende.

[Reactie gewijzigd door Kantenklaar op 20 maart 2024 12:31]

2 uur lang vast zitten in een Queue ???

Maar goed, voor dat ik een spel ga spelen doe ik ook mijn piraten pak aan.
Ik mekker vaak over auteursrecht, maar je moet ook de andere kant belichten zoals goede dingen die bijvoorbeeld Steam doet.
Ik heb vaker geld teruggekregen via het refund systeem van Steam, ook na 2 uur speeltijd.

Laatste keer dat dit voorkwam bij mij was Old World, wat (bij mij) vrij consistent na een uur speeltijd crashte. Echter kan je deze conclusie pas maken na een aantal pogingen. In mijn geval, 4 keer ongeveer één uur gespeeld.

Dit duidelijk beschrijven in het support ticket, en kreeg zonder verdere vragen of gedoe m'n geld terug.
Ik werk in de zorg dus als ze zorg piraten vind ik dat knap :+
Namaakmedicijnen. Overigens is dat in sommige landen de enige manier om aan betaalbare medicijnen te komen.

Verder heb je natuurlijk een punt. Piraterij is vleierij. :P

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 20 maart 2024 15:23]

Ja. Als je dat niet overleeft is je product niet goed genoeg. Tijd voor een nieuwe job. Zouden meer mensen moeten doen, dan komt er niet zoveel ontzettend slechte entertainment uit, en zijn er minder bullshit jobs. Er is nuttig werk genoeg. De markt lost dat heel prima op.

Zo zie ik het ook irt adblockers en websites. Als je de adblocker niet overleeft, moet je je toko gewoon opdoeken/je verdienmodel aanpassen zodat het wel werkt. Less is more.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 20 maart 2024 10:51]

Je kan op steam gewoon refunden voor 2 uur speeltijd. Genoeg tijd om to kijken of de game beetje fatsoenlijk draait en een pirated versie is nou niet een goeie manier om het te testen omdat die vaak op oudere patches draaien die meer issues hebben.
Mijn ervaring met patches is prima bij pirated versies :)

Op Steam wist ik niet maar dat zou inderdaad perfect zijn, ik koop gemiddeld 1~2 games per jaar dus zo vaak kom ik niet écht meer op Steam (behalve als de laucher opstart voor een spel).
Niet alles staat op Steam zo heb ik nog altijd spijt dat ik Far Cry 6 heb gekocht.
Kan ik het terug brengen.. nope hebben ze aan me verdient terwijl ik het spel niet speel.. ja.
Dan heb je Far Cry 6 gekocht op Uplay? Die hebben precies dezelfde policy, 2 uur speeltijd en 2 weken max bedenk tijd.

Zelfde geld voor Epic. Voor EA launcher krijg je 24 uur om de game uit te proberen. GOG geeft je 30 dagen.
En in tegenstelling tot de fysieke kopiën van vroeger kan je ze ook niet doorverkopen :'(
Je kan op steam gewoon refunden voor 2 uur speeltijd. Genoeg tijd om to kijken of de game beetje fatsoenlijk draait
Behalve dat de conclusie dat een spel brak draait soms pas na twee uur komt. Eerst heb je een character creation, dan een beperkte, gesloten tutorial area van een uur of twee... En voordat je echt begint te spelen is je tijd voor het onvoorwaardelijk terugkrijgen van je geld voorbij.
en een pirated versie is nou niet een goeie manier om het te testen omdat die vaak op oudere patches draaien die meer issues hebben.
Uit totaal-niet-eigen-ervaring weet ik dat patches in piraterij tegenwoordig geen probleem meer zijn. Die worden ook gewoon uitgegeven.

Als een spel Denuvo gebruikt dan koop ik het sowieso niet. Ik hou niet van rootkits.

Voor de discussie heb ik wellicht ooit eens een spel of twee "gepirate" (dit is geen bekentenis O-)). Als ik het leuk vond dan kocht ik het. Als ik het niet leuk vond dan stopte ik al vlot met spelen. Geen verlies voor ontwikkelaars- en uitgevers (zelfs geen distributiekosten!), en geen verlies voor mij. Dat lijkt mij eerlijk genoeg.

Totaal ongerelateerd aan het bovenstaande is mijn legale backlog nu +600 spellen groot en groeiende, zonder Denuvo. :+

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 20 maart 2024 14:44]

Ondanks dat ik je insteek snap en ik zelf een pesthekel heb aan DRM en Denuvo games vrijwel principieel links laat liggen, is het wel heel erg het goedpraten van piracy en vind ik het eerste argument buitenmate zwak.

Er is heden ten dage echt geen mogelijkheid meer om niét goed geïnformeerd te zijn over games, daar is echt geen demo voor nodig. Reviews beperken zich niet meer tot statische plaatjes en een lap tekst, zoals vroeger ten tijde van de demo. Er zijn tig videoreviews op Youtube te zien, gameplaydemo's en let's plays, veelal reeds voor release. Een preorder is ook onnodig, met een beetje internetverbinding heb je de game sowieso sneller binnen dan wanneer je op een crack had moeten wachten. En als je je zorgen maakt over de technische staat doe je een rondje Reddit, of wacht je gewoon even een video van Digital Foundry af, waarin iedere game haarfijn gefileerd wordt tot de subpixel nauwkeurig.

Het gedwongen zijn tot het installeren van extra launchers en moeten aanleggen van extra accounts, dat is inderdaad een onnodige horde én een extra afhankelijkheid tot een bestaansonzekere dienst. We weten ook beiden wat de gevolgen zijn van ingetrokken licenties, zoals bij de GTA games het geval is, waar je ineens de helft van de muziek moet missen. Maar in feite is dat ook geen geldig argument de game dan bij voorbaat via de illegale weg binnen te halen. Je kunt immers ook gewoon op een later tijdpunt, nádat het kwaad geschied is, de game in z'n basisvorm binnentrekken. Dit preventief doen klinkt wat dat betreft ook meer als een gelegenheidsargument een paar knaken te sparen.
Overigens ben ik benieuwd of er een vergelijkbaar onderzoek is over de effecten op de game markt van pirated games zoals er ook was over pirated muziek jaren geleden. Daaruit bleek dat de effecten van piracy netto positief waren omdat mensen uiteindelijk meer kochten en uitgaven aan concerten.
Ik denk dat het een gevalletje "stichting open deur" is. Het is alom bekend dat de grote omzet wordt behaald met ingame aankopen. De hele reden waarom we F2P / P2W verdienmodellen tegenwoordig dus steeds vaker óók in betaalde games zien. Gratis games doen het dus ook gewoon goed, zie bijvoorbeeld Genshin Impact, een game die het gratis downloaden heeft omarmt en het geld met miljarden over een andere boeg binnenhaalt. Ik zie dit persoonlijk echter liever als een niche, niet dat het de norm wordt. Een Baldur's Gate 4 op die manier zit niemand op te wachten.
Sorry, maar een ander zien spelen is totaal niet relevant aan wat ik er van vind. Online reviews of het nou film of game is, is zooi. Ik speel op mijn eigen manier, met mijn eigen voorkeuren, hoe kan je nou uit een video bepalen of het control scheme voor mij werkt?
Ik ben niet zo een sukkel die dingen leuk vind omdat zijn favo YouTuber het zegt, ik heb mijn eigen mening.
De demo versies van vroeger waren ideaal. Eerste episode gratis, dat soort dingen, shareware. Dan wist je wat je kreeg.
Dus al hoewel ik zelf de moeite niet meer neem, snap ik de redenatie voor piraterij prima. Laat die bedrijven maar een beetje klantvriendelijker worden. Ze werken het met hun gedrag zeker in de hand. Dat praat natuurlijk niet alles goed en velen betalen nooit voor een game en dat is waardeloos. Ik heb ook vaak genoeg op de bargain bin gewacht, alles hoeft niet op dag 1.
Ik heb honderden fysieke big box games en console games, en steam account (in onbruik) en een Gog account etc.
Op gog heb ik games die ik ook als origineel heb, dan betaal ik voor de dienst van een goed verpakt dosbox. Hoef ik zelf niet te prutsen.
Ik zou mij dus echt niet bezwaard voelen een versie te downloaden om uit te proberen.
Voor anderen zal dat ook zo zijn.
ik ben het er mee eens piracy brengt balans in het distribueren van content online. want online distributie heeft super lage marginale kosten. kijk maar naar cds in mijn ogen werd er zoveel gepirate want de prijzen lagen te hoog voor consumenten. hierdoor gaan mensen piraten. de industrie past zich dan aan door het goedkoper te maken. spotify etc. het meeste geld van cds ging toch naar de labels en niet naar de artiest
Voor Steam kan je binnen 2 uur refunden, dus piraten is niet nodig.
Mwah ik vind dat piracy toch wel ergens een rol heeft in de game wereld.

Vrijwel alle games die ik in de afgelopen jaren gekocht heb heb ik eerst gedownload om even te kijken óf het fatsoenlijk draait en even kort de gameplay te voelen. Verdient dat de schoonheidsprijs, zeker niet maar je moet wat als consument met alle brakke releases van games tegenwoordig. Demo's doen we niet meer aan, trailers zijn gewoon hartstikke nep.
En om even €50 (of zoiets) op de gok neer te tellen :X
'Vroegâh' kocht je daarvoor elke maand een van de vele pc gamer magazines, daar zat dan een dvd bij met de trail versies (één speelbaar level) van de nieuwste games en gelijk alle patches voor eerdere releases, die te groot waren om via je 56k modem binnen te halen...
vooral die online verplichting is waardeloos bij hoopjes SP games, je verbinding valt even weg en je game crashed gewoon... echt kansloos
Eens.. Zulke games ga ik sowieos niet kopen... Totdat die troep eruit is gehaald.
Onzin, het begaan van een simpele overtreding als piraterij hoeft niet direct gerelateerd te worden aan een individueel persoon. Handhaving hiervan licht niet bij de developer van het product. Sterker nog, deze gegevensverwerking is in strijd met de AVG
Zou mooi zijn. Bol gebruikt dat ook bij veel boeken, en dat is ideaal. Degene die het echt met de hele wereld deelt kunnen ze (mogelijk) pakken, maar voor de gewone gebruiker is daar nul aan DRM wat je daadwerkelijk merkt, en wil je je neefje ook het laten lezen op zijn e-reader, dan kan dat probleemloos.
Het watermerk is er op 10 min uit te halen door iemand die er iets van kent...
Zoals altijd pak je gewoon 2x hetzelfde boek doe een compare en haal de verschillen eruit.

Als we over screenshots praten gaat dat vermoedelijk op een zelfde manier of zodra ze weten waar wat zit blurren ze dat stuk. Zoals bv de xbox 360 gebruikte de "kringen" als een unique identifier
bron: https://stevivor.com/news...-id-nda-breakers-ui-beta/

[Reactie gewijzigd door Icekiller2k6 op 20 maart 2024 08:13]

Alleen zijn games veel dynamischer dan een dashboard of een boek. Het is enorm lastig om twee keer exact dezelfde screenshot te maken wanneer er van alles beweegt (schaduw, bomen, vuur, etc.). Helemaal als je ~8 miljoen pixels (één 4K/2160p frame) vergelijkt zijn die pakweg 100 afwijkende pixels (als je al twee bijna identieke screenshots weet te maken) dan een watermerk of omdat een GPU particle net iets anders dwarrelt? Een volgende frame kan het weer compleet anders zijn omdat de time-of-day anders loopt, of er een andere speler door het scherm loopt, etc. Een game heeft ontzettend veel variabelen waar je een watermerk in kan verbergen.

Het zal ongetwijfeld gekraag worden alleen is het niet zo simpel als een boek.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 20 maart 2024 08:29]

Bij een game kijk je naar de statische binaries en content, niet naar de daadwerkelijke uitvoer van de gameplay.
Klopt maar zoals ik het lees lijkt het ook te werken voor het uitlekken van beelden. Dan kan je het watermerk bepalen aan de hand de ingelogde gebruiker, dat is niet zichtbaar aan de content op disc.
Ah daar heb je idd gelijk in!
Als je twee .exe bestanden hebt, kun je die simpelweg 1-op-1 vergelijken om te zien waar het verschil zit.

De beste DRM is simpelweg dat je een account nodig hebt om in te loggen, dan kun je mensen toegang geven na betaling en indien ze niet meer betalen, of regels breken ook weer de toegang ontzeggen.

Het enige risico voor online games is, dat iemand je spel kopieert of eigen servers maakt (waarvoor geen account nodig is).
Voor offline games heb je het risico dat de hele authenticatie er uit gesloopt wordt, omdat er geen interactie met andere spelers nodig is, heeft dat geen verder effect op het spel.
Dat is wat simpel gedacht. Je kan als game maker bijvoorbeeld makkelijk tijdens het installatieproces een bestand encrypten met een elders weggeschreven willekeurige sleutel, de product key/serial number, een combinatie van dat en een hardware feature (vroeger MAC code, nu eerder hardware SNs/de TPM gebruiken), iets anders.

Dan krijg je twee compleet verschillende bestanden, en als je de één in de andere installatie neerzet is je installatie stuk.

Daadwerkelijke DRM is natuurlijk veel ingewikkelder dan dat. Simpele binary compares op EXE bestanden gaat alleen iets weergeven als de maker lui/incompetent is, of als het enkel een hobbeltje is. Als je iets dergelijks vind, zou ik hier niet snel aanzitten, het is zo veel te makkelijk dat ik dan denk dat het een honeypot zou kunnen zijn.
Sowieso als consument vind ik het alsnog veel beter dan de alternatieve DRMs, en die kan je ook zo eruit halen, simpelweg omdat je het als mens moet kunnen lezen. Zelfde reden waarom DRM voor muziek nooit werkt. Bij films is het nog iets beter vol te houden met encrypte HDMI streams, omdat een video van een beeldscherm nemen nooit zo goed werkt, maar bij een e-boek kan je natuurlijk gewoon worst case OCR software weer eroverheen gooien.

Maar het 100% eruit halen lukt niet met twee boeken en een compare. Immers zal je kleine wijzigignen op meerdere plaatsen hebben. Maar je zal het wel snel moeilijker maken om het uit te vogelen. Met 5x nog moeilijker. Maar nogmaals, geen enkele methode werkt bij boeken tegen iemand die echt een beetje zijn best doet, en het werkt wel tegen iemand die het gewoon leuk vindt om het te uploaden.
Lijkt mij dat een onzichtbaar watermerk zich altijd verplaatst waardoor een specifiek stukje blurren geen enkel zin heeft.
Daar is wel omheen te werken. Je doet bv kleine aanpassingen random over het hele beeld, elke frame met error correcting codes. Dan is je verschil steeds nagenoeg alles, alleen niet zichtbaar voor mensen.

Of je doet het niet continu maar bv een paar frames, of in een paar textures. Moet je alles exact gelijk spelen en diffen.

[Reactie gewijzigd door Zoijar op 20 maart 2024 08:44]

En dan doe ik het boek cadeau/laat ik het liggen in de trein/verkoop ik het (misschien zelfs niet als eerste op marktplaats), en de nieuwe eigenaar verspreid kopieën. Ben ik nu opeens de sjaak?
We moeten volgens mij dit soort dingen echt wat minder makkelijk goed- én afkeuren, het is gewoon een vorm van eigen rechtertje spelen, en dat lijkt me een gevaarlijk pad.
Nou ja, dan kloppen ze bij jou aan, en mag jij bewijzen dat iemand anders het was. Net als wanneer met jouw auto te hard wordt gereden. Anders wordt het wel heel makkelijk om onder je eigen verantwoordelijkheid uit te komen. Ik zie niet in hoe dit eigen rechtertje spelen is, ze moeten met het bewijs natuurlijk gewoon naar een rechter stappen als ze je willen aanklagen. Maar ja, doe je het aan iemand anders cadeau dan doe je dat aan iemand die een klein beetje te vertrouwen is. En dat je je e-reader in de trein laat liggen, en dat iemand die dan meeneemt om de boeken eraf te halen om die dan weer via bijvoorbeeld bittorrent te delen, vind ik een nogal vergezocht probleem...
Helaas werkt het met je auto ook niet zo, de boete is op naam. De overheid moet bewijzen dat jij het was (bijv foto) of in elk geval zeer aannemelijk (bijv dat je 1km ervoor achter het stuur zat en het zo goed als onmogelijk is van bestuurder te wisselen). Zijn al aardig wat rechtszaken over geweest en in hoger beroep (tot soms raad van state) wint de (onbewezen) bestuurder vaak (zeker bij ongelukken en dergelijke). Persoonlijk vind ik het beetje krom en ben je in mijn ogen verantwoordelijk voor je eigen auto (lees dodelijk wapen), dus was jij het niet moet je weten wie het wel was. Maarja dat gaat (zonder gebruikswijzigingen) weer in tegen bepaalde grondwetten dus wordt hier niet gedaan. (Onschuldig tot bewezen schuldig is het in volksmondtaal, omdraaien bewijslast mag (bijna) niet)

[Reactie gewijzigd door andries98 op 20 maart 2024 09:31]

Het verschil is nog wel even dat die auto dan nog steeds van mij is. Of wou je een eigendomsregister van alle media(dragers) gaan bijhouden? Die vergelijking is echt appels en peren.
Daarbij hoef ik nog steeds niet te bewijzen dat het iemand anders was, men moet bewijzen dat ík het was. Dat is hoe bewijslast werkt in Nederland.
Dat van het in de trein laten liggen kan inderdaad wat vergezocht lijken, maar er zijn prima manieren waarop er illegitiem toegang wordt verschaft tot persoonlijke data. Dat dat onwaarschijnlijk lijkt, wil niet zeggen dat we daar dan wel een blinde vlek voor kunnen inbouwen in onze systemen/regulering/wetgeving.
Nee, het is niet 'net als iemand die met jouw auto te hard heeft gereden'. Voor verkeersovertredingen is een aparte wet die dit toestaat. Bovendien is er een redelijk sluitende registratie van kentekens. Voor normale gevallen is dit helemaal niet van toepassing. Stel ik laat een cd in de trein liggen, iemand zet die op bittorrent en de uitgever lijdt daardoor 1 miljoen schade. Dan zou die schade voor mijn rekening zijn, want ik had beter om mijn cd moeten denken? Dat is toch absurd? Als zoiets EEN keer gebeurt, dan koopt niemand ooit meer een cd, game, boek of krant.

Dit soort beveiligingen zijn niet bedoeld voor juridische zaken en zijn daar ook helemaal niet geschikt voor. Een rechter zal het nooit accepteren als een fabrikant beweert dat persoon x zijn game heeft gelekt, want 'dat kunnen we zien door dit totaal ondoorzichtige algoritme dat screenshots markeert'. Het kan wel gebruikt worden door uitgevers zelf. Als blijkt dat een van de game reviewers of screeners telkens de bron is van voortijdige informatie naar de pers, dan krijgt die reviewer gewoon geen nieuwe games meer ter review.

[Reactie gewijzigd door PhilipsFan op 20 maart 2024 12:15]

En dat is net waar betere DRM voor bescherming zou zorgen, maar dat willen we vaak niet. Hoe kan je een digitaal goed doorverkopen? Hoe kan je het doorgeven? Hoe ga jij bewijzen dat jij zelf geen kopie hebt gehouden en dat jij net diegene bent die na het doorgeven of doorverkopen de boel online hebt gezet?

Met DRM zou zoiets mogelijk zijn, dan geef je de DRM registratie gewoon aan een ander door zodat die persoon de enige eigenaar is. Alleen zijn we zo afgegleden dat DRM bij consumenten zo een vieze smaak heeft gekregen omdat zowel rechthebbenden als consumenten vinden dat ze veel meer moeten kunnen en mogen doen dan wat wanselijk is, dan wat nodig is om een goede balans te vinden.
Met DRM zou zoiets mogelijk zijn, dan geef je de DRM registratie gewoon aan een ander door zodat die persoon de enige eigenaar is. Alleen zijn we zo afgegleden dat DRM bij consumenten zo een vieze smaak heeft gekregen omdat zowel rechthebbenden als consumenten vinden dat ze veel meer moeten kunnen en mogen doen dan wat wanselijk is, dan wat nodig is om een goede balans te vinden.
Het geldt voor het hele ecosysteem van commerciele software voor consumenten. Mensen weten niet beter dan dat ieder stuk software parasitair en vijandig is. Iedere applicatie en website lijkt er te zijn om reclame te laten zien, data en privacy te jatten, abonnementen aan te smeren of je in contact te brengen met oplichters. Zelfs op het besturingssysteem kun je niet vertrouwen, de grootste OSen worden gemaakt door bedrijven met dubbele belangen waarbij de consument op de laatste plek komt.

Als liefhebber van IT doet het me pijn om te zien hoe mensen over (computer)techniek denken omdat hun wereldbeeld gevormd is door MS & Google & Apple. Het doet me denken aan de situatie van arme boeren die zo afgestompt waren dat ze niet eens meer probeerden hun eigen leven te verbeteren, ze hadden geleerd dat alles wat ze opbouwen toch wordt afgepakt door koningen, kerken en kolonisten, zo verlies je snel de motivatie om hard te werken om de wereld en je eigen situatie te verbeteren.

[Reactie gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 20 maart 2024 12:31]

Je slaat hier een stap over. Dit gaat over opsporing, niet over voor eigen rechter spelen. Ze moeten nog steeds naar de rechter toe als ze vervolgens iets willen doen.

Daarnaast is het ook helemaal niet gezegd dat je met één incident iemand gelijk kapot gaat procederen. Dat kan natuurlijk, maar het feit dat ze het kunnen wil nog niet zeggen dat ze het doen. In theorie kan het natuurlijk dat je je laptop kwijt raakt en dat iemand al jouw games gaat verspreiden maar dat is wel een heel erg onwaarschijnlijk scenario. De mensen die die games verspreiden doen dat bij release of zelfs er voor al, die gaan niet zitten wachten tot ze iemands library leeg kunnen roven.
Dat is niet per sé het geval. Er zijn zat mogelijkheden waarbij het bedrijf in de algemene voorwaarden opneemt dat je niet een boek koopt, maar een licentie op dat boek huurt. Voorwaarden voor verstrekken, in stand houden én intrekken van deze licentie kunnen ze in principe naar eigen inzicht doen, en gekoppeld met berichtgeving als dit kan dat wel degelijk betekenen dat men vanuit het bedrijf bepaalt dat je in overtreding bent. Juist in zulke gevallen is er bij false positives vaak moeilijk intern tegen te procederen.
Dus je argument is dat als je je boek kwijt bent dat je het kwijt kunt raken? :?
Want dat is wat je zei, wat als ik het in de trein laat liggen. Als je een fysiek boek in de trein laat liggen dan ben je het ook kwijt.

Doorverkopen of doorgeven is volgens mij tegen de voorwaarden van de licentie in de meeste gevallen. Daar kun je het mee oneens zijn maar het is de overeenkomst waar je mee akkoord gaat en als ze de licentie intrekken omdat je je niet aan de voorwaarden houdt kan ik dat geen eigen rechter spelen noemen. Bovendien in dit scenario is het boek dan gebruikt door 2 of misschien 3 mensen, en om dat al te kunnen detecteren zou de applicatie waar je het boek mee opent dan naar de uitgever moeten rapporteren. Dat is ook mogelijk maar het wordt wel steeds onwaarschijnlijker.

Waar @Sissors het hierboven over had is het scenario waarbij het boek met de hele wereld gedeeld wordt en dat kunnen ze dan zien door het zelf te downloaden van een torrent of zo en te kijken wiens signature er in die file zit. Dat ze die licentie dan intrekken lijkt me niet meer dan logisch (even los van dat de verspreider het er waarschijnlijk uit gestript zal hebben). Jouw scenario waarbij je het boek doorgeeft aan iemand anders is hier helemaal niet van toepassing. En als je het verloren of verkocht hebt en de nieuwe eigenaar zet het op internet dan is het ook logisch de licentie in te trekken.
De echte leakers doen dat gewoon door ze met valse gegevens aan te kopen of dergelijke.
Klopt, maar dan kom ik terug bij mijn punt: Je kan dat niet voorkomen dat de echte leukers eromheen werken. Als je het als mens kan lezen, kan een computer het ook altijd lezen. Vergelijk het dus met Amazon: Die stoppen enorm veel beperkendere DRM op zo goed als alles, die de eerlijke koper significant beperkt in hoe ze hun legaal gekochte boek mogen lezen. En de echte leakers rippen dat eruit en zorgen ervoor dat de legale koper beter af is om te kopen op Amazon en dan een rip ergens anders vandaan te downloaden, omdat die wel werkt als je een niet-Amazon e-reader hebt. (Ja, de paar Android ereaders kunnen het ook aan).
Van Amazon is het gewoon een tactiek om je in hun ecosysteem vast te zetten. Als je wel een Kindle hebt dan werkt het heel gebruiksvriendelijk namelijk, het is alleen lastig als je een ander merk e-reader wil of als je ergens anders je boeken wil kopen met een Kindle.

Overigens lees ik zelf altijd in het Engels dus daarom zit ik eigenlijk ook al prima in de Amazon Kindle store. Geen idee of dat anders is als je Nederlands leest.
Nederlands is niet zo'n probleem, want daarvan is eigenlijk alles wel op bol.com te krijgen. Mijn hele probleem is dat ik ook primair Engels lees, en daar heeft Amazon praktisch een monopolie als je hun aanbod vergelijkt met de rest. En dan kom je in een heel doolhof uit met DRM strippen, applicaties van Amazon die zichzelf updaten ondanks dat je auto-updaten hebt uitgeschakeld, etc, om je legaal gekochte e-boek op je legaal gekochte ereader te kunnen zetten. Terwijl het bij de minder legale bronnen wel gewoon zonder enig probleem werkt.
Totdat jouw neefje het met iemand anders deelt, die het deelt met iemand die het aanbiedt als illegale download. De eigenaar komt dan bij jou terecht, omdat de veel gedeelde kopie door jouw gekocht is.
Behalve het unieke id bij downloaden is dat nou precies hoe ik dit begrijp. Elk spel heeft een uniek watermerk, waardoor je kan zien welke gelekt is.
In theorie gaat dat geen probleem geven, (naar mijn weten) iedere game die Denuvo heeft, en 'illegaal' beschikbaar is, is gestript van de Denuvo DRM door de crackers. (Met als kanttekening, er worden genoeg games illegaal beschikbaar gesteld met de Denuvo DRM er nog in, geen idee wat het nut daarvan is, want je kan het toch niet spelen (toch?)).
Dus de watermerk module zal er dan ook niet meer in zitten.
Dit is natuurlijk wel onder voorbehoudt dat de crackers de watermerk module eruit kunnen slopen.
Could be.... En wat zou daar mis mee zijn?

Dat gaat overigens net zo lang werken totdat de piraten uitgevogeld hebben hoe dat watermerk werkt en het verwijderen.... Net zo goed als dat de DRM zelf verwijdert wordt.....

Het is een constante strijd tussen hen die hun werk willen beschermen en hen die aan het werk van anderen willen verdienen. En hoewel Denuvo soms daar te ver in gaat zie ik dat hier niet zo heel erg.
Dat doen ze nu al bij review exemplaren of beta's waarbij je een DNA tekend.
In films doen ze precies hetzelfde, bv. bij de oscars als de film nog niet officieel uit is (gok ook dat dat de techniek er achter is, maar dat het nu in de frames van een game wordt verwerkt).

En ik denk ook niet dat dit een heel groot probleem is, tenzij je daadwerkelijk kwaad in zin hebt.
De meeste mensen kopen de game om het gewoon te spelen, niet om het illegaal door te verkopen.
Iedere zichzelf respecterende piraat sloopt de hele Denuvo code eruit. Dit zal alleen werken met amateurs die hun software kopiëren zonder deze aan te passen: de zogeheten thuispiraat.

De releaser groups gaan dit niet door laten glippen.
Die uniek ID is er nu al, ze noemen dat een key. ;)
Je kunt iemand wel identificeren als piraat, maar iemand vervolgens aanpakken en voor de rechter brengen is een tweede. Als de klant in Rusland, Iran of Noord-Korea zit dan ben je nog nergens.
En je moet ook eerst nog "even" dat unieke ID onlosmakelijk koppelen aan de persoon die daadwerkelijk de overtreding begaat.
Het kan wel jou kopie van de game zijn die het internet op geslingerd is maar dat betekend nog niet dat jij dat ook daadwerkelijk hebt gedaan.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 20 maart 2024 15:50]

Je hoeft natuurlijk niet altijd een veroordeling te hebben. Gewoon weten welke journalisten de volgende keer geen kopie krijgen is al voldoende.
En bij journalisten is het een stok achter de deur om wat voorzichtiger te zijn, want hun inkomen hangt af van het kunnen krijgen van review materiaal.
Dat is waar.
Ook al vind ik dat sowieso een perverse verhouding waar we van af moeten. Dat uitgevers op die manier journalisten onder de duim hebben.
Ze hebben ze niet onder de duim. De journalist krijgt iets onder voorwaarde van niet lekken eerder dan de rest. Je mag ook een journalist aan een afspraak houden en negeren als hij dat niet kan.

Journalisten hebben niet het recht afspraken te maken en dan te negeren. En iets niet voortijdig delen is een heel redelijke voorwaarde. We hebben het hier niet over een verzoek een misdaad achter te houden.
Blizzard heeft dit jaren geleden al gedaan. Zo vonden ze private servers .
En over een tijdje: Ze geven iedere kopie van de game bij download een unieke ID met uniek watermerk, zodat je kan zien wie deze game gepirate heeft...
Dat gebeurde al in de jaren 90, key codes enzo. Werkte niet precies zoals je aangeeft omdat er vaak geen identiteit aan een code gekoppeld was, maar bijv. Windows kon wel hergebruikte codes afsluiten.

Daarnaast, elke digitale game is al gekoppeld aan een identiteit - Steam, PSN, Xbox, etc. Ze willen graag richting digital-only en abonnementen want dan is er geen piraterij, geen emulatie, geen doorverkoop en geen distributie / tussenpersonen.

[Reactie gewijzigd door YopY op 20 maart 2024 10:59]

En terecht. Het verbaasd mij niet dat ze het nu niet al doen!

Al denk ik dat piraten ook hier al vrij rap een oplossing voor hebben.

De grote vraag is, wat als de piraten een bestaand ID van iemand anders invoeren. Gaan we dan niet grote issues krijgen voor onwetende gamers?
kunnen deze gasten even lekker failliet gaan ze verzieken het voor de legale koper

geen fan van hun nieuwe product maar dat was ik toch al niet van hun eerdere spullen
Wat verziekt deze functie precies voor de legale koper? Ik snap het als het een erg invasieve DRM is, maar dat lijkt hier totaal niet het geval te zijn.
Gaat bijna altijd een performance impact hebben want het is iets ala
generate frame > insert watermark > show
Dit zorgt dus voor extra effort... dus trager - als je kijkt hoeveel verschil er in performance was bij sommige games met/zonder denuvo...
https://steamcommunity.co...514481413/?l=czech&ctp=28
Het is niet bedoeld voor de variant van de 'legale koper'.
For game studios conducting playtests and closed beta tests, TraceMark™ significantly enhances security measures in the environment around game development.
Ja natuurlijk niet gelimiteerd doordat, maar het heeft nauwelijks een toegevoegde waarde om een legale koper te herkennen die beelden deeld van een al gerelease game. (En dan ook nog een game op de markt zetten met performance impact).
Je begrijpt natuurlijk wel dat dit in de praktijk zelden gaat gebeuren. Die ontzichtbare watermarks blijven er permanent inzitten. Voor zichtbare watermarks heb je echt geen Denuvo nodig. Dat heeft een intern in een ochtendje gepiept.
Dat is exact het punt, met een zichtbare watermerk weet een leaker exact wat hij moet verbergen.

Of het er wel of niet in blijft is een ander verhaal, maar een zichtbaar en onzichtbaar watermerk zit toch echt wel een verschil in.
Kan mij ook niet voorstellen dat een game ontwikkelaar het boeit wie wat deelt na de release en dus slechtere publieke reviews zou krijgen omdat het de performance schaad.
De DRM systemen, in het bijzonder van Denuvo hebben niet een goede reputatie als het gaat om het nemen van recourses. Er zijn al honderden voorbeelden van games met en zonder DRM en waaruit duidelijk naar voren komt dat een game zonder DRM vele malen beter functioneert met een heel stuk minder recourses.
Alleen in dit geval heeft de eindgebruiker hier niets mee van doen, voorlopig, het is om lekken van beta beelden tegen te gaan.
Alleen in dit geval heeft de eindgebruiker hier niets mee van doen, voorlopig, het is om lekken van beta beelden tegen te gaan.
Precies, voorlopig. Volgens mij voelt iedereen wel aan dat het een kwestie van tijd is voor ze het ook op consumenten los laten. Je kan tegenwoorig geen TV meer kopen zonder gijzelchip.

Ik snap dat ze hun bestanden willen beschermen maar de gevolgen voor de consument zijn wel fors. Bij video kost het een hoop performance en je zit steeds meer vast aan de videospelers van de leverancier en die zijn altijd flut. Altijd. De beste van de beste kan niet tippen aan VLC, mpv of een andere dedicated videospeler. Niet in kwaliteit, peformance, features of userinterface, het is gedwongen winkelnering dus mensen kunnen toch niet op een concurrend product overstappen en dus is er geen motivatie om kwalteit te leveren.
Dan hebben we het nog over video wat performance technisch al lang niet meer spannnend is, alle encoding is vooraf gedaan zonder tijdsdruk en als afspeler weet je ruim van te voren als wat straks gedaan moet hebben. Als het al niet lukt om video vloeiend af te spelen dan zal het voor games helemaal ellendig zijn.

[Reactie gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 20 maart 2024 12:46]

Hoe zie je dat voor je, als deze techniek zich verplaatst naar consumenten?
Gezien de techniek wordt ingezet voor visuele herkenning, en de tegen het lekken van video’s, ga ik er vanuit dat dit minder betrekking heeft op consumenten.
Ja je zou dan kunnen herkennen wanneer een game streamer een illegale rip gebruikt, en waar die vandaan komt.
Is het niet veel interessant in het geval van consumenten, een techniek in te bouwen in de code om te controleren wie de originele download gedeeld heeft online?
Nou, we weten niet wat de performance hit is van deze techniek, kan best dat het verwaarloosbaar is.
zoals @Icekiller2k6 al zegt potentieel performance impact word ik goed link van gezien hoe slecht geoptimaliseerd sommige games al zijn telt external BS zoals dit extra zwaar
Waarom zou deze specifieke functionaliteit jouw speelplezier verzieken?
Aannemende dat de functionaliteit op zichzelf los staat (weet niet of dat klopt),
Als de tools gebruikt worden zoals ze bedoeld zijn, heb je hier als legale koper geen last van.

Dat gezegd hebbende ben ik niet heel blij met het taggen van video's voor journalisten, maar tegenwoordig zitten dit soort dingen toch achter NDA's omdat niemand meer na release pas games gaat reviewen.
ik hoop het ik vertrouw denuvo voor geen cent
En daar is het dus juist voor, makkelijker te achterhalen wie die NDA genegeert heeft.
Aangezien het om het lekken van beeldmateriaal gaat zal het, lijkt mij, bedoeld zijn voor test- en reviewversies. Als de game eenmaal op de markt is valt er niet veel te lekken.
laten we hopen dat het dan meevalt inderdaad maar veel vertrouwen heb ik er niet in
Dit is voor gesloten tests van games. Die zitten normaal gesproken helemaal vol met watermarks.
helder laten we hopen dat het zo blijft
Okay dus nu moeten de lekkers van dergelijke videos even een noise filter toepassen voordat ze het uploaden..

Mijn ervaring met dit soort technologie is dat er met grijswaarden van bepaalde pixels wordt gespeeld op basis van een algoritme zodat later kan worden geanalyseerd wat die grijswaarden zijn om zo de watermark te vinden. Daar zit een hoop error tolerance bovenop zodat het ook manipulatie van video overleefd, maar als over het gehele scherm een (grijswaarden) noise filter wordt gestopt (en die wordt dan zichtbaar voor de kijker inderdaad, maar je kunt de originele video nog wel zien) dan wordt het heel lastig om die watermark terug te vinden.

[Reactie gewijzigd door ultimate-tester op 20 maart 2024 08:07]

Deze technologie is relatief oud. 20 jaar geleden waren er al plug-ins voor Photoshop die onzichtbare watermerken toevoegden. We hebben toen de gekste dingen gedaan om het watermerk eruit te krijgen met allerlei filters, maar dat lukte niet of nauwelijks. Ik denk dat bij bewegende beelden het nog lastiger is.
Lijkt mij, zover ik weet, het eerste redelijke stukje software dat er van Denuvo vandaan komt! |:(
Als je een embargo contract tekent, dan lijkt het mij heel normaal dat je, je daar aan houd.

Als ik bv tegen een ander vertel dat ik iets heb gezien voor een hele goede prijs om kopen, en zeg tegen hem, "kan ik jou wat advies vragen, zolang je het wel voorlopig voor je houden", en zegt ja, maar daar na verteld hij het tegen iedereen, zou ik ook boos zijn, dat geld ook voor game dev's.
Dit, ik denk dat het ook positiever was als het niet van denuvo kwam ivm de (imo) terechte haat naar hun
precies als om maar iets geks te noemen valve hiermee kwam stonden we denk ik nog net niet allemaal te juichen
Het basisdoel hier, voorkomen dat er testbeelden online komen, is best wel aardig. Zouden ze ook met de begroting en Prinsjesdag eens moeten proberen.

Maar ik maak mij zorgen om stap 2, als die functionaliteit ook in productie komt en massaal individuele gebruikers gevolgd en herkend kunnen worden hiermee. En dan niet alleen mensen die er hun beroep van maken beelden te delen, maar ook gewoon huishoudens waar een spelletje gespeeld wordt en het beeldscherm in beeld komt met een foto of video. Immers het artikel zegt dat zelfs in geblurde beelden de watermerken herkenbaar zijn.

Het valt onder persoonsgegevens want herleidbaar naar iemand, dus dat wordt een zaak voor de AP onder de AVG(GDPR). Op dit moment klinkt het nog proportioneel, dus geen probleem schat ik in.
Volgens mij zijn de documenten mbt prinsjesdag ook gewaarmerkt. Maar omdat dat politiek is spelen er hele andere krachten. Voor een commercieel bedrijf is het leven wat dat betreft een stuk eenvoudiger. Fout is fout. In de politiek zijn er altijd mensen die belang hebben bij gelekte informatie.
Dat laatste is een zeer interessante insteek waar best meer over mag worden nagedacht. Zeker wanneer games geen losse stukken software meer zijn, maar vrijwel standaard aan een account (met persoonsgegevens zoals naam, adres/billing, leeftijd en creditcardgegevens) gekoppeld zijn. We weten dus ook niet of dit watermerk allemaal aan informatie bevat, maar het zou dus daadwerkelijk kunnen zijn dat dit een QR achtige implementatie is die dus niet alleen een game sleutel bevat, maar dus additionele informatie.

Het is alom bekend dat Nintendo nogal rabiaat achter z’n klanten aangaat wat het delen van content betreft. En laat het nu net dit bedrijf zijn wat het mogelijk heeft gemaakt Denuvo op z’n consoles toe te kunnen passen. Dit riekt heel erg naar het versterken van de greep op de streamingmarkt, waar het lekken van inhouse beelden eigenlijk slechts een gelegenheidsargument is.
Maar ik maak mij zorgen om stap 2, als die functionaliteit ook in productie komt en massaal individuele gebruikers gevolgd en herkend kunnen worden hiermee. En dan niet alleen mensen die er hun beroep van maken beelden te delen, maar ook gewoon huishoudens waar een spelletje gespeeld wordt en het beeldscherm in beeld komt met een foto of video. Immers het artikel zegt dat zelfs in geblurde beelden de watermerken herkenbaar zijn.
Dat is niet het doel hiervan. Dit is gewoon een onzichtbare implementatie van de bekende watermarks die tegenwoordig in gesloten tests van games gebruikt worden.
Waarom zou dat voor begrotingen en prinsjesdag ook moeten? Ik zie liever dat het compleet transparant is, dus dat je gewoon de hele keten van idee tot uitvoering kunt volgen. DAT is pas transparantie.
Dat is de andere kant. Zolang de regels zijn, het is geheim en niet lekken, wat in dit geval bij Games die in preview zijn zo is, of in mijn voorbeeld bij de stukken van Prinsjesdag, kun je hiervoor kiezen.
Uiteraard kun je ook zeggen, geen geheimen meer, en dan is de hele techniek niet meer nodig.
Gevonden en ongedaan gemaakt in 3, 2, 1…
Niet echt dus, want dit is sowieso niet voor release versie van de game, maar voor de review/beta versie, en Denuvo is juist 1 van die beveiligingen die zeer lastig te verwijderen is, meestal haalt de developer zelf de beveiliging er uit na de 3e kwartaal omdat dan toch al de grootste bulk aan verkopen is geweest. En vaak is dus ook dan pas dat de game op de piratesites komt.
Zoiets werd bij review DVD's toch ook al jaren terug gebruikt? Mocht iets lekken voor de release dan wist je in ieder geval welke journalist je de volgende keer geen reviewexemplaar meer moest geven.
Daarbij kan de tool watermerken herkennen als lekkers de helderheid aanpassen, of als ze de beelden blurren, comprimeren of croppen,

Ik heb moeite met dit geloven. Een gewoon zichtbaar watermerk is al niet meer te herkennen via iets simpels als youtube compressie en dit moet bijna onzichtbare watermerken gaan herkennen met al die factoren. Klinkt als een gevalletje bangmakerij zonder realiteit.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 20 maart 2024 11:54]

Gefeliciteerd,

De geripte game is in Rusland in een louche winkel gekocht, met contant geld, en zonder camerabeelden.

Ik wens Denuvo heel veel sterkte met de zaak, en verwacht uiteraard dat de Russische autoriteiten volledig meewerken met een aanhoudingen verzoek van een westers bedrijf /s.
Het gaat er in deze gevallen niet om waar die gekocht is. Het gaat er om wie het spel heeft gelekt, terwijl deze in veel gevallen een NDA heeft. Een voorbeeld dat eerder is aangehaald is bij de Xbox welke meerdere interne medewerkers heeft ontmaskerd die gelekt hebben maar geidentificeerd werden door de unieke ringen.

[Reactie gewijzigd door Lagonas op 20 maart 2024 11:03]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee